Toimintatuokio 2-3-vuotiaille päiväkodissa, vinkkejä?
Olen lähihoitajaopiskelija ja top-jaksolla päiväkodissa pienten ryhmässä. Ensi viikolla minun olisi tarkoitus pitää lyhyt toimintatuokio lapsille, mutta oma pää ihan tyhjä! Askartelu on poissuljettu vaihtoehto, mutta muut kelpaa. Olisko kellään antaa vinkkiä mistä noin pienet tykkäisivät?
Kommentit (15)
Ohjattua leikkiä pienryhmässä. Esim. Nukkeleikkihetki. Ja mitä varten? Se edistää kielellistä kehitystä, vuorovaikutustaitoja, itseilmaisua, mielikuvitusta, ryhmässä toimimista ja yhteistyötaitoja. Se opettaa myös pukeutumista ja riisumista.
Kolmonen vielä lisää. Kun mietit toimintaa, on sinun aina mietittävä, mitä hyötyä toiminnasta on, mitkä ovat tuokion opetukselliset ja kasvatukselliset tavoitteet ja tehtävät.
Temppurata, joka harjoittaa tasapainoa, liikkumista, motoriikkaa, ryhmässä toimimista. Pallon heittämistä koreihin. Pallon vierittämistä lapselta toiselle lattialla istuen. Lattiaan rajattu kahdella hyppynarulla "silta", jota pitkin pitää kulkea. Tunneli, josta pitää ryömiä. Iso kangas, jonka kulmista lapset ottaa kiinni, keskelle ilmapallo ja sitä pomputellaan yhdessä kankaan avulla. Jne. Keksi temppuradalle jokin juoni - vaikka seikkailu viidakossa tai apinasaarella,
Joku perinteinen laululeikki, tuiki tuiki tähtönen tai muuta
Annetaan lasten leikkiä vapaasti, mutta valvotusti. Kehittää enemmän kaikkia taitoja kuin mikään valmiiksi pureskeltu toiminta.
Vierailija kirjoitti:
Joku perinteinen laululeikki, tuiki tuiki tähtönen tai muuta
😂
Millainen ihminen kysyy neuvoa tuollaiseen eikä keksi sitä itse? Se on annettu sinulle tehtäväksi.
Vie ne metsäretkelle ja rakennatte siellä vaikka pesän pikkusiilille.
Toivottavasti et erikoistu lapsiin. Noin heikolla mielikuvituksella ei sovi sinulle se ala.
Majaleikki. Kankaita ja jotain minkä varaan niitä viritellä. Juuri tuon ikäiset rakastaa majaleikkejä. Voit vaikka pohjustaa kertomalla sadun eläimistä metsässä jotka asuu kodeissaan tms.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et erikoistu lapsiin. Noin heikolla mielikuvituksella ei sovi sinulle se ala.
Ja ihmiset antavat tälle ilmaisia ideoita.
AP. Ihan oman oppimisen vuoksi olisi hyvä että keksisit itse. Varmasti olet itsekin leikkinyt lapsena vaikka mitä. Idea toimintatuokiossa on että lapset oppivat jotain. Keksi teema ja siihen jotain toimintaa. Teemana nyt voi olla mitä vain mitä tuon ikäisen tulee opetella alkaen pukeutumisesta käytöstapoihin ja sosiaalisesta kanssakäymisestä motoriikkaan. Jos olet näistäkin pihalla kyseenalaistan teidän koulun opetuksen tason isosti.
Liikuntatuokio, satuhetki, musiikkituokio etc. Onhan noita...