Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkähän ovat kivuliaimmat ja vaikeimmat toimenpiteet joita tehdään yhä ilman nukutusta

Vierailija
12.07.2020 |

muuta kuin synnytys?

Kommentit (150)

Vierailija
141/150 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä olen niin vanha, että olen ollut leikkauksessa ennen nykyaikaa. Olin hereillä vaikka lääkärit luulivat minun olevan nukutettuna. Tunsin joka viillon, mutten pystynyt tekemään tai sanomaan mitään. Vasta leikkauksen jälkeen kun kaikki myrkyt oli poissa ja pystyin kommunikoimaan selvitin hoitajalle, että näin oli päässyt tapahtumaan. Erittäin harvinainen tapaus.

Vierailija
142/150 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murtuneen luun reponointi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/150 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolonoskopia. Ei edes kipulääkettä saanut, vaikka menin  tuntia ennen aikaani "saadakseni esilääkityksen" (kuten kutsu- ja ohjekirjeessä luki). Näin Laaksossa Helsingissä.  Toivottavasti ei tarvi enää ikinä mennä moiseen.

Sama Turussa. Viime lokakuussa olin ja lääkäri ei katsonut muuta kuin monitoria, hoitaja huomasi kun meinasin pyörtyä ja pyysin lopettamaan toimenpiteen. Umpisuoli jäi näkemättä. Olin niin vihainen sille lääkärille että teki mieli vetää köniin. Urputti vaan että kun olen niin hoikka , sen takia oli kivulias toimenpide.

Vierailija
144/150 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus vuosia sitten munasarjojen kuvaus, jossa katsottiin, onko munturvet avoinna. Sattui niin kamalasti, että meinasi taju mennä. Mitään lääkettä tai puudutusta en saanut.

Sektio ei sattunut lainkaan, kun puudutettiin, mutta leikkauskohta oli tosi pitkään kipeä. Ei kuitenkaan tämä tutunut niin kamalalta kuin tuo rtg-kuvaus.

Mulle tehty myös tuo aukiolotutkimus eikä se sattunut. Pientä menkkamaista juilintaa oli, mutta se loppui samalla, kun toimenpide. Tosin mun menkkakivut on joskus niin kovia, että luulee kuolevansa. 🤔 Tottumiskysymys kenties?

Minulla kokemuksia molemmista. Siltikään mielestäni toimenpide ei saisi sattua yhtä kovasti kuin ne menkkakivut - joiden hoitoon ei Suomessa saa sitten millään riittäviä lääkkeitä. Naisten pitää ilmeisesti kitua. Minusta niihin ei todellakaan tarvitsisi millään tapaa "tottua". 

Vierailija
145/150 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni ne olivat kierukanlaitto ja verikokeen otto valtimosta.

Nukutukseen liittyy aina riskejä, myös terveiden ihmisten kohdalla, ja se vaatii aina anestesiatiimin. Ihan hyvä, ettei jo valmiiksi tiukkoja resursseja tuhlata siihen, kun paikalle tulee henkilökuntaa 2 kertaa enemmän, jos on mahdollista puuduttaakin.

Kunhan edes yrittäisivät puuduttaa kunnolla. Ja jos se ei onnistu, niin on mielestäni täysin aiheellista hankkia paikalle ties mikä määrä henkilökuntaa, jotta potilasta ei kiduteta. Se kun ei liene sivistyneen yhteiskunnan arvojen mukaista. Tai ainakin siitä pidetään kovaa meteliä, jos kidutus tapahtuu muualla kuin suomalaisissa julkisissa sairaaloissa. 

Vierailija
146/150 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei vatsan ja paksunsuolen tähystyksen ole mitenkään kivuliaita tai ikäviä. 

Kuulemma on erittäin kivuliasta.

Minulla on kolme tuttua, jotka ovat käyneet paksusuolen tähystyksessä. Jokainen on sanonut, ettei tuntunut oikeastaan missään. Saattaa toisilla olla muitakin kokemuksia.

Vierailija
147/150 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tehty kolono- ja gastroskopia useita kertoja, ilman että ovat olleet kivuliaita (vatsa ei ole edes terve, joten sairaankaan suoliston kuvaaminen ei välttämättä satu). Samoin on otettu selkäydinnäyte, valtimoverinäyte, ja katetroitu useita kertoja. Itselleni nämä eivät ole mitkään sattuneet.

En nyt silti pidä itseäni sankarina, kivunsieto, ja kipukynnys vain ovat yksilöllisiä.

148/150 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koe-eläimiltä ei edes kysytä. Kaikki tehdään niille pikku raukoille

ilman mitään puudutusta tai nukutusta.

Ihan kaikki.

Miettikää sitä henkistä hätää ja pelkoa, mistä vain kuolema voi

vapauttaa.

Ja niitä käytetään kokeesta kokeeseen. Välillä saavat rääkistä

toipua. Sitten taas uuteen, erilaiseen tuskalliseen

toimenpiteeseen.

Vain sen takia, että joku finninaama saa tohtorinarvon.

Vierailija
149/150 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikattiin ilman nukutusta ja leikkauksen pitkittyessä puudutus lakkasi. ei tullut yllätyksenä, joten osasin varautua siihen ja sittenkun lakkasi sain suoneen kipulääkettä tikkaamisen ajaksi. Se vei kivulta pahimman terän enkä kokenut tarvitsevani muuta. lääkäri onneksi oli kylmähermoinen ja osasi myös lukea minusta etten ole mikään hysteerikko, joten minun kanssani saattoi edetä noin.

Vierailija
150/150 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sektio. Yksi suurimmista leikkauksista. Sinänsä kivuton toimenpide, mutta jälkikäteen kipuja voi olla kuukausitolkulla

En ymmärrä yhtään sinun pointtiasi? Sektio tehdään spinaali eli selkäpuudutuksessa eikä siinä tunnu kipua. Ei sektiota tehdä nukutuksessa kuin jos on hätätila, koska nukutusaineet menevät vauvaan ja on riski että vauvakin joutuu hengityskoneeseen sen takia.

Pointtini on se, että Ap kysyi kivuliaista ja VAIKEISTA toimenpiteistä. Sektio ei ole kivulias (ja jälkikäteen). Sektio on kuitenkin yksi suurimmista vatsan alueen kirurgisista operaatioista. Ei mikään ihan pikku juttu.