Maidoton, munaton, vehnätön ja myös hiivaton = mahdottomuus?
Onko kokemusta tällaisesta dieetistä?
Nuo kaikki pitäis nyt pystyä jättämään ruokavaliosta pois :(
Hyviä ohjeita, vinkkejä, välipaloja yms..
Kommentit (6)
Maito = soija-, kaura- riisi- tms. "maito"
Muna = NoEgg-valmiste tai leivonnassa esim. banaani tilalle
Vehnä = pakkasesta saa gluteenittomia leipiä, leivonnaisia jne., löytynee myös soodalla kohotettuja ja gluteenitonta näkkäriä löytyy ihan varmasti
Näillä rajoituksilla ei hyllystä pysty ostamaan mitä vaan, eli joudut opettelemaan tuoteselosteiden lukemista (mikä voi olla ihan hyväkin asia, jos et ole tähän mennessä sellaista harrastanut). Tuoreet hedelmät ja kasvikset, säilykehedelmät jne. evääksi, tutustu soija- ja kaurapohjaisiin tuotteisiin (maito, kerma, jogurtti - kaikkea löytyy ei-maitopohjaisina). Leipää, lettusia jne. voi leipoa itse ja pakastaa. Ei mitenkään mahdoton ruokavalio.
Ei ole mahdotonta! Kannattaa katsella vaikka vegaaniruokablogeja, ne kun ovat maidottomia ja munattomia, ja niistä löytyy aika paljon ohjeita, jotka ovat vehnättömiä ja hiivattomia, tai sellaisiksi helposti muunnettavissa. Mutta siis maitotuotteiden ja munien "korvaamisesta" kannattaa tosiaan ottaa mallia vegaaneilta, joilta usein löytyy tosi hyviä ratkaisuja noihin.
Soija, -kaura ja -riisipohjaisia vaihtoehtoja maitotuotteille löytyy paljon, niitä kannattaa testailla ja etsiä omat suosikkinsa. Maitoja, ruokakermoja, vispikermoja, vaniljakastikkeita ja jogurtteja löytyy paljon ja ovat hyviä, myös soijajuustoa ja soijatuorejuustoa löytyy, mutta eivät samallalailla muistuta maitoversioita kuin nuo muut tuotteet.
Riisikakut ja maissikakut käyvät. Ne ovat lisäksi kivan edullisia. :)
Ässämix ja turkinpippurit käy.
Jospa söisit ihan ruokaruokaa kolmesti päivässä ja jättäisit sitten turhaksi käyvät välipalat pois. Itse toimin näin. Eli lämminruoka joka ruokailulla. Muutama vuosi on ongelmitta mennyt, laihtunutkin olen sopivasti ja voin hyvin. Ainoastaan kyläreissut ovat hankalia.
Ihmisen ei ole mikään pakko syödä niitä ruokia, joita meillä mielletään "sallituiksi" aamupala tai iltapala ruoiksi. Hyviä ruokaohjeita ilman vehnää ja hiivaa löydät www.karppaus.info sivuilta, vaikka karppaajaksi et ryhtyisikään.
Vinkki: riisijauhoista voi keittää ihan maistuvaa vispipuuroa, riisipuuron voi keittää kaura, riisi tai soijajuomaan.
Jopa letut on ihan ok jos tekee vaikka kaurajuomaan riisijauhoista jatai kaurajauhoista, kanamunan voi korvata banaanisoseella.
Jos ap:ta kiinnostaa joku tietty juttu niin kysy. On vaikea heittää vinkkejä kun ei tiedä kiinnostaako puurot, valmistuotteet vai mikä ?
Lohdutuksena että nykyään netistä löytyy hyvin ohjeita ja itsekkin olen juuri leiponut kolmenlaista diettiisi sopivaa leivonnaista. Itsekkin syön noita vaikka ei vastaavia rajoituksia olekkaan
Meillä perheessä laajoja allergioita monella jäsenellä joten sillä kokemuksella voin sanoa ettei mitenkään mahdoton dietti jos on valmis itse tekemään myös asioita tai taloudellisesti varaa ostaa erikoistuotteita.
Äkkiä ajateltuna tavallista pullaa on vaikea tehdä ilman hiivaa ja vehnää. Munakasta en keksi miten korvata. Mutta muuten melkein kaikki onnistuu joko itse tekemällä tai korvaavilla tuotteilla kaupasta.
Reseptejä löytyy esim. www.histamiini.com sivustolta ja tässä linkki yhteen hyvään reseptikokoelmaan:
http://www.pirkanmaanallergia.fi/sites/www.pirkanmaanallergia.fi/ruokaohjeet/maidoton_munaton_gluteeniton/leivonnaiset_makeat.html
Nyt täytyy mennä muualle mutta käyn myöhemmin vilkaisemassa ketjuasi jos sinulla on kysymyksiä.