~~HELMIKUISET 2014~~
Tässäpä tulisi sitten uusi ryhmä tammikuisista tippuneille ja muille, jotka helmikuun vauvasta haaveileepi=)
Minulla on menossa jo kp 12, jos lasken alkaneeksi siitä niukemmasta vuodosta, mutta kp 10, jos vasta ihan niagara-ilmiöstä aloitetaan laskeminen. Ensiviikolle tai viikon vaihteeseen siis taitaa ovis osua. En usko tikuttavani tässä kierrossa, koska tunnen kroppani niin hyvin.
Hyppikäähän mukaan, ettei tarvitse yksi jaaritella ;)
Ja uusille esittely: Olen 33 v. neljän ihanan pojan äiti. Pojat ovat vuosimallia -00, -02, -05 ja -12. Viidennestä ja viimeisestä villahoususta haaveilen vaihtelevalla kuumeen tasolla. Välillä tuntuu, että lapsiluku saa jäädä tähän ja välillä haluan sen viidennen tosi kovalla palolla. Mieheni ei ihan näin kovaa kuumetta pode ja hänen puolestaan lapsiluku saisikin olla tässä, mutta antaa minun kuitenkin höyrytä ja on toisinaan itsekin ihan mukana=)
Kommentit (174)
Pihlaja: Varovaiset onnittelut! :) Toivotaan tosiaan, että tarraa kunnolla kiinni.
ON: Äh, vähän lattea fiilis tämän vauva-asian suhteen. Eilen peittojen heiluttelun jälkeen (tai oikeastaan jo sen aikana) tuli veristä vuotoa. Menkat nämä ei siis vielä ole vaan taas jotain ihmeellistä kontaktivuotoa. :/ Kyllähän se loppui sitten, mutta jos vanhat merkit pitää paikkansa, niin pientä vuotoa tulee jatkumaan, kunnes menkat alkaa. Olisi kyllä hienoa, jos lääkärit keksisivät mistä nämä luteaalivaiheen vuodot johtuvat. Ja voiko tämä ongelma liittyä lapsettomuusongelmaankin. Lugesteronin käytön yhteydessähän tätä ei esiinny, mutta ei kyllä joka kierrossa muutenkaan, joten ihan pelkästään ei keltarauhashormonin vajettakaan voine syyttää...
Parin viikon päästä olisikin gynen aika, niin ne kontrolloi kohdunkaulassa olevaa solumuutosta. Tähystävät ja ottavat koepalan. Toivottavasti se ei ole mennyt huonompaan suuntaan... Ahdistaa ajatuskin, että sitä pitäisi lähteä poistamaan. :/ Sitähän sitä alunperin on näistä epämääräisistä kontaktivuodoistakin syytetty, vaikka se ei missään papassa ole näkynyt edes. Mene ja tiedä sitten...
Kovin on vaan vaikea uskoa, että raskaus olisi edes mahdollinen, jos kroppa vuotaa jotain epämääräistä näinkin voimakkaasti. Aion kyllä tästä nyt kysyä sekä tältä koepalan ottavalta lääkäriltä, että sitten lapsettomuuspuolen lääkäriltä, kun hänet seuraavan kerran tapaan.
Mutta yritän unohtaa nämä vuotomurheet ja vauvamurheet ja nauttia näistä ihanista kesäpäivistä sen, mitä töiden ohessa pystyy. :)
Marjana kp 25/29-31 dpo 10 yk 3v 2kk
Marjana: Paljon sinulle tulee sitten tuota vuotoa? Eikö lääkärit osaa mitään sanoa syyksi?
ONNEA PIHLAJALLE!
ON: (Ehkä mäkin opin käyttämään näitä termejä :D) Mulle on ilmestynyt navasta pimppiin saakka haalea viiva?! Googletin tietty ja sainkin vastaukseksi linea negran. Ei kuitenkaan tarkoita, että olisin raskaana ja aamun nega sen myös vahvistus. Tosin onhan vasta kp27... Meen aamulla käymään työterveyslääkärillä vatsakipujen vuoksi. Oon jo monta kk ajatellut käydä tarkistuttamassa tilanteen, sillä kipuja on pitkin kiertoa ja varsinkin ennen menkkoja aivan kamala olo. Tajusinkin eilen, että mulla on mehiläisessä työterveydenhuolto johon kuuluu erikoislääkärikäynnit, eli jos nyt hyvin sattuisi niin saisin gynelle lähetteen tutkiaakseen onko kaikki ok. Pitää huomenna kysäistä myös tuosta viirusta. Mitäköhän hormonaalista muutosta mun kehossa tapahtuu kun tuommoisia ilmestyy iholle.
miksi tää typerä chrome ei osaa muotoilla noita mun kirjoitelmia... murr!
Heippa!
Mulla pahimpaan piinailuun saatu selvyys! Tänään kävin taas viikon jälkeen ultrassa tarkistuttamassa onko siellä mahassa mitään ja siellähän oli! Pikkunen 6mm pitkä alkio jonka sydämenlyönnit näky jo! Ovulaatio oli siis kaks viikkoa oletettua myöhemmin, nyt siis suunnilleen rv6+1. Tuli kyllä hyvä olo kun olin jo niin varma että pieleen meni tämäkin raskaus. Mä siirryn täältä nyt pois odottajien puolelle. Mä todella toivon että teistä mahdollisimman moni siirtyy sinne piakkoin.. Vauvakuumeilu on sen verran rankkaa puuhaa... Marjanalle toivon niiiiin paljon kaikkea hyvää ja onnea lapsensaantiin.
Demi
Tepsuttelija: No se vuoto on satunnaista. Alunperin 3 vuotta sitten hakeuduin sen takia gynelle. Kaikki oli ok ja papa puhdas. Söin Terolutia 3 kiertoa, mutta en oikein tiedä oliko siitä apua vai ei. Vaadin päästä jatkotutkimuksiin ja silloin tähystyksessä ja koepalassa löydettiin tuo muutos, joka ilmeisesti aiheuttaa sen vuodon. Seksi laukaisee sen vuodon ja silloin verta tulee selvästi paperiin ja siteeseen seksin jälkeen. Sen jälkeen muutamana päivänä voi tulla muutamia tippoja. Yleensä kuitenkin aina menkkoihin asti joinakin päivinä jonkin verran, mutta ei suurempia määriä. Aina seksi ei sitä kuitenkaan laukaise eli ihan yksiselitteistä tämä ei ole. Ja vuotoa tulee vain ja ainoastaan luteaalivaiheessa, jos sitä on tullakseen. Missään muussa vaiheessa rajumpikaan seksi ei sitä aiheuta eli jotain tekemistähän sillä on hormonitoiminnan kanssa. Siksi välillä ihmetyttää onko se solumuutos kuitenkaan syy tähän vuotoon...
Mutta aion ottaa sen nyt tosiaan uudestaan ihan reippaammin esille ja vaatia jotain tarkempaa selvyyttä asiaan.
Marjana: tuo kirjoittamasi osuu täysin yksiin myös minun vuoto-ongelmieni kanssa. Voisin tuohon vielä lisätä sen, että toisinaan ennen kuukautisia tulee isohko lorahdus verta ja sen että loppukierrosta tietyt asennot seksissä ovat kivuliaita. Ja minullakin on nyt terolutit apuna. Katsotaan auttaako.
Oletko muuten miettinyt, että jos terot pitävät nuo vuodot poissa, on hyvin todennäköistä, että kyse on jostain hormonaalisesta?
Puolukka kp 21
Moi. Onnea kaikille plussan saaneille ja sydanaanten kuuntelijoille. :)
Itsella surullisia uutisia.
kp 27/27 raskastesti nega, menkat alko, kp 6 haamuviiva raskaustestiin, kp 7 vahvempi haamuviiva. seuraavana paivana gynelle. Oli ehka maailman inhottavin ihminen ja sai mut itkemaan 2 paivaa.
se teki mulle ultraaanen jossa nakyi tyhja kohtu. sit se tsiigas munasarjat ja sanoi. "taalla ei kyl sit tuu kasvamaan mitaan, ikina"
En muista muuta kotimatkasta et yks taxikuski yritti ryostaa mut mut onneks paasin karkuun mut loppumatkasta en sit muistakkaan mitaan. oon ollu tosi surullinen mut kun paasin nettiin asiaa tutkimaan niin tama mun diagnosoitu PCO monirakkulaiset munasarjat ei oo sittenkaan este lasten saannille. Onko muilla kokemusta? Kayttaako joku Clomeja? Onko teilla kellaan pcos?
Mulle kavi aikamoinen sattuma nakojaan.. tutustuin viime vuonna laakariin joka on erikoistunut lapsettomuushoitoihin. han on todella miellyttava nainen joka on par aikaa raskaana. he halusivat miehensa kanssa pojan ja tyton ja nyt tama nainen on 6 kk raskaana, heille tulee kaksoset jotka on siis "oma tekemat" tosin laboratoriossa. Loysin hanen kayntikorttinsa kaksi paivaa ennen mun dignoosia. Han ei myoskaan veloita taytta hintaa koska hanen miehensa on mun miehen surffauskavereita :) Sain ajan jo keskiviikolle.
Huomenta!
En ole ehtinyt ollenkaan koneelle, vaikka eilisenkin olin kotona. Johtuu vain näistä upeista ilmoista minun kiireeni viikonloppuna=) Eli ulkoiltu on!
Täällä menkat alkoivat jo ihan kunnolla. Pääsen siis juhlimaan juhannusta jopa kuohuva lasi kädessä;) Sekin on ihan mukava juttu.
Laitan uuden pinon pystyyn, kunhan vain ehdin ja saan aikaiseksi... ellei joku muu ehdi ennen minua. Tsemppiä piinailijoille, onnea plussanneille ja pahoittelut tipahtaneille!
Koitan vielä tänään päivittää tänne listan, jos ehdin jossain välissä=)
Huomenet!
Tellu: Pahoittelut menkoista ja tsemppiä ensi kuulle. Kiva kun jaksat perustella ja ylläpidellä pinoja.
Fresca: Ei pcos todellakaan estä raskautumista mutta voi sitä kyllä vaikeuttaa. Clomifen on hyvä ja yleensä perin toimiva lääke kun saadaan annostus kohdalleen. Joillakin clomit ohentaa limakalvoa, joten sitä pitää tarkkailla ja clomit voivat aiheuttaa riskin monikkoraskaudesta. Siksi clomifenin käyttöä tarkkaillaan ultrilla. Mutta hyvä lääke se on, itse olen saanut kaikki kolme lastani clomien avustuksella ja tätä neljättäkin siis sillä samalla lääkkeellä yritellään.
Demille onnea! Onpas ollut piinaava alku sinulla. Tervemenoa odottajiin, eiköhän täältä joku edes perässä tule...!
Onnea myös Pihlajalle plussasta ja maaliskuisiin tipahtaneille tsemppiä jatkoon!
Marjana: harmi, että fiilis on vähän maissa mutta ei tuo nyt suoranaisesti ihme ole. Niin pitkä tie takana eikä kukaan osaa sanoa, milloin se tie vie perille... Nuo tiputtelut ovat kyllä harmillisia =(. Mutta toivottavasti solumuutos on pysynyt aisoissa. Itsellänihän oli myös solumuutos (papaluokka 3) aikanaan ja se hoidettiin loop-hoidolla. Hoitava lääkäri yliopistosairaalassa sanoi, että on äärettömän tärkeää hoitaa nämä solumuutokset huolellisesti, koska naiset reagoi niihin vähän eri tavoin. Ainahan se on huono juttu kun sellaista on, mutta jotkut sitten reagoivat vielä vahvemmin. Älä kysy mitä tämä vahvemmin reagointi meinaa mutta siis itse ainakin huojennuin kun loop onnistui ja papaluokka on ollut puhdas sen jälkeen.
Mikäs on sarasafyalla olotila?
).( Täällä pregnylin pistäminen lähestyy ja peitot ovat heiluneet joka päivä. Tänään ja huomenna on vielä petijumppaa edessä kun tärppihetki ajoittuu noin keskiviikon ja torstain väliselle yölle. Pregnyl nahkaan siis tänään alkuillasta. Kauhea hautomo-olo on taas, vihloo ja nipistelee munasarjoja, myös välillä oikealtakin puolelta, joten vähän hiljaksiin tässä on tullut oltua. Siksipä en koneellakaan juuri ole ollut töiden ulkopuolella, keli on niin komea =)!
Mukavaa viikon jatkoa kaikille!
RM kp12/28
Jepa jee että semmonen päivä. Menin aamulla työterveyslääkäriin josta mut lähetettiin kiirrellisenä kätilöopiston sairaalan gyne päivystykseen (en edelleenkään tajua mistä se lekuri sai tän päähänsä) kohdun ulkopuolisen raskauden takia VAIKKA kerroin että testi näytti negatiivista tuntia ennen kuin tulin hänen vastaanotolle?! No nega pissanäytteen, verikokeiden ja 3 tunnin jonottamisen jälkeen pääsin päivystävän lääkärin vastaanotolle joka totesi että mulla on endo, mutta eipä sille oo mitää tehtävissä ja koska työterveyslääkäri oli laittanu kiireellä päivystyksee ni mun pitäis uudestaa mennä sinne pyytää uutta lähetettä joka ei ole kiireellinen, jotta joku voi ees tutkia ton mun endon... Pitää vissiin suoraan gynelle varata aika. Iso syvä huokaus! Mikä sähläämisen päivä. No ainakin ultrassa kaikki näytti muuten olevan kunnossa ja limakalvot niin turvoksissa että menkat alkaa ihan parin päivän sisällä... Empä tiedä miten tuo endometrioosi edes todetaan tai mistä se lekuri sen keksi saatika miten se vaikuttaa lasten saantiin.... Kenelläkään kokemusta asiasta?
Hei vaan, pitkästä aikaa päivittelen tännekin kuulumisia!
Ja onnittelut plussanneille sekä pahoittelut uuteen kiertoon joutuneille!
(.) Edellinen kiertoni päätyi siis eriskummalliseen ja lyhyeen tädin visiittiin kiertopäivillä 50/28. Uusi kierto alkoi täten 17.05. Nyt on meneillään kiertopäivä 20/28 ja kovasti täällä jännätään, yritys on ollut kova. Period Trackerin mukaan Dpo5 tällä hetkellä. Mitään varsinaisia oireita ei ole ollut paitsi joku pvä sitten kovat kuukautiskivut ja ajattelin jo tädin rientävän paikalle juosten! Poistuin äkkiä työni äärestä takavasemmalle vessaan, mutta housuihin oli lorahtanut (anteeksi ällötys) vain runsaasti valkovuotoa.
Nyt sitten pitäisi malttaa viikon verran ainakin ennenkuin testaa, jos ei tätiä kuulu.
Puolukka: Suurella todennäköisyydellähän kyse on keltarauhasesta, jos vuoto-ongelma lakkaa Teroluteilla, mutta minulla se ei täysin poistunut. Toisekseen onhan noita keltarauhasarvoja mitattu useamman kerran ja aina ne on olleet normaalit kiertopäiviin nähden... Joten otappa tästä selvää.
Fresca: PCOS:ään on apukeinoja, joten älä huoli. Onko kiertosi miten epäsäännöllinen tai normaalia pitempi? Ylipainoa jos on yhtään, niin reippaasti vaan laihdutuskuurille. Se on monille jo riittävä apu raskautumista ajatellen.
Tellulle tsemppiä uuteen kiertoon. Perästä varmaan tullaan viikonloppuna tuonne maaliskuisiin...
RM: Joo tottakai papassa näkyvät hoidetaankin yleensä melko nopeasti, mutta minullahan papa on ollut luokka 1. Ja tuo solumuutoskin on luokiteltu CIN1-tasoiseksi, joka vastaa siis lievää dysplasiaa. Niitä hoidetaan aikaisintaan kahden vuoden kuluttua toteamisesta, ellei elimistö ole siitä itse hankkiutunut eroon. Mutta tosiaan tätä seksin jälkeistä vuotoa aion nyt korostaa ja vaatia jotain selitystä siihen. Voihan se johtua kuitenkin keltarauhashormonista, mutta jotain tälle pitäisi tehdä...
Tsemppiä sinne hautomoon! :) Ja kannattaakin nauttia näistä kesäkeleistä. Sitä ei tiedä miten kauan niitä riittää.
Tepsuttelija: No oletpa joutunut lääkärillä ravaamaan! Toivottavasti saat pian sellaisen lääkäriajan, että saatte selvyyden siihen endoonkin. Sehän aiheuttaa juuri ennen menkkoja kipuja, jotka voi olla koviakin. Lievä endohan ei välttämättä vaikuta lasten saantiin, joten ei kannata ainakaan panikoitua ennen kuin asia on tutkittu. Joillakin se vaan sit vaikuttaa mm. ovulaation, niin jotain joudutaan jotain asian suhteen tekemään.
ON: Ei ole onneksi mitään tiputtelivuotoja tullut tuon yhden kerran jälkeen. Ei kyllä olla peittojakaan heiluteltu sen sunnuntain jälkeen, kun työvuorot on aivan ristissä taas. TÄnään on ollut alavatsalla hyvin menkkamaista vihlontaa, joten vaikuttaisi siltä, että vuoto alkaa ajallaan perjantaina. Ei siis mitään uutta tämän taivaan alla ja usko on koetuksella tämän asian suhteen. Soitan kuitenkin polille maanantaina ja kysyn tarkemmin ajankohtaa, milloin päästäisiin pakastealkionsiirtoon. Onneksi niitä alkioita on 7 pakkasessa, jos vaan kestävät sitten sulatuksen.
Marjana kp 27/29-31 Dpo 12 yk 3v 2kk
Heissan!
Marjana: tsemppiä kierron loppupäiviin! Jos ne peevelin menkat alkaa niin sitten vaan soittoa polille. Toivotaan, että osaavat sanoa jotain konkreettista pas:n aikataulusta.
Muille iso tsemppi kans ja jaksuja!
).( Musasolu irtosi yöllä, joten hautomo-olo helpottanee pikkuhiljaa. Ajoitus on jälleen ollut paras mahdollinen, joten toivotaan, toivotaan. Hiukan tiukalle ajoituksen kans menikin kun lähdin tänä aamuna kuopuksen kanssa ystäväni luo parin päivän kyläreissulle. Alkujaan piti lähteä jo vrk aiemmin, mut myöhensin menoa, jotta olen kotona oviksen aikaan. Ei viitsi turhaan popsia hormoneja ja olla sitten h-hetkellä liesussa :). Nyt siis tälle kuulle taas parhaamme yritetty. Mies jäi viettämään laatuaikaa ja meilläkin on varmaan kiva reissu.
Nauttikaahan auringosta!
RM dpo0
Moikka! Olen ollut aina välillä taustalla seuraamassa teidän muiden menoa ja ajattelinkin liittyä johonkin ketjuun mukaan, mutta suureksi ihmeeksi ja onneksi tästä kierrosta tärppäsi ja selkeä + ilmstyi testiin 4.6. Pyytäisinkin apua/neuvoa nais ihmisiltä jorka ovat jo äitejä, sillä tämä (jos kyydissä pysyy) on esikoinen. Netissä olevien laskureiden mukaan olisin nyt raskaana viikolla 4 tai 5.
Eli menkkojen ois pitäny alkaa 2.6 ja menkkakipujen tapaiset oireet alkoivatkin jo 1.6. Kun menkkoja ei kuulunut mutta vatsan nipistelyt jatkuivat ja lisäksi tuli kuvottava olo, niin testasin ja plussahan se oli :) Vatsan nipistelyt ja kuvottava olo jatkuivat, kunnes tänään loppui kuin seinään! Onko siis normaalia että raskausoireet yhtäkkiä vain loppuvat vai tarkoittaako tämä sitä, että vauvan alku on kuollut? :( Minkäänlaista vuotoa ei ole..
Noniin nyt on menkat alkamassa. Eli huomenna onkin kp1 ja tipahdan maaliskuulle.
Kipuja ollut jo 2 viikkoa, mutta nämä pari päivää gynen ronkkimista on ollut yhtä tuskaa. Saimpa kiireettömän lähetteen taas polille jossa nyt sitten vihdoin tutkitaan missä kaikkialla sitä endoa on ja sopivammat kipulääkkeet. Jotenkin mulla on helpottunut olo. Oon pitkään pelännyt että jotain on vialla ja nyt tiedän etten turhaa ole sitä pelännyt. Kipuja on ollut jo pitkään ja tämä vaa todistaa etten ole ylireagoinut. Ei menkkojen tulo pitäisi vissiin tuntuakkaan tältä... Jotenkin helpompi suhtautua tähän vauvaprojektiin kun tietää että tässä voi tosiaan tietyistä syistä vierähtää hetki. Kaikki aikanaan ja nyt voin lopettaa stressaamisen. (:
RM: Hyvä, että sait lähtöäsi viivästettyä. Olen samaa mieltä, että ei niitä hormonikiertoja viitsi turhaan käydä läpi. Tsemppiä piinaviikoille! :)
Rianna: Kannattaa varmaan soitella omaan terveyskeskukseen, niin osaavat yhdistää sinut oikeaan paikkaan asiaa kysymään ja varailemaan ultra-aikaa.
Tepsuttelija: Hienoa, että sait lähetteen ja pääset asiassa eteenpäin.
Oma napa odottelee loman alkamista ja myös niitä menkkoja... Eilen pieni vuototippa jo ilmestyi, joten eiköhän viimeistään huomenna hanat aukea. Mieli on kuitenkin tällä hetkellä ihan seesteinen jostain syystä. Välillä on ollut hankalampia päiviä, mutta ehkä tämä kesä kuitenkin auttaa jaksamaan. :)
Marjana kp 29/29-30 dpo 14 yk 3v 2kk
Täällä mennään kp 23/25. Kalenterin mukaan pitäisi alkaa tuhruvuoto jos menkat meinaisi tulla kylään. Will see.
Tänään myös selviää verikokeiden tulos (käynyt lääkärissä mahaoireiden takia). Jos sieltä löytyy keliakia, mitä tässä vähän epäiltiin, niin se osittain selittäisi ettei raskauduttu. En tiedä kuinka kaukaa haettu tää mun teoria on, mutta google sanoi, että hoitamaton keliakia vaikuttaa raskautumiseen naisella. Mä jotenkin toivon että se löytyisi sieltä, että pääsis hoitamaan sen ja sitten voisi keskittyä lapsentekoon.
Ihan tämmönen seesteinen olo täällä myös.
Jaksamista kaikille!
).( Nyt kp 19. Ovista en ole senkummemmin yrittänyt bongailla, miten nyt niitä normi limat ja kipuilut on tullut huomattua. Oviksen ois pitänyt olla oireiden perusteella 2-3 pv sitten. Nyt aamulämmöt ei ole kuitenkaan lähteneet nousuun, eli lienee sitä ovista ei sitten tässä kierrossa tapahtunutkaan :( Noh, ei auta kuin odotella uutta kiertoa. Toivottavasti tää kierto ei kuitenkaan veny.
Onnittelut Pihlaja! :)
Tepsuttelija: todella ymmärrän mistä puhut! Tuo on niin ärsyttävää. Jotkut ihmiset eivät vielä ollenkaan edes ajattele, että kyseessä on henkilökohtainen asia, josta ei olisi tarpeen tiedustella... Ja minuakin ärsyttää sen korostaminen, kuinka kaikki ovat tulleet raskaaksi ensimmäisestä yrityksestä. Jostain syystä se aina mainitaan. Ihan kuin se olisi joku meriitti.
ON: ovulaation jälkeen alkoi melko pian uudestaan limainen "ovulaatiovuoto", ihan samanlaista limaa siis kuin aina ennen ovulaatiota. Parissa päivässä se kuitenkin loppui. Ajattelin, että ehkä tämä johtuu teroluteista? Eli eipä täällä paljoa tapahdu :)