Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistattehan, että käytösnumero 8 on HYVÄ?

Vierailija
11.05.2013 |

Siis normaali, tavallinen ja kohtelias oppilas? Yhdeksikkö on jo sitten erittäin hyvä ja tokkopa Jeesuskaan olisi ihan kymppiä saanut.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Mulla oli pääosin kympin käytös vaikken ollutkaan hiljaisimmasta ja kilteimmästä päästä kouluaikanani. Kasista olisin saanut selkääni kotona. Ysistäkin sain korvia kuumottavan puhuttelun..

Toisaalta, kun minä olin koulussa, jopa me vilkkaammatkin kunnioitimme opettajia ja tottelimme heitä. Vanhemmillakin oli sananvaltaa teineihinkin, eivätkä he olleet samanlaisia vässyköitä kuin nykyteinien vanhemmat.

Ja muuten samalla tavalla tulen pitämään puhuttelun omille lapsilleni jos tulevat ysiä alemman käytösnumeron kanssa kotiin.

Vierailija
2/14 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen sai kympin sillä että oli kunnolla. Lapseni opettaja kertoi että nykyinen kasi on entinen kymppi; nykyään ysiinkiin vaaditaan jo se ettei ole koskaan/yhtään esim. myöhästymisiä, läksyunohduksia tai muitakaan huomautuksia ja on näkyvästi auttavainen muita kohtaan, keräilee vaikkapa roskia koulun käytäviltä ym. extraa. Ja kympin saa vain jos sen hyvän käytöksen lisäksi on aktiivinen esim. tuomalla koululle kunniaa jollain saralla, toimii erilaisissa ylimääräisissä projekteissa ja luottamustehtävissä koulussa. Että näin.

nimim. Myös se entinen kympin oppilas. Nykyään taitais olla kasikin tiukassa sillä käytöksellä. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään enää hyvään käytökseen ei riitä, että istuu nurkassa hiljaa, onneksi.

Hyvä käytös on hyvät sosiaaliset taidot.

Vierailija
4/14 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajalta iyselin syytä kasin käytökseen äärimmäisen hyvin käyttäytyvästä lapsesta ja kahdeksan tulee jos lapsi on äärimmäisen hyväkäytöksinen aina. Mutta yhdeksikön saa vasta jos osaa vaikuttaa siihen että muutkin käyttäytyy täydellisesti. 

Vierailija
5/14 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi hyvät käytösnumerot tarkoittaa vain tottelevaista ja ajattelukyvytöntä yksilöä. Eli sellaista mitä peruskoulu koittaakin vekaroista muovata. Itse en olisi ylpeä tollasista numeroista.

Vierailija
6/14 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasihan on jo vuosikausia ollut hyvä numero käytöksessä ja kaikissa aineissa.

Vierailija
7/14 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks mun viesti on poistettu tästä välistä?! Näkyi kyllä äsken!

Mulle tulee paskaa niskaan, kun annan yhdelle kiltille tytölle vaan ysin käytösnumeroksi. Oikastaan mun pitäisi antaa sille kasi, mutta täytyy myöntää että en taida uskaltaa!

ope

Vierailija
8/14 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää numeerinen arvostelu ainakin ala-asteella. Oppilalle ei tule selväksi että miten olisi voinut vielä parantaa käyttäytymistä ja mitä teki oikein. Lukuaineissa ymmärtää numeerisen arvostelun sen jotenkin, koska pisteet tulee tietyistä tehtävistä osaamisen perusteella. Taito ja taideaineissa numeerinen arvostelu on ihan omituista. Käyttäytyminen myös on huono arvostella numeerisesti. Niinhän se menee, saadaanpa taas paheksumista nuorten ja lasten huonosta käyttäytymisestä kun käytösnumerot on tipahtanut kympistä kasiin.

Vierailija
9/14 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun aikanani kymppi oli se lähtökohta, jonka sai jos käytöksessä kaikki oli asiallisesti kohdallaan. Siis osattiin olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan, sanottiin hei ja kiitos ja ei kaiveltu nenää tai haistateltu. Useimmilla taviksilla käytös oli 9 tai 10, riippuen lähinnä hajamielisyydestä. Kasi oli jo selvästi alle oletustason.

Vierailija
10/14 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 10:26"]

Minun aikanani kymppi oli se lähtökohta, jonka sai jos käytöksessä kaikki oli asiallisesti kohdallaan. Siis osattiin olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan, sanottiin hei ja kiitos ja ei kaiveltu nenää tai haistateltu. Useimmilla taviksilla käytös oli 9 tai 10, riippuen lähinnä hajamielisyydestä. Kasi oli jo selvästi alle oletustason.

[/quote]

Niin mutta nyt puhutaankin nykyajasta.

Vierailija
11/14 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kyllä kympin täytyy nykyaikanakin olla lähtökohta, jota käytöshäiriöt ja muut virheet sitten vähentävät.

Vierailija
12/14 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tosiaan arvosteluasteikko on muuttunut. Ennenhän kymppi oli lähtökohta, ja jos käytösnumero oli jotain muuta, sopi kysyä mitä ongelmia oppilaalla on. Kasin käytös oli jo tahallista myöhästelyä, vastaanjankkaamista, pulinaa tunnilla tms.

Pojallani on käytös seiska ja sen kylkiäisinä on Wilmassa tavan taka opettajalla asiaa kotiin levottomasta käytöksestä. Silti opettaja ei pidä lastani häirikkönä vaan sanoo ettei eroa mitenkään luokan muista pojista. Kyselin huolissani opettajakaveriltanikin, mitä tehdä kun pojalla on noin huono käytösnumero. Hän sanoi, että sehän on aika hyvä. Kutonen on jo sellainen vähän huono. Monella lapsella on kasi. Ysin ja kympin lapset ovat kullannuppuja, jotka ovat Versossa ja koulun ympäristötoimikunnassa ja oppilaskunnassa ja ovat muutenkin sellaisia koulun tukipilareita. Mutta jotkut opettajat antavat edelleen hiljaisille ja tunnollisille niitä kymppejä, kuten tapa oli 80-luvulla.

Vierailija
13/14 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 10:26"]

[/quote]

Niin kun mä sanoin aiemmin. Peruskoulu on kuin koirakoulu. Kun sä tottelet auktoriteettia kyseenalaistamatta mitään, niin sä olet hyvä oppilas.

Vierailija
14/14 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppi annetaan sellaiselle oppilaalle, jonka käytös on tietysti moitteetonta mutta joka on luokkahengen kohottaja, kaikkien kaveri, menee yksinäisen luo, ottaa toiset todella hyvin huomioon, tervehtii aina... näitä oppilaita löytyy yläasteelta suht harvasta luokasta. Jossakin luokassa voi olla yksi tai kaksi.

T. Ope

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme