Ruoan mässytys saa mut raivon partaalle.
Ja alkaa oksettaa kuunnella sitä. Saavatko jotkut tyydytystä mässyttää kovaäänisesti ruokaa muiden ollessa lähettyvillä?
Kommentit (128)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 17:33"]
millä perusteella maiskutus olisi jokin huono käytöstapa? Koska se sattuu ärsyttämään juuri sinua? Ei kuule asia ihan noin mene, sillä ongelma on teidän päässänne. Yhtä hyvin kuka tahansa voisi poimia teidän ulkonäöstä, pukeutumisesta tai käytöksestä jonkin asian ja nuhdella teitä siitä. Yrittäkään tulla toimeen neuroosinne kanssa. Siitä voi myös oppia pois.
[/quote]
Siinäpä sulle miettimistä.
Minua ärsyttää suunnattomasti se, kun mies ryystää ja mässyttää. Todella ärsyttävää kuunnella, kun se on ihan sama mitä ruokaa syö tai mitä juomaa juo, niin se ryystää sitä. Mä en ymmärrä miten esim. leipää tai makaroonia yms. voi ryystää! Se ainaki osaa sen homman...ensin ottaa ruokaa suuhun ryystäen ja sitten vielä mässyttää kova äänisesti. Olen huomauttanut asiasta useamman kerran, mutta se vain suuttuu siitä. Tuo on kyllä minusta todella epäkohteliasta. Se on kyllä oikea ryystämisen maailman mestari ja minun ruokahalun viejä :(
Sama juttu. Mikähän evoluution juttu tämäkin on, että ruoan maiskutus saa monen ihmisen aivan raivon partaalle? Meillä kanssa mies mässyttää, mutta en ihmettele, koska miehen lapsuudenperheellä on aivan järkyttävät pöytätavat. No ymmärrän, että kolmelle pojalle ei ehkä jaksettu opettaa pöytätapoja ihan vimpan päälle, mutta silti... maiskutus, mässytys, ruoan kaivaminen hampaanväleistä sormin, röyhtäily, piereskely, you name it. Aivan järkyttävää.
Millähän perusteella olette puolisonne valinneet? Ettekö seurusteluvaiheessa syöneet ulkona tai yleensä missään? Kyllä huonot ruokatavat ovat olleet näkösällä silloin jo.
Jostain muistan lukeneeni, että Kiinassa maiskuttaminen on positiivinen asia. Sillä siis kehutaan ruokaa. Sama juttu röyhtäilemisen kanssa.
Sinne ei siis kannata mennä :)
Mä joudun kanssa ajoittain miehelleni huomauttamaan, että syö suu kiinni. Ja tiedän muuten tosi paljon ihmisiä, joita maiskuttaminen ja mässytys ärsyttää. Aika yleismaailmallinen ilmiö selkeästi :)
Se, että ruoka syödään tarjoiluastian päällä, eli seisotaan etukumarassa siinä edessä ja syödä maiskutetaan. Ruokapöytäkin on keksitty.
Täällä myös yksi mässyttämisestä ja ryystämisestä ärsyyntyvä!
Siinä on jotain niin inhottava ja kamalaa. Oma ruokahaluni menee. Alan pahimmillani yökkimään jos joku ryystää.
Ei ole muuta niin yököttävää. uh...
Minä myös inhoan suu auki syömistä. Oikein näkyy miten ruokavelli siirtyy kielen päällä poskesta toiseen. Tällaisia mässyttäjiä on työporukoista alkaen joka paikassa. Nuoret, sievät naisetkin märehtivät ja röhkivät kuin eläimet.
Toinen ällöttävä porukka on purkan mäiskyttäjät. Sellaista lätistävät suussaan varsinkin keski-ikäiset naiset!
Entäpä jos videoisitte mässyttäjämiestänne aterialla. Uskoisivatko he, että ihan aiheellisesti olette heitä moittineet huonoista ruokailutavoista, kun olisi dokumenttiakin näytettävänä? Muistakaa tarkistaa, että äänet tulevat mukaan.
Oma lapseni hotkii ruokaillessaan perheen kesken. Olen huomauttanut siitä hänelle useasti. Kuulemma vieraiden seurassa hän syö niin kuin olen opettanut, mutta perheen kesken hän omasta mielestään saa syödä miten haluaa.
En ole ap, mutta olen tehnyt joskus samasta aiheesta aloituksen.
Erityisesti minua ällöttää poikalasten vanhemmat, jotka eivät kiellä pojiltaan mässytystä. Toki olen törmännyt myös nassuttaviin ja mässyttäviin tyttöihinkin, mutten aivan niin usein kuin poikiin.
Hyi, hyi hyi.
ps. Myös kovaäänisesti nenän kautta tuhisijat ovat aika luotaantyöntäviä.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 11:05"]
En ole ap, mutta olen tehnyt joskus samasta aiheesta aloituksen.
Erityisesti minua ällöttää poikalasten vanhemmat, jotka eivät kiellä pojiltaan mässytystä. Toki olen törmännyt myös nassuttaviin ja mässyttäviin tyttöihinkin, mutten aivan niin usein kuin poikiin.
Hyi, hyi hyi.
ps. Myös kovaäänisesti nenän kautta tuhisijat ovat aika luotaantyöntäviä.
[/quote]
Kyllä me kiellämmekin poikalapsiamme syömästä rumasti, mutta emme tee sitä kaikkien kuullen.
Minua nolottaa, jos lapseni syövät rumasti, vaikka ruokailutavatkin on tullut opeteltua aikanaan.
Mielestäni kuitenkaan toisen ruokailutapoihin puuttuminenkaan julkisesti ei ole hyviin tapoihin kuuluvaa. Ojennankin lapsiani kotona, perheen kesken.
Minun miehelläni on kammottava tapa leipää syödessä: hän syö suu auki ja hengittää kuin tuulivoimala samalla. Ja kun on suu auki, siis mässyttää samalla. Ja kaataa juomaa suuhun kuin viemäriin ja hengittää kamalan raskaasti. Pelkään että joku päivä vielä tukehtuu tuohon horsimiseen. Ja samalla sitten puuskauttaa ilmaa nenästään kuin joku eläin, en nyt osaa sanoa mikä puhisee vihaisesti nenän kautta, mutta sellainen. Karseita ääniä.
Minua surettaa, kun jotkut eivät ymmärrä, miten hyvin asiat ovat kun voivat murehtia jonkun ruokailuäänistä.
Nauttikaa ihmiset elämästä ja keskittykää vähän vähemmän tuohon valittamiseen. :)
Tuo on kyllä tökeröä, että ihmiset huomauttelee muille maiskutuksesta ja odottaa että sormia napauttamalla se loppuu. Jokaisella meistä on ärsyttäviä tapoja, osaisitko sinä lopettaa omasi jos olisit sitä aina tehnyt ja joku pyytäisi lopettamaan? Etenkin jos et itse huomaa/kiinnitä huomiota koko asiaan?
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 11:22"]
Tuo on kyllä tökeröä, että ihmiset huomauttelee muille maiskutuksesta ja odottaa että sormia napauttamalla se loppuu. Jokaisella meistä on ärsyttäviä tapoja, osaisitko sinä lopettaa omasi jos olisit sitä aina tehnyt ja joku pyytäisi lopettamaan? Etenkin jos et itse huomaa/kiinnitä huomiota koko asiaan?
[/quote]
Itse asiassa kyllä osasin, kun siitä huomautettiin :) Hoin erästä sanaa, mikä on meillä sukuvika (lähes kaikki suvun naispuoliset henkilöt hokevat samaa sanaa samassa yhteydessä, kukaan ei tiedä mistä se johtuu). Se ärsytti silloista miestä, joka huomautti siitä, ja kas: en tee sitä enää :)
Mä en halua ärsyttää ihmisiä, joten jos mä teen jotakin mikä saa jonkun raivon partaalle, toivon tosiaan, että siitä mulle huomautettaisiin :) Eikä minulle tulisi mieleenkään ihan kenelle tahansa huomauttaa, mutta omalle miehelle kyllä, jos siis kahdestaan olemme. Tai no on yksi asia, josta jouduin kerran huomauttamaan sukuloimassa oltaessa:
Mies otti kaikenlaista pöydästä ja kurotteli lautaseni yllä, jolloin hänen hihansa ui ruoassani. Ottaen huomioon, että hän oli juuri leikkinyt perheen koiran kanssa (ja minä olen vaikeasti allerginen koirille), ja hänen hihansa oli täynnä koirankarvaa... Silloin tuli sanottua aika tiukkaan sävyyn, että "ole hyvä ja PYYDÄ, en pidä siitä, että kurottelet lautaseni yli". Senkin jälkeen olen muutaman kerran joutunut muistuttamaan, ettei toisten lautasten yli saa kurotella, varsinkaan minun! :D Onneksi on sen verran hyvä itsetunto miehellä, ettei moisesta loukkaannu, vaan ainakin yrittää ottaa opikseen :)
T. 16
Mässyttäminen ja ryystäminen näyttäisi ainakin omassa tuttavapiirissä olevan muutenkin yhteydessä siihen, paljonko näitä ihmisiä kiinnostaa ottaa muita huomioon.
Omalle miehelle aikani sanoin kauniisti aluksi ihan sen takia, että hän lounastaa usein työn puolesta esimerkiksi tavarantoimittajien kanssa, ja ajattelin, että häntäkin kiinnostaa se kuva, minkä hän itsestään antaa. Kuvittelin, ettei hän itse ole tajunnut mässyttävänsä. Joitakin vuosia myöhemmin tajusin, ettei kauniisti sanominen auttanut mitään, ja sanoin muutaman kerran rumasti. Mies tietenkin suuttui, ja tulin lopulta siihen tulokseen, että mässyttäminen on hänen valintansa, ja minä taas voin valita, kuuntelenko sitä. Emme siis juuri koskaan ruokaile yhdessä. Jos hän aikoo napostella telkkarin ääressä, minä keksin muuta tekemistä. Hänen ei tarvitse lopettaa mässytystään ja ryystämistään eikä minun tarvitse kuunnella hänen ruokailuääniään.
Kaikkein käsittämättömintä on, että mies ilmeisesti kuvittelee, ettei hänen maiskutuksensa enää haittaa minua, kun en ole enää huomauttanut siitä...
lukaisepa "olen mieluiten yksin kotona hiljaisuudessa" -ketju
siellä puhetta aistiyliherkkyyksistä
Mulla ei oikeastaan muut äänet inhota, mutta tuo ruoan maiskuttaminen ja juomien ryystäminen on jotenkin aivan kamalaa - ja tulee oikeasti fyysisesti huono olo sen kuuntelusta. Ärsyttää kun miehen pitää aina puskea lähettyville syömään todella kovaäänisesti ja hermostuu jos huomautan suu auki syömisestä. Mietin, että saako siitä se syöjä jotain ylimääräistä tyydytystä kun syö mässyttämällä, lisääkö se jotenkin sitä syömisen nautintoa? En tajua.
itellä on sama ongelma! 60 v bileiden ruokapöydässä veti naaman niin täytee ruokaa että oli posket revetä, mässytti monttu auki ja puolet paidalle
sitte ku sille olen sanonu että syö naama kii ni ei voi uskoa ku mätystää monttu auki että kaikilla menee ruokahalu.
et ole ainoa jota asia kuvottaa
millä perusteella maiskutus olisi jokin huono käytöstapa? Koska se sattuu ärsyttämään juuri sinua? Ei kuule asia ihan noin mene, sillä ongelma on teidän päässänne. Yhtä hyvin kuka tahansa voisi poimia teidän ulkonäöstä, pukeutumisesta tai käytöksestä jonkin asian ja nuhdella teitä siitä. Yrittäkään tulla toimeen neuroosinne kanssa. Siitä voi myös oppia pois.