Opiskelujen rahoitus, tietääkö kukaan?
Olen todennäköisesti aloittamassa ensi syksynä opiskelun, mutta mutta... Asia on niin, että opintotuki ei riitä kattamaan edes vuokrakuluja. Nykyisessä työssäni on mahdotonta jatkaa osa-aikaisena, olen kyllä hakenut aktiivisesti muita töitä viime syksystä lähtien, mutta ei ole tärpännyt. Tulot siis putoavat väistämättä, eikä säästöillä eletä edes vyötä kiristämällä kuin korkeintaan vuoden loppuun. Tilaisuus lähteä opiskelemaan tätä tiettyä alaa on ainutkertainen, joko nyt tai ei koskaan.
Mikä siis neuvoksi jos en saa opiskelun ohessa tehtävää työtä? Onko opintolaina ainoa mahdollisuus? Sitä haluaisin välttää, koska työllistyminen koulutuksen jälkeen ei ole mitenkään varmaa ja palkatkin ovat mitä ovat. Jos lähden kyselemään muita tukia (voiko opintotuen lisäksi saada jotain?), vaaditaanko ensin muuttamaan halvempaan/pienempään asuntoon tai myymään auto?
Kommentit (27)
Ap vastaa:
Vaihtoehdot ovat nykyinen asunto haja-asutusalueella ja auto jolla pääsee kulkemaan töihin tai opiskelupaikkaan TAI autosta luopuminen ja huomattavasti nykyistä kalliimpi asunto kävely-, pyörä- tai bussimatkan päässä koulusta ja työpaikalta. Kustannukset ovat suunnilleen samat, joten valitsen mieluummin nykyisen.
En edes muista koska viimeksi olisin syönyt ulkona, käynyt leffassa tai teatterissa tai missä tahansa maksullisessa. Ruuassa ja vaatteissa voisi vielä nykyistä enemmän säästää, ja tietysti teenkin niin. Kyllä, olen valmis tekemään uhrauksia, kunhan ne pysyvät kutakuinkin järjellisinä. Veroja olen maksanut minäkin ja maksan myös tulevaisuudessa, joten kai minulla on oikeus odottaa yhteiskunnalta jotain takaisinkinpäin?
Opintovapaan mahdollisuuden selvitän. Mutta kuinkahan on, onnistuuko kun opiskeltava ala ei liity mitenkään nykyiseen työhöni?
Muistaakseni opiskelun aikuiskoulutustuella pitää olla tutkintoon johtavaa, ei tarvitse olla omalta alalta. Omasta opintovapaastani on sen verran aikaa, että kannattaa tarkistaa.
Muuten kyllä suosittelen lämpimästi!
Ei tarvi liittyä nyky työhön mitenkään jos koulutusrahastoa haet. Myöskään terveydellisiä syitä ei kysellä. Työllisyysnäkymät eivät vaikuta. Onko vakituinen työsuhde? Tai siis voimassa oleva? Ja tietty työhistoria vaaditaan, muistaakseni 8 vuotta. Käy siellä koulutusrahasto.fi niin voit itse lukea.
Sinulla ei siis ole aikaisempaa ammattia lainkaan, vai miksi oletat, että yhteiskunnan tulee tulea juuri sinua erityisesti?
Opiskelijana saat saman kuin muutkin opiskelijat, vauvapalstalaisille ei ole olemassa muita korkeampia tukia.Jos ei pärjää opintotuella + asumislisällä, voi ottaa lainaa. Jos raha ei vieläkään riitä, ei mennä opiskelemaan tai sitten pohditaan, mikä tässä yhtälössä mättää.
Tälläkin hetkellä kymmenet tuhannes suomalaiset opiskelevat ihan normaalisti opintotuen ja asumislisän turvin, miksi juuri sinä olisit poikkeus ja saisit enemmän rahaa?
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 18:47"]
Sinulla ei siis ole aikaisempaa ammattia lainkaan, vai miksi oletat, että yhteiskunnan tulee tulea juuri sinua erityisesti?
Opiskelijana saat saman kuin muutkin opiskelijat, vauvapalstalaisille ei ole olemassa muita korkeampia tukia.Jos ei pärjää opintotuella + asumislisällä, voi ottaa lainaa. Jos raha ei vieläkään riitä, ei mennä opiskelemaan tai sitten pohditaan, mikä tässä yhtälössä mättää.
Tälläkin hetkellä kymmenet tuhannes suomalaiset opiskelevat ihan normaalisti opintotuen ja asumislisän turvin, miksi juuri sinä olisit poikkeus ja saisit enemmän rahaa?
[/quote]
Ap vastaa:
Voi pyhä yksinkertaisuus. Sitähän minä tässä juuri yritän selvittää, onko opintotuen ja asumislisän lisäksi mahdollista saada muuta tukea jos ei ole töitä, vai onko otettava lainaa.
On se kumma. Kun yrittää suunnitella elämää eteenpäin ja selvittää eri vaihtoehtoja, onkin yhteiskunnan elätti. Tähän palstaan voi tosiaan aina luottaa.
AP,
mä olen opintovapaalla ja opiskelen Koulutusrahaston aikuiskoulutustuella. Opinnot ei liity duuniin tai nykyiseen koulutukseen, ton tuen idea on just se, että merkonomi voi vaikka alkaa aikuisiällä puutarhuriksi ja vaihtaa alaa. 8 vuotta pitää olla ollut työelämässä ja opintovapaalla pitää olla, että sitä voi hakea. Tuen hakemisen jälkeen kesti n. 2 kk ennen kuin tukipäätös tuli (sen sai kyllä sitten takautuvasti), joten kannattaa säästää vähän puskurirahastoa kesän mittaan, jos vain mahdollista.
OPintovapaata voi hakea, jos on ollut saman työnantajan palveluksessa muistaakseni 13 kk. Vapaata pitää hakea 45 päivää ennen sen alkamisesta, kirjallisesti. Käytännössä työnantaja ei voi evätä vapaata eikä edes lykätä juuri mistään syystä (pienin poikkeuksin, jos ne esim. pystyy osoittamaan, että sä olet niin tärkeä tekijä, että firma menee konkurssiin ilman sun työpanostasi). Tuolla on laskuri: http://kerakt.systeemiratkaisu.fi/aitu/index_2013.jsp , esim. 2000 euron kuukausipalkalla tuki on n. 1250 euroa kuussa (miinus tietty verot).
Et kertonut, mitä olet menossa opiskelemaan, mutta tuen saamiseksi koulutuksen tulee olla joko tutkintoon johtavaa tai sitten ammatillista lisä- tai täydennyskoulutusta. Koulutuksen antajan on oltava Suomessa ja julkinen (esim. yksityinen joogakoulu ei käy).
Tsemiä!
20, periaatteessa noin, mutta opintotuella maksettavaa vuokraa ei ole olemassakaan, ei ainakaan täällä, missä minä asun. (En ole AP.)