Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koirien ulkoiluttamishelvetti

Vierailija
11.05.2013 |

Hyvä on, kertokaapa miten näitä koiria koulutetaan? Mulla on kaksi pientä (alle 4 kg koiraa), jotka pitävät reviirinään paitsi kotia myös hissiä, rappua ja pihaa. Kadulla ne eivät ihmisille hauku, muille koirille kylläkin. Yritämme päästä rapusta niin, että kuuntelen sekä ulos- että sisäänmenotilanteessa sitä, liikkuuko rapussa muita. Aamulenkille lähdemme klo 05.10. Voi kunpa mulla olisi hevosen näköaisti, jotta pystyisin näkemään 180 astetta ympäriinsä.

Kaikki menee mitä parhaiten, jos ei tule ketään rapussa vastaan. Sisällä ne ovat ihan hyvin, eivät hauku postinkantajaa tms. Eivät hauku päivällä, eivät yöllä. Jos meille tulee joku vieras (ehkä kerran viikossa), niin sitä haukuvat tosi kovaa. Pidän ne aina rapussa tosi kireällä hihnalla, löystytän vasta luonnossa. Jos joku tulee rapussa vaikka hissistä, vedän koirat seinää vasten (siinä ne hyppii ja haukkkuu) ja käskytän, että "HILJAA". Samoin teen kadulla. Siellä ne eivät ihmisistä välitä, haukkuvat sen sijaan sitäkin kovemmin muita vaikkapa itseään 10 kertaa painavampia koiria.Silloin me väistämme suosiolla.

Elikkäs koirien ulkoilutuksen pitäis olla rentouttavaa, ja kyllähän mäkin tykkään liikkua luonnossa. Nykytilanteessa siitä on tullut painajainen. Muutenkin raskasta tää elämä, ja sen lisänä pitää nousta jo klo 4.50, että varmasti ei tapaisi muita ihmisiä. Sitten kun sen saa läpi, odotttaa sama pelkohelvetti iltapäivällä töistä tultua. Joku varmaan ehdottaa, että vie pevi- tai muulle koirakouluttajalle . Nooh, sellaisia en täällä itä-Helsingissä tiedä, lähin  koirakoulu taitaa olla Malminkartanossa, jonne on varmaan 35 km linnuntietä. Ei ole autoa, ei ajokorttia, Ja ymmärtänette, ettei noiden kanssa kovin mielellään lähde monella eri julkisella kulkuneuvolla surffamaan ;)

Mitä siis teen? Rakastan koiriani, sisätiloissa,. 

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna koirat pois, hanki kaksi sisäkissaa.

Vierailija
2/24 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuhun en ota kantaa, mutta esim Vuosaaresta on Malminkartanoon aika tarkkaan 20 kilsaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi sisäkissaa. Neljä kissaa olisivat ihania. Jos multa kysyttäisin, niin epäröimättä vaihtaisin koirat kissoihin. Ehkä tässä onkin kyse siitä, että koirat vaistoavat mun pitävän kissoista enemmän vai mikä on? Olen yrittänyt hoitaa koiria siten, kuin olen eri palstoilta ja ohjeista ymmärtänyt.

Kolmoselle se vastaus vaan, että vaikka olisi 20 km niin meepä itse  viemään 2 remmirähjäkoiraa monella eri julkisella Eipä taida olla yhtä suoraa linjaa ;)

T. Ap

Vierailija
4/24 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/24 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 15:20"]

Mulla on kaksi sisäkissaa. Neljä kissaa olisivat ihania. Jos multa kysyttäisin, niin epäröimättä vaihtaisin koirat kissoihin. Ehkä tässä onkin kyse siitä, että koirat vaistoavat mun pitävän kissoista enemmän vai mikä on? Olen yrittänyt hoitaa koiria siten, kuin olen eri palstoilta ja ohjeista ymmärtänyt.

Kolmoselle se vastaus vaan, että vaikka olisi 20 km niin meepä itse  viemään 2 remmirähjäkoiraa monella eri julkisella Eipä taida olla yhtä suoraa linjaa ;)

T. Ap

[/quote]

Tunnin ainakin matkustat vaihdellen kulkuneuvoja:(

Vierailija
6/24 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienellä googlaamisella löytyi kotikäyntejä tekevä

http://ongelmakoirakoulutus.fi/

Vierailija
7/24 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet koirakouluttajat tekee kotikäyntejä. Hintaahan sille tulee...

Optimaalisinta olisi lenkittää koirat erikseen iltapäivisin, siten voisit keskittyä yhteen koiraan kerralla ja koirat eivät yllytä toisiaan. Tämä tosin ei taida olla mahdollista, koska molempien on päästävä tarpeilleen.

Tämä koirakoulu sijaitsee itä-helsingissä http://masseter.fi/ . Kokemusta ei kysesestä koirakoulusta ei ole. 

Vierailija
8/24 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan ensiksi, ei koira ymmärrä mitä tarkoittaa hiljaa. Se menee niin että koira ensin opetetaan haukkumaan käskystä ja sitten vasta lopettamaan se. Vika on aina siellä hihnan päässä, koita opetella koirien "kieltä" niin alat pärjäämään.

Vierailija
9/24 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, nykytilanteessahan se olisi sama vaikka laulaisit suvivirttä, ei koirat ymmärrä sitä HILJAA-komentamista, jos olet sitä hokenut silloin kun ne nimenomaan haukkuvat . Suosittelisin minäkin koirien ulkoiluttamista yksinään, koska kahta et pysty hallitsemaan ja kouluttamaan yhtä aikaa. Se että olet itse kauhuissasi ja kiristät hihnan, ei missään tapauksessa auta koiria luottamaan siihen että mitään pahaa ei ole tapahtumassa.

Ota makupaloja aina mukaan, jos koirat suinkin ovat herkkujen perään. Jos eivät ole, kokeile vähän vähentää niiden ruokaa, käytä makupaloina pieniä grillatun kanan palasia tai jotain muuta vastustamatonta ja tuoksuvaa, kuten kuivattua maksaa, ja tee nämä makupalaharjoitukset kun koirien päiväruoka ei ole juuri ollut.

Kun rappukäytävässä tulee joku ihminen vastaan, niin heti ensimmäisestä havainnosta työnnät makupalaa koiralle suuhun. Vaikka se ihminen ei tulisi vastaankaan vaan ovi olisi kolahtanut vain jossain yläkerroksissa. Jos tulee oikea kohtaamistilanne, tarjoat herkkuja koiralle koko matkan ihmisen ohi kunhan koira vain ei hauku, ja lopetat syöttämisen heti kun ihminen on ohitettu nakkaamalla viimeisen makupalan pienen matkaa eteenpäin niin että koira saa sen napata maasta, ja unohtaa samalla pälyillä sinne ihmisen suuntaan. Pientä koiraa kuljetetaan makupalan kanssa niin, että kumarrut ihan kunnolla, viet käden jossa makupaloja oman sääresi viereen ja liikut sellaista tahtia että koira pysyy siinä paikassa mukana. On hyvä varmasti alkuun ainakin valita se puoli niin, että sinä jäät ohitettavan ihmisen ja koiran väliin. Älä kiristä hihnaa, vaikkakin pystyt pitämään sitä aika lyhyellä ilman että se kiristyy koiran kaulaan. Kävelet vain eteenpäin ja yrität tarjota ruokaa niin usein, siis tyyliin sekunnin välein, että koira ei ehdi katsella ohitettavaa ihmistä. Ruoan syöminen ja etenkin nenän käyttäminen on koiralle rauhoittavia puuhia. Koira toivottavasti oppii yhdistämään rappukäytävässä vastaan tulevat ihmiset ruokaan ja rauhalliseen olotilaan, eikä kuristukseen ja haukkumiseen ja huutoon. Voit harjoitella tätä koiran kuljettamista makupalan kanssa kotona, voit opettaa koiraa seuraamaan kuonollaan kättä ja sieltä sitten tippuu suoraan suuhun pieniä herkkuja. Oikeassa kohtaamistilanteessa sitä ruokaa pitää alkuun vain tulla melkeinpä nonstoppina. Käy rappukäytävässä harjoittelemassa, odottelette siellä erilaisia ääniä vaikkapa portailla istuen, ja aina kun kuuluu jotain, annat koiralle ruokaa. Erityisen paljon ja erityisen herkullista ruokaa, jos se ei reagoi ääneen muulla tavalla kuin katsomalla sinua. Tee myös sellaista harjoitusta, jossa käytte vain kääntymässä rappukäytävässä, kävelette vaikka yhden käytävänpätkän ihan rentoina, ripotat muutaman makupalan lattialle, annat koiran haistella ne ja syödä, ja sitten menette takaisin kotiin. Kaiken tämän tarkoitus on muuttaa rappukäytävä koiran mielestä kivaksi paikaksi joka on oikeastaan vain kodin jatke tai ennemminkin ehkä ruokapaikka, jossa voidaan käydä hengailemassa monta kertaa päivässä ilman syytä, eikä joksikin miinakentäksi jonka läpi mennään Suureen Taisteluun.

Vierailija
10/24 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamen!

Lisään vain, että ruokaa tulee vain tasan ja ainoastaan kun koira käyttäytyy kauniisti, HETI se kanalla täytetty nyrkki pois välittömästi silmänräpäyksessä jos räkytys alkaa. Tarkoitus on, että koiran päässä syntyy mielleyhtymä, että vastaantulijat tarkoittavat mukavia asioita, eikä heille tarvitse rähjätä. Jos koira alkaa räkyttää vimmoissaan, käänny tyynen rauhallisesti ympäri ja vie se koira pois räkytyksen aiheen luota, älä sano koiralle mitään. Eli jos räyhää, menettää mahdollisuuden ansaita herkkupala = ei kannata räyhätä.

Suosittelen myös koirakoulu Masseteria, sieltä Liisa Tikka on kyllä alansa parhaita Suomessa ja osaa myös perustella, miksi Livin Koirakuiskaajasta ei kannata ottaa mallia.

Vierailija
11/24 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulutus kuntoon koirille!! Koirakoulua ja erikseen lenkkeilyä suositan minäkin.

Vierailija
12/24 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi alle neljäkiloista koiraa? Koirienulkoiluttamishelvetti?

Hohhohhooo!

Vierailija
13/24 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chihuahua? Joo, vähän erikoisia tapauksia usein. Meilläkin on niitä kaksi ja tiedän omakohtaisesti  tuon haukkuhelvetin. Ne on maailman ihanimpia koiria ja koko perheen rakkaita lemmikkejä, mutta niillä on omat omituisuutensa.

Vierailija
14/24 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin tuli mieleen, että sulla on chihuahuat siinä remmin päässä rähjäämässä. Jostain syystä niillä näyttää olevan tosi luja oma tahto.

Jos minä olisin sinä, lakkaisin stressaamasta. Kyllä maailmaan räksytystä mahtuu. Koirasi ovat niin pieniä, että tuskin kylvävät ympärilleen kauhua ja pelkoa vaikka kuinka haukkuisivat. Kun sun haukkuvat koirat on kerran nähty, niin vastaantulijat tietävät että nämä on tällaisia tapauksia, eikä sitä asiaa tarvitse sen enempää miettiä.

Asun alueella jolla on paljon koiria. On paljon siis myös narttuja, joista aina joku juoksussa, ja ulkoilutustilanteet on joskus vähän työläitä, kun lenkin aikana saattaa hyvinkin tulla vastaan 30 koiraa, samalla kun oma uros lipittää maasta juoksupissoja ja käy aivan ylikierroksilla. Minä en enää jaksa stressata, en oman enkä toisten koirien puolesta, että miten ohitus menee.

Meillä on täälläpäin siis paljon pieniä koiria, jotka räskyttävät kaikelle koko ajan, ja sellaista se vaan on. Ennen ehkä ajattelin, että koirien kuuluu ja että ne pystyvät ohittamaan nätisti, mutta nykyään ajattelen, että on ihan liikaa vaadittu, että kaikki koirat jättäisivät muut koirat täysin huomiotta. Aina joskus, kun vastaan tulee monta rähjää kertalaakista, huudellaan me omistajat hyväntuulisina toisillemme, että

OHITETAANKO NÄTISTI?! 

HÄH?

ETTÄ OHITETAANKO NÄTISTI?!

JOO, IHANAA OMISTAA KOIRA! HIRVEÄN RENTOUTTAVAA TÄMÄ LUONNOSSA LIIKKUMINEN!

ON! LUONNON RAUHAA!

Vierailija
15/24 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaajat nro 14 ja 15, kiitän sydämestäni. Kyseessä on nimenomaan chihuahua-isukki ja sen sekarotuinen pentu (terrierin sekainen) ;) Nooh, mä lupaan yrittää parhaani ja yritän opettaa ne olemaan hiljaa ;) Kiitos vastauksista. Chihu näyttää pienestä koostaan huolimatta olevan todellinen kotivahti, ei tänne varkailla olis mitään asiaa, ei rappuun eikä edes pihalle :D

Vierailija
16/24 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

chihu ja muut kääpiökoirat räkyttää muuten yleensä pelosta eikä mistään lujasta tahdosta. Miettikää joskus millaisessa jättiläisten maassa ne elää, kun silmät on kaksikymmentä senttiä maasta ja painat kaksi kiloa. Jokainen voi itse mennä jalkakäytävälle makaamaan leuka asfalttiin ja kokeilla näyttääkö pyöräilijät, rullalautailijat ja varsinkin vastaantulevat koirat pelottavilta. Sitten vastaan tulee jotain viisikymmentä kertaa sinua isompia mörssäreitä, parhaimmassa tapauksessa ne käyttäytyy vielä uhkaavasti tai niillä on vielä valtavasti karvaa, niin ettet näe mitä ne viestii. Onko ihme, että jos ei pikkukoiraa kouluteta eikä se luota omistajaan 101%, se rähjää pitääkseen uhkat kauempana? Joka kerta, kun koira rähisee ja yrittää hyökätä, ja vastaantulija menee aina pois, koira luulee itse osanneensa puolustaa itseään uhkaajalta, mikä oikeasti pitäisi olla laumanjohtajan tehtävä.

Kouluttakaa ne pikkukoirat. Paljon stressittömämpää on eläimen elämä, kun emäntä/isäntä on niille neuvonut kuinka toimitaan eikä tarvitse pelätä.

Vierailija
17/24 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, periaatteessa olen sitä mieltä, että pienet koira helposti pelkää kokonsa vuoksi isompia. Mutta terrierit ja chihut näyttävät olevan tässä joukossa poikkeus. Ne siis hyökkäävät niissäkin tilanteissa, kun toinen koira on kaukana eikä meinaa mitenkään lähestyä. Esimerkiksi meillä tässä naapurissa on kaksi chihua, jotka ryntäävät sisältä pihalle haukkumaan aina, kun kuuluu joku ääni, joka voisi ehkä olla pihaa lähestyvä koira. Siis vaikka eivät ole edes nähneet sitä.  Eivät ne rähjää aidan takana, koska ovat hirveän peloissaan. Minun koirani, siis seurakoira, rähjää pelosta, eikä se ikinä hakeudu itse konfliktitilanteisiin vaan yrittää väistää niitä, ja sen käytös on ihan erilaista.

Vierailija
18/24 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 20:30"]

chihu ja muut kääpiökoirat räkyttää muuten yleensä pelosta eikä mistään lujasta tahdosta. Miettikää joskus millaisessa jättiläisten maassa ne elää, kun silmät on kaksikymmentä senttiä maasta ja painat kaksi kiloa. Jokainen voi itse mennä jalkakäytävälle makaamaan leuka asfalttiin ja kokeilla näyttääkö pyöräilijät, rullalautailijat ja varsinkin vastaantulevat koirat pelottavilta. Sitten vastaan tulee jotain viisikymmentä kertaa sinua isompia mörssäreitä, parhaimmassa tapauksessa ne käyttäytyy vielä uhkaavasti tai niillä on vielä valtavasti karvaa, niin ettet näe mitä ne viestii. Onko ihme, että jos ei pikkukoiraa kouluteta eikä se luota omistajaan 101%, se rähjää pitääkseen uhkat kauempana? Joka kerta, kun koira rähisee ja yrittää hyökätä, ja vastaantulija menee aina pois, koira luulee itse osanneensa puolustaa itseään uhkaajalta, mikä oikeasti pitäisi olla laumanjohtajan tehtävä.

Kouluttakaa ne pikkukoirat. Paljon stressittömämpää on eläimen elämä, kun emäntä/isäntä on niille neuvonut kuinka toimitaan eikä tarvitse pelätä.

[/quote]

Sen takiahan mä tän avasin, että halusin neuvoja miten ne koulutetaan? Kyseessä nimenomaan chihuahuat, kuten 14 ja 15 jo arvasivat. Please, kerropas sitten, vinkkejä kehiin.

T. ap

Vierailija
19/24 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollahan tuo vastaehdollistamisen kaltainen proseduuri jo esiteltiin.

Vierailija
20/24 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirakuiskaajasta opittuna: jos koira tekee tai aikoo tehdä jotain kiellettyä, kiskaise sitä hihnassa sivuttain itseesi päin. Ja nimenomaan siis sivuttain, ei eteen, ei taakse eikä ylöspäin. Sivuttaiskiskaisu saa koiran keskittymisen herpaantumaan, ja oppii nopeasti mikä on ei toivottua käytöstä.