Paljonko lahjaksi rahaa hääparille? 5 henkinen perhe lähdössä juhlimaan.
Morsian on mieheni serkku, ei siis ihan lähisukulainen.
Kommentit (45)
Ei mun mielestä ala-ikäisten lasten asia ole antaa rahaa häälahjaksi kellekään. Summa lasketaan vain perheen aikuisten mukaan.
50 euroa on ihan riittävä lahjarahan määrä koko poppoolta. Johan noille tarjoilujen maksattajille nauravat aidan seipäätkin! :D
MAhtaako ihmiset puhua täällä vain lämpimikseen kalliista lahjoista? En nimittäin ole koskaan nähnyt kenenkään muun kuin lähisukulaisen lahjoittaneen 100 euroa lahjarahaa.
Itse ajattelin, että kaukaisemman henkilön (ei lähisukua eikä läheinen ystävä) häihin voisi laittaa meidän nelihenkinen perhe noin 70-80 euroa ja sitten läheisille 100 euroa. Veljeni häälahjaksi annoimme 100 euron lahjakortin, nyt tosin mietimme, että siitä on jo viisi vuotta aikaa ja lapsia on yksi enemmän, että jospa antaisimme 150 euroa siskolle häälahjaksi. Minusta tämä on jo suuri summa, iso lovi kuukausituloihimme. Jos joutuisimme perheenä maksamaan jokaiseen juhlaan tuon verran (meillä on näitä isoja juhlia ollut nyt tänä kesänä neljä) niin 600 euroa tuosta vaan ei kyllä meidän tuloihimme sovi.
Meillä siis diilinä, että sisaruksien juhliin 80-100 euroa (ei tarkoita tavallisia synttäreitä vaan tasavuosia isojen juhlien kera) ja sitten muille siitä vähemmän, sisarusten häihin sitten tuo 150 euroa ilmeisesti.
Edelleen hämmentää, että pitäisi joidenkin serkkujen tai kavereiden häihin viedä tuollainen summa rahaa vain siksi, että he ovat kutsuneet juhliinsa porukkaa. Ei kai häiden tarkoitus ole maksattaa ne vierailla?
Ap:lle neuvo: tulojen mukaan. Karkeasti sanoisin, että aikuiset 25 euroa/hlö ja lapset 10 euroa/hlö, teinit ehkä 15 euroa/hlö ja nämä rahat ei ole mietitty ruokakulujen mukaan vaan ihan niin, että mikä on normaali hinta viedä jokin lahja. Häihin monet sinkutkin osallistuvat kimppalahjaan. Aiemmin kun ostettin jotain tavaraa, niin kukaan ei vienyt 100 euroa kalliimpaa.
Itse osallistuin kaverin häissä lahjakorttiin ja maksoin aikanaan (kun ei tätä rahankeruuta vielä ollut) 200 markkaa, mitä pidettiin suurena summana. Muut osallistuivat pienemmällä summalla. Tuolloin se oli 2% kuukausituloistani ja olin kaverini kaaso. Nykyään jos veisin kuukausituloistani 2%:n lahjan, niin summa olisi 60 euroa. Myös tuolloin minulla oli avec, ei tosin lapsia mutta eiväthän ne lapset edes mitään ansaitse eikä verotustakaan niillä enää kevennetä.
Jos vein kaasona häihin bruttotuloistani 2%, niin miten vienkään vähemmän läheisten häihin? Eikö tuolloin 30 euroa itse asiassa olisi ihan ok lahja?
Suoraan sanottuna nykynuoret ovat rahanahneita ja täysin kohtuuttomia vaatimuksissaan ja häpeä menee heidän vanhemmilleen, jotka ovat heidät kasvattaneet tuollaisiksi. Vuonna 2000 200 markkaa oli runsas häälahja, enemmän antoi vain pariskunnan vanhemmat (lahjakortti sekin mutta arvoltaan isompi). Nykyään sille 60 eurolle hymyiltäisiin vinosti saatikka sitten sille 30 eurolle!
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 12:58"]
Häät ovat keskivertoisesti tylsääkin tylsemmät juhlat, joissa joutuu kärsimään pääsääntöisesti hääparin ja heidän ystäviensä surkeita ja amatöörimäisiä esityksiä. Haukotus. [/quote]
Miksi käyt häissä, jos ne ovat kärsimystä? Vai käytkö enää?
En kyllä alle 50e per aikuinen, kehtaisi antaa, vaikka olen työtön ja Kelan tuella. Jos senvertaa ei ole varaa, niin kannattaa pysyä poissa juhlista! Vähintää 50e per aikuinen ja esim lapsesta 20e lapsi.