Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verenluovutuksessa eilen ja nyt väsyttää

Vierailija
17.05.2013 |

Kävin eilen verenluovutuksessa. Luovutuksen jälkeen en huomannut mitään erikoista voinnissani, mutta tänään on väsyttänyt koko päivän. Nukuin kunnon yöunet ja pitkät päikkäritkin, mutta vieläkin väsyttää. Olisiko hemoglobiinini voinut mennä luovutuksen jälkeen niin matalaksi, että väsymys johtuisi siitä? Onko se ihan normaalia? Kuinkahan äkkiä tilanne korjaantuu? Tämä päivä on mennyt ihan hukkaan, kun en ole muuta kuin nukkunut. Nyt vaan odotan, että saisin mennä yöunille.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Av-mammat käy luovuttamassa verta.

Vierailija
2/25 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonkos ne ottivat. Tärkeä asia, on hienoa kun luovutit, olen saanut itsekkin verta sairaalassa ja olen siitä kiitollinen. Eivät tosin huoli vertani, harmi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ihan normaalia, että väsyttää.

Vierailija
4/25 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne kato hemoglobiinin ennen luovutusta? Mitä se oli?

Vierailija
5/25 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 19:32"]

paljonkos ne ottivat. Tärkeä asia, on hienoa kun luovutit, olen saanut itsekkin verta sairaalassa ja olen siitä kiitollinen. Eivät tosin huoli vertani, harmi.

[/quote]

500 ml. Sen verran kai sitä yleensä otetaan. Nyt tosin osa tuosta määrästä meni näyteputkiin, koska kävin ensimmäistä kertaa luovuttamassa ja veri pitää testata ennen kuin voivat olla varmoja, että se on täysin turvallista siirrettäväksi.

Väsymystä lukuunottamatta jäi ihan hyvät fiilikset tuosta luovutuksesta. Käyn varmasti jatkossakin luovuttamassa. Pieni vaiva minulle ja on hienoa, että minunkin verelläni tosiaankin voidaan pelastaa vaikka ihmishenkiä. :)

Vierailija
6/25 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 19:41"]

Eikös ne kato hemoglobiinin ennen luovutusta? Mitä se oli?

[/quote]

Katsoivat. Oli 135, eli ihan normaali. Naisilla raja, että pääsee luovuttamaan, on 125 g/l.

Vierailija
7/25 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun korvaan se on aika matala, toki normaali, mulla kun on aina vähintään 140. :D

Vierailija
8/25 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsi mikä idiootti ap on...

Vierailija
9/25 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai olet juonut tarpeeksi?

Vierailija
10/25 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 20:00"]

Kai olet juonut tarpeeksi?

[/quote]

Olen yrittänyt juoda normaalia enemmän. Ehkä se on sitten liian vähän...?

Vierailija
11/25 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 19:59"]

[/quote]

vitsi mikä idiootti ite oot. mitä idioottia muka on ap:n kysymyksessä?

Vierailija
12/25 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 19:59"]

[/quote]

vitsi mikä idiootti ite oot. mitä idioottia muka on ap:n kysymyksessä?

Vierailija
13/25 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hemoglobiini voi verenluovutuksessa sen verran laskea, että tuntuu olossa. Syö pari viikkoa lisärautaa, niin kyllä se siitä. Väsy menee varmasti ohi jo aiemmin.

Vierailija
14/25 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuka täällä peukuttaa jatkuvasti alaspäin? :D Siis siitäkin, että ap on käynyt luovuttamassa verta, mikä on hieno asia?

8

Vierailija
15/25 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kerta ottavat kyllä pienen näytteen koska mistä ne tietää mitä piriä sä vedät niiden käyntikertojen välillä?

Vierailija
16/25 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se hemoglobiini kyllä kertaluovutuksessa romahda niin pahasti, että väsyttäisi. Säännöllinen luovutus aiheuttaa anemiavaaran, jos ei syö rautaa säännöllisesti. Mulla on keskimäärin sama hemoglobiinin määrä, kuin ap:lla. Kerran minulle tuli luovutuksessa heikko olo, kun oli kuukautisen samaan aikaan. Luovutuksessa otetaan n. puoli litraa verta ja joka luovutuskerralla siitä verestä otetaan se puhtausnäyte, ei vain ensimmäisellä kerralla. Luovutuksen jälkeen suositellaan, että juodaan vähinmtään puoli litraa nestettä enemmän kuin normaalisti, jonka siis luovutuksessa menettää. TÄMÄ EI TARKOITA KAHVIA, ALKOHOLIA TAI MUITA DIUREETTEJA!!! vaan mehua ja vettä. Myöskin urheilu ja saunominen ovat pannassa luovutuspäivänä. Ja koska sinähän ap luit ohjeistuksen, niin tiedät, että sinun kuuluu soittaa spr:lle heti, kun koet olosi oudoksi. He kyllä neuvovat sinua sitten puhelimessa, miten toimia.

nimim. säännöllinen luovuttaja :)

Vierailija
17/25 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 20:13"]

Joka kerta ottavat kyllä pienen näytteen koska mistä ne tietää mitä piriä sä vedät niiden käyntikertojen välillä?

[/quote]

Aaa, niinpä tietysti. :D Ja voihan jonkun veriteitse tarttuvan taudin saaminenkin olla mahdollista käyntikertojen välissä. Tyhmä minä, jotenkin kuvittelin, että näyte otetaan vain ekalla kerralla, mut onhan se varmasti tärkeää ottaa joka kerta. :D

Vierailija
18/25 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on suositeltu syödä rautatabletteja kuukauden ajan verenluovutuksen jälkeen, koska hb aina laskee. Ja aina olen tuon rautakuurin syönyt ja tuonhan kuukauden rautatabletit saa verenluovutuksesta. Joskus se annetaan automaattisesti ja joskus kysytään, että tarvitsenko ne.

Ja mulle myös joskus seuraavana päivänä verenluovutuksesta on väsynyt olo. Täytyy vaan muista juoda enemmän ja syödä hyvin!

Vierailija
19/25 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kyllä tuntuu kertaluovutuskin olossa pari päivää, yleensä hemppa tuossa 130-135 pintaan. Minulle "kriittinen" raja, jolloin tuntuu olossa, on n. 125.  Tämän vuoksi en voikaan käydä luovuttamassa kuin n. kerran vuodessa.

T. Toinen, harvoin käyvä mutta pitkäaikainen luovuttaja.

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 20:19"]

Ei se hemoglobiini kyllä kertaluovutuksessa romahda niin pahasti, että väsyttäisi. Säännöllinen luovutus aiheuttaa anemiavaaran, jos ei syö rautaa säännöllisesti. Mulla on keskimäärin sama hemoglobiinin määrä, kuin ap:lla. Kerran minulle tuli luovutuksessa heikko olo, kun oli kuukautisen samaan aikaan. Luovutuksessa otetaan n. puoli litraa verta ja joka luovutuskerralla siitä verestä otetaan se puhtausnäyte, ei vain ensimmäisellä kerralla. Luovutuksen jälkeen suositellaan, että juodaan vähinmtään puoli litraa nestettä enemmän kuin normaalisti, jonka siis luovutuksessa menettää. TÄMÄ EI TARKOITA KAHVIA, ALKOHOLIA TAI MUITA DIUREETTEJA!!! vaan mehua ja vettä. Myöskin urheilu ja saunominen ovat pannassa luovutuspäivänä. Ja koska sinähän ap luit ohjeistuksen, niin tiedät, että sinun kuuluu soittaa spr:lle heti, kun koet olosi oudoksi. He kyllä neuvovat sinua sitten puhelimessa, miten toimia.

nimim. säännöllinen luovuttaja :)

[/quote]

Vierailija
20/25 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ukko sai rautatabletit luovutuksen jälkeen, vaikka hb oli 180. Ei toki niitä syönyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi