Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkähän ovat kivuliaimmat ja vaikeimmat toimenpiteet joita tehdään yhä ilman nukutusta

Vierailija
12.07.2020 |

muuta kuin synnytys?

Kommentit (150)

Vierailija
81/150 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei vatsan ja paksunsuolen tähystyksen ole mitenkään kivuliaita tai ikäviä. 

Kuulemma on erittäin kivuliasta.

No eipä ole, kumpikin operaatio tehty minulle useampaan kertaan ja varmaan tehdään jatkossakin. Vatsalaukun tähystys vähän epämukava mutta ainakin HUS:ssa osaavat tehdä aika kivuttomasti toisin kuin aiemmin eräällä yksityisellä asemalla.

Vierailija
82/150 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdun kautta tehty punktio vatsaonteloon oli paljon pahempi kuin kolonoskopia. Jälkimmäisessä sentään sain kesken toimenpiteen suonensisäisesti kunnon kipulääkkeet. Punktiossa huusin kuin syötävä ja silti jatkettiin :( tärisin monta tuntia tuo jälkeen. Koloskopiaa pahempi oli myös pään verisuonten varjoainekuvaus. En tiedä voiko sitä tehdä nukutuksessa mutten toiste enää haluaisi mennä hereillä ilman rauhoittavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/150 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei vatsan ja paksunsuolen tähystyksen ole mitenkään kivuliaita tai ikäviä. 

Molemmat kokeneina ne OVAT ikäviä ja varsinkin kolonoskopia osittain myös kivulias, mutta: siinä oli ihana hoitaja pitämässä kädestä ja rohkaisemassa ja kiroilla pärskäytin muutamissa kivuliaimmissa kohdissa ja koko homma meni itse asiassa ohi nopeasti enkä tarvinnut mitään rauhoittavia. Kokemukseni ei silti tarkoita, että ne eivät olisi muille helvetillisiä ja kuvuliaita, varsinkin jos siellä on kuroumia ja tulehduksia. Itsellä kaikki oli oikeasti kunnossa.

Vierailija
84/150 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on tehty leikkaus vatsan alueelle ilman puudutusta, puudutus epäonnistui ja se huomattiin vasta kun oltiin jo mahaa leikkaamassa auki. Kesti tovin ennenkuin nukutus saatiin, sattuihan se jonkin verran.

Yleensä tuossa kohtaa laitetaan lisää puudutusainetta kanyylistä, joka on valmiiksi kädessä. 

Höpöhöpö. Kädessä olevan kanyylin kautta voidaan laittaa nukutusainetta, ei puudutusainetta. 

Vierailija
85/150 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta on poistettu kaikki viisaudenhampaat ja olen käynyt peräaukon kautta tehtävässä tähystyksessä. Viisurien poisto ei tuntunut kovin kummoiselta kun oli puudutus, joten en edes ottaisi nukutusta siihen kun kesti sen hyvin ilmankin. Jälkikivut vaan oli tympeät. Tähystykseen olisi pelon vuoksi saanut nukutuksen (julkisella puolella), mutta en ottanut kun en sitä pelännyt. Tunnen yhden joka sai nukutuksen pelkopotilaana. Ei tähystyskään kamalaa ollut ilman nukutusta, vähän nipisteli ja rauhoittavilla lääkkeillä sen kesti hyvin. Ihan ymmärrettävää, että noita toimenpiteitä tavataan tehdä ilman nukutusta kun eivät ne ole niin kamalia!

Minulle tehty neljän viisurin poisto yksityisellä nukutuksessa. Kyseessä oli leikkaus, juuret olivat poskihampaiden alla. Heräsin 3.5 h leikkauksen aloituksesta. Ei kipuja jälkikäteen. Väittäisin, että lääkärille helpompi työskennellä rauhassa nukutetut potilaan parissa kuin pelkopotilaan pelon kanssa.

SAma juttu taas kuin tähystysten kanssa: julkisella puolella hammashoitoon tai mahan tai suolen tähystyksiin ei kaikkiin ole saatavilla anestesialääkäriä ja hoitajaa. Yksityisellä toki on kun siitä maksaa tarpeeksi.

Vierailija
86/150 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä synnytyksessä (sektio) aika hyvät puudutteet on ja alatiesynnytyshän ei ole mikään toimenpide...

Vierailija
87/150 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta kierukan laittamisesta, miksi naiset alistuvat moiseen? Kivulias laitto ja hormonien haittavaikutukset. Ja miesten ei tarvi kärsiä mitään ehkäisyn eteen.

Vierailija
88/150 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lonkan tekonivelen vaihtaminen, jotkut aivokirurgiset... esimerkiksi, mutta en ymmärrä minkä ihmeen takia isossakaan leikkauksessa pitäisi nukuttaa jos sen voi puudutuksilla tehdä kivuttomasti.

Vierailija
89/150 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta on poistettu kaikki viisaudenhampaat ja olen käynyt peräaukon kautta tehtävässä tähystyksessä. Viisurien poisto ei tuntunut kovin kummoiselta kun oli puudutus, joten en edes ottaisi nukutusta siihen kun kesti sen hyvin ilmankin. Jälkikivut vaan oli tympeät. Tähystykseen olisi pelon vuoksi saanut nukutuksen (julkisella puolella), mutta en ottanut kun en sitä pelännyt. Tunnen yhden joka sai nukutuksen pelkopotilaana. Ei tähystyskään kamalaa ollut ilman nukutusta, vähän nipisteli ja rauhoittavilla lääkkeillä sen kesti hyvin. Ihan ymmärrettävää, että noita toimenpiteitä tavataan tehdä ilman nukutusta kun eivät ne ole niin kamalia!

Kun nopeasti luin, niin luulin että kaikki viisaudenhampaat poistettiin peräaukon kautta... auts!

Vierailija
90/150 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se varmaan kivuliasta ole, mutta vaikeimpia ilman nukutusta tehtäviä leikkausia on varmisti jotkut aivokasvaimien poistot.

Vierailija
91/150 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pleuradreenin laitto.

Monta kertaa olen nähny ja kuullu ku potilas huutaa eikä meinaa pysyä sängyllä sitä laittaessa.

Vaa eihän se koske ku hetken lääkärin mukaan, jep ,samaku puukko keuhkoon ja pyöritellään sitä minuutti.

Vierailija
92/150 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Letkun nieleminen eli vatsan tähystys.  Etukäteen oli luvattu rauhoittava lääke, mutta en saanut sitä.  

Lääkäri karjaisi, että et sinä sitä tarvitse, niitä annetaan vain kehitysvammaisille.  Kurkkuakaan ei puudutettu, letkua vaan sinne heti.

Koko toimenpiteen ajan oli oksennusrefleksi päällä, räkää valui nenästä ja silmistä kyyneleitä.

Mitään ei löytynyt, joten lopuksi lääkäri vielä haukkui minut kun olin sinne tullut hänen aikaansa tuhlaamaan.  

IKINÄ en enää mene tuohon toimenpiteeseen!

Suomessa on tämä kivun sietämisen mentaliteetti.  Niinkuin kipu jotenkin jalostaisi.  Sivistysvaltiossa annetaan pieni anestesia eli humaus etkä tunne mitään.

Suomi on sanonkomämillainen maa!

Tuo letkun nieleminen on ihan helppo. Mitään puudutteita siihen tarvitse, cmoon!

Vierailija
93/150 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munasolujen keräys. Muualla tehdään nukutuksessa, täällä vain erikseen pyydettäessä. Opiaattijohdannainen ei vaikuttanut kipuun juuri lainkaan. Ihan hirveää. En ymmärrä, miten joku vielä vapaaehtoisena menee luovuttamaan, iso arvostus heille.

Vierailija
94/150 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on tehty leikkaus vatsan alueelle ilman puudutusta, puudutus epäonnistui ja se huomattiin vasta kun oltiin jo mahaa leikkaamassa auki. Kesti tovin ennenkuin nukutus saatiin, sattuihan se jonkin verran.

Yleensä tuossa kohtaa laitetaan lisää puudutusainetta kanyylistä, joka on valmiiksi kädessä. 

Höpöhöpö. Kädessä olevan kanyylin kautta voidaan laittaa nukutusainetta, ei puudutusainetta. 

Kyllä mulla ainakin oli synnytyksen aikana kädessä kanyyli, josta puudutetta laitettiin lisää.

Vierailija
95/150 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierukan laitto sattui aika paljon, mutta se asetushetken kipu kestää noin minuutin, niin en koe järkeväksi nukuttaa sitä varten. Hengittää kivun läpi, niin siitä selviää. Pahemmat kivut alkavat vasta asettamisen jälkeen, kun kohtu yrittää hylkiä vierasesinettä.

Vierailija
96/150 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa tehdään monenlaisia toimenpiteitä ja näytteenottoja ohuella neulalla. Koska puudutusneula on saman kokoinen, sitä varten ei puuduteta. Kivun aste riippuu siitä, mitä paikkaa ronkitaan, kuinka kokenut lääkäri ronkkii ja kuinka rentona ronkittava osaa olla.

Vierailija
97/150 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierukan laittaminen ja koko se seuraava vuorokausi. Pyörryin odotustilaan, tultuani tajuihin oksensin useamman kerran ja makasin yksin jossain "sivuhuoneessa" useamman tunnin odottamassa että mies hakee minut.  Ihan käsittämätöntä että tuollaista tehdään, koska suurimmalla osalle se ei kuulemma satu. Todella vaikeaa luottaa enää lääkäreihin. Myöhemmin kierukka onneksi otettiin nukutuksessa pois toisen leikkauksen yhteydessä. mutta sitäkin joutui vaatimaan. 

Minulla on murtunut luita useamman kerran, mutta se oli pientä tuohon verrattuna ja siihen sai sentään kunnon kipulääkityksen

Mä en usko tuota, että suurimmalle osalle se ei satu. Tuttavistani kaikilla joilla on kierukka se sattui paljon. Lisäksi hyvin harva kirjoittaa netissä, ettei se sattunut. Olen oppinut, että kun jostain naisille tehtävästä toimenpiteestä sanotaan "se nipistää ihan vähän" se tulee sattumaan.

Silti en kadu kuparikierukkaani yhtään. Hieno kapistus. Helpotti elämääni, eikä tarvitse pumpata kehoa täyteen hormoneita.

Vierailija
98/150 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nielupaiseen puhkaisu (en saanut puudutetta koska lääkärin mukaan se ei puuduta tulehtunutta aluetta sekä myöskin siitä syystä että puudutus olisi estänyt nielemiseni, oli ISO paise).

Vierailija
99/150 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hampaan paikkaaminen ilman puudutusta.

Riippuu hyvin paljon reiän sijainnista. Mulla paikattiin ilman puudutusta omasta tahdostani. Se tuntui lähinnä hassulta, ei ollut lainkaan kipua. Toki monelle se kipu on psykologista, koska inhottaa ajatus hampaiden ronkkimisesta. Hammaslääkärisi olisi pitänyt tietää paremmin, että reikä on sellainen, jonka paikkaamiseen tarvitsee puudutteen.

Vierailija
100/150 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silpominen