Onko totta, että ihminen suuttuu saamistaan epäilyistä, jos epäilykset ovat todenmukaisia?
Vai voiko ihminen suuttua vaikka saamansa epäily ei olisi aiheellista?
Kommentit (28)
Tottakai ihminen suuttuu, jos häntä syytetään perättömästi jostain. Ihan normaali reaktio. Mutta monet joilla on huono omatunto ja heitä syytetään jostain puolustautuvat hyökkäämällä. Eli alkavat puolestaan syyttää asian esiin nostanutta jostain, usein jostain aivan triviaalista tai suoraan valehdellen. Asia esitetään ylireakoiden tai paisuttelemalla, nostetaan ns. rähinä päälle. Tarkoitus on kiinnittää huomio pois omasta rikkeestä. Tällöin voi mielestäni sanoa että se koira älähtää jne.
Tasan tarkkaan suutuin kun eksä levitteli huhuja siitä että pettäisin. Oli ehkä kamalin loukkaus minkä voi suhteessa keksiä, ja aivan ilman perusteita. Lopetin suhteen kun ei innostanut suhde tuollaisen vainoharhaisen ankeuttajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä suutuin kun levisi juoru et minun ja mieheni suhde voisi huonosti. Otti päähän että jollain on energiaa levittää paskaa suhteesta josta ei tiedä mitään.
Tai sitten sinun mies on sanonut kaverilleen, että paremminkin voisi mennä ja siitä se on lähtenyt etenemään. Luulo ei ole tiedon väärti.
Eksä epäili että minä olisin pettänyt. Kyttäsi koko ajan ja vihjaili että itse kävisi. Olikin sitten itse tehnyt niin pitkän aikaa ja syy oli että muka minä olisin pettänyt. En ollut.
Olin etäsuhteessa ja ex-kumppanini epäili usein, että minulla on toinen miesystävä. Olin 100% uskollinen ja lojaali eksää kohtaan, joten noi epäilyt tuntuivat ihan älyttömän loukkaavilta ja kohtuuttomilta. Esim. jos hän näki, että olen online whatsappissa --> heti viestejä, että "kenen kanssa juttelet" ja sitten seuraavat 20 minuuttia kyttäystä olenko online vai en. Olisi halunnut screenshotit whatsapistani, että näkee kenen kanssa puhun --> en antanut -->> selvä merkki siitä, että petän häntä.
Alkuun suhtauduin hei älä viitsi-asenteella mutta pikku hiljaa alkoi pinna palaa ja ärähdin ihan kunnolla. No, se suuttuminen oli sitten "varma merkki", että hänen epäilykset piti paikkaansa ja alkoi uhriutuminen ja sitten laitoinkin koko homman poikki.
Jos ihmistä syytetään perusteetta tai valheellisesti jostakin, niin on hyvin tyypillistä että syytetty taho suuttuu.
Epäluuloisen kyttääjän ja etenkin sellaisen joka itse ei ole luottamuksen arvoinen on hyvä hakea tästä vauhtia omille joutaville syytöksilleen. Kannattaa jatkaa syyttelyä ja kyttäämistä.
Ei kannata missään nimessä miettiä miksi epäilee tai syyttelee. Se olisi turhan syvällistä.
Suutun itse enemmän nimenomaan silloin, jos epäily ei ole totta.