Taas lapsi hukkunut
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288565639373.html
Onko viikon aikana jo toinen hukkunut ja kolmas, joka on kadonnut ja on etsitty.
Toivottavasti edes yksi herää ja ensi viikolla katsoo lapsensa perään, eikä pane sitä yksin ulkoilemaan.
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 10:44"]
Siis mikä 1-vuotias? Oliko tämä kadonnut ja hukkunut 1-vuotias??
[/quote] Oli, mutta ei ollut hetkeäkään lyhyen elämänsä aikana yksin. Tempasi vain itensä irti sekunniksi vanhemman otteesta ja livahti sinä sekuntina aidanraosta jokeen. Vanhemmat (ja muitakin välittäviä, rakastavia aikuisia) koko ajan paikalla. Moni hyppäsi perään pelastaaksen pienen joesta, mutta kun onni on vastainen, onni todellakin on vastainen...
Sanoisin,että oli jopa ylisuojeltu lapsi... mutta ei sitten lopulta "yli" ollutkaan.
meillä tyttö karkasi ulos vuoden ikäisenä. olin tiskaamassa, toinen lapsi oli kyläilemässä ja yksivuotias - niin kuvittelin - selkäni takana leikkimässä. höpisinkin hänelle koko ajan jotain tiskatessani, jottei hän olisi kyllästynyt. yhtäkkiä näin keittiön ikkunasta jonkinlaisen vilahduksen ja kun katsoin tarkemmin, siellä se yksivuotiaani viipotti menemään pelkkä vaippa ja kumpparit yllään. oli hänkin päättänyt lähteä kylään. olin aivan järkyttynyt, koska en ollut tajunnut hänen edes osaavan avata ulko-ovea saati kuullut sen avautumista. sillä kertaa sain hänet kiinni sekunneissa, mutta mietin monesti, että jos en olisi reagoinut ikkunasta näkemääni vilahdukseen lapsi olisi voinut paleltua kuoliaaksi. ulkona oli 15 astetta pakkasta.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 04:21"]Oli, mutta ei ollut hetkeäkään lyhyen elämänsä aikana yksin. Tempasi vain itensä irti sekunniksi vanhemman otteesta ja livahti sinä sekuntina aidanraosta jokeen. Vanhemmat (ja muitakin välittäviä, rakastavia aikuisia) koko ajan paikalla. Moni hyppäsi perään pelastaaksen pienen joesta, mutta kun onni on vastainen, onni todellakin on vastainen..[/quote]
Uutisessa sanotaan kyllä näin:" Pelastuslaitos lähetti etsintäoperaatioihin pari yksikköä saatuaan ilmoituksen kadonneesta lapsesta."
Jolloin voidaan olettaa, että lapsi on ollut kateissa ja sitten löytynyt joesta. Ei lapsi katoa, jos se ehtii aidanraosta vilahtaa, niin että aikuiset näkee sen lähtevän.
Yleisesti ottaen pieniä lapsia ei saa päästää näköpiiristään. Ovet säppiin kotona omakotitalossakin ettei pääse karkaamaan.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 08:17"]
meillä tyttö karkasi ulos vuoden ikäisenä. olin tiskaamassa, toinen lapsi oli kyläilemässä ja yksivuotias - niin kuvittelin - selkäni takana leikkimässä. höpisinkin hänelle koko ajan jotain tiskatessani, jottei hän olisi kyllästynyt. yhtäkkiä näin keittiön ikkunasta jonkinlaisen vilahduksen ja kun katsoin tarkemmin, siellä se yksivuotiaani viipotti menemään pelkkä vaippa ja kumpparit yllään. oli hänkin päättänyt lähteä kylään. olin aivan järkyttynyt, koska en ollut tajunnut hänen edes osaavan avata ulko-ovea saati kuullut sen avautumista. sillä kertaa sain hänet kiinni sekunneissa, mutta mietin monesti, että jos en olisi reagoinut ikkunasta näkemääni vilahdukseen lapsi olisi voinut paleltua kuoliaaksi. ulkona oli 15 astetta pakkasta.
[/quote]Et viitsinyt vilkaista taakse tiskatessa.
Entä ne kaikki aikuiset, jotka hukkuvat keväisin pudotessaan jäihin ja kesäisillä uintireissuilla varsinkin juhannuksena? Miksi heidät on laskettu yksin ulkoilemaan?
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 08:30"]
Entä ne kaikki aikuiset, jotka hukkuvat keväisin pudotessaan jäihin ja kesäisillä uintireissuilla varsinkin juhannuksena? Miksi heidät on laskettu yksin ulkoilemaan?
[/quote]
Eli ei kannata vahtia, koska hukkuu se muutenkin ja aikuisetkin hukkuu.
Näinhän se on, että virikehoidettuihin lapsiin tunneside näkyy katoavan ja vanhempia ei liikuta tippaakaan, jos yksi joukosta häviää.
Pitihän se arvata
Jos asenne äideilläon tämä, ei paljon sääliä heru
Entäs jos se oli vaikka jo 8 v? Oletko sen ikäisen kanssa joka hetki ulkona? Miksi näitä vanhempia syyllistetään ja riepotetaan, vaikka itse varmasti syyllistävät itse itseään ihan liikaa. Ehkä se on se pelko että itselle käy samoin?
Nämä ovat todella surullisia tapauksia ja koskaan en toivoisi kenellekään näin sattuvan.
Tämä syyllistäminen on aivan jäkyttävää ja sairasta. Eiköhän nämä hautaan lapsensa saattavat vanhemmat ole mahdollisesta huolimattomuudestaan saaneet karmeimman mahdollisen rangaistuksen. Tämä julkinen jeesustelu ja jälkiviisaus ei lasta henkiin tuo.
Hyvä asia tietysti on, jos tällaiset onnettomuudet saavat meidät kaikki miettimään omia toimintatapojamme ja muuttamaan toimintaa lasten kannalta turvallisemmaksi. Mutta täyttä empatiakyvyttömyyttä ja omaa paremmuutta korostavaa osoittaa tällainen silmitön vanhempien syyttely.
Eiköhän siis sovita, että jokainen pitää huolta, ettei se oma mukula joudu alttiiksi onnettomuuksille ja annetaan tälle lapsensa menettäneelle perheelle rauha.
Ei näytä herättävän ketään miettimään omia toimintatapoja. Raivona puolustetaan oikeutta antaa 2v-4v ulkoilla keskenään, koska pitäähän sitä siivota ja tehdä ruokaa.
Sitten itketään, että kyllä se aina ennen totteli ja pysyi pihalla ja vahinkojahan sattuu
miten 1 vuotias voi olla hukassa? vahtimatta? siis ei ymmärrä. onko vanhemmissa jotain vikaa jos ei tajua ettei noin pieni voi olla hetkeäkään yksin!!!!
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 10:34"]
miten 1 vuotias voi olla hukassa? vahtimatta? siis ei ymmärrä. onko vanhemmissa jotain vikaa jos ei tajua ettei noin pieni voi olla hetkeäkään yksin!!!!
[/quote]Kyllä se voi leikkiä pihalla yksin. Koska kuka nyt ehtii koko ajan perään katsomaan. Pitää sitä tehdä kotityöt ja vauvakin hoitaa ja pihahommiakin tehdä.
Kokeilepa itse katsoa perään muita lapsia kun yhtä imetät ja pitää niille ruoka tehdä ja lehmätkin lypsää ja hevonen harjata ja roskat polttaa.
En ymmärrä.. ei saa syyllistää? No totta hemmetissä saa jos jätä noin pienen veden lähelle yksin!!! Miksi ei saisi syyllistää? Miksi? Kyllähän toi nyt on täysin jonkun vika!
On täysin eri asia jos puhutaan aikuisista tai vaikkapa niistä 10 vuotiaista että vahinkoja sattuu juu eikä perässä voi juosta koko ajan mutta hei, 1V!!!! Voi ja PITÄÄ juosta perässä. Niin se vaan on.
8, hanki hoitaja jollet ehdi katsomaan lastesi perään! Tai sitten et vaan tee sinne maatilallesi niin paljon niitä lapsia. Kyllä niistä pitää pitää huolta vaikka kuinka imetät ja lypsät lehmiä! Hanki hoitaja joka lapsillesi tai lehmille jollet molemmista kunnolla selviä.
Siis mikä 1-vuotias? Oliko tämä kadonnut ja hukkunut 1-vuotias??
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 10:46"]
Oli
[/quote]Ei helvetti :o
Miten voi 1-vuotias pudota veteen?
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 10:55"]
Miten voi 1-vuotias pudota veteen?
[/quote]
Meillä kerran alle 1v pääsi karkaamaan ovesta, kun huolimaton vieras jätti oven raolleen. Onneksi ehdin heti perään, kun kuulin oven loksahduksen.
Mutta jos jotain olisi sattunut, en taatusti olisi huutanut, että ei sille mitään olisi voinut, minua ei saa syyllistää. Kyllä minua olisi saanut syyllistää, kerta en tarkistanut ovea vieraan jälkeen. Onneksi ei sattunut mitään ja ehdin perään. Sen opin tuosta, että olin vielä huolellisempi ja yritin kartoittaa kaikki vaaratilanteet.
siis EI ole totta! 1-vuotiaan perään on AINA JA JOKAHETKI KATSOTTAVA. KOKO AJAN!! Pihatyöt ja muu turhuus odottakoon, lapsi sisään kun imettää tai laittaa ruokaa. Näin meillä aina! Terveisin 2 pienen pienen lapsen äiti.