Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä on ne YLLÄTTÄVÄT laskut?

Vierailija
15.05.2013 |

Täälläkin saa usein lukea, kun on tullut yllättäviä laskuja ja haluaisin tietää mitä ne on?

Itse olen tasan tarkkaan perillä kaikista laskuista mitä tulee ja koska ne tulee.

Esim. lääkärikäyntienkin laskuja varmasti jokainen osaa odottaa etukäteen. Vaikka sinänsä yllättäen voikin tulla lääkäri-/hammaslääkärikäynti. Mutta onhan niissäkin aina kuukausi maksuaikaa.

Joten kertokaa mitkä laskut teidät on yllättänyt niin totaalisesti, että koko talous on sekaisin.

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättäviä laskuja on aina kaikki sellaiset, jotka tulee jonkun onnettomuuden, sairauden tai rikkoutumisen takia. Joillekin tulee sellaisia useinkin, tai monta peräkkäin, jos on oikein huono tuuri. Odotettavissa olevia laskuja on sitten kaikki muut laskut, jotka kuukausittain tai muutaman kerran vuodessa postilaatikkoon kolahtaa.

Meille tulee erityisen paljon laskuja touko- ja marraskuussa, en oikein tiedä miksi silloin, mutta olen huomannut, että tuolloin saattaa mennä tonnikin pelkkiin tavallisiin laskuihin ilman mitään yllätyksiä. Parin tonnin laskut olisi meillekin kauhistus, vaikka onkin säästössä rahaa.

Sen sijaan sellaiset mukayllättävät laskut on yleensä ihan oman huolimattomuuden ja ajattelemattomuuden tulosta: karhukirjeet (jos on vain unohtanut maksaa alkuperäisen laskun, vaikka rahaa olisi), pikavipit, kirjastojen myöhästymismaksut, opintotukien takaisinperinnät, veromätkyt (harvoin nekään ihan täysin odottamatta tulevat), lapsen kirjamaksut lukiossa (vaikka ovat kamalia hintoja, niihin tietää varautua), isot puhelinlaskut ulkomailla puhelinta käyttäessä yms.

En väitä, etteikö tällaisia kuluja koskaan tulisi tai saisi tulla, mutta täysin tyhjästä ilmestyviä ne harvoin ovat. 

Vierailija
42/99 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 12:02"]

Meillä ei saa lääkärikäynnille maksuaikaa, se maksetaan heti, maksuaikaa ei tullut sitten noille lapsen silmälaseillekaan... Jos kodinkoneet hajoaa, ei niille mitään maksuaikaa saa ja onhan noita paljonkin...

[/quote]

Eli olet siis varautunut YLLÄTTÄVIEN LASKUJEN varalle. Ei yllättäen tullut kuluerä tarkoita sitä, ettei olisi kysyä maksaa sitä.

[/quote]

Hups! Vaustaus meni väärään, tälle oli tarkoitus laittaa tuo mun vastaus:

Noin varmaan joo, mutta mulla on sellainen ylimääräinen tili, jonne siirrän kerran kuussa 200€.  Sieltä on sitten ottaa joskus isokin summa, jos kodinkone tai auto hajoaa.  On toiminut ainakin tähän asti, suosittelen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskut voivat tulla yllättäen, edellämainituista syistä. Ja vaikka niihin olisi varautunut säästämällä etukäteen, niin yllätyksiä  ne ovat. 

Tuo sukulaisten juhlat on yksi yllätysmeno. Ei oikein kehtaa eikä voikaan sanoa, että sorry, tällä ei ole nyt rahaa.

Nelikymppinen nainen, jonka ylpeys ei anna periksi pyytää äidiltä rahaa (mutta silti juonin, että se saa ostaa lapsenlapsilleen vaikka kesävaatteet, koska mulla ei ole varaa)

Vierailija
44/99 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalla tuntuu olevan aika suppea kokemus elämästä. Luottaa, että sitä pystyy hallitsemaan.

Vierailija
45/99 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 12:23"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 12:16"]

Sakot voi saada yllättäin.

[/quote]

Ei voi. Tiedät kyllä paljonko sitä kaasua painat, ihan itse.

[/quote]

Joo, mutta ei joka kerta kun kaasua painaa tai muuten töppäilee ole ratsiaa pystyssä jossain. Eli kyllä se voi yllätys olla, vaikka tietääkin, että riski sakkoihin on olemassa.

Vierailija
46/99 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 12:22"]

Miksi muuten kodinkoneen hajoaminen on suuri menoerä? Ostakaa käytettynä niin ei tarvitse koko talouden kaatua. Meillä oli edellisessä asunnossa täysin toimiva ja uudehko jää-viileäkaappi, maksettiin siitä muistaakseni 50e. Satasella saa jo todella mainion pelin. Ei kaiken aina tarvitse olla suoraan kaupasta, moni myy esim. torilla jotain vuoden tai kaksi vanhoja koneita.

[/quote]

Aika kuluu yllättävän nopeasti. Usein pari vuotta vanha hankinta onkin kuusi vuotta vanha...

Samaan hintaan se taitaa tulla jos ostaa uuden ja pitää sitä pidempään, kuin että ostaa valmiiksi kuluneita ja vaihtelee niitä useammin. Toki vanhoja toimivia koneita voi saada ilmaisekesikkin, mutta kuka niitä jaksaa jatkuvasti olla vaihtamassa. Pitää sillekkin laskea jotain arvoa että saa olla roudaamssa vanhaa romua uudempaa vuoden parin välein.

Vierailija
47/99 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 12:21"]

Ei helv. Tämä maa on täynnä pienituloisia ihmisiä, joille on jaettu sekalaiset kortit. Itse olen älyttömän pienituloinen (kotihoidon tuella yh) mutta mulle ei edes 1500 "yllätyslasku" vaikuttanut talouteen erityisen paljoa. Tyhjensi toki säästötilin aika tehokkaasti.

Mutta ymmärrän ettei kaikilla voi olla tällaisia säästötilejä ja nyt sekin on multa lähes tyhjä. Rahankäyttötaidot ei ole ihan niin simppeli asia kuin ne joilla ne on hallussa kuvittelee. Monet jota elää taloudellisesti elää niin pihisti että se on jo sairasta. Ei sekään normaalia. Meidät kuitenkin on kasvatettu kuluttamaan, niin on aika tekopyhää arvostella jos joku ei sitä täysin hallitse Mielestäni taloudellisia taitoja voi verrata ihmissuhteisiin ja ylipainoon. Kyllä monet tietää millainen on hyvä suhde, mutta silti aloittaa uusia suhteita väärien ihmisten kanssa tai mättää sitä pullaa naamaan vaikka pitäisi mennä lenkille. Aloituksellaan ap edustaa jonkin asteista mielenköyhyyttä.

[/quote]

Tälle täysi komppi.

Minkä lisäksi aina kannattaa muistaa se, että joskus epäonni kasautuu. Tulee vaikkapa itselle tai lapselle jokin vakava, pidempiaikainen perussairaus, jonka vuoksi ei voi tehdä töitä -> tulotaso romahtaa.

Tai joutuu työttömäksi - > tulotaso romahtaa.

JA PÄÄLLE tulee sitten näitä rikkimenojuttuja: menee vaikkapa lämminvesiboileri tai jääkaappi, joiden korjausta tai uuden ostoa ei voi lykätä.

Nuo jo yksinään voivat syödä tehokkaasti muutaman tonnin säästöt tyhjiin.

Ap:lta tosiaan puutuu empatiataitoja ja elämänkokemusta.

Vierailija
48/99 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap pidät säästötiliä/puskurirahastoa, jos kerran yllättäviä laskuja ei ole olemassa? Mihin ihmeeseen sinä ne rahat käytät? Ai, niin! Itsekin mainitsit, että jos sattuu YLLÄTTÄEN auto tai kodinkone hajoamaan, niin otat sieltä sitä rahaa. Eli olet varautunut yllättävien laskujen varalle!

Vierailija
49/99 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli yllätyksenä isän kuolema ja siihen liittyvät kulut. Olin 24-vuotias enkä hölmöyksissäni ollut osannut panna rahaa säästöön vanhempien kuoleman varalta.

Tehtiin oikeuslääketieteellinen avaus ja jouduttiin odottamaan viranomaisten lupaa käyttää esim. isän tiliä, joten aluksi jouduimme veljeni kanssa maksamaan omistamme erinäisiä kuluja. Onneksi vakuutusyhtiön kanssa saatiin sovittua, että saimme henkivakuutusrahat käyttöömme kun tutkinta venyi.

Nyt osaisin mennä tarvittaessa vaikka pankkiin sopimaan lainasta, mutta silloin en kriisin osuessa kohdalle osannut näin ajatella.

Sinänsä ap on oikeassa, että omista laskuistaan olisi hyvä olla selvillä, moni kun niistä tulee säännöllisesti ja suunnilleen samansuuruisina. Samaten jemmaan olisi hyvä saada rahaa. Kuitenkin elämässä tulee vastaan tilanteita, joissa oma hallinta pettää ja yllätyksiä ropisee myös postiluukusta.

Vierailija
50/99 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ainakin sellainen tuuri, että jos olen saamassa pikkuisen ylimääräistä rahaa jostain, saman tien kolahtaa suunnilleen samansuuruinen "yllätys"lasku postilaatikkoon. Tietty voi sanoa, ettei ole mikään yllätys auton omistajalle, että tuulilasi voi joskus hajota, tai että pojan soitonopettaja toteaa, että lapsi on edennyt sitä vauhtia, että tarvitsee jo paremman soittimen. Eihän ne mitään ylläreitä ole vaan normaalia elämää, mutta kyllä ne laittaa väkisinkin miettimään, mistä ne rahat kaavitaan...

Vierailija
51/99 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

#16 kyllä ne aika paljon puolelta vuodelta on. Onneksi sain maksettua. Hiukan ihmettelen tuota taloyhtiön tapaa laskuttaa, eka lasku tuli 2kk:n viivellä ja sitten perään heti toinen toiselta 3kk:n ajalta... 

Vierailija
52/99 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No; lapselle uusi soitin, auton renkaat (joo en tosiaan osannut arvioida rengaspintojen kuluneita millimetrjä). Koiran eläinlääkärikulut. Tähän yhdistettynä yllättävä työttömyys. Anteeksi. Olen nyt varmaan tosi paljon huonompi ihminen kuin sinä. Ennen mulla oli myös säästötili, jossa oli usein lähemmäs 10.000. Avioero ja sen mukanaan tuomat ikävät yllätykset putsasivat moisen ylellisyyden. Epäilemättä ap;n logiikalla olen varsin epäkelpo ihminen ja nyt minun pitäisi tietysti osata ennustaa tulevat sairaudet, rikkoutuvat kodinkoneet yms. Mutta en osaa. ja vaikka osaisin, on aika haasteellista tämä elintason nostokin. Ehkä olisi jo peruskoulussa pitänyt ymmärtää olla hankkimatta lapsia, tätä ammattia, tehdä lapset toisen miehen kanssa yms. Ja valita jo ihan toisenlaiset vanhemmatkin. Silloinhan tällaisia "yllätyksiä" ei olisi tullut ja lämä olisi muutnkin toisin.

Vierailija
53/99 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aikanaan iso yllättävä kulu kun keskimmäinen poika kuoli. Hautajaiset eivät ole halpoja eikä oman lapsen hautajaisissa nyt kovasti viitsisi pihtailla eikä myöskään kykene hintoja vertailemaan. Hautajaiset kuluineen oli useamman tonnin, joka meni vielä ihan säästöillä. Sen päälle sairaslomat veivät talouden kyllä aika tiukille ja tietenkin auto ja tiskikone hajosivat siinä kanssa. Ei siinä oikein pystynyt mitään muuta tekemään kun vaan ostaa tiskikone ja korjauttaa auto. Jotain muutakin siinä oli, ostin kai uudet talvirenkaat. Yhtään ei ollut kykyä hintojen vertailuun eikä muuhunkaan. 

Tästä kaikesta on jo vuosia aikaa, mutta silloin mä tajusin kuinka herkästi ihminen voi joutua maksuvaikeuksiin. Me olemme ihan hyvätuloisia ja oltiin silloinkin, mutta siinä mielentilassa olisi tosiaan voinut mennä kaikki laskut ulosottoon tai ottaa jonkun pikavekselin. Ihan sama. Jotenkin oli se tunne, että ihan sama, kauanko sitä itsekään tässä enää elää. 

Jälkeenpäin kun lähipiirissä on sattunut vaikeuksia, niin mä olen kysynyt aina tuon, että onhan rahaa. Ja tosiaan kai joku muukin olisi voinut talvirenkaita tai tiskikoneita ostella, jotta olisi voinut vertailla hintoja. tuollaisiin voi olla vaikea pyytää apua eivätkä ihmisetkään herkästi tarjoudu.

Vierailija
54/99 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei saa lääkärikäynnille maksuaikaa, se maksetaan heti, maksuaikaa ei tullut sitten noille lapsen silmälaseillekaan... Jos kodinkoneet hajoaa, ei niille mitään maksuaikaa saa ja onhan noita paljonkin...

[/quote]

Eli olet siis varautunut YLLÄTTÄVIEN LASKUJEN varalle. Ei yllättäen tullut kuluerä tarkoita sitä, ettei olisi kysyä maksaa sitä.

[/quote]

No sehän riippuu siitä että minkälaisiin yllätysmenoihin on varautunut. Aika harvalla tavisduunarilla on kovin paljon rahaa säästössä. Meilläkin on alkanut jäädä säästöön rahaa ihan vasta viime vuosina, eikä nytkään pidetä jemmassa kuin muutamaa tonnia. Äkkiä ne menee kun alkaa tulla yllätyksiä.

Itse olen kerran ollu lirissä vuokravakuuden vuoksi. Vuokraamamme asunto myytiin ja  meidät irtisanottiin. Uusi piti saada ja siihen tarvittiin kolmen kuukauden vuokraa vastaava vakuus. Vanhassa asunnossa ei ollu vakuutta sisällä kuin yhen kuukauden vuokran verran ja sitäkään ei tietenkään saa vielä siinä vaiheessa käyttöönsä, kun uusi pitää jo maksaa. Onneksi vanhemmilla oli rahaa lainata, eikä kyllä maksettu sitä koskaan edes kokonaan takaisin vaan se kuitattiin myöhemmin lahjaksi, kun avustivat myös veljeäni samalla summalla.

Vierailija
55/99 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hajosi suht uusi (5v) auto ja korjausarvio on 6000+ euroa. Melko yllättävää, sanoisin. Meillä ei tosin talous siitä mene kuralle, mutta kyllä nyt melkoisen loven tekee säästöihin.

Vierailija
56/99 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 12:50"]

[/quote]

[/quote]

No sehän riippuu siitä että minkälaisiin yllätysmenoihin on varautunut. Aika harvalla tavisduunarilla on kovin paljon rahaa säästössä. Meilläkin on alkanut jäädä säästöön rahaa ihan vasta viime vuosina, eikä nytkään pidetä jemmassa kuin muutamaa tonnia. Äkkiä ne menee kun alkaa tulla yllätyksiä.

Itse olen kerran ollu lirissä vuokravakuuden vuoksi. Vuokraamamme asunto myytiin ja  meidät irtisanottiin. Uusi piti saada ja siihen tarvittiin kolmen kuukauden vuokraa vastaava vakuus. Vanhassa asunnossa ei ollu vakuutta sisällä kuin yhen kuukauden vuokran verran ja sitäkään ei tietenkään saa vielä siinä vaiheessa käyttöönsä, kun uusi pitää jo maksaa. Onneksi vanhemmilla oli rahaa lainata, eikä kyllä maksettu sitä koskaan edes kokonaan takaisin vaan se kuitattiin myöhemmin lahjaksi, kun avustivat myös veljeäni samalla summalla.

[/quote]

Joo, sorry toi aikaisempi vastaus meni väärään viestiin. Oli siis tarkoitettu sille, joka paasisi, että mitä ihmettä ovat yllätävät laskut ja kertoi, että itse on varautunut sellaisiin puskurirahastolla. Suositteli sitä muillekin, mutta tuo on ihan totta, ettei ylimääräistä rahasäästöä vaan yksikertaisesti ole mahdollisuutta kerätä, kun kaikki menee elämiseen.

Vierailija
57/99 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 12:31"]

Sairaala yms. kuluissa on vuosikatto. En tiedä mitä se tällä hetkellä on,mutta muutama vuosi sitten 500€. Siihen päälle sitten se tulojen tippuminen sairaspäivärahalle, mutta mutta.... se jääkaappipakastinkin maksaa enemmän :)

[/quote]

Meilläpä kävikin niin, että jouduin sairaalaan jolloin lapset joutui saman tien päiväkotiin > menetin kotihoidontuen. Olin tehnyt hoitovapaalla osa-aikatöitä > menetin palkan. Koska olin osa-aikainen, sain Kelan päivärahan, 200 euroa käteen kuussa. Siihen päälle sairaalalaskut niin kyllä kirpaisi helvetisti, kun mies oli pienipalkkainen. Oma tulot muuttui 1000 eurosta > 200 euroon + vielä hoitomaksut ja sairaalakulut. Onneksi oli säästöjä...

Vierailija
58/99 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 12:38"]

[/quote]

[/quote]

Tuokin on nykyisin niin arkipäivää niin monelle... että  kannattaa ne omat pakolliset menonsa laskea sen mukaan, että edes ansiosidonnaisen ajan pärjäilee kohtuullisesti ja säästöjä syömättä.

Meillä tuohonkin on varauduttu sillä, että talouden pakolliset menot pyörii ihan ok yhden ihmisen palkkatuloilla tai kahden työttömyyskorvauksella. Siinä on sitten se 500 arkipäivää aikaa miettiä jatkoa.

Vierailija
59/99 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 12:38"]

[/quote]

[/quote]

Tuokin on nykyisin niin arkipäivää niin monelle... että  kannattaa ne omat pakolliset menonsa laskea sen mukaan, että edes ansiosidonnaisen ajan pärjäilee kohtuullisesti ja säästöjä syömättä.

Meillä tuohonkin on varauduttu sillä, että talouden pakolliset menot pyörii ihan ok yhden ihmisen palkkatuloilla tai kahden työttömyyskorvauksella. Siinä on sitten se 500 arkipäivää aikaa miettiä jatkoa.

[/quote]

Onko sulla ongelmia lukutaidossa?

Pointtihan oli, että asioita tapahtuu YHTÄ AIKAA. Tulotaso romahtaa JA tulee niitä yllättäviä menoja.

Eli vaikka yhden tuloilla pärjättäisiin (paitsi lesket, yksihuoltajat ja sinkut, tuliko sulle mieleen, ettei kaikki elä kahden tulonsaajan talouksissa???) normaalitilanteessa, ei ehkä pärjätäkään, kun tulee lisäksi yllättäviä menoja.

Vierailija
60/99 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko nelonen kertoa mullekin mistä noita säästötilille laitettavia kakssatasia saa? Kuukausitulot alle tonnin, siitä asuminen ja ruuat ja toistuvat laskut joten mikä tahansa pienikin ylimääräinen meno tulee tavallaan yllätyksenä. Tiedossa on että ylimääräisiä menoja joskus tulee: lääkäriaikaa ei yleensä saa joten eikun yksityiselle tai jos joku kodinkone hajoaa niin ilman sitä ei kovin kauaa viitsi elellä... Eli ei ne sillä lailla yllätä etten tietäisi että elämä on ennustamatonta. Mutta milloin noita tulee, sitä ei koskaan voi tietää. Kaikkia ei ole siunattu työpaikalla, valitettavasti. Mut hei, työttömäthän on vaan laiskoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä