Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maalainen, mikä siinä kaupunkilaisen elämäntavassa on niin vaikeaa?

Vierailija
11.07.2020 |

Mikä mättää, mihin ei voisi sopeutua?

Kommentit (155)

Vierailija
1/155 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa ihmisiä ympärillä, melua enemmän, tunkkaisempi ilma jne.

Vierailija
2/155 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kaupunkilainen, mutta maalaiset eivät ymmärtääkseni tajua, miten HELPPO KAUPUNGISSA ON ASUA. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/155 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esimerkiksi se, ettei voi noin vaan mennä ovesta pihalle yöpaidassa kesäyönä. Elämä tuntuisi ahtaalta.

Vierailija
4/155 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla tulotasolla ei olisi mahdollista samanlaiseen elämänlaatuun kaupungissa. Vaihto omakotitalosta yksiöön ei houkuttele.

Vierailija
5/155 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku aistiyliherkkyys?

Vierailija
6/155 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hassu kysymyksenasettelu.

Mä olen ollut kaupunkilainen ja viihtynyt kaupungissakin. Se oli sitä aikaa. En oikein usko, että enää sopeutuisin. Kaupungissa on meluisaa ja liian vähän tilaa ympärillä. Mutta miksi mun sun mielestä pitäisi ryhtyäkään enää kaupunkilaiseksi?

Vierailija
7/155 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa ihmisiä, liian vähän tilaa ympärillä. Ja ennen kaikkea se jatkuva melu.

Kaipa siihenkin tottuisi jos olisi pakko, mutta onneksi ei toistaiseksi ole ollut.

Vierailija
8/155 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sekä että, maalainen ja kaupunkilainen, joten vastaan täydellä asiantuntijan varmuudella:

Kaupungissa pystyy asumaan, kunhan on riittävän varakas päästäkseen omaan rauhaa isolle tontille merenrantaan ja ulkoilumaastojen läheisyyteen. Kun lisäksi tekee työtä, joka ei vaadi jatkuvaa ruuhkassa matkustamista ja keskustan hälinään sukeltamista, asiat on melko siedettävästi. 

Muussa tapauksessa elämä käy helposti hyvin stressaavaksi, vaikka sitä ei ehkä tietoisesti itse huomaa. Melu ja hälinä saa hartiat nousemaan korviin, liikkeet muuttuu hätäisiksi, kävelynopeus kasvaa, ärsytyskynnys laskee.

Kohta huomaat äyskiväsi kiltille mummolle, joka vain yrittää pakata ostoksiaan mahdollisimman ripeästi. Ei hyvä.

Vierailija
9/155 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole omaa tilaa ja vapautta, liikaa porukkaa pienellä alalla, ei voi pitää hevosta ja kanoja kotona, ei ole puutarhaa, ei pääse hiihtämään tai marjametsään suoraan ovelta.

Vierailija
10/155 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku aistiyliherkkyys?

Ei. Nautin yksinkertaisesti enemmän maaseudun rauhasta ja vähemmästä ihmismäärästä. Reissuilla on kiva käydä isommissa kaupungeissa, mutta asua en niissä haluaisi.

Vierailija
11/155 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva kuluttamisen paine. Juomisen paine. Voiko ihmisiä tavata missään selvinpäin? Samoin jatkuva pieni taustamelu alentaa elämänlaatua. Muualta Suomesta löytää luonnon hiljaisuutta helpommin kuin pk seudulta. Arvostan tuota itse korkealle.

Vierailija
12/155 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset, vieri vieressä olevat talot, liikaa liikennettä, liikaa meteliä.

T. Kaupungissa kasvanut maalainen

Vierailija
13/155 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset. Teen nyt jo supersosiaalista työtä pikkukaupungissa, mutta onneksi sen jälkeen pääsee maaseutukotiin rauhoittumaan. En jaksaisi lenkkipoluilla poukkoilevia muita ihmisiä, enkä sitä, että ruokakaupassa ei taatusti onnistuisi käymään ainoana asiakkaana kuten nyt usein käy, kun menee ruuhka-aikojen ulkopuolella. No ihmiset ylipäätään missä vain muulloin kuin töissä, ei kiitos. Oma perhe riittää.

T. Sosiaalinen erakko

Vierailija
14/155 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valosaaste ja luonnoton melusaaste. Yöllä pitää olla pimeää, paitsi kesällä kun aurinko valaisee. Yöllä saa kuulua vain luonnoneläinten ääni, ja lehmien.

Vierailija
15/155 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungissa asuvana osaisin kertoa 1000 sivuisessa kirjassa mikä kaupunkiasumisessa on vaikeaa tai ongelmana. Hyvistä puolista saisi myös erikseen listan.

Vierailija
16/155 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopeutua? Kaikenlaisia ihmisiä sitä on vaikka missä maailman kaupungeissa.

Helsinki on vain käpykylä verrattuna vaikkapa Singaporeen.

Vierailija
17/155 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungissa voi säädellä minkä verran ihmisten keskellä oleilee, voi mennä vaikka metsään yksin(ei ole hyttysiä meillä metsissä) ja ruuhka aikojakin voi vältellä jos onnistuu elämänsä selllaiseksi säätämään. Melua on tietyin paikoin mutta myös asuinpaikkansa voi valita, itse asun helsingissä luonnon helmassa monen luonnonsuojelualueen vieressä, siellä on myös raitis ilma meren äärellä. Maalla sen sijaan mönkijät, sirkkelit, tuunatut autot ja mopot ja ruohonleikkurit ja moottorikelkat huutavat yötä päivää sianpaskan hajun kera.

Vierailija
18/155 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla on helpompi elää luonnonaikojen rytmin mukaan, ja helpompi elää ympäristöystävällisesti kun voi itse vaikuttaa elämiseensä.

Vierailija
19/155 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaiset änkee ja tunkee toisten koteihin. Sietämätöntä. Kaupungissa kaikille on itsestäänselvää, että nähdään kahviloissa tms.

Vierailija
20/155 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungissa ei ole ollenkaan vaikeaa, mutta

- liikaa ihmisiä

-liian rakennettua, ankea ympäristö

-liikaa roskia ja likaa

-oranssi valo talvella

Helsingissä ärsyttää erityisesti se, että asioiden hoitaminen on niin vaikeaa. Joka paikkaan on pitkä ja hankala matka. Autolle ei ikinä löydy parkkipaikkaa. Asuminen on sikakallista.

Nämä asiat eivät juurikaan ärsyttäneet kaupungissa asuessa, kai siihen tottui.

Olen asunut Helsingissä ja useammissa kaupungeissa. Nyt maalla koen jokapäiväistä onnea ympäristöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän