Apua, epäilen lapseni olevan basisti.
Hei
Huomasin tänään viisikuisen poikani tekevän sormillaan sylissä sellaista rapsutusliikettä, jossa sormet ikäänkuin lähenevät tosiaan ja sitten taas aukeavat ilmassa. Ajattelin ylpeänä kuinka taitava poikani onkaan jo noin pienenä.
Sattumalta kuitenkin näin televisiosta vanhan 80-luvun rockvideon, jossa näytettiin lähikuvaa bassoa soittavasta kaverista ja hänen sormien liike vaikutti pelottavan paljon samanlaiselta.
En ole uskaltanut kertoa tästä vielä miehelleni, sillä hän on kitaramiehiä eikä varmaan ottaisi asiaa kovinkaan kevyesti, sillä hänen suurinta hupiaan on basistivitsieen kertominen.
Sitten tuli mieleen, että voisiko tämä olla kuitenkin vain joku heijaste joka häviää itsestään ajan mukana. Olen aivan toivoton. Onko ainoa vaihtosehto teipata sormet yhteen ja toivoa lapsesta edes rumpalia, auttakaa!
Kommentit (144)
Lapset oppivat näkemällä ja alkavat tekemään asioita mitä vanhemmat tai muut aikuiset toistavat paljon. Esim. jos äiti pesee koko ajan käsiä alkaa lapsi opettelemaan käsien pesua tietyssä kasvuvaiheessa [ottaa mukamas saippuaa pullosta ja hieroo käsiänsä yhteen] joka yleensä pidetään "leikkinä". Tämä ehkäistään sillä, että lapsen nähden tätä asiaa ei tehdä niin paljoa.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 17:26"]
Ei kerta basistia tee. Kyllä aina yhden kerran voi kokeilla.
[/quote]
Porttiteorian mukaan jopelkkä basson ajattelu voi tehdä ihmisestä basistin. Ensin vain ajattelee sitä, sitten käy kuuntelemassa kaverin basson soittos, jo viimein itse kokeilee kerran. Ja sitten huomaa että viimeiset viisi vuotta on mennyt bassoa soitellessa jossain paikallisessa iskelmämusiikin orkesterissä.
Moi kaikki,
Mä olen Håkan, basisti. Anteeks. Mun omaatuntoa on pitkään vaivannut kun aikoinaan piti raskaana olevan laulajan lähellä soittaa tota bassoa niin kovaa. Onhan se lapsi jo syntynyt ja ehtinyt kasvaakin - vaikuttaa vielä aika normaalilta mutta nuottikorva on tainnut vaurioitua, koska pitää kovasti TV:n laulukilpailuista. Rytmitaju vissiin on onneksi säästynyt vaikka aika syvällä basisimin suossa olinkin. Ilmeisesti synkoopit eivät olleet sikiölle liikaa.
Oon yrittänyt päästä eroon tästä vaivasta mutta huuliharpun soitto auttoi vain hetken ja repsahdin kontrabasismiin. Kai tää tästä, päivä kerrallaan. Mutta tosi pahoillani olen ton bändikaverin puolesta.
Basistit tätä maailmaa oikeasti pyörittävät. Jos syystä tai toisesta joutuvat musiikillisen uransa lopettamaan, niin useinkin näyttäisivät ryhtyvän yrittäjiksi. Minunkin pöytääni leipä tulee basistilta, jonka tarjoamia palveluja ostaa toinen basisti. Tosin välillä kyllä pitää tehdä työt niinkuin hyvä tulee, eikä niinkuin basisti haluaa.
Alkoi vähän huolettaa. Onko tähän basismiin rokotetta?
mun lapseni isä soittaa kitaraa ja poika rummuttaa ja mä olenki sanonut et poikani 1v on musikaallinen siinä mielessä et joko rumpali tai kitaristi mut poika rummutti pöytää jo 5kk joten mulla ei ole huolta. poja isä on myös hyvä piirtää et toivottavasti edes piirustus taito periytyisi kun itse en osaa piirtää
Muistaakseni tätä voidaan hoitaa lievissä tapauksissa ihan vain ruokavaliolla. Vakava-asteiset tapaukset tuskin selviävät jokapäiväisestä elämästä ilman lääkitystä.
Ei olisi pitänyt lukea tätä ketjua ollenkaan koska tajusin että meidän poika on tehnyt tuota "rapsutus"liikettä jo pitkään, on nyt 1v.
Meillä suvussa ei ole musikaalisia ihmisiä ollenkaan, mutta jostain tuli mieleen että kaverilla oli aikoinaan kellari bändi missä se soitti BASSOA!! Ja minä lapsen isä olen pidellyt silloin 15vuotiaana bassoa kourassa 23v sitten.
Onko tartunta voinut tulla silloin? Olenko pilannut pojan elämän jo tuolloin??
Mitä voin tehdä enää, muutanko häpeästä toiselle paikkakunnalle vai pitääkö lähteä ulkomaille.
Valitettavasti kyseessä lienee perinnöllinen geeni. Olen tehnyt havainnoivaa tutkimusta muutaman vuoden ja huomannut seuraavaa: nörtin ja blondin lapsesta tulee suurella todennäköisyydellä basisti. Jostain luonnon oikusta sitten taas basistin ja blondin lapsesta näyttää tulevan nörttejä. Olisikin mielenkiintoista kuulla, että tuleeko nörtin ja basistin rakkaussuhteesta blondeja..?
Taitaa osua vääärän välikköön mutta basisti ja kitaristi ilman rumpalia on duo erectus
Siis voi veljet mitä ongelmia...
Maailmassa kuolee päivittäin ihan tarpeeks ihmisiä nälkään.
Mutta kai tää lapses basisointi on suurempi ongelma.. Perustetaan vaikka joku facebook ryhmä tästä ja verorahoilla esimerkiks joku AB kerho anonyymit basistit.
Yleensä se musiikin soittamien aloitetaan soittimella jossa olisi mahdollisemma vähän kieliä / koskettimia / valittaviaa vaihtoehtoista äänen muodostusta. On kylläkin olemassa yhtyeitä jossa basistilla on luudan varsi johon on viritetty naru. Sekin ajaa asiansa jos todella haluaa esiintyä. Nyky päivänä (muusikoiksi) kutsutaan kaikenlaisia playback soittajia. Toista oli ennen vanhaa. Ei suostuttu esiintymään Playback -konserteissa. Ei se intrumentista ole kiinni vaan siitä miten sen hallitsee. Jotkut haluaa esiintyä joillakin saattaa olla koko soittamisesta aivan erilainen käsitys. Jos tiedät mitä tarkoitan? nim.TÄÄLLÄ SEINÄN TAKANA!
Seuraileppas kuulles kavereita nimeltä Cliff Burton, John Myung, Billy Sheehan, Jari Kainulainen, Lauri Porra, Steve Harris, Justin Chancellor. Niin huomaat että basso oikeissa käsissä ja tarpeeksi treenattuna on arvokkaampi jopa ku kitara ja todella tärkeä osa bändiä. itse 9 vuotta soittannut enkä ole päivääkään katunut ja varsinkin jos bändi hommiin poika lähtee nii siellä tulee varmasti muutki instrumentit kiinostamaan ja tulee opeteltuaki kokemuksella voin sanoa että reenikämpällä ku kuljailee nii sitä saattaa soitella kitaraa ja rumpuja sun muuta!=))SANON SIIS KÄYTÄ RAHAA VAIN JOS ALKAA KIINOSTAA LAPSELLA HOMMA SITTE JOSSAI VAIHEESSA MUSIIKKI ON TODELLA HIENO LAJI!!!JA LUOVAA TOUHUA! JA SITÄ PAITSI SAA ISKÄKI KUNNO KOMPPI KAVERIN!!JA SEHÄN ON VAIN HYVÄKSI LAPSI ISÄ SUHTEELLE YHTEISET HARRASTUKSET!!!=)))
Basistit on aina ollu ja tulee olemaankin muita jäljessä ;) ihan oma kohtaisella kokemuksella :D
Lauri Porrakin on basisti, eikä ollenkaan k*sipään maineessa. Eli ei huolta, basistitkin ovat tiettävästi ihmisä. :-)
Nyt ovat asianne pahalla tolalla. Kokemuksesta voin kertoa että elämänne on pilalla! Basismiin ei auta mikään... Itse olen yrittänyt siedätyshoitona soittaa kitaraa n.26 vuotta mutta taas pari viikkoa sitten repsahdin jälleen ostamaan basson. Eikä siinä vielä kaikki, myös 6, 7 ja 8-vuotiaat tyttäreni ovat ilmaisseet epätervettä kiinnostusta kyseistä helvetinkonetta kohtaan. Pelottaa! Yritämme kuitenkin edetä päivä kerrallaan. Voimia teille basismista kärsiville!
Kyllä äidit huomaa aikaisin mikä pojasta tulee. Mikäli poika koulussa menestyy niin taitais jäädä pasistin hommat.
Sinun kannattaa ottaa yhteys lääkäriin heti, varmistaaksesi ettei basismi ole edennyt liian pitkälle. Mutta älä huoli, lapsesi on niin nuori että infektion leviäminen voidaan estää.