Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomenna sterilisaatioon

Vierailija
16.05.2013 |

mulle tehdään sterilisaatio Essure-systeemillä. Jänskättää kyllä, että sattuuko se sittenkin, mutta eniten mietityttää se, paljonko sitä nestettä valuu kohdusta toimenpiteen jälkeen? 

Hoitaja sanoi, että verta ei tule, mutta tähystyksessä tarvittavaa vettä tms. kyllä valuu.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan tulee ketään käännyttämään tällaiseen ketjuun. Eiköhän jokaisen tuohon toimenpiteeseen päätyvän harkinnat ole harkittu, kukaan siihen oo mitään sanomaan (ehkä puolisoa lukuunottamatta ja silti päätös on oma).

Ensimmäinen vasta toiveissa meillä ja silti ymmärrän hyvin sellaisia jotka sterilisaation haluavat. Vihaan itse hormonaalista ehkäisyä ja kondomi nyt vaan on masentava. Kierukoista olen kuullut että reistaavat monella.

Vierailija
22/39 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia joku puhuu hormonihäiriöistä, kun munanjohtimien tukkiminen ei vaikuta hormonitoimintaan mitenkään? Missä olet ollut bilsan tunnit?

Itselleni on tehty steri klipseillä, sitten purettu se sen vuoksi että tuli vaivoja ja niitä klipsejä epäiltiin mutta olikin lievää endoa.Samassa tähystyksessä munanjohtimet katkaistiin ja suljettiin. Ei mitään vaikutusta kuukautisiin eikä hormoneihin eikä haluihin.

Tästä noin kolmen vuoden kuluttua poistettiin kohtu runsaiden ja kivuliaitten kuukautisten ja myoomien vuoksi. Ei edelleenkään vaikutusta hormoneihin eikä haluihin. Kostumiseen kyllä vaikutti, koska kohdunkaulakin poistettiin. Kohdunpoiston arvioidaan aikaistavan menopaussia kahdella vuodella- syytä ei tiedetä. Mulla on nyt premenopaussi oireita, mutta on niitä mun ikäisellä muutenkin, olen 47v.

Summasummarum: steri ei vaikuta mihinkään, paitsi lapsia ei tule lisää. Haluihin voi vaikuttaa niin että lisääntyvät kun ei tarvi raskautta pelätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku hyökkää mun viesteihin, mutta mielestäni yritän pohtia loogisesti steriilisaation haittoja. saan olla sitä mieltä että haitat ja hyvin mahdolliset hormonihäiriöt ylittävät hyödyt. mutta se on vain oma mielipiteeni. kaikesta mitä kirjoitin, hormonihäiriöistä steriilisaation jälkeen löytyy tietoja googlettamalla. myös tarinoita siitä kuinka elämä muuttuu ja yhtäkkiä ihminen haluaakin lapsen eikä enää saa. joten en kirjoita mitään semmoista mihin pitäisi vastailla " mikä sua vaivaa" . jos on eri mieltä niin laitappas jotain asiallista. mutta kun sanomani asiat voivat oikeasti pitää paikkansa. ne on vaan faktat, niidenkin faktojen kanssa että jotkut ihmiset ovat taas tyytyväisiä omaan pöätökseen ja että ne ovat onnekkaita eivätkä saa mitään hormonihäiriöitä. mutta asiallahan on useita puolia. ja jokaisella on oma elimistönsä. sanoin ne mahdolliset riskitekijät. taitaa itseäsi vain vaivata jotain siis sanon sille joka kirjoitti viestiini sen lyhyeen mitäänselittänättömän viestin.ei muille:) 

Vierailija
24/39 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 10:58"]

no mutta eihän se ole poissuljettua, että muutaman vuoden jälkeen synnytysiässä oleva nainen vielä alkaisi haluamaan vielä yhden lapsen syystä tai toisesta? onhan se mahdollista. sitten se hormoonihäiriön riski. loogisesti ajateltuna. jotai minkä kuuluisi lähteä elimistöstä, tukkitaan se ulostie ja pakotetaan se lillumaan sinne ja liukenemaan takaisin verikiertoon? munasarjat kuitenkin on niin tärkeät hormonielimet. ja se että jotkut tekee ja hormonitaso ei vaihdu, on yksilöllistä. vähän kuin e- pillereiden syöminen. jotkut saa voimakkaan hormonihäiriön niistä, siis jo sanottukin se haluttomuus, karvoitus, väsymys, painonvaihtelu. mutta jotkuthan ei saa mitään oireita. ja jos nää pillereistä jotkä pysäyttää sen kierron muutamaksi kyukaudeksi, mitä jos siihen munasolun kiertoon puututaan niin radikaalisti että ei se pääse sieltä olleenkaan kehittymään oijeankokoiseksi vaan joutuu siellä oleskelemaan kunnes liukenee? siis itse en riskeeraisi. mutta tietysti jokainen tekee keholleen mitä uskaltaa. kunhan vaan oma päätös eikä tee toisrn mieleksi.

[/quote]

Oletko nukkunut koulun biologian tunnit? Ei sterilisaatio vaikuta mitenkään hormonitoimintaan. Munasolujen liukeneminen ei vaikuta millään muotoa hormonitasapainoon. Munasolut hajoavat ja liukenevat siinä missä ne miljardit miljardit muutkin turhat kuolevat solut. Vai järkkyykö sinun kehosi siitä, että tälläkin sekuntilla yksi luukudoksen solu kuoli, irtosi luusta ja jäi lillumaan sinne lihaksen kylkeen siksi aikaa, että se kulkeutuu imusuonistoon ja sitä kautta aineenvaihduntaan ja ulos kehosta.

Munasarjat eivät tiedä mitä putkissa tai kohdussa tapahtuu, ellei kyseessä ole raskaus. Hormonitoiminta pysyy normaalina jopa kohdunpoistossa. Putkien pistäminen solmuun tai tukkiminen siis ei todellakaan munasarjojen toimintaa mihinkään suuntaan hetkauta. Sitä paitsi vaeltelee niitä munasoluja steriloimattomilla naisillakin mihin sattuu. Siksi hedelmöittymisiä ja raskauksiakin on syntynyt munajohtimiin tai jopa ihan kohdun tai johtimien ulkopuolelle vatsaan.

Vierailija
25/39 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

bilsantai siis anatomian läksyni tein hyvin, siksi tiedän:) johtimen sulkeminen ei pysäytä munasolun syntymistä. se syntyy munasarjassa joskin ei tietysti kehity tavalliseen kokoonsa. myöskin siittiöitä syntyy, vaikka johdot katkaistu. siellä ne sitten muhii. kunnes liukenee verikiertoon. tätä tietoa löytyy googlettamalla eli en keksi sitä huvikseni. mutta myös löytyy tietoja hormonihäiriöstä tän jälkeen, ja miehillä joskus ilmenee potenssiongelmia, testosteronin taso veressä jotain....... en keksi tätä nyt siitä voi löytää paljon googlettamalla näistä. en keksi huvikseni. munasarjojen tehtävä on muodostaa munasoluja ja lähettää niitä eteenpäin. ei munasarjojen eikä kivesten kuulu olla säiliönä niille kunnes poistuu iuenneena elimistöstä. siis steriilisaatio ei estä munasolujen syntymistä. vaan poistotiet tukitaan, ajan kanssa niiden tuotto vähenee. mutta tietysti on ihmisiä jotka ovat tyytyväisiä päätökseensä. mutta kun on varma niin sitten on. itse suosittelisin asian vakavaa harkitsemista ap, mutta vain itse päätät.

Vierailija
26/39 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä 21, joka jankkaat huuhaata. Tiesitkö, että suurin osa munasoluista häviää naisen elimistöön, sillä naisella on syntyessään miljoona munasolua. Niistä elämän aikana ovuloituu parhaimmassakin tapauksessa noin 300-400 munasolua. Loput häviävät naisen elimistöön. Eli suurin osa munasoluista ei koskaan edes irtoa, eikä se aiheuta mitään hormonihäiriötä.

Sterilisaatio ei vaikuta naisen munasarjojen toimintaan. Piste.

Vierailija
27/39 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jankkaajalta mennyt täysin ohi, että tyttövauvalla on jo syntyessään kaikki munasolun aihiot. Aivan eri juttu kuin siittiöiden muodostuminen.

Vierailija
28/39 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miehen vasektomia ei vaikuta seksuaaliseen haluun eikä heikennä erektiota tai estä siemensyöksyä. Sperman määrä pysyy lähes ennallaan, koska siemennesteestä yli 90 prosenttia on eturauhasen ja rakkularauhasen eritettä. Sterilisaation jälkeen kivesten hormonitoiminta säilyy ennallaan. Niissä syntyy edelleen uusia siittiöitä, mutta lisäkives ja kiveskudos huolehtivat siittiöiden hävittämisestä."

"On osoitettu, että naisen sterilisaatio vähentää merkittävästi riskiä sairastua munasarjasyöpään, mutta syytä tähän vaikutukseen ei täysin tiedetä.[4]"

"Vuosia on kiistelty niin sanotusta sterilisaation jälkeisestä oireyhtymästä. Tällä on tarkoitettu epämääräisiä vuoto-oireita, alavatsakipuja, premenstruaalisia oireita tai libidon heikentymistä, joita kaikkia sterilisaation on arveltu lisäävän. Oireiden on oletettu johtuvan sterilisaation mahdollisesti aiheuttamasta munasarjan verenkierto- tai hormonimuutoksista; tällaisia osin ohimeneviä muutoksia on kuvattu myös suomalaisilla naisilla (Sumiala 2001). Nyt on osoitettu, että epäily tällaisen oireyhtymän esiintymisestä on perustunut tutkimukselliseen harhaan (Gentile ym. 1998, Peterson ym. 2000). Sterilisaatioon päätyneillä naisilla ratkaisun syynä on voinut olla esimerkiksi sellainen kohtuhäiriö, että kierukka tai ehkäisypilleri ei ole hänelle sopinut. Sterilisaatio ei tietenkään korjaa tällaista häiriötä, vaan samat vaivat jatkuvat. Pettynyt potilas raportoi herkästi pahenemisesta. Tiedetään myös, että monet steriloidut käyttävät ennen toimenpidettä vuotoa ja syklisiä oireita vähentäviä ehkäisypillereitä. Toimenpiteen jälkeen vuodot runsastuvat ja sykliset oireet pahenevat, ei toimenpiteen vaan ehkäisypillereiden lopettamisen seurauksena. Siksi sterilisaation jälkeisiä oireita ei voida verrata edeltäneisiin, kuten tavallisesti on tehty, vaan tutkimuksessa tarvitaan kunnon vertailuryhmä. Peterson ym. (2000) ovat tehneet tällaisen tutkimuksen. Siinä seurattiin 9 514:ää steriloitua naista ja 573:a sellaista naista, joiden miehet steriloitiin, viisi vuotta naisen tai miehen toimenpiteen jälkeen. Erilaisissa gynekologisissa oireissa ei syntynyt mitään eroa ryhmien välille. Näin puheet sterilisaation jälkeisistä oireista voidaan lopettaa perättöminä (Westhoff 2000). Ei ole myöskään mitään näyttöä siitä, että sterilisaatio jouduttaisi vaihdevuosien alkamista, mikä sekin puhuu sterilisaation jälkeisiä hormonimuutoksia vastaan."

Näin lähteet kaksi viimeisintä Duodecim.

Vierailija
29/39 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miehen sterilisaatio ei vaikuta sperman tuotantoon. Spermaa tulee, mutta siinä ei ole siittiöitä, sillä siemenjohtimet on poikkastu.

Vierailija
30/39 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäksi tuo kauhea vaahtoaminen jopa tuosta, että sitten ei enää ikinä milloinkaan voi saada lapsia.

Sekään ei ole totta.

Totta on se, että kun on sterilisioitu, niin pitää olla TODELLA painavat syyt, että julkisella puolella purettaisiin streri saati, että maksettaisiin keinohedelmöitys.

Sterilisointi ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ei enää voisi saada lapsia. Saattaa olla, että munanjohtimet on surkastuneet (tai poikki), mutta sekään ei estä keinohedelmöitystä. Lapsia siis voi edelleen saada, hoidot vaan joutuu siinä kohtaa maksamaan itse.

Vierailija
31/39 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Essure-sterilointia ei voi purkaa. Sen sijaan keinohedelmöityksellä voi tulla raskaaksi, mutta keinohedelmöitys on aina isompi projekti kuin luonnollinen tapa raskautua, eikä välttämättä onnistu tai tarvitaan lukuisia koeputkihedelmöityksiä että raskaus alkaisi.

Eli siksi ärsyttää nämä, jotka huutelevat, että steriloinnin voi purkaa. Kyllä sterilisaation pitää olla tarkkaan mietitty ja lopullinen päätös. Tilapäiseen ehkäisyyn se ei sovi.

Vierailija
32/39 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 11:19"]

joku hyökkää mun viesteihin, mutta mielestäni yritän pohtia loogisesti steriilisaation haittoja. saan olla sitä mieltä että haitat ja hyvin mahdolliset hormonihäiriöt ylittävät hyödyt. mutta se on vain oma mielipiteeni. kaikesta mitä kirjoitin, hormonihäiriöistä steriilisaation jälkeen löytyy tietoja googlettamalla. myös tarinoita siitä kuinka elämä muuttuu ja yhtäkkiä ihminen haluaakin lapsen eikä enää saa. joten en kirjoita mitään semmoista mihin pitäisi vastailla " mikä sua vaivaa" . jos on eri mieltä niin laitappas jotain asiallista. mutta kun sanomani asiat voivat oikeasti pitää paikkansa. ne on vaan faktat, niidenkin faktojen kanssa että jotkut ihmiset ovat taas tyytyväisiä omaan pöätökseen ja että ne ovat onnekkaita eivätkä saa mitään hormonihäiriöitä. mutta asiallahan on useita puolia. ja jokaisella on oma elimistönsä. sanoin ne mahdolliset riskitekijät. taitaa itseäsi vain vaivata jotain siis sanon sille joka kirjoitti viestiini sen lyhyeen mitäänselittänättömän viestin.ei muille:) 

[/quote]

Ensinnäkin, jos lukisit myös mun viestini (olen siis ap), huomaisit että olen jo 39 vuotias. Minulla on jo kaksi omaa lasta ja kaksi ns. uutta lasta nykyisen mieheni kanssa. En tässä iässä ole kyllä valmis tekemään enää yhtään lasta. 

Mä olen kyllä miettinyt asian läpikotaisin, kiitos huolenpidostasi.

En kyllä ihan tajua tuota ajattelumallia, että pitäisi uuden miehen kanssa tehdä uusi lapsi? 

Vierailija
33/39 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 12:22"]

Ja lisäksi tuo kauhea vaahtoaminen jopa tuosta, että sitten ei enää ikinä milloinkaan voi saada lapsia.

Sekään ei ole totta.

Totta on se, että kun on sterilisioitu, niin pitää olla TODELLA painavat syyt, että julkisella puolella purettaisiin streri saati, että maksettaisiin keinohedelmöitys.

Sterilisointi ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ei enää voisi saada lapsia. Saattaa olla, että munanjohtimet on surkastuneet (tai poikki), mutta sekään ei estä keinohedelmöitystä. Lapsia siis voi edelleen saada, hoidot vaan joutuu siinä kohtaa maksamaan itse.

[/quote]

Essure-menetelmää ei voi purkaa, tuossa munanjohtimet tukitaan.
http://essure.fi/Home/Vertaa_Essure-menetelm%C3%A4%C3%A4_munanjohtimien_sitomiseen

Vierailija
34/39 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä toimenpiteeseen ap :) Minä kävin sterilisaatiossa maaliskuussa, tosin mulla munajohtimet katkaistiin ja päät poltettiin. Mutta yhtä kaikki voi tätä vapauden tunnetta :) ihanaa huoletonta seksiä eikä ikinä enää vauvoja tähän taloon.

Vierailija
35/39 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 16:32"]

Tsemppiä toimenpiteeseen ap :) Minä kävin sterilisaatiossa maaliskuussa, tosin mulla munajohtimet katkaistiin ja päät poltettiin. Mutta yhtä kaikki voi tätä vapauden tunnetta :) ihanaa huoletonta seksiä eikä ikinä enää vauvoja tähän taloon.

[/quote]

Kiitos :)

Vierailija
36/39 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 12:28"]

Essure-sterilointia ei voi purkaa. Sen sijaan keinohedelmöityksellä voi tulla raskaaksi, mutta keinohedelmöitys on aina isompi projekti kuin luonnollinen tapa raskautua, eikä välttämättä onnistu tai tarvitaan lukuisia koeputkihedelmöityksiä että raskaus alkaisi. 

Eli siksi ärsyttää nämä, jotka huutelevat, että steriloinnin voi purkaa. Kyllä sterilisaation pitää olla tarkkaan mietitty ja lopullinen päätös. Tilapäiseen ehkäisyyn se ei sovi.

[/quote]

Ihan varmasti se on tarkkaan mietitty, en usko, että yksikään nainen olisi niin hölmö, että ehdoin tahdoin olisi maksamassa ja ylipäätään läpikäymässä keinohedelmöitystä, ei se niin mukavaa ole. Kaukana siitä, jos et tiennyt.

Se ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö toisaalta olisi hyvä tiedostaa myös tuon mahdollisuuden olemassaoloa.

Vierailija
37/39 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 17:44"]

On myös muita tapoja estää lasten tulo nelikymppisenä, esim. hormonikierukka on yhtä varma kuin sterilisaatio.

[/quote]

Kyllä. JOS hormonaalinen ehkäisy sopii.

Vierailija
38/39 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 17:44"]

On myös muita tapoja estää lasten tulo nelikymppisenä, esim. hormonikierukka on yhtä varma kuin sterilisaatio.

[/quote]

On, mutta miksi pitäisi? Kierukkaa joutuu vaihtamaan, se saattaa aiheuttaa sivuvaikutuksia. Sterilisaatio on helppo, hormoniton ja pysyvä.

Vierailija
39/39 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 11:19"]

[/quote]

Joku "hyökkää" sinun viesteihisi koska

a) kirjoitat huonosti ja kirjoituksesi on vaikea lukea, koska et osaa käyttää isoja alkukirjaimia ja ilmeisesti kirjoitat vain satunnaista tajunnanvirtaa

b) "faktasi" ovat vääriä. Joo, monella naisella on noita hormoniheittelyitä sterilisaation jälkeen mutta voisiko olla että ne naiset joille steri tehdään, ovat yleensä noin keski-ikäisiä ja ne vaihdevuosioireet alkaisivat? Voisikohan mitenkään olla? (Omalla äidilläni vv-oireet alkoivat vähän päälle nelikymppisenä, eikä käsittääkseni ole mitenkään tavatonta) 

c) Hormonihäiriöitä on rekisteröity enemmän hormonaalista ehkäisyä käyttävillä. Sterilisaatiohan ei ole hormonaalinen ehkäisy, eikä vaikuta hormonitoimintaan millään tavalla.

d) Harvemmat oikeasti sterilisaatiota katuvat. En minäkään katunut vaikka teetätinkin sen kun olin tasan 30-vuotias ja minulla oli "vain" kaksi lasta. Ero lasten isästä tuli myöhemmin ja nyt olen uudessa suhteessa, mutta vauvakuumetta ei ole ollut, ei minulla eikä uudella miehelläni. Ikää on nyt 44-vuotta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan