Mitä ajattelet ihmisestä, joka jarruttaa (niin, että jarruvalot palaa) aina alemman nopeusrajoitusmerkin kohdalla?
Ajelin tällaisen perässä ja aina rajoitusmerkin kohdalla syttyi jarruvalot... itse en koskaam painele jarrua merkkien kohdalla, vaan ennakoin ja annan nopeuden hidastua vapaasti.
Kommentit (59)
Saanut joskus sakot tolpasta niin pelaa varman päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sillä on varmaan vakkari päällä ja nopeusrajoituksen muuttuessa laittaa sen jarrulla pois?
Miksi se vakkari pitäisi laittaa pois nopeuden vaihtuessa? Minä säädän vain uuden nopeuden vakkariin.
kaikissa ei voi säätää alas nopeutta. ei ainakaan omassani :)
Ettei ymmärrä säästäväisestä ajotavasta eikä aja sähköllä tai hybridillä, tai sitten ei vaan välitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sillä on varmaan vakkari päällä ja nopeusrajoituksen muuttuessa laittaa sen jarrulla pois?
Miksi se vakkari pitäisi laittaa pois nopeuden vaihtuessa? Minä säädän vain uuden nopeuden vakkariin.
Joka risteysaluella säädät ees taas?
Miksi en.. Sormella napin painaminen noin sekunnin ajan ei ole minulle urheilusuoritus.
Automaattivaihteisella välähtää jarruvalot heti kyn nostat jalan kaasulta. Ei tarvitse edes jarruttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen noin, jos rajoitus on lyhyempi (esim. joku risteysalue) tai sellainen alue, jossa syystä tai toisesta ei todennäköisesti kuitenkaan pääse ajamaan sitä nopeusrajoituksen nopeutta (esim. kääntyvät autot hidastavat).
Itse en ole niin tarkka ajanko merkin jälkeen yhä ylinopeutta kun päästän jalan kaasulta. Siinähän tulee joskus sakot jos on tullakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maantiella muuten 100 rajoitus, vain risteysalueella 80, niin turha säätää jatkuvasti.
Hänellä on paljon rahaa jarrupalojen sekä jarrulevyjen uusimiseen.
En viitsi alkaa hidastaa niin ajoissa, että nopeus olisi merkin kohdalla oikea. En varsinkaan, jos perässä on muitakin autoja.
Aika usein kameratolppa sijaitsee juuri tuollaisessa kohdassa jossa esim. 100n rajoitus muuttuu 80een. Joten kyllä minäkin jarrutan silloin.
Ja jos kerran osaat ennakoida, niin silloinhan olet hidastanut jo paljon aikaisemmin kuin jarruttelija, joten ei haittaa sun matkantekoa mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
No ei, vaan ne palat ja levyt pysyvät paljon paremmassa kunnossa kun niitä käytetäänkin välillä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä noita nyt niin usein tarvitse vaihtaa muutenkaan.
Levyjarrut laahaa hiukan muutenkin kokoajan, eli kuluvat muutenkin ajaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei, vaan ne palat ja levyt pysyvät paljon paremmassa kunnossa kun niitä käytetäänkin välillä.
Niin... Ihan kuin niitä jarruja ei tarpeeksi käytetä parkkiruuduissa, parkkipaikoilla, hidasteissa, liikennevaloissa, risteyksissä, peuroja väisteltäessä, suojatielle pysähtyessä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka risteysaluella säädät ees taas?
Miksi en.. Sormella napin painaminen noin sekunnin ajan ei ole minulle urheilusuoritus.
Ja sitten säädät 100 metrin jälkeen taas takaisin sataseen. Ja pudotat kilsan päästä 80, säätääksesi taas siitä parin sadan metrin jälkeen satkuun. Ei kiitos, minä jarrutan, annan rullata ja napautan vakkarin takaisin päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin... Ihan kuin niitä jarruja ei tarpeeksi käytetä parkkiruuduissa, parkkipaikoilla, hidasteissa, liikennevaloissa, risteyksissä, peuroja väisteltäessä, suojatielle pysähtyessä jne.
Olet aivan oikeassa. Ei käytetäkään. Siksi niitä tosiaan on hyvä käyttää jarruttamalla kunnolla aina kerran pari pidemmillä reissuilla. Etenkin takajarrut ovat pääosin kaikilla täysin hämähäkinseittien peitossa.
Hybridillä se moottorijarrutus on joskus niin kevyt eli vaikka loivissa alamäissä, että ei viitsi aina muuta liikennettä kiusata ennakoimalla satoja metrejä aiemmin. Siellä on joku urpo naama kiinni takapuskurissa joka tapauksessa, jarrutit moottorilla tai polkimella, eli aika sama lopputulos.
Lahdessa on poliisi usein keräämässä valtiolle rahaa juuri niiltä, jotka ei jarruttele. 80 m päässä nopeusrajoitusmerkistä moni ajaa vielä 75 km/h, vaikka rajoitus on 60 km/h ja selitys on lähes aina, että "otin jalan pois kaasulta jo hyvissä ajoin ennen merkkiä, miten se ei nyt hidastunut tarpeeksi".
ajattelen, että ei ole paikkakuntalaisia eikä tiedä missä nopeusvalvontakamerat ovat.
koska mielummin jarrutan kerralla 100 km/h nopeudesta vaikka siihen 60km/h ku hiljalleen annan vaihdun hidastua. se vaan nyt on itelle mukavempaa.
jokanen saa tehdä kuten ite haluaa, kuhan ei riko lakia ja vaaranna muita. ja se et mä jonkun eellä teen nopean jarrutuksen ei ole takana olevalta pois, kerta hän ennakoi ja ajaa jo reilusti minua hitaampaa.
toki sit jos tunnen tien niin tilanne eri.