Paljonko lahjaksi rahaa hääparille? 5 henkinen perhe lähdössä juhlimaan.
Morsian on mieheni serkku, ei siis ihan lähisukulainen.
Kommentit (45)
Vain perheen aikuiset maksaa lahjan, eli jos teitä on kaksi aikuista ja kolme alaikäistä lasta, lahjan sopiva arvo olisi jotain 40-70e riippuen teidän taloudellisesta tilanteesta. Jos rahasa on tiukkaa, voitte antaa vain 20e arvoisenkin. Kovin tuon alle en kyllä menisi, sitten ilmoittaisin ettei päästä tulemaan ja laittaisin kortin postissa.
Me ollaan menossa kahdestaan puolisoni kanssa ja miehen mielestä 100,- pitää antaa. Musta liikaa, koska jo polttarit 100,- ja maksut matkustaa toiselle puolen Suomea noin 200,-. Ite en edes tunne hääparia - toista puoliskoa ikinä nähnytkään. Eikö 80,- olisi kohtuullinen? Häihin sinänsä on kiva mennä,toivottavasti ovat oikein vanhanaikaiset.
50 euroa, eihän sillä saa yhtään mitään! 5 henkeä on kuitenkin tulossa, ja jos on ruokahäät niin eise kyllä hääparille ilmaista lystiä ole! varmasti tärkeitä, että osallistuu, mutta kuten sanottu jo häiden kustannukset ovat enemmän kuin tuo.
Ei kai kukaan kuvittele saavansa häälahjoina hääjuhlan kattavaa summaa? :D
Silloin pitää kyllä järkätä halpishäät ja lypsää vierailta kunnon pääsymaksu.
ai niin... Me saatiin kyllä reilusti enemmän, kuin kuluja oli, mutta meillä ei ollutkaan kuin omat perheet paikalla ja häät ihan kotona. :)
Häät voi järjestää ilman vieraita, jos kirpaisee kustantaa vieraiden tarjoilut.
Juhlien järjestäjä vastaa kustannuksista, ei vieraat.
Ei todellakaan ole tarkoitus, että vieraat maksavat häät. Mutta tietysti joku lahja on kohteliasta viedä ja häät ovat kuitenkin niin iso juhla, että mielestäni silloin voi antaa vähän enemmän. Mutta tietysti omien varojen mukaan. Jos ei irtoa enempää kuin 50e, niin sitten annatte sen. Toisaalta jos rahasta ei ole niin tiukkaa, niin itse ehkä antaisin enemmän, ainakin 100e.
Ihan naurettavaa ajatus, että vieraitten pitäisi häistä maksaa. Häät ovat keskivertoisesti tylsääkin tylsemmät juhlat, joissa joutuu kärsimään pääsääntöisesti hääparin ja heidän ystäviensä surkeita ja amatöörimäisiä esityksiä. Haukotus.
Muut vieraat ovat lähinnä ikävystyneenä yleisönä tälle "hauskanpidolle" ja siitäkö vielä pitäisi maksaa? Olen ollut vieraana häissä, joissa morsiuspari ei huomioinut lainkaan kutsuttuja sukulaisia ym., ainoastaan omia ystäviään. Siitä tuli tietenkin hyväksikäytetty olo.
Kannatan reiluja häitä, joissa ei ole loppuunkuluneita mukahauskoja ohjelmanumeroita, kuten morsiamenryöstöt ymv. Ruokaa ja juomaa riittävästi, jos juomaa ei tarjota, niin vieraille vakava kehotus ottaa omat eväät mukaan. Morsiusparin pitäisi sanoa jokaiselle vieraalle edespari sanaa. Elävä musiikki tekee terää.
Avomieheni kanssa annamme hääpareille 100 euroa yhdessä. Isolla perheellä koittaisin varmaan antaa 150 euroa. Ison perheen kanssa en viittisi mennä muutamalla kympillä, ellei ole ole tosi tiukka rahatilanne, ja sen kyllä saattaisin sanoa hääparille, jos olisivat läheisiä minulle. Kyllähän kaikki ymmärtää, jos joskus on tosi tiukkaa. Tärkeintä on, että tulee paikalle ja muistaa edes pienesti (kaunis korttikin jo lämmittää!).
Olemme menossa muutaman kuukauden päästä itse naimisiin, ja ruoka- ja juomakustannukset (2-3 viinilasia/hlö) ovat 90 euroa/henkilö. Se on paljon, tiedän, mutta haluamme mennä naimisiin lempipaikassamme ja olemme valmiita laittamaan häihimme enemmän rahaa kuin mitä saamme lahjaksi.
Pyrin kattamaan omat ruoka- ja juomakustannukset, mielellään annan vähän enemmänkin.
Paljon riippuu omasta taloudellisesta tilanteesta. Viimeksi annoin työttömänä 50 euroa, mikä kattoi ruokakulut osaltani. Lisäksi rahaa meni siihen, että matkustin toiselle paikkakunnalle, mikä vaikutti lahjarahan suuruuteen. Nyt työelämässä mukana olevana antaisin enemmän.
Ravintolahäihin menevänä olettaisin, että ruokakulut ovat isommat.
100 euroa voisi olla sopiva tässä elämäntilanteessa, kun kerran on vakituinen työpaikka. Läheiselle ihmiselle enemmänkin.
Jos en pystyisi kattamaan omia ruokakulujani kaukaisemman tuttavan häissä, en edes menisi. Läheisen häihin menisin, mutta selittäisin tilanteen, jos olisi rahasta puutetta.
Satanen per pariskunta ja koska lapsia myös, niin 150 € on just sopiva. Ei ainakaan vähempää. Jos on saanut kutsun, niin luokitellaan läheiseksi. Jos ei ole varaa mennä, niin jätetään väliin.
Polttarikuluilla ei ole mitään asian kanssa tekmeistä. Kaikkii eivätpidä niitä ja kenenkään ei ole pakko osallistua.
50 euroa on sopiva.
Määrä ei todellakaan korreloi perhekoon suhteen. Ei se mikään ateriamaksu ole. Oletteko te ihan juntteja täällä?
Minulla on ihanat ystävät! Järjestävät isot ja hauskat häät - lahjoja ei sallita!
Sivistynyt, akateeminen pari. Morsian on menossa toista kertaa naimisiin, sulholle on eka kerta.
Ja ap:lle sanoisin: kyllä se 50 euroa aivan varmasti on sopiva ja riittävä. Ei vieraiden kuulu juhlia kustantaa. :)
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 20:36"]
Mä ajattelisin, että 50 € per aikuinen ja jos vaan on varaa, niin lapsista jotakin päälle. Eli 100-200 €.
[/quote]
50 eurolla pitää kyllä saada aika hyvät öperöt. Vai lasketaanko siihen kustannukseen tilavuokra ja bändi myös?
Mieluummin käydään miehen kans syömässä ravintolassa sillä satasella, mikä pitäisi laittaa häihin,kun ei se tarjoilu yleensä niin kovin erikoista ole.
70€ on passeli, satanen jos haluaa laittaa vähän enemmän. Kauheeta jos pitäis monta sataa laittaa joka häihin, vararikkohan siinä tulis. Lahjan arvo voi olla samaa luokkaa, 70-100€, ja joko lahja tai rahaa. En todellakaan laittais kumpaakin.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 20:34"]
Itse lasken 25€/aikuinen. Eli teidän perheeltä 50€. Lähisukulaisille sitten hiukan enemmän. Jos lapsilla on joku erityinen suhde hääpariin (kummilapsi tai paljon muuten olleet tekemisissä) niin ostaisin lapsilta pienen lahjan (esim. rakkausaiheinen pieni runokirja, "rakkaustee" tai muu hetken ilahduttava) ja/tai lasten/lapsen askartelema kortti.
[/quote]. Ja mukelot ei syö mitään. Vähintään 50 ekeä nuppi. Liikaa kun lisääntyy siitä saa maksaa ja ihan oikein..
Jos tiedät että tarjoiluun ja muuhun on kunnolla satsattu ja jos 5 henkilöä on kaikki aikuisia, niin 250e on suht sopiva määrä. Jos mukana on alle 5 vuotiaita (joista ei siis norm mene ruoassa maksua) niin ainakin 50e per aikuinen. Tyttärelläni on pian häät, ja rahaa menee noin 100e per vieras (pelkkään ruokaan ja paikkaan) eli vieraan tulisi maksaa edes ruokansa verran. Niin ainakin itse tekisin. (koska olen suht köyhä, niin olen joskus jättänyt menemättä häihin kun matkat ym olisi tulleet niin kalliiksi ja tällöin antanut lahjaksi vain 50e. Mutta jos menisin paikan päälle, mielestäni se on liian vähän).
50 euroa on jo ihan hyvä. Naurettavaa, että ihmiset tosissaan on laittamassa 250 euroa häälahjaan. Otetaan esimerkiksi omat tuloni. Tuloni ovat 2000 euroa nettona eli 250 € lahja, niin laittaisin reilu 10% kk-tuloistasi häälahjaan. Markka-aikana nämä samat tulot olivat noin 7500mk käteen/kk, joten jos mennään samassa suhteessa olisi lahjan arvo silloin ollut vähintään 750mk ja jos tarkkoja ollaan niin sama summa olisi noin 910mk. Hei haloo, meidän häälahja maksoi markka-aikana korkeintaan 250mk ja usein annettiin vielä paljon halvempiakin lahjoja. Ihmisiltä on oikeasti kadonnut suhteellisuuden taju. Häät ei juuri ole mitenkään oleellisesti muuttuneet, taso on melko sama.