Mitkähän ovat kivuliaimmat ja vaikeimmat toimenpiteet joita tehdään yhä ilman nukutusta
Kommentit (150)
Bartholin rauhasen puhkaisu. Ei puudutetta, ei nukutusta, vaikka kananmunan kokoinen tulehtunut mätäpaise häppärissä. Luoja että pääs itku. Onneksi kesti vain liekö edes sekuntiakaan ja kipu helpottaa välittömästi puhkaisun jälkeen, mutta ikinä aikaisemmin en ollut itkenyt.
Vierailija kirjoitti:
ei vatsan ja paksunsuolen tähystyksen ole mitenkään kivuliaita tai ikäviä.
Vaihtelee sekä tähystäjän taidon että suoliston mukaan. Jos on tavallista mutkaisempi suoli ja esim. kiinnikkeitä kovasti, niin voi kyllä sattua. Kuulemma naisilla yleensä kivuliaampi toimitus kuin miehillä.
Itse olen käynyt useita kertoja, joskus on sattunut, mutta ei aina mitenkään pahasti.
Kivuliainta minulla on ollut pahasti tulehtuneen hampaan juurihoito. Se vain ei puutunut. Toisen hampaan juurihoidossa en tuntenut yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektio. Yksi suurimmista leikkauksista. Sinänsä kivuton toimenpide, mutta jälkikäteen kipuja voi olla kuukausitolkulla
En ymmärrä yhtään sinun pointtiasi? Sektio tehdään spinaali eli selkäpuudutuksessa eikä siinä tunnu kipua. Ei sektiota tehdä nukutuksessa kuin jos on hätätila, koska nukutusaineet menevät vauvaan ja on riski että vauvakin joutuu hengityskoneeseen sen takia.
Kyllä suunnitellussakin saa nukutuksen jos haluaa. Minulta kysyttiin mutta halusin olla hereillä. - eri
Miksi pitäisi ottaa riski että vauva joutuu hengityskoneeseen?
Vierailija kirjoitti:
ei vatsan ja paksunsuolen tähystyksen ole mitenkään kivuliaita tai ikäviä.
No kyllä ne vaan useimmille on. Itselläni on suolistosairaus jonka takia pitäisi käydä kolonoskopiassa säännöllisesti. Mutta kokemus on huomattavasti kahta luomusynnytystä tuskallisempi ollut aina ja kipuun suhtaudutaan välinpitämättömästi ja tylysti, joten en mene, kuolen mieluummin vaikka syöpään. Kun ei kerran esilääkitystä tai anestesiaa saa.
Mulla on poistettu kaikki viisauden hampaat. 3 leikkauksella ja 1 taidettiin repiä. Kaikki puudutuksen avulla eikä nukutuksessa eikä kyllä sattunut. Olen pelkopotilas. Tuntui epämiellyttävältä ja äänet olivat kamalia mutta kipua ei ollut. Olisivat lisänneet puudutusta, jos olisi ollut kipua. En tajua, miksi pitäisi nukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kolonoskopia. Ei edes kipulääkettä saanut, vaikka menin tuntia ennen aikaani "saadakseni esilääkityksen" (kuten kutsu- ja ohjekirjeessä luki). Näin Laaksossa Helsingissä. Toivottavasti ei tarvi enää ikinä mennä moiseen.
Mikset sanonut mitään? Jos vielä joudut niin avaa suusi ja vaadi se lääke.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on poistettu kaikki viisauden hampaat. 3 leikkauksella ja 1 taidettiin repiä. Kaikki puudutuksen avulla eikä nukutuksessa eikä kyllä sattunut. Olen pelkopotilas. Tuntui epämiellyttävältä ja äänet olivat kamalia mutta kipua ei ollut. Olisivat lisänneet puudutusta, jos olisi ollut kipua. En tajua, miksi pitäisi nukuttaa.
Googlaa paniikkihäiriö, paniikkikohtaus, ahtaanpaikankammo tai fobia. Valitse noista.
Sivistysvaltioissa kolonoskopia tehdään humautuksessa.
Suomessa ei. Aivan käsittämätöntä.
Hampaan paikkaaminen ilman puudutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektio. Yksi suurimmista leikkauksista. Sinänsä kivuton toimenpide, mutta jälkikäteen kipuja voi olla kuukausitolkulla
En ymmärrä yhtään sinun pointtiasi? Sektio tehdään spinaali eli selkäpuudutuksessa eikä siinä tunnu kipua. Ei sektiota tehdä nukutuksessa kuin jos on hätätila, koska nukutusaineet menevät vauvaan ja on riski että vauvakin joutuu hengityskoneeseen sen takia.
Kyllä suunnitellussakin saa nukutuksen jos haluaa. Minulta kysyttiin mutta halusin olla hereillä. - eri
Miksi pitäisi ottaa riski että vauva joutuu hengityskoneeseen?
En tiedä vastausta.. olin hereillä niin kuin sanoin.
Silikonituubin asentaminen kyynelkanavaan kyyneltien laajentamiseksi. Tehdään nenän kautta. Sitä aluetta ei saada kovin hyvin puudutettua. Kyyneltie oli melkein ummessa ja kirurgi tunkee ihan reilusti sitä tuubia sisään. Sattui ihan reippaasti. Toinen oli pahasti tulehtuneen hampaan poisto. 8 puudutuspistosta, ei mitään vaikutusta. Jaiks.
Kierukan laittaminen ja koko se seuraava vuorokausi. Pyörryin odotustilaan, tultuani tajuihin oksensin useamman kerran ja makasin yksin jossain "sivuhuoneessa" useamman tunnin odottamassa että mies hakee minut. Ihan käsittämätöntä että tuollaista tehdään, koska suurimmalla osalle se ei kuulemma satu. Todella vaikeaa luottaa enää lääkäreihin. Myöhemmin kierukka onneksi otettiin nukutuksessa pois toisen leikkauksen yhteydessä. mutta sitäkin joutui vaatimaan.
Minulla on murtunut luita useamman kerran, mutta se oli pientä tuohon verrattuna ja siihen sai sentään kunnon kipulääkityksen
Joskus vuosia sitten munasarjojen kuvaus, jossa katsottiin, onko munturvet avoinna. Sattui niin kamalasti, että meinasi taju mennä. Mitään lääkettä tai puudutusta en saanut.
Sektio ei sattunut lainkaan, kun puudutettiin, mutta leikkauskohta oli tosi pitkään kipeä. Ei kuitenkaan tämä tutunut niin kamalalta kuin tuo rtg-kuvaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisaudenhampaiden poisto.
Puudutus..
Puudutus ei välttämättä vaikuta. Mulla ei puudutus vaikuttanut yhtään, vaikka se laitettiin parin kertaan ja sit se hammas vana reittiin ilman sitä. Oli tuskaa.
Minulla on aina ollut ongelmia hampaan puudutusten kanssa. Ei meinaa puutua, täytyy laittaa lisää puudutusainetta pariin kertaan ja puutuu kunnolla vasta kotimatkalla. Yksityisellä hammaslääkäri otti hampaista röntgenkuvat ja katsoi siitä, mihin puudutus pitää laittaa. Sanoi, että minulla se hermokohta ei ole ihan siinä kohti missä tavallisesti on. Kyseessä oli siis moneen kertaan paikattu hammas.
Isältä otettiin maksasta koepala neulalla selän puolelta keuhkoin läpi. Ei nukutettu.
Selkäydinpunktio. En ole kokenut vastaavaa kipua koskaan eikä se edes onnistunut. Neljännen yrityksen jälkeen kieltäydyin kokemasta sitä tuskaa enää. Miksi siinä pitää olla hereillä?!
Vierailija kirjoitti:
Joskus vuosia sitten munasarjojen kuvaus, jossa katsottiin, onko munturvet avoinna. Sattui niin kamalasti, että meinasi taju mennä. Mitään lääkettä tai puudutusta en saanut.
Sektio ei sattunut lainkaan, kun puudutettiin, mutta leikkauskohta oli tosi pitkään kipeä. Ei kuitenkaan tämä tutunut niin kamalalta kuin tuo rtg-kuvaus.
Tutkimuksen nimi on hysterosalpingosonografia (HSSG).
Täällä runsaina viihtyvien yhdyntäkipuisten akti?
Kolonoskopia. Sattui aivan kauheasti mutta onneksi ei löytynyt mitään vakavaa. Seuraavan kerran osaan vaatia rauhoittavia.
Kyllä se kipu toki saadaan nykyään puudutteilla pois, mutta todella monelle toimenpide on silti henkisesti niin pelottava ja ahdistava, että ottaisivat mieluummin nukutuksessa jos mahdollista.