Pyhä yllätti, kaupat kiinni
Jaha, taas joku tyhjänaikainen jeestelupäivä. Kyllä ketuttaa, kun ei päässyt kauppaan.
Koska Suomalaiset kehityy niin paljon ettei valtiovallan tarvi rajoittaa kauppojen aukioloaikoja?
Kommentit (64)
Suosittelen katsomaan kalenteria vaikkapa kerran viikossa. Tietää vähän etukäteen mitä on tulossa.
Aikuinen ihminen,joka tännekin kykenee kirjoittamaan on kykenevä ennakoimaan tekemisiään ja seuraamaan kalenteria, kuten joku tuossa jo ehdottikin.
Joku Siwa tai huoltoasema on varmasti auki.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 15:55"]
Onko sun mielestä kaatuneitten muistopäivä jeesustelua?
Sitäpaitsi, työntekijöilläkin on oikeus pitää vapaapäiviä ilman pelkoa et irtisanotaan jos haluaakin olla kotona perheensä kanssa edes joskus.
[/quote]
Voi voi. Mitenkäs kaikilla muilla aloilla kuin kaupassa pärjätään, kun niiden aukioloa ei rajoiteta ja periaatteessa jokapäivä voi olla työpäivä?
Kapoissa taitaa olla töissä tyhmiä? Typerä, vaikka joku työpaikka pyörii 24/7, niin ei työntekijät silti ole töissä 24/7.
Meillä on ainakin täällä 2 siwaa, 1 valintatalo, 2 pientä huoltoasemaa sekä abc auki... Jos pääsee pyhä yllättämään...
Pyhälisät taitaa kuitenkin kelvata?
Edelleen olen sitä mieltä, että ne, jotka eivät kannata jeesustelua ja ovat eronneet kirkosta, voisivat aivan mainiosti olla töissä peruspalkalla kaikki kirkolliset juhlapyhät.
Hommaa kalenteri. Jos tiedät, mikä se on.
Meiltä on 25 km lähimpään kauppaan, joten käymme ruokaostoksilla kerran viikossa. Ja hyvin pärjätään:) Kaupunkilaisidiootit on tottuneet liian hyvälle: jos nyt just tällä hetkellä MÄ haluun mennä ostaan jotain, niin sitten on kauhea katastrofi jos kauppa ei ookaan auki. Surkeita olette!!!
[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 15:48"]
Jaha, taas joku tyhjänaikainen jeestelupäivä. Kyllä ketuttaa, kun ei päässyt kauppaan.
Koska Suomalaiset kehityy niin paljon ettei valtiovallan tarvi rajoittaa kauppojen aukioloaikoja?
[/quote]
Niinpä. Tuolla kaupungilla taas kaikki turistit ja vaihtarit oli tempomassa kauppojen lukittuja ovia ihmeissään... Kuitenkin Siwat saa olla auki ja ravintolat ja myyjäiset ja R-kioskit ja jätskikioskit. Ja muutkin kaupat niillä paikkakunnilla, joilla aluehallintovirastot on antaneet poikkeuslupia juuri tälle päivälle nyt. Mutta niillä paikkakunnilla, joille lupia ei ole tullut, pitää tietyn neliömäärän ylittävien kauppojen olla kiinni. Siis mitä järkeä!?
Voi sentään. Meillä on myös huomenna pyhäpäivä ja kaupat ei ole auki kuten eivät muutenkaan sunnuntaisin, jotain poikkeuksia lukuun ottamatta. Hyvin pärjätään silti :)
Terveiset Keski-Euroopasta
[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 15:55"]
Sitäpaitsi, työntekijöilläkin on oikeus pitää vapaapäiviä ilman pelkoa et irtisanotaan jos haluaakin olla kotona perheensä kanssa edes joskus.
[/quote]
Siis luuletko sä tosiaan, että kaatuneitten muistopäivän takia nyt oli kaupat kiinni tänä sunnuntaina?! En edes viitsi kertoa, mikä se ap:n viittaama jeesustelupäivä oli...
[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 18:07"]
Voi sentään. Meillä on myös huomenna pyhäpäivä ja kaupat ei ole auki kuten eivät muutenkaan sunnuntaisin, jotain poikkeuksia lukuun ottamatta. Hyvin pärjätään silti :)
[/quote]
No ette pärjää hyvin. Mä olen ollut vaihtarina Saksassa ja tuotti kyllä tosiaankin hankaluuksia, kun sillä lähikaupalla oli ihan järjettömät aukioloajat arkisinkin. Saksassa nämä asiat on vain vieläkin huonommin, kun ilmeisesti vieläkin luotetaan kotirouvien hoitavan hommat. Sääli kaikkia sinkkuja ja perheitä, joissa kumpikin aikuinen käy töissä...
[/quote]
No ette pärjää hyvin. Mä olen ollut vaihtarina Saksassa ja tuotti kyllä tosiaankin hankaluuksia, kun sillä lähikaupalla oli ihan järjettömät aukioloajat arkisinkin. Saksassa nämä asiat on vain vieläkin huonommin, kun ilmeisesti vieläkin luotetaan kotirouvien hoitavan hommat. Sääli kaikkia sinkkuja ja perheitä, joissa kumpikin aikuinen käy töissä...
[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 18:09"]
[/quote]
[/quote]
Voi, voi... minäkin oon kuule ollut vaihtarina Saksassa ja jos siellä sen verran viitsi opiskella sitä kieltä, että osasi kaupan aukioloajat siitä ovelta, niin hyvin siellä pärjäsi :)
Kai jotain kaapista löytyy jos ei ehtinyt kauppaan. Mikäli on lihava niin yx paastopäivä viikossa tekee gutaa.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 16:12"]
Joku Siwa tai huoltoasema on varmasti auki.
[/quote]
Kyllä teki ABC taas kovaa tiliä. Itsekkin lähdin kaupoille ja parkkipaikan nähdessäni tajusin että kauppa on kiinni. Oli siellä moni muukin kiertelemässä ja ihmettelemässä. Helluntaita kukaan ei pidä minkäänlaisena juhlapyhänä. Tiesin kyllä että nyt on sekä helluntai että kaatuneiden muistopäivä, mutta sitä ei kalenterissa lukenut että kauppa on kiinni.
Kauppojen aukiolon rajoitus on varmaan s-ketjun tilaama laki. Miksi myydä Prismasta, kun voi myydä paljon kalliimmalla ABC-myymälästä.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 17:48"]
Edelleen olen sitä mieltä, että ne, jotka eivät kannata jeesustelua ja ovat eronneet kirkosta, voisivat aivan mainiosti olla töissä peruspalkalla kaikki kirkolliset juhlapyhät.
[/quote]
Paikallisessa Prismassa taitaa olla 24 kassaa, mutta niistä on käytössä kaikki vain perjantaina ja lauantaina, kun kaikki sopuliäälilöt tunkee samaan aikaan kauppaan. Tiistai iltana on auki vain pari kassaa, eikä jonoja.
Korotettua hintaa pitäisi periä niiltä jotka menee kauppaan perjantaina iltapäivällä.
Jos ihmiset kävisivät kaupoissa tasaisesti eri päivinä ja eri vuorokauden aikoina, niin samat tavarat saataisiin myytyä paljon pienemmistä tiloista ja kaupan tehokkuus kasvaisi, joka näkyisi taas alempina hintoina.
Ei se ole sattumaa että Suomessa elintarvikkeet on melkein maailman kalleimpia ja kauppojen kilpailua on rajoitettu lainsäädännöllä, näillä asioilla on selkeä yhteys.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 18:01"]
Meiltä on 25 km lähimpään kauppaan, joten käymme ruokaostoksilla kerran viikossa. Ja hyvin pärjätään:) Kaupunkilaisidiootit on tottuneet liian hyvälle: jos nyt just tällä hetkellä MÄ haluun mennä ostaan jotain, niin sitten on kauhea katastrofi jos kauppa ei ookaan auki. Surkeita olette!!!
[/quote]
No ei kai se mikään katastrofi ole, mutta mielummin otan vastaan hyvää palvelua, kuin huonoa palvelua. Suuri osa suomalaista olivi varmaan tosi tyytyväisiä johonkin Pohjois-Korean tyyliseen säätelytalouteen. Monen mieltä lämmittäisi kun naapurikaan ei saa ostaa kuin 300g lihaa, vaikka sillä olisi varaa ostaa enemmänkin.
[/quote]
Mutta siellä se taitaa olla kauppiaan valinta että onko auki vai ei? Belgiassa huomasin että joku pieni vaatekauppa voi olla loppukesästä 6 viikkoa sulki, kun omistaja on kesälomalla. Suomessahan tuollainen ei tulisi kuuloonkaan.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 17:48"]
[/quote]
Minulle kirkkoon kuulumattomalle sopii hyvin tehdä kirkollisina juhlapyhinä töitä normaalipalkalla, mutta vain yhdellä ehdolla: kirkkoon kuuluvat siirtyvät heti 6-päiväiseen työviikkoon, sillä 6 päiväähän jumalaltakin meni universumin luomistyössä ja vasta 7. päivä on lepopäivä.