Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumman elokuvan näytän kasiluokkalaisille?

Vierailija
18.05.2013 |

Olen nuori äidinkielen ope, ja näin viimeisillä viikoilla tutustumme elokuvan juonen rakenteeseen ja henkilöhahmotyyppeihin. Näytän elokuvan, josta keskustelemme ja kirjoitamme arvostelun. Olen useimmiten näyttänyt oppilaille elokuvan opettamisen yhteydessä tämän päivän leffoja, mutta nyt ajattelin näyttää jonkin, jonka kertomus sijoittuu sota-ajalle. Ostin kaksi leffaa:

Äideistä parhain http://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%84ideist%C3%A4_parhain_(elokuva)

Lupaus http://fi.wikipedia.org/wiki/Lupaus_(elokuva)

Kumman näytän? Onko muita ehdotuksia?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä Pulp fiction.

Vierailija
2/48 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on K18.

Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa näyttää kumpaakaan, jollet maksa tekijänoikeusmaksuja.

Vierailija
4/48 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitä oppilaille lyhyesti molempien elokuvien juoni, ja anna heidän valita äänestämällä. Ainaki itse teen näin, kun ollaan katsomassa leffaa tms. t. toinen ope

Vierailija
5/48 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian paksu perhoseksi on hyvä elokuva ja sijoittuu menneeseen aikaan.

Vierailija
6/48 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä ideoista! Koulumme on maksanut tänä vuonna tekijänoikeusmaksun.

Vierailija
7/48 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 11:38"]

Se on K18.

Ap.

[/quote]

so what.

Vierailija
8/48 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 11:41"]

Liian paksu perhoseksi on hyvä elokuva ja sijoittuu menneeseen aikaan.

[/quote]

Tämä on aivan loistava, tyylilaji lähinnä romanttinen komedia. Tytöt saattaa tykätä, mutta en tiedä, olisiko yhtään poikien makuun. Itse oon nähnyt ekan kerran lapsena ja rakastanut tätä siitä lähtien.

Vierailija
9/48 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vain suomalaisia? Mikset näytä jotain oikeasti hienoja ja vaikuttavia teoksia, jotka jäävät mieleen, eivätkä tunnu kamalalta pakkopullalta. Muistan kuinka se suomalainen äänenvire oli aina kouluelokuvissa tosi luotaantyöntäjä, mutta oli tosi kivaa kun opettaja näytti jonkun vaikkapa amerikkalaisen. 

Näytä sitten joku, missä se juoni on vähän erityisempi, vaikkapa Shutter Island tai Adaptation, Machinist, Memento, Hide and Seek.

Vierailija
10/48 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, noista vain yksi liittyy sotaan, en huomannut - 10 

Mutta suomen sota on vähän tylsä aihe äidinkielessä. 

Vierailija
11/48 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin noista ap:n vaihtoehdoista sopii oikein hyvin koulussa katseltavaksi. 

Vierailija
12/48 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Full metal jacket!

Vierailija
13/48 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kerran tehnyt koulutehtävän Häjyt-leffasta. Mutta siinä on aika paljon ns. tarpeetonta väkivaltaa (jos sotaelokuvissa näytettävä on ns. tarpeellista), joten en ehkä suosittele sitä. 

Vierailija
14/48 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Full metal jacket on yliarvostettua skeidaa. En ottais edes top 200 -listalle.

Vierailija
15/48 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Napapiirin sankarit oli tykätty ja yllättävän positiivinen suomalainen yllätys.

Ei sotaelokuva tietenkään. Entäs Rukajärven tie?

Vierailija
16/48 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos taas! Arvostelun ajattelinkin kirjoituttaa. Ennen leffaa annan sellaisen fiiliskyselyn, joka on hyvä täyttää leffoista, että saa heräteltyä ajatuksia ja keskustelua.

Mutta nyt meni vaikeaksi, kun tulee niin montaa mielipidettä! Jospa tartun tuohon Operaatio Valkyrieen!

Ap.

Vierailija
17/48 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 12:01"]

Miksi vain suomalaisia? Mikset näytä jotain oikeasti hienoja ja vaikuttavia teoksia, jotka jäävät mieleen, eivätkä tunnu kamalalta pakkopullalta. 

Näytä sitten joku, missä se juoni on vähän erityisempi, vaikkapa Shutter Island tai Adaptation, Machinist, Memento, Hide and Seek.

[/quote]

En ole vielä kertaakaan näyttänyt yhtään pakkopullaelokuvaa, eli tämä olisi eka kerta. :-) Ajattelin, että hyvin tehty sota-ajan kuvaus voisi mennä teininkin ihon sisään.

Napapiirin sankarit näytän yleensä ennen joulua viimeisillä tunneilla, jos käyn elokuva-aihetta läpi silloin. Se on todella hyvä suomalainen komedia! Tykkään hirveästi Dome Karukosken ohjaamista elokuvista. Löytyy niitä taidokkaasti tehtyjä Suomestakin! Mutta kiitos vinkeistäsi, voisin hankkia itselleni noita mainitsemiasi elokuvia ja miettiä, mikä sopisi millekin luokalle. :-)

Vierailija
18/48 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi vain nykyelokuva kelpaa havainnollistamaan juonta, elokuvan rakennetta tai henkilöhahmoja.

Monet suomalaiset elokuvat ovat melko keskinkertaisia, siksi mietin, että jos todella haluaa tarjota kuvausta sodasta, ovatko nuo mainitut elokuvat hyvä tapa tarjota sotakuvausta (en tosin ole nähnyt niitä, ehkä ovat?).

Olen aikanaan itse lukiossa käsitellyt elokuvan rakennetta ja henkilöhahmoja Orson Wellesin Pahan kosketus -elokuvan kautta. Siinä on todella selkeä rakenne ja henkilöhahmot (koska se on rikoselokuva). Suomalaisista elokuvista vastaava voisi olla Komisario palmun erehdys, se nyt muutenkin on suomalaisista elokuvista sieltä paremmasta päästä.

Vierailija
19/48 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään asia ole niin, että vain nykyelokuva kelpaa havainnollistamaan elokuvaopetusta. Valitettavasti en ole koulutukseni enkä harrastuneisuuteni puolesta elokuvien valikoiman asiantuntija, joten en osaa valita juuri sitä kaikkein parasta elokuvaa näytettäväksi. Äikänope on elokuvan rankenteen ja analysoinnin asiantuntija muttei elokuvan historian tai valikoiman asiantuntija, valitettavasti. Siksi on kiva, että tähän ketjuun tulee monipuolisia ehdotuksia myös alkuperäisen kysymykseni ulkopuolelta. :-)

-Ap.

Vierailija
20/48 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, so true :-D

[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 17:35"]

Mitä tulee siihen että 8-luokkalaiset ei pidä - no ei kukaan 8-luokkalainen myöskään lukisi Tuntemattomasta Sotilaasta, Kalevalaa tai 7 veljestäkään vapaaehtoisesti - eikä katsoisi niihin liittyviä elokuvia. Mutta koulutehtävä on koulutehtävä ja AINA leffa tavallisen tunnin voittaa.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä