Mitä sinä poistaisit äitiyspakkauksesta?
Kela saattaa joutua karsimaan sisältöä, jos eivät saa lisää rahaa valtiolta. Mitä sinä karsisit pakkauksesta?
Meillä ei käytetty pakkausta sänkynä, eli patja meni roskiin. Myös toppapuku oli niin oudon mallinen, ettei sopinut vauvalle ollenkaan. Jäi käyttämättä. Vaatteita käytin oikeastaan kaikkia.
Tässä linkki Aamulehden uutiseen:
Kommentit (55)
Kondomit pitää olla pakkauksessa vielä lisäystä ettei heti vauva tule jos sattuu oleen niin kiihkeetä makuusalongissa.
-vaahtomuovi patjan
- toppapuvun
- kortsut ja siteet
- vaipat
Mä en ainakaan itse ota enää toiselle lapselle pakkausta koska en näe pakkausta hintansa väärtinä. Esikoisen kanssa se oli ihan hyvä koska en olisi tajunnut joidenkin hyödyllisten tavaroiden tarpeellisuutta ollenkaan (veden lämpömittari, kynsisakset, body, jossa tumppuosa mukana ja ne tumput, jotka oli musta ihan käsittämätön juttu kun en tajunnut, että vauvat raapivat itseään, sinäsä siis edullisia mutta tarpeellisia juttuja). Mun mielestän kuitenkin vauvan vaatteita saa tolla 140 eurolla ihan käsittämättömän kasan jos ostaa kirppikseltä tuolla rahalla.
Meillä taas toppahaalari oli erittäin hyvä ja sitä käytettiin kesäkuussa syntyneellä vauvalla pitkään, myös ns. vanuhaalari oli hyvä vaikka villapuku on musta vielä parempi. Käytimme myös kestoja huomattavasti enemmän kuin monia vaatteita ja ne ovat kiertäneet vielä monessa kaveriperheessäkin ja aion käyttää vielä kuopuksellakin joten niillä on kyllä ollut käyttöä. Ja vaikka meillä oli vauvalle muitakin nukkumapaikkoja kuin äitiyspakkauksen laatikko itse tykkäsin siitä vauvan päiväunipaikkana (yöt nukkui lähinnä perhepedissä). Minusta on vähän hölmöä sanoa, että ihmisillä on varaa muuhunkin. Joo tietty on mutta miksei vauva voisi nukkua välillä päikkäreitä (liinan, rattaiden, pinniksen ym. ohella) helposti liikuteltavassa laatikossa, johon voi myöhemmin säilöä vaikka vauva-ajan ja varhaislapsuuden parhaat muistot, mikäs sen kivampi ajatus. Myös Lorutoukka kirja oli meillä ahkerassa käytössä, samoin imetysopas mutta nehän on nykyään netissä ja suurin osa kyllä saa tiedon sieltä.
Mä ehkä itse voisin kehitellä äitiyspakkausta enempi siihen suuntaan, että tuotteita saisi valita itse jostain valikoimasta. En tiedä saisiko tästä taloudellisesti kilpailukykyistä vaihtoehtoa. Pakettiin voisi valita esim. halutessaan enempi edullista sisävaatetta tai halutessaan vaikka satsata vaikka kotimaisiin villavaatteisiin. Itse voisin ottaa sellaisen vähän vaihtoehtopaketin, jossa olisi pari hyvää villa- ja silkkivaatetta ja hyviä kestoja vaikka kuopuksellekin. Toisaalta enemmän toki näitäkin saan kun ostan käytettynä kirppareilta ja huutiksesta mitä nyt teen. Toki valikoima ei voisi olla mahdoton ja perusjutut kuten kynsisakset yms. saisi olla mukana Kaikille laittaisin myös esim. lorukirjan, joka paketissa on koska vanhempia on hyvä kannustaa lukemiseen. Musta jos äitiyspakkaus säilytetään siihen saa kuuluua myös jonkinlainen opetuksellinen funktio, kuten alunperinkin on olut.
Ja kondomit on hyvä ehkäisymenetelmä vakisuhteessa, n. 10 vuoden kokemuksella sanoin näin. Tänä aikana kaksi suunniteltua raskautta, ei vahinkoja. Meillä ei kyllä sopinut ne äitiyspakkauksen kondomit kun käytetään lateksitomia mutta aika halpa poisto se pakkauksesta lienisi.
Tietyllä tavalla aika vie äitiyspakkauksen ohi mutta on se silti kiva ele erityisesti ensimmäistä lasta odottavilla. Mitkään erityisen hyväthän nuo Suomen perhe-etuudet eivät ole niin toisaalta olisi hassua jos tuostakin luovuttaisiin.
Me ollaan sitten varmaan poikkeus kun toppahaalari on ollut kaikilla lapsilla kovassa käytössä. Kaikki talvivauvoja. Sinä talvena kun ovat vuoden täyttäneet on haalari ollut käytössä. Kävelyillä ja ulkona nukkuessa. Ulkoleikkeihin on ollut sitten toinen haalari.
Makuupussi on myös ollut kovassa käytössä.
Turhaa on olleet kondomit, patja ja se "välihaalari".
Mä en ottanu ees esikoiselle. Käytin sen rahankin pakoputkeen.
Vaatteet yms sai kirpparilta ja lahjaksi. Kynsisakset olikin jo ja vauva nukkui vieressä.
Koko pakkaus on turha. Kenellekään neljästä lapsesta en ole ottanut. Vaatteet on siellä pääosin rumia, ja lähes kaikki muu tavara on turhaa - ilman lämpömittaria, kestoja, kortsuja ja vauvan omia kynsisaksia on hoidettu neljä vauvaa ja hyvin on selvitty. Vastaavalla rahalla (140e) saa tosi paljon vauvalle vaatteita ja sellaisia, jotka miellyttää omaa silmää.
Tuo oli hyvä että olisi valikoima josta saisi valita 140e arvosta mitä kokee tarpeelliseksi, siinä vois olla nämä mitä yleensä pakkauksessa on tarjolla ja sitten jotain muuta uutta ja ehkä jotain poisjätettyäkin ja sitten voisi rahalla ostaa vaikka koko valikoiman jos haluaisi!
Eri asia sitten on miten raha jakautuisi tavaroiden tuottajille hmm.
Mäkään en toiselle lapselle ota pakkausta, jos siis toinen lapsi tulee. Nyt esikoisen kanssa on käytetty toppahaalaria (oli aivan liian iso, mutta en viitsinyt ostaa toistakaan haalaria kun kerran oli tuo), vanuhaalaria joka on itse asiassa hyvä nyt keväällä hiekkalaatikolla "rymyhaalarina", satunnaisesti pieniä bodeja ja kestovaippoja. Niin ja villahaalaria, se oli oikeasti loistava. Suurin osa vaatteista oli kuitenkin turhia ja todellakin poikamaisia, vaikka en tyttöäni kokopinkkiin puekaan. Helposti olisin saanut nuo käyttämäni tavarat ja enemmänkin 140 eurolla...
Säästäisiköhän Kela jos ne lanseeraisivat itsevalintaisen äityispaketin? Eli vanhemmat voisi pakettia tilatessa valita mitä eivät halua..
-kortsut, liukkari,siteet
-potkuhousut
-patja
-kirjaset
-kestovaipat
Äitiyspakkauksen toppapuku on ollut aivan älyttömän mallinen. Käsiä eikä jalkoja ole saanut pujotettua superkapeista varsista, puvussa on ollut ihme hörhelöitä tai pinta ollut vettä erityisesti imevä. Panostaisivat siihen, villapukuun, makuupussiin ja monikäyttöisiin kietaisupaitoihin sekä puolipotkareihin. avot
Karsisin Kelan byrokratiasta ja jättäisin äitiyspakkauksen rauhaan.
Tosiaan joku sanoikin jo, että nuo vaipat, kondomit, sampoot jne on sponsoritavaraa yrityksiltä, eli he saavat mainontaa ja lisää hankkijoita, kun pistävät näytekappaleita mm. äitiyspakkauksiin (+ näytteitähän on jaossa aina ties missä lehtien mukana jne jne).
Niiden poisjättämisestä ei kela säästä mitään, mutta jotkut vanhemmat niistä hyötyy. Ihan totta, kyllä meillä ne kortsut tuli tarpeeseen, kun eipä niitä ollut äkännyt itse hommata etukäteen ja tilanteessa olisi ollut nihkeää lähteä kauppaan. Parit kumit kyllä tuli käytettyä ja liukkaria sitten siinä vaiheessa kun ei jälkivuodon jälkeen enää tarvinnut tulehdusriskin takia kumia käyttää (muu ehkäsy kunnossa).
Näiden sijaan toppapuku ei näytä mahtuneen päälle juuri kellekään, joten se kai kannattaisi jättää pois. Vastasyntyneelle riittää melkoisen paljon paremmin lämmin makuupussi ja tuo toppapuku vanhemmalla iällä on huono, kun ei pidä kosteutta ulkona jos se päällä haluaa möyriä.
Olen myöskin sitä mieltä, että ehkä se pakkaus kannattaisi antaa tulojen mukaan ja köyhemmille, koska toki rikkailla on varaa hankkia kamat muualtakin, jos tosiaan jonkun värin vuoksi vaatteet jää muuten käyttämättä.
Itse oltiin niin huonotuloisia vauvaa saadessa, että itkin ilosta kun tajusin mitä kaikkea ei tarvitsekaan ostaa, kun ne tulee pakkauksen mukana. Ja nyt on turha nirputtaa että oma vika kun _tehdään_ vauvoja ilman rikasta elämää, kun me syystä tai toisesta sellainen _saatiin_ ja on muuten paras asia mitä meille on koskaan käynyt, eikä ole taapero mielestäni kärsinyt siitä, että on kulkenut kelan vaatteet päällä....
En jättäis kestovaippoja pois. Itse ei niitä alkuun käytetty, mutta joskus oli unohtunut kaupasta ostaa vaippoja ja viimeinen meni, eikä viitsinyt illasta enää lähteä (ts. kaupat kiinni), niin jouduin laittamaan vauvalle jossain vaiheessa yöllä kestovaipan ja aamulla käytin toisen, ja sitten tulin siihen tulokseen, että näitä meillä käytetään jatkossakin. Ei maksanut vauvan jätökset penniäkään, kun saatiin tuttavapiirienkin pakkausten vaipat meille ja vesimaksukin on kiinteä :)
Toki ei niihin yhtä paljon voinut luottaa kun kert.käyt. vaippoihin, joten satunnaisia normivaippojen käyttöjä kyllä oli (esim. kylässä jne).
Olen ketjun 45 enkä kannata sitä, että pakkausta alettaisiin jakaa vain köyhille. Ajatus on kaunis ja itse esim. ajattelen, että meidän perhe voisikin olla ilman joitakin etuuksia ja iloita siitä kun joku tarvitseva saisi. Yleisesti ottaen on kuitenkin niin, että sosiaaliturva ja -etuudet rapautuvat jos niissä aletaan kovasti käyttää tarveharkintaa. Niissä maissa, joissa on paljon tarveharkintaa on myös sosiaaliturvan taso yleensä heikko. Keskiluokka on kuitenkin se, jonka pitää hyväksyä sosiaaliturvapolitiikka ja saada myös jotain itselleen kun siitä maksavat. Sanon tämän paljon sosiaalityötä ja -politiikkaa opiskelleena. Olen myös tehnyt työssäni ja myös yksityiselämässä sen havainnon, että monille vähävaraisille eivät välttämättä kelpaa esim. äitiyspakkaustuotteet tai vielä vähemmän käytetyt tuotteet vauvalle tai lapsille. Toki tällaisia ihmisiä löytyy myös ok toimeentulevilta mutta usein heillä ei ole tarvetta pätemiseen tms. ja lapsella voi hyvin käyttää käytettyjäkin juttuja, vallankin kun perheillä on usein nykyisin ekologiset arvot.
Sitä en kyllä osaa sanoa olisiko kelalle oikeasti edullista tehdä ainakin osittain valikoitava äitiyspakkaus. Mitä suurempia eriä tilaavat toki saavat sitä halvemmalla tuotteita mutta jossain määrin tämä voisi toimiakin. Esim. itse kannatan ehdottomasti kestoja äitiyspakkauksessa mutta sekin on ihan älytöntä jos niitä päätyy paljon kaatopaikoille käyttämättöminä tai yhden kokeilun jälkeen.
En tiedä millainen se kestovaippa on, joka siellä nyt on. Vuonna 2007 se oli minusta tosi huono, se sisävaippa ei imenyt paljn mitään edes vastasyntyneellä. Ajattelin silloin, että tämä varmaan lähinnä saa aikaan torjuntatareaktion koko kestoihin.
Muuten minäkin hiplailin ihan innoissani, ja melkein kaikkea käytetttiin. Paras oli makuupussi!