Voin elää ilman perunaa mutta ilman leipää en voi elää.
Ihmettelen miten joku pystyy elämään ilman molempia.Perunan voi korvata riisillä,makaroonilla ja maissilla ja punajuurella mutta leipää on hankala korvata.
Kommentit (13)
Mä syön tosi harvoin leipää... Ehkä 1-2 kertaa puolen vuoden aikana tulee syötyä sämpylä.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 15:32"]
Miksi pitäisi elää ilman leipää?
[/quote]
Jos karppaa, niin pitää. Karppaaminen on kuulemma jo ihan out, jos joku ajattelee aloittaa.
Keliaakikot joutuvat terveyden takia elämään ilman perinteisistä jauhoista (ruis- ohra ja vehnä-) leivottua leipää, pelkkää kauraleipää, jossa ei olisi vehnää seassa, on vaikeeta löytää.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 15:34"]
[/quote]
Jos karppaa, niin pitää. Karppaaminen on kuulemma jo ihan out, jos joku ajattelee aloittaa.
Keliaakikot joutuvat terveyden takia elämään ilman perinteisistä jauhoista (ruis- ohra ja vehnä-) leivottua leipää, pelkkää kauraleipää, jossa ei olisi vehnää seassa, on vaikeeta löytää.
[/quote]
Keliaakikko ei voi ostaa normaalia 100 % kauraleipää, ellei se ole leivottu gluteenittomaksi merkittyyn kauraan (yleensä tuotteet eivät ole), sama koskee kaurahiutaleita. Lisäksi kaikki keliaakikot eivät kestä kauraa lainkaan ja muillekin suositus on muistaakseni maksimissaan 50 g päivässä (vai oliko se jopa alle).
Miksi peruna pitää korvata riisillä tai makaronilla? Ei mitään järkeä. Peruna on terveellinen luonnontuote ja riisi sekä makaroni valkoista höttöä joissa ei ole piiruakaan vitamiineja tai muutakaan. Mä olisin mieluummin syömättä kuin söisin riisiä.
Leipääkin on monen sorttista. On ihan eri asia olla koko elämä syömättä ranskanleipää tai paahtoleipää kuin syödä silloin tällöin ruisleipää joka on terveellistä vaikka ylipainoiset karppaajat sanoisi mitä.
Outoa miten paljon on maailmassa normaalipainoisia ja hoikkia jotka syö päivittäin leipää ja perunoita vaikka ne on itse saatanasta.? =)
tumma riisi on erittäin terveellistä.Amerikassa syödään enemmän maissia kuin perunaa.Peruna on pohjoismaissa suosituinta.Ja tämä liittyy vain vilejemiseen että näin on asiat.
Useimmilla ihmisillä ei ole mitään tarvetta jättää elämästään mitään noista pois. Itse syön niin perunaa, pastaa kuin riisiä ja leipääkin, ja olen hoikka ja voin hyvin.
Tuo perunan ja leivän vastustaminen liittyy varmasti karppaamiseen. Kumpaakin parjaavat ne, jotka saavat niistä vatsavaivoja ja sen vuoksi kokevat, etteivät ne voi olla hyväksi kenellekään.
Perunan voi korvata riisillä tai makaronilla, jos ne ovat täysjyvää ja näin ollen perunaa "terveellisempiä". Muuten korvaamisessa ei ole mitään järkeä. Jos haluaa luopua perunasta, voi samantien luopua riisistä ja pastastakin, ja laittaa lautaselle vihanneksia niiden sijaan.
Ruisleivästä luopumista en henk.koht. ymmärrä, ellei ole terveydellisiä syitä (juuri tuo keliakia). Itse en koskaan haluaisi luopua ruisleivästä, muista leivistä ehkä voisin, jos olisi pakko.
Tuo keliakiakorjaus oli muuten ihan hyvä, en tiennyt, etteivät he voi syödä tavallista kauraa.
Minäkään en ymmärrä miksi korvaisit perunan makaronilla tai riisillä (ellei ne tietty ole tummaa) mut silti ei jotenkin mene 'kaaliin'? jos korvaisit kasviksilla niin sitten ymmärtäisin jutun juonen.
Mulle itelle leivästä luopuminen on / oli hankalaa, ja syon sitä edelleen päivittäin siivun pari korkeintaan. Leipäaamiaisen korvaaan munakkaalla tai rahkalla, illallisen syon noin klo 19 - 20 joten iltapalaa ei tarvitse.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 15:52"]
Tuo perunan ja leivän vastustaminen liittyy varmasti karppaamiseen. Kumpaakin parjaavat ne, jotka saavat niistä vatsavaivoja ja sen vuoksi kokevat, etteivät ne voi olla hyväksi kenellekään.
Perunan voi korvata riisillä tai makaronilla, jos ne ovat täysjyvää ja näin ollen perunaa "terveellisempiä". Muuten korvaamisessa ei ole mitään järkeä. Jos haluaa luopua perunasta, voi samantien luopua riisistä ja pastastakin, ja laittaa lautaselle vihanneksia niiden sijaan.
Ruisleivästä luopumista en henk.koht. ymmärrä, ellei ole terveydellisiä syitä (juuri tuo keliakia). Itse en koskaan haluaisi luopua ruisleivästä, muista leivistä ehkä voisin, jos olisi pakko.
Tuo keliakiakorjaus oli muuten ihan hyvä, en tiennyt, etteivät he voi syödä tavallista kauraa.
[/quote]
Täsmennys, se kaura on siis tavallista, mutta viljelty, puitu ja valmistettu niin ettei siihen sekoitu gluteeniviljoja. Tällainen valvotusti tehty tuote on merkitty ja kalliimpi kuin tavallinen 100 % kauraleipä, joka ei keliaakikolle sovi. Ja siis kaikille keliaakikoille ei sovi edes tämä puhdas kaura edes tuota päiväsuositusta pienempinä annoksina.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 15:34"]
[/quote]
[/quote]
Keliaakikko ei voi ostaa normaalia 100 % kauraleipää, ellei se ole leivottu gluteenittomaksi merkittyyn kauraan (yleensä tuotteet eivät ole), sama koskee kaurahiutaleita. Lisäksi kaikki keliaakikot eivät kestä kauraa lainkaan ja muillekin suositus on muistaakseni maksimissaan 50 g päivässä (vai oliko se jopa alle).
[/quote]Kaurassa ei ole gluteenia. Kaurajauhoissa voi olla mutta ne on jäämiä myllysssä jauhetusta vehnästä ym
Voin hyvin elää pitkiäkin aikoja ilman mitään noista, riisejä, makaroneja, leipää tai perunaa. Ne eivät vain minusta maistu oikein miltään ja helppo ja maistuvampi korvata kasviksilla.
Miksi sitä pitäisi korvata jollain? Minä pärjään hyvin ilman molempia, enkä kyllä korvaa perunaakaan noilla mitä mainitsit.