Kumman elokuvan näytän kasiluokkalaisille?
Olen nuori äidinkielen ope, ja näin viimeisillä viikoilla tutustumme elokuvan juonen rakenteeseen ja henkilöhahmotyyppeihin. Näytän elokuvan, josta keskustelemme ja kirjoitamme arvostelun. Olen useimmiten näyttänyt oppilaille elokuvan opettamisen yhteydessä tämän päivän leffoja, mutta nyt ajattelin näyttää jonkin, jonka kertomus sijoittuu sota-ajalle. Ostin kaksi leffaa:
Äideistä parhain http://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%84ideist%C3%A4_parhain_(elokuva)
Lupaus http://fi.wikipedia.org/wiki/Lupaus_(elokuva)
Kumman näytän? Onko muita ehdotuksia?
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 17:23"]
Älä nyt viitsi mitään suomalaista paskaa niile lapsille näyttää. Näyttäisit vaikka The Prestigen tai Coenin veljesten Fargon, eikä True Gritkään ole huono vaihtoehto. Niillä ikärajoilla nyt ei ole merkitystä. Kasiluokkalainen on jo tarpeeksi vanha käsittämään näkemänsä.
[/quote]Aika väsynyttä... Koulu on onneksi vielä nykyäänkin niitä paikkoja, jossa toimitaan laillisesti.
Minusta molemmat olisi hyviä, mutta valitsisin äideistä parhain :)
t. Ope itsekin
En osaa muuta sanoa kun jotkut eivät näköjään ymmärrä tätä peukuttamista.
Aku Louhimiehen Käsky-elokuva on tarinaltaan erittäin kiinnostava.
Komisario Palmut ovat yhä hyviä, eikä niissä ole pelottavaa väkivaltaa, toisin kuin sotaelokuvissa.
Kasiluokkalaiset ei jaksa katsoa vanhoja elokuvia, oli kuin hyviä tahansa. Palmut on yhtä tylsiä niiden mielestä kuin Hitchcockit.
t. toineno ope
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 13:39"]
Kasiluokkalaiset ei jaksa katsoa vanhoja elokuvia, oli kuin hyviä tahansa. Palmut on yhtä tylsiä niiden mielestä kuin Hitchcockit.
t. toineno ope
[/quote]
Onko tämä totta oikeasti vanhojen kohdalla? Ymmärrän kyllä että 70-luvun taide-elokuvat eivät säväytä.
Tietenkin Äideistä parhain. Klaus Härö on the best ohjaaja.
Kyllä on, valitettavasti. Fiksut lukiolaiset valinnaiskurssilaiset saattaa tykätäkin klassikoista, mutta yläasteikäiselle auttamatta liian pitkäpiimäisiä siis hitaita leikkauksia ja vanhanaikainen musiikki, kuvaus yms.
ope
Äideistä parhain.Ei liian raaka,mutta kuiitenkin puhutteleva. Valottaa myös Suomen sota-ajan historiaa kertomalla sotalapsista.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 12:01"]
Miksi vain suomalaisia? Mikset näytä jotain oikeasti hienoja ja vaikuttavia teoksia, jotka jäävät mieleen, eivätkä tunnu kamalalta pakkopullalta. Muistan kuinka se suomalainen äänenvire oli aina kouluelokuvissa tosi luotaantyöntäjä, mutta oli tosi kivaa kun opettaja näytti jonkun vaikkapa amerikkalaisen.
Näytä sitten joku, missä se juoni on vähän erityisempi, vaikkapa Shutter Island tai Adaptation, Machinist, Memento, Hide and Seek.
[/quote]
Ehkä suomenkielisiä koska on äidinkielen opettaja.....?
Eli se elokuva liittyisi edes vähän siihen aiheeseen mitä opettaa....?
Heh, aika harva tähänkään ketjuun kommentoineista edes luki ap:n kysymystä, turhaan te tänne mitään leffavinkkejä annatte, ap:han on jo ostanut kaksi elokuvaa ja toista niistä piti suositella. Ihme kun yleensä täällä on olevinaan niin fiksua porukkaa.
No joo mutta suosittelen Äideistä parhain
Äideistä parhain sai niin paljon ääniä, että näytän siis sen. Kiitos paljon vastanneille! Kyselin sen takia, koska olen katsonut vain tuon Lupauksen. Äideistä parhain -elokuvasta olen kuullut niin paljon kehuja, että ajattelin ostaa sen, vaikken ehdi katsoa sitä ennen elokuvaoppituntia.
Itse asiassa kaikenlainen keskustelu liittyen elokuvan opettamiseen on tervetullutta. Pitäis ihan perustaa oma ketju aiheelle, koska kuten aiemmin totesin, äikänopet eivät ole elokuvaeksperttejä muilta kuin rakenteen ja analyysin osalta, joten on tosi hyvä kuulla suosituksia taidokkaista elokuvista.
-Ap.
Se Elina on kans hyvä, olisko Näkymätön Elina. Herättäisi varmaan keskustelua
Oi vitsi pitää ottaa nää omalleki listalle.
Operatio Valkyrie?
Ei väkivaltaa ja katsoin sen juuri 8. luokkalaiseni kanssa. Tykättiin molemmat.
Mun mielestä ehdottomasti Lupaus parempi. Kertoo nuorista lotista. Ei kukaan samaistu äidin rooliin kasiluokalla.
Älä nyt viitsi mitään suomalaista paskaa niile lapsille näyttää. Näyttäisit vaikka The Prestigen tai Coenin veljesten Fargon, eikä True Gritkään ole huono vaihtoehto. Niillä ikärajoilla nyt ei ole merkitystä. Kasiluokkalainen on jo tarpeeksi vanha käsittämään näkemänsä.
Jos itse saisin valita, näyttäisin Lupauksen.
Tekisin niin että esittelisin 8-luokkalaisille molemmat elokuvat ja vaikka pari arvosteluakin. Antaisin heidän sitten äänestää kumpi katsotaan. Leffa-arvosteluja voisi käyttää myös oman aineen pohjana siten että kommentoisi missä on samaa mieltä ja missä eri mieltä kriitikon kanssa. Anna tehtäväksi vaikka tehdä oma arvostelu tavallisen aineen sijasta. Anna muistiinpanoja varten paperia jo leffan ajaksi.
Mitä tulee siihen että 8-luokkalaiset ei pidä - no ei kukaan 8-luokkalainen myöskään lukisi Tuntemattomasta Sotilaasta, Kalevalaa tai 7 veljestäkään vapaaehtoisesti - eikä katsoisi niihin liittyviä elokuvia. Mutta koulutehtävä on koulutehtävä ja AINA leffa tavallisen tunnin voittaa.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 19:18"]
Jospa tartun tuohon Operaatio Valkyrieen!
Ap.
[/quote]
äikän tunnilla? :O