Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

en ymmärrä, angelina jolie ja rintojen poisto

Vierailija
17.05.2013 |

Miksi Angelina poistatti rintansa? ei siis ollut syöpää vielä mutta suuri riski? eli poistettiin siksi ettei tule syöpää? jotenkin erikoista, mitä te muut ajattelette?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 13:42"]Ai gamala kun tää aihe herättää aggressiivisia vastauksia... Saanko ihan typeränä ohiksena kysyä, että onko tuo rintasyöpägeeni siis eri asia, kuin taipumus rintasyöpään? Onko minulla mahdollisesti rintasyöpägeeni, kun isäni kaksi siskoa ovat siihen sairastuneet? Vai onko se joku vielä todennäköisempi mahdollisuus tuon nimisen geenin kanssa...?[/quote]

Todennäköisin ikä sairastua rintasyöpään on noin 45-65-vuotiaana. Tutkimuksiin pääsee kun suvussa on poikkeuksellisen paljon rintasyöpää tai harvinaisen nuorella/vanhalla iällä sairastunut.

Vierailija
22/45 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 13:46"]

Rintasyöpägeeni tarkoittaa, että sairastuu huomattavasti todennäköisemmin kuin jää sairastumatta. Silloin lähisuvussa on yleensä paljon rintasyöpätapauksia ja lääkärit osaavat epäillä, että suvussa on rintasyöpägeeni.Tuo joka väitti ettei ikinä tutkisi onko koko geeniä, hänestä huomaa, ettei hän ole menettänyt isoa liutaa sukulaisia rintasyövälle. On helppoa huudella, kun ei ole tarvinnut nähdä sitä kärsimystä. Jos oikeasti rintasyöpägeeni on, niin harvemmin sitä odottelee optimistisesti että kuinka käy.

Osuit niin naulankantaan! Kun katsot kuinka naispuoliset sukulaiset ympäriltä häviää, ikään katsomatta, muuttaa ajatusmaailmasi.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tekisin varmasti saman päätöksen. Kun on menettänyt lähisukulaisen syövälle ja itsekin saanut sitä pelätä, niin tekisin melkein mitä vaan sen välttämiseksi. Minusta on hienoa, että angelina haluaa puhua asiasta julkisuudessa.

Vierailija
24/45 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 13:54"]

Rintasyöpägeeni tarkoittaa, että sairastuu huomattavasti todennäköisemmin kuin jää sairastumatta. Silloin lähisuvussa on yleensä paljon rintasyöpätapauksia ja lääkärit osaavat epäillä, että suvussa on rintasyöpägeeni.Tuo joka väitti ettei ikinä tutkisi onko koko geeniä, hänestä huomaa, ettei hän ole menettänyt isoa liutaa sukulaisia rintasyövälle. On helppoa huudella, kun ei ole tarvinnut nähdä sitä kärsimystä. Jos oikeasti rintasyöpägeeni on, niin harvemmin sitä odottelee optimistisesti että kuinka käy.

[/quote]

Et sinä ole optimisti - olet naiivi.

Vierailija
25/45 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin ketjusta näkee taas miten typeriä jotkut ovat...

Suomessakin on rutiinitoimenpide poistattaa rinnat ja sen jälkeen saada ne valtion maksamat silikonit. Miten helvetin tietämättömiä ihmisiä oikeasti on? Välillä ihan hämmästyttää.

Vierailija
26/45 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 23 ei taaskaan ymmärrä lukemaansa...

Vierailija
27/45 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on rintojen sisukset kaavittu pois ja implantit laitettu. Sanoisin että kukaan EI tee tätä pelkästään implanttien halun vuoksi, eivät ne NIIN hyvät ole etteikö AINA mieluummin pitäisi omat rintansa!!!!!

Vierailija
28/45 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 14:11"]

[/quote]

Jep, minä en pidä elämää mitenkään sellaisena että yrittäisin sitä erityisesti pitkittää. Siksi en pelkää mitään sairauksia. Olen kokenut vakavan sairauden alle kolmikymppisenä ja sen jälkeen olen kokenut olevani joka tapauksessa jatkoajalla, ja kaikki pelko sairautta ja kuolemaa kohtaan on täysin hävinnyt. Olisin valmis lähtemään tänään. Samoin en enää pelkää kipua ja huonoja oloja.

Vierailija
29/45 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 14:24"]

[/quote]

Niin joo, tuosta syystä sitten ei tarvitse mitään terveydenhuoltoa tai sairaudenhoitoa.

Jep, minä en pidä elämää mitenkään sellaisena että yrittäisin sitä erityisesti pitkittää. Siksi en pelkää mitään sairauksia. Olen kokenut vakavan sairauden alle kolmikymppisenä ja sen jälkeen olen kokenut olevani joka tapauksessa jatkoajalla, ja kaikki pelko sairautta ja kuolemaa kohtaan on täysin hävinnyt. Olisin valmis lähtemään tänään. Samoin en enää pelkää kipua ja huonoja oloja.

[/quote]

Vierailija
30/45 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelen, että äitinä velvollisuuteni on pitää itsestäni huolta niin, etteivät lapset todennäköisesti jää äidittä ennenaikaisesti.

Vierailija
31/45 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 14:23"]

Minulla on rintojen sisukset kaavittu pois ja implantit laitettu. Sanoisin että kukaan EI tee tätä pelkästään implanttien halun vuoksi, eivät ne NIIN hyvät ole etteikö AINA mieluummin pitäisi omat rintansa!!!!!

[/quote]

No riippuu varmaan siitäkin, millaiset ne omat rinnat on. Mulla lähinnä roikkuvat nahkapussit, joissa vähän jotain epätasaista, löllöä rintakudosta sisällä. On vaikea kuvitella, miksi haluaisin sen rintakudokseni siellä pitää, jos tilalle saisi implantit. Mutta joo, saahan ne implantit otettua muutenkin, jos haluaa, eli oot varmasti ihan oikeassa siinä, ettei k ukaan tähän nimenomaiseen operaatioon varmastikaan pelkkien implanttien takia rupea. Mahdollisuus implantteihin kuitenkin varmasti helpottaa tuota päätöstä, joka on varmasti rankka jo näin, saati sitten jos poistettujen rintojen tilalle ei saisi mitään (tosin täälläkin taisi joskus olla linkki kuviin naisesta, jolla oli näyttävät tatuoinnit poistettujen rintojen kohdalla, rohkea ja persoonallinen ratkaisu sekin).

Vierailija
32/45 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 14:24"]

[/quote]

[/quote]

Oletpa itsekäs. Vaikka sinä itse et sairastumista pelkääkään, se vaikuttaa moneen muuhunkin. Syöpä on paskamainen tauti, ja sä tarvitset paljon apua ja tukea kestääksesi hoidot, jotka saattaa jatkua vuosikausia. Tosiaanko olet sitä mieltä että on oma asiasi, jos lapsesi ja miehesi näkevät sinun kärsivän ja kuolevan, passaavat ja hoitavat sinua ja katsovat vierestä kärsimyksiäsi? Olet taakka sekä yhteiskunnalle että varsinkin läheisillesi, jotka itsekkyytesi vuoksi joutuisivat kokemaan helvetin.

Vierailija
33/45 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 14:16"]

Tästäkin ketjusta näkee taas miten typeriä jotkut ovat...

Suomessakin on rutiinitoimenpide poistattaa rinnat ja sen jälkeen saada ne valtion maksamat silikonit. Miten helvetin tietämättömiä ihmisiä oikeasti on? Välillä ihan hämmästyttää.

[/quote]

Hmmm, jos todettuja geenivirhetapauksia on noin 600 Suomessa, niin ihan rutiinitoimenpiteeksi en tätä menisi sanomaan, mutta kyllä, ihmiset ovat tässä asiassa tietämättömiä, ehkä juuri siksi että tämä on niin harvinaista. Niin pieni määrä rintasyövistä selittyy geenivirheellä. Jos normaalisti riski rintasyöpään on 10% ja näissä geenivirhetapauksissa 80% ja jopa yli - ehkä myös matemaattisissa taidoissa on toivomisen varaa, jos ei ymmärrä miten todennäköinen tuo sairastuminen on näissä tapauksissa...

Vierailija
34/45 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palatakseni alkuperäiseen keskustelun aiheeseen, totean minäkin, että hos riski syövän saamiseen olisi noin iso, niin tekisin saman kuin Jolie. Mielestäni tämä hänen ratkaisunsa on hyvin ymmärrettävä, menettihän hän äitinsä rintasyövälle aika nuorena. käsittämätöntä, että joku voi ajatelle jonkun tekevän tällaisen operaation sen takia, että sIsi silikonit! Jolie nyt olisi vRmaan ne silikonit voinut laittaa ihan muutenkin. Hänellähön on korkea riski munasarjasyövällekin ja poistanee nekin myöhemmin. 

Vierailija
35/45 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos riski sairastua olisi 87% niin minäkin poistattaisin rinnat.

Vierailija
36/45 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, tuotahan voisi todennäköisyytenä ajatella samana kuin jos yhdeksän kertaa kymmenestä katua ylittäessään jäisi auton alle. Että enpä itse ainakaan joutuisi kahta kertaa miettimään että poistaisinko rinnat vai en...

Fiksua Jolielta tulla asian kanssa esiin, mielestäni on tärkeätä että vaikeista sairauksista puhutaan julkisuudessa ja sairaus saa "kasvot".

Vierailija
37/45 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 13:35"]

Ihan fiksua, joo. Varsinkin jos on sitä ylimääräistä rahaa.

Tiedän, tiedän, ei terveydelle voi määrätä hintaa. Mutta kun omat pennoset menee arjen pyörittämiseen, niin murehdin sitä syöpää sitten vähän myöhemmin, jos se on ajankohtaista.

On niitä muistakin skenaariota elämän päättymiseksi.

[/quote]

Ei tämä asia nyt liity rahaan, vaikka kuinka kadehtisit Jolien rikkautta. Jos kantaisit samaa geeniä, saisit leikkauksen ilmaiseksi. Lähes 90 prosentin syöpäriskistä on ihan järkevää olla huolehtia, oli sitten köyhä tai miljonääri. Geeniä kantavan henkilön lapset ja muu lähipiiri on varmaan samaa mieltä.

Vierailija
38/45 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 13:36"]

Ap ei selvästikään ole itse sairastanut syöpää, jos ei ymmärrä, miksi joku haluaa välttää syövän.

[/quote]

Totta, syöpähoidot kun ei mun kokemukseni mukaan ole mikään hauska harrastus. Mutta hyvä, että kysyy, kysymällä oppii. Voi oppia.

Vierailija
39/45 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sulle,

kiitos, että jaoit tarinasi. Ihan todella.

Hyvää kevättä!

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 13:40"]

Olen itse tehnyt saman 10 vuotta sitten. Ymmärrän että ihminen, joka ei välttämättä ole läheltä joutunut seuraamaan rintasyöpäpotilaan taistelua järkyttyy päätöksestä.

Fakta kuitenkin on, että geenivirhe BRCA1 tai BRCA2 lisää riskiä niin paljon, että en itselleni nähnyt muuta vaihtoehtoa, lisäksi geenivirheen kantajalla puhjennut syöpä on yleensä vielä sitä aggressiivisinta muotoa.

Lisäksi, vaikka kuinka ravaisi mammografiassa, se ei takaa sitä että syöpä löytyy ajoissa. Jos miettii prosentteja ja jos se oikeasti osuisi kohdallesi, olisitko valmis odottamaan että syöpä löydettäisiin ja kävisit pitkälliset ja rankat hoidot (ilman takeita parantumisesta) vai päätyisitkö kuitenkin leikkaukseen kuten minä...

Entä jos mietitään asiaa näin: jos kyseessä olisi vaikka pikkurilli, olisiko päätökseni silloin helpompi hyväksyä kuin nyt, kun kyseessä on monelle pyhä asia - naisen rinnat. Itse valitsin tämän tien ja olen siihen enemmän kuin tyytyväinen

[/quote]

Vierailija
40/45 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko AV:lla samanlainen keskustelu kun Christina Applegate teki saman ratkaisun v.2008? Han ehti jo saada syovan kolmekymppisena.

Angelinan aiti kuoli rintasyopaan viisikymppisena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi