Mitkähän ovat kivuliaimmat ja vaikeimmat toimenpiteet joita tehdään yhä ilman nukutusta
Kommentit (150)
Mätäpatin leikkaus jalasta. Ei puudutettu mitenkään, koska kuulemma tulehtuneeseen kohtaan puudutus ei auta. Tai suihkutti ne jääkylmää vettä mutta sen vaikutus oli yhtä tyhjän kanssa. Kaikki sattui: viilto, mädän poistaminen, haavan suihkutus. En tiedä, kauanko kesti mutta huusin koko ajan suoraa huutoa, varmaan kuului ulos asti. Ja olen synnyttänyt alateitse täysiaikaisen kohtuun kuolleen lapsen, jonka yli tunnin ponnistusvaiheeseen ei annettu mitään kivunlievitystä. Luulin, ettei sen kamalampaa olekaan, mutta olin väärässä.
Minulle on tehty kolme sektiota. Ensimmäisessä jouduttiin nukuttamaan, koska vasenta puolta ei saatu puutumaan millään. Toisessa onnistui epiduraali, kolmannessa spinaali. Sektioista ei huonoja muistoja, edes toipumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Sivistysvaltioissa kolonoskopia tehdään humautuksessa.
Suomessa ei. Aivan käsittämätöntä.
Kyllä näin tehdään Suomessakin mutta ei automaattisesto koska pitää olla anestesiatiimi paikalla. Jos on ongelmia kivun takia tai potilas ei pysy paikallaan yhteistyökyvyttömyyden vuoksi (kehitysvamma tms.) niin anesteisa järjestyy kun vain kysytään etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei. Aivan käsittämätöntä.Kyllä näin tehdään Suomessakin mutta ei automaattisesto koska pitää olla anestesiatiimi paikalla. Jos on ongelmia kivun takia tai potilas ei pysy paikallaan yhteistyökyvyttömyyden vuoksi (kehitysvamma tms.) niin anesteisa järjestyy kun vain kysytään etukäteen.
Jaa. Itse en saanut sitä edes rukoilemalla lääkäreiltä. Kieltäydyin koko tutkimuksesta enkä kadu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektio. Yksi suurimmista leikkauksista. Sinänsä kivuton toimenpide, mutta jälkikäteen kipuja voi olla kuukausitolkulla
En ymmärrä yhtään sinun pointtiasi? Sektio tehdään spinaali eli selkäpuudutuksessa eikä siinä tunnu kipua. Ei sektiota tehdä nukutuksessa kuin jos on hätätila, koska nukutusaineet menevät vauvaan ja on riski että vauvakin joutuu hengityskoneeseen sen takia.
Olet väärässä. Puudutus voi epäonnistua ja kipu on valtava. Koettu on joten älä levitä väärää tietoa.
Puudutus on aina ensisijainen koska raskaana oleville anestesiariski on jonkin verran koholla ainakin superylipainoisillla. Hätäsektio tehdään aina ylesianestesiassa ja nukutus alkaa vasta kun gynekologi antaa luvan eli hän voi alkaa toimenpiteen heti kun potilas on unessa. Parhaimmillaan siinä menee pari minuuttia kun lapsi on ulkona siitä kun äiti on saatu uneen. Opiaatteja ei anneta ennen kuin lapsi on syntynyt paitsi poikkeustapauksissa (verenpaine äärettömän korkea tms).
Välikorvan paikkausleikkaus. Tehdään kyllä puudutuksella mutta itse puudutuksenkin laitto sattui niin paljon etten mitään ole ennen kokenut. Ja olen synnyttänyt kolme kertaa.
mitä tarkoittaa vaikea toimenpide, jotta voidaan puhua vaikeimmista? Ja miten kivun määrä asiaan liittyy? Ja synnytys ei tosiaan ole toimenpide... ap on ihan ulkona aiheesta.
Nuijanukutus on tosi kivulias ilman nukutusta.
Ja kivunsiirto myös.
ehkä anestesiaa kannattaa käyttää lapsilla, pitkäkestoisissa operaatioissa. En tiedä ovatko ne sen kivuliaampia tai vaikeampia.
Polven nivelsiteiden ja kierukan korjaus tehtiin paikallispuudutuksessa. Rauhoittavia toki sain, mutta tajuissaan olin koko operaation ajan. Ei ollut hääviä, kun jalka oli käytetty leikkaus pöytään ettei vahingossakaan liiku ja esilääkitys sai minut voimaan pahoin. Oksenna siinä sitten selälteen maaten pöydän laidalta hoitajan ojentamaan astiaan. Hyvä etten tukehtunut kesken homman.
siis yleisanestesiaa, siitä on puhe
Minulta on poistettu kaikki viisaudenhampaat ja olen käynyt peräaukon kautta tehtävässä tähystyksessä. Viisurien poisto ei tuntunut kovin kummoiselta kun oli puudutus, joten en edes ottaisi nukutusta siihen kun kesti sen hyvin ilmankin. Jälkikivut vaan oli tympeät. Tähystykseen olisi pelon vuoksi saanut nukutuksen (julkisella puolella), mutta en ottanut kun en sitä pelännyt. Tunnen yhden joka sai nukutuksen pelkopotilaana. Ei tähystyskään kamalaa ollut ilman nukutusta, vähän nipisteli ja rauhoittavilla lääkkeillä sen kesti hyvin. Ihan ymmärrettävää, että noita toimenpiteitä tavataan tehdä ilman nukutusta kun eivät ne ole niin kamalia!
En tiedä, mutta minä olin vatsan alueen laajassa leikkauksessa täysin hereillä. Ei se sattunut, paitsi pistot tuntui.
Murtunut ranne leikattiin kyllä ihan hereillä ollessani.
Mulle on tehty leikkaus vatsan alueelle ilman puudutusta, puudutus epäonnistui ja se huomattiin vasta kun oltiin jo mahaa leikkaamassa auki. Kesti tovin ennenkuin nukutus saatiin, sattuihan se jonkin verran.
Tuo oli silti pientä verrattuna kidutukseen nimeltä bronkoskopia, jossa koin ”tukehtumisen” enkä voinut mitenkään kertoa etten saa henkeä, ei voinut huutaa, puhua, viuhtoa, elehtiä kun monta ihmistä painaa sua väkisin ja estää liikkumisen. Traumaattinen tukehtumisolo, meni varmaan 1-2min ennenkuin sain taas henkeä, taju oli jo hämärtynyt.
Yleisanestesiaan liittyy suurimmat riskit, vaikka potilasta valvotaankin koko ajan. Esim. heräämössä jos aivot rupeaa turpoamaan, voi aiheuttaa vauriota aivokudokseen jostain avusta huolimatta.
Mulla ei ole ollut nukutusten kanssa ongelmaa mutta puudutteiden kanssa sitäkin enemmän. Oksennus meinaa lentää, päässä pyörii ja en meinaa pysyä tajuissani. Kerran olen löytynyt hammaslääkärin eteisaulan lattialta makaamasta paikkauksen jälkeen eikä mitään muistikuvaa mistään.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei. Aivan käsittämätöntä.
Et taida ymmärtää että humaukseen eli nukutukseen tarvitaan anestesialääkäri ja anestesiahoitaja. Suomessa ei ole kumpaakaan riittävästi eli heillä on muutakin tekemistä kuin nukutella joka päivä kymmeniä tähystyspotilaita. Anestesiaryhmän saa jos on suolistosairaus tai muuten erityinen syy. Yksityisellä tietty saa nukutuksen mutta siitä pitää luonnollisesti maksaa itse.
Minulle tehty sydämen johtoradan katkaisu kahdesti ilman nukutusta. Kolmisen tuntia pitäisi maata selällään liikkumatta. Ei kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei vatsan ja paksunsuolen tähystyksen ole mitenkään kivuliaita tai ikäviä.
Kuulemma on erittäin kivuliasta.
Ei ole. Olen ollut. Ei kannata pelätä. Yökkäysrefleksiä tulee kyllä, mutta hoitajat kokoajan tukena. Voi varmaan myös pyytää nukutusta.
Olet väärässä. Puudutus voi epäonnistua ja kipu on valtava. Koettu on joten älä levitä väärää tietoa.