Mihin aikaan lapse voi aikaisintaan hakea päiväkodista?
Monelta pk:ssa on sellainen hetki että päiväunet on varmasti jo nukuttu ja välipala syöty? Entä jos lapsi tarvitsee hoitoa vain puoleenpäivään asti, voiko sovitusti hakea esim lounaan jälkeen vai tykkääkö henkilökunta huonoa päivän katkeamisesta ja rutiinin rikkomisesta?
Kommentit (12)
Ihan mihin aikaan tahansa voi hakea. Toki henkilökunta saattaa jonkin verran tykätä kyttyrää jos kovin usein hakee esim. päiväunien alkuvaiheessa tai muuten erityisen hankalaan aikaan.
Johan on kysymys..ollaanko jo siinä pistessä lastenhoito on ulkoistettu päiväkodille, he määräävät milloin joku hakee oman lapsensa..ei uskoisi todeksi!
Minä hakisin oman lapseni silloin kun haluan, mutta en ole ulkoistanut lasteni hoitoa joten ei tarvitse kysellä keltään.
Kysy päivähoidosta. Täällä ei voi kukaan tietää minkälainen minuuttiaikataulu juuri teidän lapsen hoitopaikassa on.
Luulisin, että lapsen voi hakea lounaan jälkeen juuri ennen kuin ovat laittamassa nukkumaan tai heti nukkumisen jälkeen. En usko, että haluavat lapsia haettavan kesken päiväunien.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 13:41"]
Johan on kysymys..ollaanko jo siinä pistessä lastenhoito on ulkoistettu päiväkodille, he määräävät milloin joku hakee oman lapsensa..ei uskoisi todeksi!
Minä hakisin oman lapseni silloin kun haluan, mutta en ole ulkoistanut lasteni hoitoa joten ei tarvitse kysellä keltään.
[/quote]
Päivähoitohan on nykyään "varhaiskasvatusta", ja on tosi kova pala, jos lapsi jää varhaiskasvattamatta, koska hänen (ilman kasvatusalan ammattitaitoa olevat) vanhempansa tahtovat hakea hänet kotiinsa.
Jokaisella lapsella on oikeus tulla häiriöttä varhaiskasvatetuksi!
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 13:54"]
Luulisin, että lapsen voi hakea lounaan jälkeen juuri ennen kuin ovat laittamassa nukkumaan tai heti nukkumisen jälkeen. En usko, että haluavat lapsia haettavan kesken päiväunien.
[/quote]
Jonkin verran päiväkodissa työskennelleenä väittäisin, ettei se ole kovin iso vaiva käydä herättämässä lasta.
Toki hiukan hankalammaksi se saattaa mennä silloin, jos lapsi haetaan aivan päiväunien aluksi eikä mene ollenkaan sänkyyn, jolloin todennäköisesti joku henkilökunnasta joutuu jäämään häntä yksin toiseen huoneeseen vahtimaan (sillä aikaa kun muut ovat sängyssä kuuntelemassa satua).
Minä olen samaa mieltä kuin yksi tuolla aiemmin, eli lapsihan on äidin (ja isän) eikä päiväkodin, joten kyllähän oman lapsensa saa hakea milloin itse haluaa.
Mutta minä olen samoin kuin tuo aiempi kirjoittaja äiti, joka hoitaa kotona itse omat lapsensa.
Saa hakea milloin vain. Meidän lasten päiväkodista sanottiin, että milloin vain. Mutta kun jatkokyselin ja rohkaisin kertomaan, jos joku aika on hankalampi, niin kuulemma lounaan jälkeen, sadun ja päiväunien alkamisen välillä lapset ei kunnolla rauhoitu, jos joku haetaan juuri silloin. Itse olen hakenut joko juuri lounaan päätyttyä tai sitten päiväunien ja välipalan jälkeen, jos on ollut lyhyempi työpäivä.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 13:41"]
[/quote]
Varmaan haittaisi jos olisit työssä neljään saakka ja joku hakisi lapsensa kesken päiväuniaikaan ja lapsesi siihen herää.
Mutta hei: ei se ole tätä nykyaikaa jos tarttee välittää kenestäkään muusta kuin itsestään ja perheestään?
Karsea ihminen olet, ei sitten alkeellistakaan kykyä sympatiaan tai empatiaan.
Myös minun mielestäni sellainen äiti ja isä jotka eivät "ulkoista" pienten lastensa hoitoa, vaan haluavat hoitaa sen itse, ovat aika kunnioitettavia vanhempia, ajattelevat varmasti juuri sitä lapsen etua. Mikä työ voi muuten olla tärkeämpää kuin omien lasten hoito, ei mikään. Kaikki eivät ole samaa mieltä, se on heidän asiansa.
Minä hoidan lapsiani kotona mikäli vain mahdollista, mutta minusta on lapsen kannalta ikävää jos hän ei saa nukkua päikkäreitään rauhassa vaan pitää kiskoa kesken ylös, kun mä nyt haluun niin. Ja entä jos tämä kiskominen ei tapahdu ihan hissukseen ja joku toinenkin muksu siihen herää niin aika itsekästä toimintaa se musta on. Sitten sen ikäiset, jotka ei enää nuku niin ei kait sillä mitään väliä ole. Ja ap niin kysy pk:sta monelta ovat varmasti heränneet ja syöneet.
Hyviä aikoja meidän päiväkodissa on heti lounaan jälkeen (meillä noin klo 12) ennen kuin lapset menevät päiväunille. Tästä kannattaa kuitenkin ilmoittaa etukäteen ettei lasta riisuta ja laiteta sänkyyn lepäämään. Lapset ovat innoissaan kun saavat olla "puokkareita" eli vain puoli päivää hoidossa
Jos lapsi ei nuku voi hänet hakea milloin vain klo 13 jälkeen. Välipala syödään klo 14, eli jos haluaa että lapsi on syönyt välipalan kannattaa tulla vasta vähän jälkeen jälkeen kaksi.
Usein lasta itseään harmittaa jos häntä tullaan hakemaan siinä vaiheessa kun välipala on syöty ja hän on juuri aloittanut leikin. Samoin jos hänet haetaan lepohetken aikana klo 12-13 välillä. Silloin muut kaverit ovat päivälevolla ja osastoa usein siivotaan. Osa henkilökunnasta on lepohuoneessa lasten kanssa ja osa aikuisista syö lounastaan. Lapsella ei kauheasti ole tekemistä tällöin kun leikkipaikkoja siivotaan tai ne ovat lepokäytössä. Tähän aikaan lapset piirtelevät, tekevät palapelejä tai muita hiljaisia pöytähommia.
Jos lapsella on esim lääkärissäkäynti, puheterapeutti tai perheellä on jokin muu meno me herätämme lapsen kesken päiväunien ja annamme välipalan tarvittaessa aikaisemmin.
Näin siis meillä yli kolmevuotiaiden ryhmässä.
Kannattaa jutella asiasta päiväkodin kanssa kysyä heiltä
Ihan mihin aikaan vain, päiväkodeissa on vähän eri rytmit, joten pitää sopia päiväkodin kanssa. Mulla oli taannoin pitkä sairasloma, johon liittyi paljon lääkäriköyntejä. Pyrin ottamaan ajat heti aamuun, mies vei mukulat töihin mennessään päiväkotiin, mä hain heidät sitä mukaa kun pääsin sairaalasta. Joskus pääsin jo vähän yhdeksän jälkeen, joskus vasta välipalan aikaan.