Mitä ajattelet ihmisestä, joka jarruttaa (niin, että jarruvalot palaa) aina alemman nopeusrajoitusmerkin kohdalla?
Ajelin tällaisen perässä ja aina rajoitusmerkin kohdalla syttyi jarruvalot... itse en koskaam painele jarrua merkkien kohdalla, vaan ennakoin ja annan nopeuden hidastua vapaasti.
Kommentit (59)
Ajattelen, että maalaisjärkeä saa käyttää. Vaikka ottaisi jalan kaasulta vasta rajoitusmerkin tienoilla, hidastuu vauhti sen verran nopeasti, että tuskin ihan äkkiä sakkoja rapsahtaa. Eriasia kameratolppien kanssa sitten.
Mutta kyllä tulee vähän pyöriteltyä silmiä näille sääntöuskovaisille.
Sanottakoon kuitenkin, että eniten ihmetyttää kuskit, jotka ajavat 80 tiellä vähän alle, mutta kun rajoitus vaihtuu pienempään, posotetaan silti sitä samaa vähän alle 80. Niinkun olis vain yksi vauhti, jota käytetään.
Sillä on hybridi ja jarruttelu pienentää kulutusta. Kokeile vaikka.
Hän haluaa maksimoida oikeutensa ajaa vaikkapa kahdeksaakymppiä kuudenkympin merkille saakka, kun sinä taas ryhdyt himmailemaan jo satoja metrejä ennen, jotta vauhti olisi hidastunut kuuteenkymppiin merkille tullessa.
Koska lain mukaan nopeusrajoitus alkaa liikennekyltistä?
En ajattele mitään, koska minusta on normaalia reagoida nopeusrajoituksiin. Teen itsekin niin, joko jarrutan itse tai näppää vakkarin pienemmälle nopeudelle ja oletan että sekin jarruttaa niin että jarruvalot syttyvät.
Jos taas edellä ajava ei jarruta vaan etenee horisonttiin entisellä nopeudella niin saatan ajatella että jaahas tuossa on taas 'vakionopeuskuljettaja' joka ajaa samaa nopeutta oli rajoitus mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Hän haluaa maksimoida oikeutensa ajaa vaikkapa kahdeksaakymppiä kuudenkympin merkille saakka, kun sinä taas ryhdyt himmailemaan jo satoja metrejä ennen, jotta vauhti olisi hidastunut kuuteenkymppiin merkille tullessa.
Minä en edes näe satojen metrien päähän onko rajoituskyltissä esimerkiksi 80 vai 60, joten joudun jarruttamaan.
vakionopeussäätimen saa pudotettua pois päältä kun hiukan koskee jarrupolkimeen. Yleensä riitää ainakin sellaisissa paikoissa joissa on valtatiellä risteyksen kohdalla vähän matkaa 80, vauhti hidastuu moottorijarrutksella siihen kahdeksaankymppiin risteyksen kohdalla ja sitten voi napata vakionopeussäätimen takaisin päälle niin että kiihdyttää jälleen sataseen
No jos et tunne tietä ja aiemmin ollut ilmoitus kameravalvonnasta ja nopeusrajoitus tulee hidastusmatkaan nähden liian yllättäin, niin pakko jarruttaa sallittuun nopeuteen, kun ei tiedä, missä se kamera on. Aika usein ne on juuri näiden nopeusrajoitusten jälkeen.
Jarruvalojen oikeaoppisesta käytöstä ajattelen samaa kuin suuntavilkkujen tai lyhyiden/pitkien ajovalojen. Pidän hyvänä ja arvostettavana kuljettajana.
Huomaavainen ja turvallinen kuljettaja varoittaa takana tulevia vauhdin hidastumisesta (ja samalla rajoituksen muuttumisesta). Ainakin itselleni opetettiin autokoulussa antamaan merkkejä jarruvaloilla. Vaikka ei edes jarruttaisi, poljinta kevyesti hipaisemalla pystyy signaloimaan hidastumisesta, hitaudesta, vaaroista jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sillä on varmaan vakkari päällä ja nopeusrajoituksen muuttuessa laittaa sen jarrulla pois?
Miksi se vakkari pitäisi laittaa pois nopeuden vaihtuessa? Minä säädän vain uuden nopeuden vakkariin.
Joka risteysaluella säädät ees taas?
Miksi en.. Sormella napin painaminen noin sekunnin ajan ei ole minulle urheilusuoritus.
Ja sitten säädät 100 metrin jälkeen taas takaisin sataseen. Ja pudotat kilsan päästä 80, säätääksesi taas siitä parin sadan metrin jälkeen satkuun. Ei kiitos, minä jarrutan, annan rullata ja napautan vakkarin takaisin päälle.
No minusta on rasittavampaa 1)siirtää jalka jarrulle, 2)jarruttaa, 3)pitää vauhtia yllä kaasujalalla, ja sitten 4kiihdyttää kaasua painaen ja 5)laittaa vakkari takas päälle kuin a) painaa vakkarin nappia vajaa sekuntti. b) painaa vakkarin nappia toinen sekuntti. Nappia pystyy painaa ihan irroittamatta käsiä ratista ollenkaan, säätimet ovat ratin viiksessä etusormen ja nimenttomän kohdilla.
Minusta taas on helpompi
1) näpäyttää jalalla jarrua jotta vakkari menee pous päältä
2)antaa auton rullata yli risteyksen
3)napauttaa vakkari päälle sormella (nopeus nousee automaattisesti ed. nopeuteen
Ja säätimet on nappeina ratissa, ei onneksi viiksessä.
Minä olen ajatellut että aina kun vaihdan nopeutta niin teen sen niin että takanaoleva näkee että hidastan. Muistelen että näin autokoulussakin opetettiin. Väläytän nopsaan jarruvaloja takana tulevalle merkiksi vaikka muuten annankin vauhdin hidastua. Muuten se takana tuleva saattaa ajaa perään, kaikki ei hoksaa seurata nopeusrajoituksia. Ja vaikka jarruvaloa vilautankin niin siltikin tuntuu että perässäajaja meinaa ajaa perään kiinni, tällainen paikka on esimerkiksi kuopiosta pohjoiseen, kesken maantien tulee taajama jossa koulu tien varressa ja siinä tulee yhtäkkiä 80 -> 60, sitä meinaa hyvin harva hoksata.
Kyllä minäkin joudun joskus noin tekemään, vaikka yleensä ennakoin jo kaukaa. Joskus se rajoitusmerkki tulee jostain mutkan tai mäen takaa tai jossain alamäessä, jolloin ei auta kaasun höllentäminen heti kun merkin näkee.
Paikalliset kameratolpat vain kovin ehdottomia ja nopeuskin vaihtuu juuri melkein kohdalla tarkoituksella?
Hybridiautoilija kirjoitti:
Sillä on hybridi ja jarruttelu pienentää kulutusta. Kokeile vaikka.
Toistan itseäni. Puolet kansasta on keskimääräistä tyhmempi.
Millä osaa ennakoida jonkun 60 nopeusrajoituksen, jos ajaa tuntemattomalla maantiellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Automaatilla ei moottorijarrutusta tapahdu oikeastaan ollenkaan eli silleen ymmärrän. Mutta kyllä ajan maantiellä aika helposti tuollaisten ohi, koska itse en harrasta tuota jarruttelua.
Minkähän vuosikymmenen automaateilla olet ajellut, kyllähän ne nykyään jarruttaa ihan samalla tavalla kuin manuaali, usein sitä voi vielä jopa säätää ajotapa-ohjelmalla tai mittariston näytön kautta.
Pienellä moottorilla varmaan jarruttaa, isolla moottorilla ja erittäin pitkillä välityksillä ei moottorijarrutus juuri vaikuta, kulkee kahdeksaakymppiä melkein tyhjäkäyntikierroksilla.
Vierailija kirjoitti:
Millä osaa ennakoida jonkun 60 nopeusrajoituksen, jos ajaa tuntemattomalla maantiellä?
Huh, huh! Miten sulle on myönnetty kortti?
Jos ajaa kahdeksankympin tietä ja kaukana edessä näkyy risteys tai tulee ennakkomerkki risteyksestä, jos pitkien matkojen päästä voi nähdä nopeusrajoitusmerkin pyöreän kelta-punaisen muodon. Vaikka itse siinä olevaa lukemaa ei vielä näkisikään, voi kokemuksesta tietää, että riesteysalueella nopeusrajoitus pudotetaan kuuteenkymppiin. Eihän se merkki voi loogisen päättelyn perusteella olla mikään muukaan, koska 80-merkki se ei voi olla, koska se on jo voimassa ja toisaalta juuri ennen risteystä nopeutta ei nosteta 100-kilometriinkään.
No minusta on rasittavampaa 1)siirtää jalka jarrulle, 2)jarruttaa, 3)pitää vauhtia yllä kaasujalalla, ja sitten 4kiihdyttää kaasua painaen ja 5)laittaa vakkari takas päälle kuin a) painaa vakkarin nappia vajaa sekuntti. b) painaa vakkarin nappia toinen sekuntti. Nappia pystyy painaa ihan irroittamatta käsiä ratista ollenkaan, säätimet ovat ratin viiksessä etusormen ja nimenttomän kohdilla.