Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten järjestää isätapaamiset kun miehellä lapsi monesta liitosta?

Vierailija
11.05.2013 |

Vähän vaikee oli muotoilla otsikko, mutta meillä siis on se tilanne, että miehellä on exänsä kanssa yksi lapsi, jonka kanssa tapaamiset on sovittu niin, että joka toinen lauantai mies on exänsä luona hoitamassa poikaa klo 12.00-21.00, ja joka toinen lauantai lapsi tulee miehen luoksi (meille) yöksi.

Tämä järjestely on hoidettu näin siksi, että mies tekee arkisin pitkää työpäivää (Lähtee aamulla klo 5.00, tulee illalla about klo 21.00 kotiin) ja sunnuntaisin on satunnaisesti töitä myös. Lapsen äiti ei halua olla erossa lapsestaan pidempään kuin yhden yön.

Tämä on toiminut hyvin tähän asti. Meillä on yhteinen 1-vuotias. Nyt meille on ilmeisesti ero tulossa, ja mietinkin että miten saadaan järjestettyä tämän meidän yhteisen lapsen isätapaamiset tuon vanhemman pojan lisäksi? Kun tosiaan mies ei arkena yksinkertaisesti ehdi, kun on töissä, ja viikonloppuna on joko exänsä luona hoitamassa poikaa tai poika hänen luonaan. Periaatteessa luulen, että silloinkun vanhempi poika on miehen luona la-su yön, niin meidänkin poika voi olla, mies pystyy kyllä hoitamaan kahta, mutta mielestäni ei ole tarpeeksi 1-vuotiaalle nähdä isäänsä vain 1 yö/2vk.

Onko jollain edes vähän samansuuntaista tilannetta, tai jotain vinkkejä? Aivot jotenkin niin jumissa koko tilanteesta, ettei ajatus kulje...

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 20:10"]

Valehteli nimensä? Sä teit sille miehelle lapsen, etkä ollut edes ohimennen nähnyt esim. passia tai jotain laskua? Tuo työntekokin voi olla jotain ihan muuta... Ties vaikka paljastuisi joku kolmaskin lapsi tai vaikka avioliitto. Saakohan maistraatista jotain tietoja...

Sori kun menee ohi aiheen. Tämä on jännittävää.

[/quote]

Sillä on passissa se nimi ja ikä, minkä mulle on alunperin sanonut. Mikä ei siis ole oikea. Passin kansalaisuuskin on väärä. Toi työnteko on oikeasti työntekoa, tiedän tasan missä on töissä ja millon, ja luottamuspulan takia myös tarkistan aina että on ollut sielä. Tämä nyt ei sinänsä liittynyt aiheeseen, eikä sillä ole edes mitään merkitystä tässävaiheessa mikä on miehen oikea nimi tai käykö töissä. Pointti on se, että kaikesta on valehdellut jos on ollut mahdollista. Osan valheistä ymmärrän, osaa en.  Ja ihan väleissä pystytään olemaan ja riidoitta, ja siksi onkin hyvä erota nyt, kun pystytään se vielä tekemään akuisten tavoilla ja lasta satuttamatta.

Mulla on tässä nyt tän päivän aikana muodostunut muutama idea näistä tapaamisista, pitä puhua miehen kanssa kun se tulee kotiin. Tässä tän hetkiset osittain mietityt vaihtoehdot:

1.Toi mitä täällä on ehdotettu, että lapset aina isällään molemmat yhtäaikaa joka toinen lauantai tai joka lauantai. Luulen että aiheuttaa vänkäämistä sekä miehen että exän taholta.

2. Mies jatkaa tapaamisiaan vanhemman pojan kanssa niinkun tähänki asti. Silloin kun poika on isällään yötä la-su, on meidän poika myös sielä yötä. Silloin kun mies on poikansa kanssa exällään lauantait, tulee katsomaan toista lastansa tänne sunnuntaina, ja saa siis luvan pitää sunnuntait töistä vapaana. Tämä tällähetkellä mun suosikki vaihtoehto koska näin molemmat lapset saavat myös kahden keskistä aikaa isänsä kanssa, ja lisäksi tietysti nähdä toisiaan. Tähän voi olla miehellä sanomista, koska tiedän ettei haluaisi kaikkia viikonloppuja olla täysin kiinni lapsissa, vaan haluiaisi välillä lähteä baariin tai muuten rentoutua.

kääk... joku kolmaskin kävi mielessä mutta unohtui jo. ei ollut kuitenkaan hyvä,.

ap

Vierailija
22/46 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sillä on väärennetty passi tai ainakin väärennetyt tiedot siinä? Kiva heppu. Tunnetkko sen sukulaisia lainkaan? Tiedätkö edes mikä äidinkieli sillä on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan vaihtoehtoa numero 2. Mullakin on mies, jolla on 2 lasta edellisestä liitosta ja meillä on siis yhteinen lapsi. Tässä ollaan eron partaalla keikuttu mutta toistaiseksi ei nyt kuitenkaan olla eroamassa vaan sinnitellään ihan kaikkien lasten takia. Joka tapauksessa olen itsekin miettinyt, miten tapaamiset mahdollisessa erotilanteessa järjesttäisiin. Meillä tämä yhteinen lapsi on siis 8kk vanha eikä mitään yökyläilyjä tietenkään tulisi vielä pitkään aikaan. Vanhemmat lapset on meillä joka toinen vkl pe-su.

Jos me eroaisimme, niin vaatisin ensinnäkin, että mies tapaa ensin lasta täällä meidän kotonamme. Tähän mies myös suostuisi, olemme puhuneet aiheesta. Sitten joskus kun olisi ajankohtaista, että lapsi alkaisi vierailla isän luona, haluaisin ehdottomasti että hän olisi isän kanssa kaksin. Syynä se, että nämä kaksi vanhempaa lasta ovat todella vilkkaita ja miehen huomiokyky ei mitenkään riitä edes kahden, saati sitten kolmen lapsen yhtäaikaiseen vahtimiseen. Toki tuolloin lapset olisivat isompiakin, mutta silti. Meillä siis tyyliin mies tekee ruokaa ja ei mitenkään vain "pysty" silloin vahtimaan lapsia. Yhteinen lapsi on noina tapaamisviikonloppuina tosi vähällä huomiolla miehen osalta.

Njaa. Tuskin tämä nyt sua auttoi, mutta vertaistukea... Tai jotain.

Vierailija
24/46 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 21:17"]

Siis sillä on väärennetty passi tai ainakin väärennetyt tiedot siinä? Kiva heppu. Tunnetkko sen sukulaisia lainkaan? Tiedätkö edes mikä äidinkieli sillä on?

[/quote]

Niin, onko miehen passi tosiaan väärennetty? Jos on, niin oletko ajatellut ilmoittaa asiasta poliisille? Tuollainen kertoo helposti siitä, että mies on mikä lie rikollinen, laittomasti maassa tms. Uskallatko edes antaa sille lapsen tavattavaksi kahden kesken?

Vierailija
25/46 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se onkin niin, että ne edellisten suhteiden lapset on aina kovin vilkkaita? Kai te tajuatte, että ne teidänkin lapset tulee olemaan samanlaisia huomionkipeitä, eroa oireilevia "vilkkaita" lapsia.

Vierailija
26/46 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 21:19"]

Kannatan vaihtoehtoa numero 2. Mullakin on mies, jolla on 2 lasta edellisestä liitosta ja meillä on siis yhteinen lapsi. Tässä ollaan eron partaalla keikuttu mutta toistaiseksi ei nyt kuitenkaan olla eroamassa vaan sinnitellään ihan kaikkien lasten takia. Joka tapauksessa olen itsekin miettinyt, miten tapaamiset mahdollisessa erotilanteessa järjesttäisiin. Meillä tämä yhteinen lapsi on siis 8kk vanha eikä mitään yökyläilyjä tietenkään tulisi vielä pitkään aikaan. Vanhemmat lapset on meillä joka toinen vkl pe-su.

Jos me eroaisimme, niin vaatisin ensinnäkin, että mies tapaa ensin lasta täällä meidän kotonamme. Tähän mies myös suostuisi, olemme puhuneet aiheesta. Sitten joskus kun olisi ajankohtaista, että lapsi alkaisi vierailla isän luona, haluaisin ehdottomasti että hän olisi isän kanssa kaksin. Syynä se, että nämä kaksi vanhempaa lasta ovat todella vilkkaita ja miehen huomiokyky ei mitenkään riitä edes kahden, saati sitten kolmen lapsen yhtäaikaiseen vahtimiseen. Toki tuolloin lapset olisivat isompiakin, mutta silti. Meillä siis tyyliin mies tekee ruokaa ja ei mitenkään vain "pysty" silloin vahtimaan lapsia. Yhteinen lapsi on noina tapaamisviikonloppuina tosi vähällä huomiolla miehen osalta.

Njaa. Tuskin tämä nyt sua auttoi, mutta vertaistukea... Tai jotain.

[/quote]

Kiitos tästä! Helpottavaa kuulla, että jollain muullakin on vähän edes samansuuntaista tilannetta. Aina tälläkin palstalla puhutaan näistä uusperhekuvioista kun on edellisen suhteen lapsia ja nykyisiä, mutta ei ikinä ole tullut vastaa tällaista tilannetta, että niitä lapsia onkin kahdesta edellisestä suhteesta.

Ja olen tavannut miehen sukulaisia, ja tiedän kyllä nykyään miehen historian ja ym. kun olen pitkän aikaa asioista jutellut miehen äidin, sisarusten jne. kanssa. Miehellä on oma menneisyytensä, ja syyt miksi on sitä peitellyt. Ei liity hänen kykyynsä olla isä tällähetkellä eikä vaikuta tähän meidän tilanteeseen enää. Ero on monien asioiden summa, ja ihan yhteistuumin tehty päätös.

Mäkin kallistun vahvasti tohon 2. vaihtoehtoon, mutta tosiaan tiedän, että mies pistää hanttiin kun haluaa joskus rentoutua ja olla itsekseenkin. No, onneksi tässä ei ole kiirettä tehdä päätöksiä. Sainpahan vähän omia ajatuksiani järjesteltyä.
 Kiitos kaikille, eiköhän tää ollut tällä melko selvä... sitten vaan miehen kanssa suplimaan asioita rauhassa...

ap

Vierailija
27/46 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 21:23"]

Miten se onkin niin, että ne edellisten suhteiden lapset on aina kovin vilkkaita? Kai te tajuatte, että ne teidänkin lapset tulee olemaan samanlaisia huomionkipeitä, eroa oireilevia "vilkkaita" lapsia.

[/quote]

Tähän vielä pakko kommentoida, että mä tykkään miehen ja hänen exänsä lapsesta ihan älyttömästi, ja toivon, että vielä joskus näen erommekin jälkeen. Olen kyseistä poikaa hoitanut tosi pienestä asti ja meillä on tosi hyvä suhde.

Poika on kuulemma ihan samanlainen luonteeltaan kun mies oli pienenä, ei tahdo pysyä paikoillaan ja leikkiminen on kivaa vaan sillonkun joku hajoaa. Mä itse veikkaan että tätä perusluonnetta tekee veilä "vilkkaammaksi" se, että erosta johtuen lapsen äiti antaa kaiken periksi eikä uskalla kieltää mitään (tämän äiti sanonut itse, mä en tiedä mitä heillä tapahtuu) ja isä kun näkee lastaan niin harvoin, on myös lepsu, ja katsoo vaan rakkaudella kun lapsi riehuu, eikä uskalla laittaa rajoja, ettei lapsi totea, että äidin luona on kivempaa kun saa tehdä mitä haluaa. Mä olen sitten yrittänyt omalta osaltani lasta kasvattaa miten meillä käyttäydytään, ja se aina toimiikin niin, että sunnuntaina ennen lähtöä alkaa olla ihan kunnolla, mutta seuraavaan vierailuun mennessä taas kaikki unohtuu ja rajoja koetellaan. Ja kun minä eron myötä poistun tästä kuviosta, ei kukaan enää rajoita pojan touhuja. Olen siis ihan samaa mieltä siitä, että pitkälti ainakin tämän pojan vilkkaus ja huomionhakuisuus johtuu varmasti erosta. Ja oman jujunsa siihen tekee vielä se perusluonne joka on vauvasta asti ollut omanlaisensa. Meidän yhteinen lapsi on tosiaan vasta vuoden vanha, tällä hetkellä vaikuttaa huomattavasti vanhempaa poikaa rauhallisemmalta tapaukselta, mutta hyvin mahdollisesti (niin surullista kun se onki) alkaa myös oireilla eroa, ja mies tuskin muuttaa tuota lepsuiluansa. Mä en voi muuta kun yrittää kasvattaa omalla tavallani täällä minun kanssa ollessani, ja toivoa parasta.

Vilkas lapsi ei todellakaan ole sama asia kuin paha lapsi. Eikä äitipuolten ja lapsipuolten välinen suhde välttämättä ole aina sitä mitä tältä palstalta saa lukea. Mä rakastan sitä poikaa tosi paljon, ja ikävä tulee olemaan kova kun ei enää näe. Mutta rakastan myös omaa lastani, enkä halua, että hän jää kaikesta huomiosta paitsi, koska äiti laittaa hoitoon isälle, jolla ei riitä aikaa muutakun vanhemmalle lapselle.

ap

Vierailija
28/46 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi opettajaparkoja, nyt vasta kristallisoitui millaista niiden duuni on.

Vierailija
29/46 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitpa miettinyt ennen siitosta tätäkin asiaa. Ei joka kulkujätkälle kannata jalkojaan levittää.

Vierailija
30/46 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 21:54"]

Olisitpa miettinyt ennen siitosta tätäkin asiaa. Ei joka kulkujätkälle kannata jalkojaan levittää.

[/quote]

Aika rumasti ilmaistu mutta olen samaa mieltä. Ihmiset hankkii lapsia aivan liian lyhyen tuntemisen jälkeen tai muuten heppoisin perustein, esim. ei viitsitä käyttää ehkäisyä ja "Nico-Petteri nyt vain halusi tulla maailmaan".

Vierailija
31/46 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi oli ihan puhdas vahinko. Söin pillereitä ihan tunnollisesti, ja tajusin raskaudenkin tosi myöhään. Abortti ois tietysti ollu vaihtoehto, tai adoptio, mutta ei näyttänyt silloin tarpeelliselta, vaikka olikin mulla vähän epävarma työtilanne jne. Meillä oli kuitenkin molemmilla ikää jo ihan tarpeeksi, ja lapset haaveena tulevaisuudessa. Ja ihan hyvä isä se onkin, ja lasta en tule ikinä katumaan.

Me muuten tunnettiin monta vuotta ennen raskautta. Kun ollaan alettu seurustelemaan, oli se sen poika vielä vauva, ja äitinsä päätti vaihtaa miestä lennosta. Silloin jo tuli tuota poikaa hoidettua paljon kun äiti lähti välillä lemmenlomillensa ja mies oli paljon töissä. En tiedä olinko oikeasti niin monta vuotta niin sokea, mutta musta tuntuu että tää jatkuva valehtelu on alkanut ihan vasta tässä about vuoden sisään. Aikaisemmin toki valehteli just nää passijuttunsa jne (mitkä ymmärrän jollain tasolla). mutta ei ollut silloin tällaista taukoamatonta ja järjetöntä valehtelua, enkä ainakaan ole saanut selville että olisi silloin pettänyt. Työnteko oli silloin jo ongelma, kuten kerroin vielä paljon isompi ongelma kun nykyään, ja ehkä sen takia kuvittelinkin, että mies muuttuu ja alkaa tehdä töitä normaalisti, kun kuitenkin vähensi niitä töitänsä niin paljon. No virheistä oppii.. Ja näistä teksteistä nyt saa kamalan kuvan miehestä, mutta kaikki vaikeissakin suhteissa olleet varmasti tietävät, että mikään ei ole mustavalkoista, ja mies voi olla monessa asiassa niin ihana, vaikka jossain asioissa onkin täys kusipää. Ja jossain vaiheessa tulee tämä piste, että se kusipäisyys voittaa ne hyvät puolet.

ap

CTRL + Q to Enable/Disable GoPhoto.it

Vierailija
32/46 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 22:15"]

CTRL + Q to Enable/Disable GoPhoto.it [/quote]

Mikä toi on??

Vierailija
33/46 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs sitten kun miehellä on taas uusi nainen kieroksessa? ja sen kanssa lapsia.

melkoiset tapaamiskuviot, tai sitten jää tapaamiset kokonaan

Vierailija
34/46 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 22:21"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 22:15"]

CTRL + Q to Enable/Disable GoPhoto.it [/quote]

Mikä toi on??

[/quote]

Ei muuten mitään hajua mistä se siihen tuli :) Sori

ap

Vierailija
35/46 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herää kysymys..miten joku edes uskaltaa luovuttaa lasta miehelle joka esiintyy väärällä nimellä, on väärä passi tms. Entäs sitten jos ilmaantuu lapsellekin väärä passi ja vaihtaa maisemia sekä isä että lapsi..ei mistään voi olla varma. Kyllä ihan järkevin teko olisi heti ilmoittaa viranomaisille, jopa velvollisuus ettei valheet vaan jatku ja kenties huijaa muita ihmisiä. On turha jälkikäteen sitte itkeä ettet uskonut, se ku ei ole uskon eikä toivon asia.

Vierailija
36/46 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin Ap, et ole vastannut, onko sillä miehellä väärennetty passi? Mikset soita poliisille?

Tämä on aika hyvin rakennettu provo...

Vierailija
37/46 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sellainen kiertävä systeemi viikottain, että:

1. Isä ja vanhempi poika kahdestaan exän luona

2. Isä ja molemmat pojat isän luona

3. Isä ja nuorempi poika kahdestaan isän luona

4. Isä ja molemmat pojat isän luona

5. Isä ja vanhempi poika isän luona kahdestaan

6. Isä ja molemmat pojat isän luona

7. Isä ja nuorempi poika isän luona kahdestaan

8. Isä ja molemmat pojat isä luona

9. Isä ja vanhempi poika exän luona  JNE. JNE

Näin molemmat pojat saisivat aikaa kahdestaan isän kanssa, mutta tapaisivat myös toisiaan. Exäkin saisi parisuhdeaikaansa..

Vierailija
38/46 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se edes on ap sun homma miettiä pääsi puhki miten lasten tapaamiset saisi sumplittua miehen töiden ympärille? Ne on miehen työvuorot, miehen lapset ja miehen järjesteltävät. Helppo ratkaisu olisi että mies vähentää töitä viikolla tai tekee sitten vaikka enemmän öitä ja sunnuntaita, eikös hän niistä saa paremmin palkkaakin. Ehtii sitten jonain arkipäivänä olla lapsen kanssa vaikka koko päivän, jos tulee aamulla lapsen kotiin hoitamaan lasta. Jos äiti on töissä ja lapsella hoitopaikka, mies voi olla lapsen kanssa aamupäivän lapsen kotona ja viedä hänet päivähoitopaikkaan iltapäivällä ennen kuin lähtee iltavuoroon, ja lapsen äiti sitten hakee hänet kun pääsee töistä.

Mutta tuskin ne työt vähenee, jos naiset järjestelee hänen puolestaan hänen lasten tapaamiset hänen muuttuvien työaikojensa ympärille. Mikset vain sano, että olisi hienoa jos hän pystyisi järjestämään aikaa molemmille lapsilleen yhdessä ja erikseen viikottain, ja jätä asiaa siihen. Saat ratkoa noita tapaamisasioita lopun ikääsi, soittelet varmaan kohta suoraan sille miehen ensimmäisen lapsen äidille että mikäs päivä kävis, missä ja mihin aikaan ja kuka jää miehen avuksi vahtimaan lapsia, ja tosiaan eiköhän siihen neuvotteluihin tule aikanaan uusiakin naisia lapsineen mukaan.

Vierailija
39/46 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 11:19"]

Miksi se edes on ap sun homma miettiä pääsi puhki miten lasten tapaamiset saisi sumplittua miehen töiden ympärille? Ne on miehen työvuorot, miehen lapset ja miehen järjesteltävät. Helppo ratkaisu olisi että mies vähentää töitä viikolla tai tekee sitten vaikka enemmän öitä ja sunnuntaita, eikös hän niistä saa paremmin palkkaakin. Ehtii sitten jonain arkipäivänä olla lapsen kanssa vaikka koko päivän, jos tulee aamulla lapsen kotiin hoitamaan lasta. Jos äiti on töissä ja lapsella hoitopaikka, mies voi olla lapsen kanssa aamupäivän lapsen kotona ja viedä hänet päivähoitopaikkaan iltapäivällä ennen kuin lähtee iltavuoroon, ja lapsen äiti sitten hakee hänet kun pääsee töistä.

Mutta tuskin ne työt vähenee, jos naiset järjestelee hänen puolestaan hänen lasten tapaamiset hänen muuttuvien työaikojensa ympärille. Mikset vain sano, että olisi hienoa jos hän pystyisi järjestämään aikaa molemmille lapsilleen yhdessä ja erikseen viikottain, ja jätä asiaa siihen. Saat ratkoa noita tapaamisasioita lopun ikääsi, soittelet varmaan kohta suoraan sille miehen ensimmäisen lapsen äidille että mikäs päivä kävis, missä ja mihin aikaan ja kuka jää miehen avuksi vahtimaan lapsia, ja tosiaan eiköhän siihen neuvotteluihin tule aikanaan uusiakin naisia lapsineen mukaan.

[/quote]

Ensinnäkin mies ei voi vähentää töitä viikolla vain joltain päivältä, koska on siis kolmessa vakituisessa työpaikassa, ja kaikissa on myös oltava ma-pe. Jos siis jättää jonkun työn pois, se tarkoittaa, että tekee aina ma-pe lyhyttä päivää, ja siihen mies ei suostu, koska säästää rahaa ja tarvitsee sen rahan. Yötyöt ja viikonlopputyöt on neljännestä työpaikasta, joka on keikkaluontoinen, ja niitä voi siis ottaa silloin kun siltä tuntuu, mutta ei ole tarjolla aina, eikä ole aina pakko mennä.

Mä tässä ketjussa jo mainitsinkin, että ei edes välttämättä ole ajankohtainen asia (tai siis tähän hommaan ei tarvitse löytää vastausta nyt kiireellä) ja pitää jutella miehen kanssa ym. Musta vaan eilen tuntu siltä, että koko maailma kaatuu päälle, ja mistään ei tule enää koskaa mitää, sen takia yritin saada näitä käytännön asioita päässäni järjestettyä, että tuntuisi siltä, että elämä jatkuu.

Mutta ihan tosissaan tästä pitää keskustella minun, miehen, ja miehen exän, ja miettiä joku ratkaisu, mikä sopii kaikille. Tavallaan joo miehen mietittävä, mutta ei se ihan niinkään mene, että mies vaan ilmoittaa että näin toimitaan ja kaikki muut hyväksyy nurisematta on se päätös kuinka perseestä tahanasa.

ap

Vierailija
40/46 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerros nyt siitä väärennetystä passista!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme