Onko minkään sairauden, taudin, infektion tms. ensioire paha niskajäykkyys?
Mulla on toista päivää niska todella pahasti jumissa, tekee erittäin kipeää kääntää päätä oikealle, vasemmalle tai ylös. Käytännössä pää kääntyy pari cm kumpaankin suuntaan. Nieleminenkin sattuu ajoittain korvien alla kulkeviin pitkiin niskalihaksiin.
Kommentit (25)
Mulla ei ole koskaan, myöskään raskauksien aikana, ollut korkea verenpaine. Ei sitä sitten viime raskauden ole kylläkään mitattu, ja siitä on yli kolme vuotta aikaa.
ap
No ei ne hoitajat silti määrää niitä lihasrelaksantteja. Eikä lääkäritkään määrää niitä potilasta näkemättä.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 23:23"]
No ei ne hoitajat silti määrää niitä lihasrelaksantteja. Eikä lääkäritkään määrää niitä potilasta näkemättä.
[/quote]
Mitä sä nyt väität vastaan!? Pointtisi?
Näin meillä, PHKS Akuutissa.
ap
Voihan tuo tulla vedosta, niskan lihakset tulehtuvat. Relaksantti ja tulehduskipulääke niin eiköhän tokene.
Oletko varma, ettei ole tullut mitään haavaa viimeiakoina? Kurkun- leuan jäykkyys on jäykkäkouristuksen ensioireita.
Paperihaavan sain toimistossa tällä viikolla sormeeni. Olen jonkin verran kukkapenkistä rikkakasveja nyppinyt, mutta en haavaisen käden kanssa.
Kurkku ok, sen hoitaja katsoi myös. Eikä kurkussa tunnu mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Se vain vähän välillä pelottaa, kun jopa nieleminen tuntuu ikävältä niskan sivuissa korvien alla.
ap
Te ootte kyllä ääliöitä. Se on ihan perinteinen noidannuoli niskassa. Pää ei käänny ja muuten ihan normiolo. Lopettakaa se google-lääkäreiden leikkiminen. Aivokalvontulehdus ei todellakaan aikuisella oireile pelkällä niskajäykkyydellä ja jäykkäkouristusta ei todellakaan saa paperihaavasta.
terveisin OIKEA lääkäri (joka kuolee nauruun teidän hysteerimammojen kanssa)
Kieli on siitä hassu menetelmä, että sillä ilmaistaan tai ollaan ilmaisematta. Kertojan vastuulla siis on mitä annetaan tiedoksi tai ymmärtää. Kuulijan vastuulla on vain kuultu ja kuunneltu (tai luettu)
Tuo "oikea" lääkäri on kyllä tavis-pökiö, koska kukaan Oikea lääkäri ei käytä noin alatyylistä kieltä, eikä täten edes kelpaisi lääkäriksi. Ja psykkakin veikolla on täysin nolla-tilassa.
Ihminen on utelias eläin ja koska hengissäselviytyminen on homo sapiensin ykkös-homma...niin tokihan jokaista (yleensä) kiinnostaa oma terveytensä. Toisia enemmän toisia vähemmän. Valitettavasti tämän päivän terveydenhoito on niin kuralla että pitää jo etsiä itse vaivansa ja kysellä niistä muilta. Systeemillä ei ole varaa hoitaa kansalaisiaan.
Voi olla vaikka aivokalvontulehduksen. Saatko leuan rintaan?
Toivottavasti pilailet. Monen hengenvaarallisen sairauden oire on niskajäykkyys. Nyt on jo kiire sairaalaan!!!
Aivokalvontulehdus tietysti, mutta niskajumi tai flunssa sopivat oireisiisi paremmin.
Tässä kuitenkin linkki ihan siltä varalta...
http://www.sairaslapsi.com/sairaudet/aivokalvontulehdus
Aivokalvontulehdus tulee ensimmäisenä mieleen. Terveysneuvonta: (09)-10023 (laita oma suuntanumerosi)
Aivokalvontulehduksen toteaminen
Tyypillisten oireiden lisäksi tutkimuksissa havaitaan usein niskan jäykkyys. Tällöin leuan tavuttaminen rintaan kiinni ei onnistu. Aivokalvotulehduksen diagnoosi voidaan tehdä vain tutkimalla selkäydinneste (likvori). Näyte otetaan neulalla alaselän nikamien välistä lannepistolla eli selkäydinpunktiolla. Bakteeritulehdusta epäiltäessä lannepisto on aina tehtävä. Näin selvittää aiheuttajabakteeri sekä se, mille antibiooteille bakteeri on herkkä. Virustulehduksessa diagnoosin tekoon riittää useimmiten tyypillinen oireisto, koska lääkehoitoa ei tarvita. Aivotulehdusta epäiltäessä lannepisto on myös tarpeen.
Tai sitten olet ajellut autossa ikkunat auki ja saanut viimaa. Mulla käy noin joka ikinen kevät, ehkä joskus opin.
Mulla on muuten ihan normiolo, ainoastaan pää ei taivu sivuille ja ylös rajoittuneesti. Alas taipuu kyllä, leuka siis menee rintaan.
Onko siis noi yllämainitut poissuljetut? Kävin tänään jo aamulla päivystyksessä, ei hoitaja mua mitenkään tutkinut, tunnustellut, käännellyt tai muuta, haastatteli ja katsoi kurkun. Määräsi Burana 600 mg -kuurin ja lihasrelaksanttia. Kummastakaan ei merkittävää hyötyä, lihasrelaksanttia otin vasta illalla yötä vasten, mutta ei ole lähtenyt monen tunnin jälkeen vaikuttamaan, vaikka on kolmiolääke ja saattaa aiheuttaa uneliaisuutta jne. Ei mitään! Niska jumissa, olo pirteä...
Mikähän mulla on!?
ap
Mutta eikö aivokalvontulehdukseen liity muitakin oireita kuin niskajäykkyys? Tuo ap:n kuvailema voi tulla myös ihan vain venähdyksestä, huonosta nukkumisasennosta, kylmettymisestä jne. Minulla kun oli aivokalvontulehdus, niin oireita oli myös kamala päänsärky, oksentelu, sekavuus.
En silti sano eikö voisi olla aivokalvontulehdus! Ota yhteyttä terveysneuvontaan ap tai mene suoraan päivystykseen.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 22:52"]
Mulla on muuten ihan normiolo, ainoastaan pää ei taivu sivuille ja ylös rajoittuneesti. Alas taipuu kyllä, leuka siis menee rintaan.
Onko siis noi yllämainitut poissuljetut? Kävin tänään jo aamulla päivystyksessä, ei hoitaja mua mitenkään tutkinut, tunnustellut, käännellyt tai muuta, haastatteli ja katsoi kurkun. Määräsi Burana 600 mg -kuurin ja lihasrelaksanttia. Kummastakaan ei merkittävää hyötyä, lihasrelaksanttia otin vasta illalla yötä vasten, mutta ei ole lähtenyt monen tunnin jälkeen vaikuttamaan, vaikka on kolmiolääke ja saattaa aiheuttaa uneliaisuutta jne. Ei mitään! Niska jumissa, olo pirteä...
Mikähän mulla on!?
ap
[/quote]
Lihakset siis vaan varmaan tosi pahasti jumissa. Ota ne lääkkeet "oikein", toivotaan, että alkaa helpottaa :)
t. 10
Miten on sun verenpaine? Mulla oli pari vuotta sitten niska ja yläselkä ihan jumissa, lääkkeet eivät auttaneet ja kun yritiin tehdä jotakin keppi-kuminauhajumppaa, niin niska napsahti totaalisen lukkoon. Varasin ajan lääkäristä ja lääkäri mittasi hyvin korkeat verenpaineet. Makasin siellä sitten päivän ensiavussa lääkittävänä ja illalla hain apteekista verenpainelääkkeet. Muutaman päivän kuluttua kivut olivat kokonaan pois. Meillä on molemmilla puolilla suvussa korkeaa verenpainetta ja joudun nyt vahtimaan sitä säännöllisillä mittauksilla.