Lapseni ei halua osallistua kaverin synttäreille
Mitä tekisit kun lapsellesi olisi tullut synttärikutsu ja lapsi ei sinne halua mennä?
Itse olen sitä mieltä, että on epäkohteliasta kieltäytyä ilman pätevää syytä ( sairastuminen tai että itse on reissussa)
Kommentit (72)
Riippuu vähän syystä. Lapsi voi ajatella että saa ostetun lahjan itselleen, jos ei mene synttäreille tms.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän syystä. Lapsi voi ajatella että saa ostetun lahjan itselleen, jos ei mene synttäreille tms.
No kyllä minun lapseni ymmärtää että kenelle lahja ostetaan.
Meillä on ratkaistu pelaamisen/YouTube-videoiden yms. parissa käytetyn ajan rajoittaminen siten, että puhelimella ei saa olla aamulla ennen kuin aamiainen on syöty ja pesulla/hammaspesulla käyty ja päivävaatteet päällä. Toki tämä vähän pakon sanelemaakin, poika 9 v. lievästi vilkas ja sen takia on lähdetty rajaamaan pelaamista tiukasti aamulla. Muuten ajatukset jäisivät herkästi kouluaamuina pelaamiseen, tämä on meillä ollut samalla apu myös siihen, että koulussa malttaa keskittyä opiskelemiseen paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ratkaistu pelaamisen/YouTube-videoiden yms. parissa käytetyn ajan rajoittaminen siten, että puhelimella ei saa olla aamulla ennen kuin aamiainen on syöty ja pesulla/hammaspesulla käyty ja päivävaatteet päällä. Toki tämä vähän pakon sanelemaakin, poika 9 v. lievästi vilkas ja sen takia on lähdetty rajaamaan pelaamista tiukasti aamulla. Muuten ajatukset jäisivät herkästi kouluaamuina pelaamiseen, tämä on meillä ollut samalla apu myös siihen, että koulussa malttaa keskittyä opiskelemiseen paremmin.
Siis onko se _tiukkaa_, jos edellytetään kouluaamuina aamutoimien tekemistä ennen päivän ekaa pelisessiota?
Ei mulla ole käynyt muut vaihtoehdot mielessäkään. Tai no, pelata sai ylipäätään vain kymppiaamuna.
Periaatteessa on reilua mennä synttäreille jos haluaa että omillekin tulee väkeä. Lapsen pitäisi oppia näkemään myös toisen näkökulma eikä aina tehdä vain mitä huvittaa.Joskus olen tästä joustanut jos kaveri on vieraampi ja tiedän että lapseni ei oikein kuulu hänen porukoihinsa. Tällöin on ollut yleensä myös joku päällekkäinen meno, kiva harrastukseen liittyvä juttu tms.
Vierailija kirjoitti:
Näin mekin sovittiin lapsen isän kanssa, mutta hän ei oikein sitten pidä kiinnit tästä asiasta. Varmaan itse täytyy se puhelin ottaa tytöltä sitten pois kunnes on aamutoimet kaikki tehtynä ja olla taas se kamala äiti!:(
Ap
Sori, ilmaisin itseni epäselvästi. Kouluaamuina ei pelata ollenkaan, ja lomalla saa puhelimeen tarttua vasta aamutoimia jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Sori, ilmaisin itseni epäselvästi. Kouluaamuina ei pelata ollenkaan, ja lomalla saa puhelimeen tarttua vasta aamutoimia jälkeen.
Joo siitä mekin on onnistuttu kiinni sentään pitämään, että kouluaamuina ei puhelinta ollenkaan. Nyt tämä kesäloma mennyt aivan plörinäksi!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vain kutsu. Ei mikään pakko. Toki meillä asiasta keskusteltaisiin että miksi ei halua jos kerran on kyse kaverista kuitenkin. Mutta en lähtisi kyllä pakottamaan.
No ei tietenkään mikään pakko, mutta haluaisin tukea lapseni kaveruutta ettei jää ulkopuolelle kun koulutkin pian alkavat. Kuitenkin synttärisankarin harras toive, että lapseni tulisi kun ovat olleet hyviä kavereita koulussa.
Mitä lapsi kertoo syyksi, ettei halua mennä?
Sanoo vain ettei jaksa
Ap
Mieheni poika ei "jaksa" moniakaan asioita.
Ei "jaksa" syödä kaalpiataa, mutta hampurilaisen "jaksaa".
Ei "jaksa" nousta kouluun, mutta "jaksaa" nousta huvipuistoon jne.
Kun huomaatte että lapsenne käyttää jaksa-sanaa, niin menkääpä hetkeksi itseenne, ja miettikää onko teissä jotain sellaista että ainoa syy jonka varjolla saa jotain jättää tekemättä on jaksamisenpuute. Muita syitä dissataan, vai käytättekö itse syynä tekemättömyydellenne jaksamattomuutta. Sitten vain korjaamaan tilanne molempien kohdalla, ja oikeat syyt esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin mekin sovittiin lapsen isän kanssa, mutta hän ei oikein sitten pidä kiinnit tästä asiasta. Varmaan itse täytyy se puhelin ottaa tytöltä sitten pois kunnes on aamutoimet kaikki tehtynä ja olla taas se kamala äiti!:(
Ap
Voi Ap se vaan on valitettavasti meidän äitien tehtävä olla komentavia hirviöäitejä :( Minäkin esiteineille sanon että minne se kiltti äiti lähtikään? Nyt tuli hirviöäiti tilalle kun ei kiltin äidin sana tehonnut. Kyllä se on raskasta komentaa ja pitää esiteineille päivärytmiä ja fiksua tekemistä pelailun sijaan mutta itsepä olen vanhemmuuden valinnut. Onneksi kymmenen vuoden päästä on jo taistelut ohi.. Voimia kaikille!
Itse pakottaisin lapsen synttäreille monestakin syystä. Tietysti "maalaisin" pakottamisen pieneen kannustuksen ja painostukseen. Jos lapsi sitten itkisi ettei mene niin saisi jäädä kotiin mutta kotona sitten saisi silitellä lakanoita tai ajaa nurmikkoa sen synttärijuhlan ajan.
Elämässä vain täytyy tehdä tiettyjä juttuja. Kyllähän me aikuisetkin joudumme velvollisuudesta käymään kummisedän hautajaisissa tai pikkuserkku ylioppilasjuhlilla. Monta kertaa paljon mielummin jäisi kotiin. Samalla tulee hoidettua kuitenkin sosiaalisia suhteita ja usein on ihan kivaa.
Lapsi saisi hienon onnistumisen kokemuksen kun menisi ja olisikin kivaa.
Kyllä se vain on todella huolestuttavaa miten paljon nämä lapset nykyään pelaavat jos rajoja ei aseteta. 😔 Minun lapseni ei aamulla meinaa edes aamupalalle tulla saati harjata hiuksiaan jne, jos en ärähdä siitä pelaamisesta.
Ap