Kirkosta eronneen käyttäytyminen kirkossa?
Ristitkö kätesi rukouksien aikana, nousetko ylös kun muut nousee, laulatko ääneen virsiä tai lausutko uskontunnustuksen yms mitä on tapana ääneen lausua?
Voiko kirkosta eronnut kummi mennä mukaan kummilapsensa konfirmaatiossa siihen siunaushetkeen ja ottaa ehtoollisen kummilapsensa kanssa? Jos muut kummit eivät pääse paikalle ja kaikkien muidenkin konfirmoitavien kummi osallistuu ehtoolliseen.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 17:37"]
Ristitkö kätesi rukouksien aikana, nousetko ylös kun muut nousee, laulatko ääneen virsiä tai lausutko uskontunnustuksen yms mitä on tapana ääneen lausua?
Voiko kirkosta eronnut kummi mennä mukaan kummilapsensa konfirmaatiossa siihen siunaushetkeen ja ottaa ehtoollisen kummilapsensa kanssa? Jos muut kummit eivät pääse paikalle ja kaikkien muidenkin konfirmoitavien kummi osallistuu ehtoolliseen.
[/quote]
minä nousen, istun ja laulan jne käyttäydyn joka tavalla mahdollisimman huomiotaherättämättömästi. En tietenkään lausu mitään uskontunnustusta, kun en kerran usko. Ymmärtääkseni ehtoollinen on tarkoitettu vain niille, jotka siihen uskovat, joten halua pilkata toditen uskoa sekaantumalla siihen. se ei ole tarkoitettu pelkäksi rituaaliksi, näytelmäksi, jota se minulle olisi. Kirkosta eronneena en myöskään enää ole kirkon silmissä lapsen kummi, joten en tietenkään tunge kirkossa kummin tehtäväänkään. Kirkon ulkopuolella minulla on oma, yksityinen roolini kummilapseni läheisenä, se riittää minulle ja on tärkeä minulle.
En risti käsiäni enkä lue uskontunnustusta, mutta nousen toki ylös kun kuuluu ja laulan virretkin (tykkään laulaa). Jos huomaisin, että jotakuta häiritsee, että mulla ei ole kädet ristissä niin ristisin ja voisin sen tunnustuksenkin polottaa. Minusta oli uskonnonharjoitus mikä hyvänsä niin paikan päällä kunnioitetaan muiden paikalla olijoiden uskoa ja tehdään perässä ne mitä kuuluu. Ja minusta sinne alttarille voi mennä kummilapsensa siunaamaan uskoi jumalaan tai ei. Sinä varmaan kuitenkin toivot kaikkea hyvää jne. Toisekseen en näe mitään syytä pahoittaa lapsen mieltä, että kaikilla muilla olisi paikalla joku ja vaan hänellä ei. Sen verran voi minusta aikuinen ihminen vaikka näytelläkin.
Rukousten aikana pidän kädet ristimättä sylissä. Nousen seisomaan kun muutkin nousevat. En laula virsiä tai lausu uskontunnustuksia. Onneksi kirkossa ei ole pakko käydä usein.
Eipä kummilta kai konfirmaatiossa tarkisteta kuuluuko hän kirkkoon vai ei, eli sen puolesta voi hyvin mennä siunaamaan ja ehtoolliselle. Itse en menisi.
Itse en ole kirkosta eronnut, sillä en ole myöskään koskaan kirkkoon kuulunutkaan... Mutta ehkä voin vastata tähän silti. En osallistu rukouksiin, sillä en niitä osaa, ja muutenkin haluan kunnioittaa toisten uskontoa siten, etten muka-rukoile ja feikkaa toisille tärkeässä asiassa. Mielestäni olisi pilkkaamista, jos esittäisin uskovaa. En kuitenkaan tee asiasta numeroa, vaan nousen seisomaan silloin kun pitää ja olen kunnioittavasti hiljaa.
Tuosta rippilapsen siunaamisesta kysyisin rippilapselta, että haluaako hän kirkosta eronneen kummin sinne. Jos haluaa, niin menisin sitten.
Minä nousen, kun pitää nousta, mutta en laula tai risti käsiä, enkä lausu uskontunnustuksia tai käy ehtoollisella. Toimin kuten toimisin jonkun toisen uskonnon jumalanpalvelusta seuratessa, kuin jos olisin vaikka jossain moskeijassa tai synagogassa.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 17:51"]
Minä nousen, kun pitää nousta, mutta en laula tai risti käsiä, enkä lausu uskontunnustuksia tai käy ehtoollisella. Toimin kuten toimisin jonkun toisen uskonnon jumalanpalvelusta seuratessa, kuin jos olisin vaikka jossain moskeijassa tai synagogassa.
[/quote]
Eli siis millä perusteella valitset ne jutut joita et tee ja mitä teet? Miksi seisot muttet risti käsiäsi?
Seiska jatkaa: Munkin mielestä feikkaaminen ja esittäminen on jotenkin törkeää.
Minkä takia kirkkoon kuulumaton menisi kirkkoon?? En ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 17:51"]
[/quote]
Eli siis millä perusteella valitset ne jutut joita et tee ja mitä teet? Miksi seisot muttet risti käsiäsi?
[/quote]
Koen, että nousemalla seisomaan voin kunnioittaa itse tilaisuutta tavallaan uskonnosta irrallaan. Käsien ristiminen olisi kai sama, kuin kumartelisin moskeijassa.
Kai siellä on tarkotius olla herättämättä pahennusta. Ristimättömiä käsiä tuskin kukaan huomaa mutta istumaan jääminen muiden seistessä olisi turhan silmiinpistävää.
Käyttäydyn kirkossa niin kuin kuuluukin, oli uskontokunta mikä hyvänsä. Vaikka olen eronnut kirkosta, en ole eronnut hyvistä tavoista.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 17:58"]
[/quote]
Olisi tökeröä olla menemättä läheisten häihin, hautajaisiin tai rippijuhliin, jos on kutsun saanut.
[/quote]
Esimerkiksi ystävien ja sukulaisten häihin tai hautajaisiin.
5
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 18:03"]
[/quote]
Olisi tökeröä olla menemättä läheisten häihin, hautajaisiin tai rippijuhliin, jos on kutsun saanut.
[/quote]
Voihan sinne paikalle mennä muttei mene kirkkoon sisälle.
Pidän käsiä sylissä, nousen kun muut nousevat, laulan tuttuja virsiä kuten suvivirttä jos laulatuttaa, mutten ala keksiä omia sanoituksia... en lue uskontunnustusta enkä isämeitää vaan istun ne osat hiljaa. Eivät kaikki kirkon jäsenetkään niitä ääneen posmota.
Kirkkoon kuulumaton kummi voi aivan hyvin mennä siunaamaan kummilastaan konfirmaatiossa, ei siellä alttarilla tarkisteta kirkon jäsenyyttä.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 18:06"]
[/quote]
Riippuu tietysti pappisallergian asteesta.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hohoo, ja sitten ihmiset valittaisivat tökeröstä käytöksestä, kun ei pakana suostunut osallistumaan kirkollisuuksiin! :D
Ai niinkuin jäisi törröttämään kynnykselle tai roikkuisi ikkunasta? Vai miten sitä tilaisuutta voi seurata ulkopuolelta?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Pidän käsiä sylissä, nousen kun muutkin, en lausu uskontunnustusta tai laula niitä välijoikaisuja. Virsiä veisaan sitten senkin edestä, osaan useimmat ja tykkään yhteislaulusta.
En menisi alttarille tai ehtoolliselle.
Sen kun menee, ei sitä kukaan siinä hetkessä tarkista kuuluuko kirkkoon vai ei, joten ei ole mitään väliä "saako" vai ei.
Ja muuten toki käyttäydytään kirkossa kuin muutkin. Vaikkei itse uskoisikaan, niin siinä on kuitenkin toisten uskon temppelissä ja hyviin käytöstapoihin kuuluu kunnioittaa toisten uskontoa.