Mitä sinä poistaisit äitiyspakkauksesta?
Kela saattaa joutua karsimaan sisältöä, jos eivät saa lisää rahaa valtiolta. Mitä sinä karsisit pakkauksesta?
Meillä ei käytetty pakkausta sänkynä, eli patja meni roskiin. Myös toppapuku oli niin oudon mallinen, ettei sopinut vauvalle ollenkaan. Jäi käyttämättä. Vaatteita käytin oikeastaan kaikkia.
Tässä linkki Aamulehden uutiseen:
Kommentit (55)
hammasharja, perusvoide, kylpylämpömittari, öljy, hiusharja, kestovaippasetti, sideharsovaippa, taskuvaippa (mikä sekin lienee), liivinsuojat, siteet, kondomit, ruokalappu, kuvakirja, ensilelu
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 12:07"]
Liukuvoide ja kondomit. Kortsujen viesti etenkin tuntuu jotenkin hassulta: tähän maahan ei tartte äitiyspakkausta tarvitsevia enempää (vaikka väkiluku pienenisi eikä ikääntyvistä sukupolvista huolehtimaan ole tarpeeksi nuorta väkeä), koittakaahan nyt muistaa tämä ehkäisy. Eikä se seksi nyt muutenkaan varmaan synnäriltä tullessa heti ole mielessä.
[/quote]
Ja silti koko ajan syntyy vahinkolapsia aivan liian pienellä ikäerolla isosisarukseen siksi että vanhemmat kuvittelevat imetyksen riittävän ehkäisyksi tai eivät muuten vain älyä ehkäisyä käyttää kun taas ryhtyvät petipuuhiin. Oman neuvolalääkärini mukaan suurin osa niistä raskauksista jotka alkaa edellisen lapsen ollessa alle vuoden selittyy tällä. Vaikka kondomi ei se luotettavin väline ole, niin mielestäni sillä on tärkeä merkitys muistuttaa siitä, että nyt kun et enää ole raskaana niin sitä ehkäisyä oikeasti pitää käyttää, ellet halua että sinulla on vuoden päästä jo pikkusisarus kehissä.
Musta kondomit oli ihan hyvä juttu, niitä ei ollut tullut hankittua kun niin pitkään aikaan ei tarvinnut ja toisaalta kuitenkin olivat synnytyksen jälkeen tarpeen (ei muuta ehkäisyä käytössä + jälkivuodon aikana tulehdusriski). Ja just siksi, ettei koko asiaa välttämättä ole tullut ajatelleeksi.. Esikon aikaan saatiin se naisten kondomikin, minkä ehkä jättäisin pois.. vaikka olihan se ihan hauska kerran kokeilla.
Siteet on tarpeellisia myös, joskin niitä on pakko hommata enemmänkin kuin pakkauksesta löytyy. Meillä käyttämättä jäi kestovaipat (paitsi harsot oli taas tosi tärkeitä) ja lisäksi jotain vaatteita, koska niitä oli hamstrattuna jo valmiiksi aika paljon. Äitiyspakkauksen peitto ja lakanat oli musta aika kookkaat, joten otettiin ne käyttöön vasta lapsen kasvettua reilusti. Huppupyyhe ei ollut meillä käytössä, mutta kyllähän sekin ihan tarpeellinen voi olla.
Olen jotenkin kuvitellut että noi tuotteet (esim. perusvoide, siteet) olisi osittain mainoksia/näytteitä, joista ei kela joutuisi maksamaan, mutta oonkohan käsittänyt väärin?
Kestovaipat, kalliita ja useimmat ei niitä käytä.Niistä ei ole hyötyä kun niitä on siellä vain mitä -kaksiko?
Kestovaipat, jos säästää halutaan. Ovat kalliita ja makaavat suurimmalla osalla kaapissa käyttämättömänä eli valtion rahaa menee hukkaan. Jokainen hommatkoon itse lapsensa vaipat, kestot tai kertakäyttöiset.
Hyviä pointteja! En ole itse niin tyhmä että luulisin imetyksen automaattisesti olevan luotettava ehkäisy, mutta ehkä sitten jotkut ovat.
Minusta pakkaus on hyvä ja olen ottanut sen molemmille lapsilleni, joista toinen nyt 3vko.
Kondomien ja liukkarin idea on mielestäni selvä: jälkivuodon aikana (4-6 viikkoa) kondomin käyttö on perusteltua tulehdusriskin vuoksi. Lisäksi synnyttäneen limakalvot vaativat liukkaria. Mamut eivät välttämättä tajua että raskaaksi voi tulla heti synnytyksen jälkeenkin, joten on hyvä että aiheesta puhutaan neuvolassa ja sitten vielä tätä viestiä tuetaan pakkauksen sisällönkin kautta.
Mä en poistaisi mitään, vaan antaisin äitiyspakkauksen vain niille, jotka sitä oikeasti tarvitsevat. Tähän sakkiin kuuluu opiskelijat, työttömät ja muut pienituloiset. Muilla on varaa ostaa sisältö itsekin.
Koko pakkauksen jättäisin pois ja niin jätinkin.
Ostin paljon vaatepaketteja nettikirpparilta ja niiden mukana meillekin rantautui isot kasat äitiyspakkausvaatteita (eivät olleet koskaan kuvissa mukana, tulivat ylimääräisinä bonuksina...) ja käyttämättä jäivät kaikki. Ei siksi, että olivat äitiyspakkausvaatteita, vaan koska ei muutenkaan käytetty potkuhousuja yms. - eikä ne kuositkaan kyllä silmääni miellyttäneet, vaikken ole kauhean tarkka pukeutumisesta.
Kertakäyttövaipat pakkauksessa ovat vaippavalmistajan mainoksia.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 12:02"]
Itse en ole yhtään pakkauksen tuotetta koskaan käyttöön ottanut. Rumia ja epäsopivia. No thanks.
[/quote]
Miksi hait pakkausta?
Vaipat ehdottomasti pois. Niitä ei juuri kukaan käytä, on tyhmää niitä sinne periaatesyistä ja varmuuden vuoksi änkeä.
Haalariin vaihtoehtoinen koko syntymäajan mukaan.
Yrityksiltä sponsorina pullo, tutteja, vaippanäytteitä, kortsuja, hammasharja, hammastahna vauvalle, lelu, purulelu jne. Olen ihan varma, että moni yritys mielellään ahnkkisi itselleen käyttäjäkuntaa ja näkyvyyttä pakkauksen kautta. Jos olisi yleisesti tiedossa, että ovat sponsoroituja tuotteita niin mitään rutinaa piilomainonnasta ei tulisi. Kukin voi lahjoittaa pakkaukseen jos mielii, jos ei halua niin sitten ei lahjoita.
Loput tavarat ostettaisiin, mitä ei lahjoituksina saada.
Harsoja voisi olla enemmän, kaipailisin myös pieniä villasukkia, kaikilla ei mummot ole sukankutojia. Isoja kokoja ei niin paljon tarvittaisi mitä siellä nyt on. Hintavimmat hankinnat tulevat heti raskausajalle ja silloin on kiva kun pakkauksesta saa apua vaate- ja tilpehöörihankintoihin. Myöhemmin kun kaukalot, rattaat, sängyt, syöttötuolit yms. on jo hankittu, on kyllä enemmän varaa ostaa niitä vaatteita. Näkee sitten mikä kokokin käy mihinkin vuodenaikaan, kaikki kun ei kasva samaan tahtiin. Eli pakkaus ihan pienelle vauvalle ensihetkien tueksi!
Niin, että 5kpl kondomeja estettäisiin vahinkoraskaudet vauva-aikana? No tuota... 5 yhdyntäkertaa joo, mutta eihän ne riitä edes viikoksi :D
T. 4lapsen äiti (ilman vahinkoraskauksia)
Toppahaalarin.Monelle turha kun vauva on väärän kokoinen. Kestovaipat, hammasharja. Ja sellaiset liian poikamaiset vaatteet. Tytön äitinä vähän tympii, että vaaleansininen on muka neutraali, mutta yhtään "tyttöväristä" vaatetta ei ainakaan 2011 ollut.
35 jatkaa... Samaa mieltä kuin joku edellinen, eli isot vaatteet pois. Kun on käytössä ne 70cm vaatteet, tietää jo vähän mitä haluaa vauvalla pitää ja mikä on käytännöllistä. Alussahan noita pakkauksen "ekstravaatteita" tarvittiin ainakin meillä, kun vauva puklaili paljon ja bodeja kului päivässä kymmenenkin. Nyt olisi muuten meillä käytössä 68/74 ja olenkin ihan unohtanut, että noita pakkauksen vaatteita on vielä jossain. Tuskin tulevat käyttöön, kun on tullut ostettua niitä omannäköisiäkin.
Turhat esitteet ja muut vihkoset voisi heittää kokonaan menemään. Pelkkää roskaa. Äidillä ei ole aikaa lukea niitä eikä vauvaa kiinnosta.
Kestovaipat juu, meilläkin päätyivät esikoisen nukkeleikkeihin.. Kahdella ei tosiaan pitkälle pötkitä. (Nyt tämän vuoden pakkauksessahan ei edes ollut kertakäyttövaippoja). Kortsut ja siteet ja muut varmaan jokainen osaa ostaa itse, nämä poistaisin jos kerta pakko on jotain poistaa.
Itse oon kyllä ollut pakkaukseen ihan mielettömän tyytyväinen ja tuntui hienolta hakea se postista! Ilmaiseksi älytön määrä hyvää vaatetta ja tavaraa. Ehkä yks body ja potkuhousut jäävät meillä käyttämättä koska en tykkää kuosista, mutta en viitsi valittaa kun ilmaiseksi saa! :)
1. kondomit, niin vähän, että kuitenkin on ostettava lisää, jos aikoo ehkäistä viikkoa pidempään
2. kestoliivinsuojat, kukaan ei osaisi kaivata
3.ensilelu (purulelu), katoaa/unohtuu ennen tarvetta ja kaikille lapsille kertyy leluja liikaakin
4.kirja, jokaiselle lapselle tulee jostain muualtakin kirja
5.seuraavaksi karsisin vaatteista, ensimmäisenä vanuhaalari, joka on turha, koska villahaalarikin löytyy
liukuvoidetta ei ainakaan minun silmäni löytäneet kelan luettelosta
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 15:20"]
Niin, että 5kpl kondomeja estettäisiin vahinkoraskaudet vauva-aikana? No tuota... 5 yhdyntäkertaa joo, mutta eihän ne riitä edes viikoksi :D
T. 4lapsen äiti (ilman vahinkoraskauksia)
[/quote]
siitäkö siinä olikin kyse?
...vai siitä että niitä olisi siinä saatavilla jos sattuukin tekemään mieli...
kaikki ei aina ole niin järkeviä että varautuu ja ostaa etukäteen vaikka tietysti pitäisi kuten monta muutakin asiaa
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 11:47"]
Kondomit saisi jättää pois, ei mitään käyttöä vakituisessa parisuhteessa, jäävät laatikon pohjalle.Toppapuku on ok, mutta koko pitäisi olla saajan valittavissa. Usein puku on käyttäjäänsä nähden väärän kokoinen vrt.lapsen syntymän ajankohtaan!
[/quote]
kyllä kumeja monet käyttävtä vakisuhteessakin ehkäisynä :)
jos ne pienten lasten äidit on ykkösenä aborttitilastossa niin on todella kaukonäköistä jättää ne kondomit äitiyspakkauksesta pois...