Pitääkö pieni vauva herättää yöllä syömään?
Kolmeviikkoinen tapaus kyseessä. On alkanut oppimaan vuorokausirytmiä pikkuisen, viime yönä nukkui viitisen tuntia putkeen ja olisi ehkä nukkunut pidempäänkin, jossen olisi herättänyt syömään...sitten kitisi ja itki nelisen tuntia väsyneenä. Niin että voiko noin pienen antaa nukkua, jos unta vaan riittää? Päivällä syö hyvin n. kolmen tunnin välein.
Kommentit (21)
Jos vauva on täysiaikainen ja painaa yli 3 kg niin ei tarvitse herättää yöllä syömään.
3 vastasi ihan, kuten itsekin olisin vastannut!
Minkä kokoinen vauva on kysyisin? Jos alle kolmekiloinen on kyllä hyvä herättää 3-4 tunnin välein, oletan että kertoivat synnärillä tästä? Muuten en näe syytä jos ei ole ollut hankaluuksia kellastumisen tai sokereiden kanssa (toki tästäkin olisivat kertoneet synnärillä). t kätilö
Syntyi täysiaikaisena ja 3,5kg painoisena. Juuri oli neuvola ja paino noussut melkein neljään kiloon + pituutta tullut 2cm. Päivällä nukkuu paljon, mutta hereilläoloajan on aktiivinen ja tarkkaavainen, sai tästä kehuja terkaltakin.
Ei tarvitse. Kyllä sinulle olisi erityisesti sanottu jos vauva olisi niin pieni tms että sen takia pitäisi. Minun esikoinen syntyi 2800 g painoisena enkä häntäkään kyllä herättänyt vaikka suositeltiin eikä siitä mitään huonoa seurannut.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 23:36"]
Jos vauva on täysiaikainen ja painaa yli 3 kg niin ei tarvitse herättää yöllä syömään.
[/quote]
Näin. Eli älä herätä jos nämä "kriteerit" ovat kohdillaan.
Meillä kuopus nukkui noin 10 tunnin yöunia jo viikon ikäisestä (oli täysiaikainen ja syntyessään painoi neljä kiloa). Th oli sitä mieltä, että ei tarvitse herättää.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 23:36"]
[/quote]
Näin. Eli älä herätä jos nämä "kriteerit" ovat kohdillaan.
Meillä kuopus nukkui noin 10 tunnin yöunia jo viikon ikäisestä (oli täysiaikainen ja syntyessään painoi neljä kiloa). Th oli sitä mieltä, että ei tarvitse herättää.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 23:29"]
Kolmeviikkoinen tapaus kyseessä. On alkanut oppimaan vuorokausirytmiä pikkuisen, viime yönä nukkui viitisen tuntia putkeen ja olisi ehkä nukkunut pidempäänkin, jossen olisi herättänyt syömään...sitten kitisi ja itki nelisen tuntia väsyneenä. Niin että voiko noin pienen antaa nukkua, jos unta vaan riittää? Päivällä syö hyvin n. kolmen tunnin välein.
[/quote]Mun lapset on nukkunu jo synnärillä yli kuuden tunnin yöunia eikä niitä ole herätetty syömään. Uskoisin, että normaali (ei siis pieni tai keskonen) vauna osaa itse huolehtia syömisrytmistään.
Älä herätä, anna pikkuisen vain nukkua :)
Meillä poika nukkui 1kk ikäisenä jo yöt ihan putkeet, en nyt enää muista unien kestoa, mutta ihan perus, joku9-10h.
Mun esikoinen oli yli 4kg syntyessään ja silti synnärillä jo määrättiin että pitää herättää syömään muutaman tunnin välein. Ja minä sitten herätin kun en ymmärtänyt että selviäisi ilman herättämistäkin, eikä kukaan viisaammista myöskään kieltänyt. Monena yönä tein pitkään töitä saadakseni vauvan sen verran hereille että myös söisi. Hyvinhän tuo oppi sitten heräilemään öisin, yhä edelleen 9v myöhemmin heräilee öisin ja on huono nukkuja:( Tiedä sitten johtuuko nykyinen heräily tuosta pakkoherättelystä, mutta voimille se käy.
Kakkosen synnyttyä ilmotin etten taatusti herätä nukkuvaa lasta yöllä, ja ettei muuten herätä kukaan muukaan. Niinpä sitten nukkui kymmenen tunnin unia pari viikkoisesta eteenpäin. Ja on aina ollut hyvä nukkuja. Terkka kyllä yritti vielä että pitäisi herättää kun paino nousi huonosti suhteessa reilun neljän kilon syntymäpainoon, mutta hänkin luopui vaateestaan kun lupasin päivisin syöttää sitten kahden, max kolmen, tunnin välein. Paino noussut sen jälkeen kaikki nämä vuodet tasaisesti samalla käyrällä.
Kolmosta en myöskään herättänyt, mutta en myöskään suostunut päiväsaikaan tapahtuvaan "pakkotuputukseen". Hyvin tuokin on kasvanut tasaisella käyrällä.
No en herättäisi. Meidän sikeäunista rääpälettä yriteltiin herätellä syömään ihan pienenä, kun neuvolan käsky oli, että 3 tunnin välein pitää syöttää. Eihän sitä kerta kaikkiaan saanut hereille ja syöttäminenkin oli ihan turhaa, kun ei se syönyt. Sitten vähän isompanakaan en koskaan herättänyt vauvaa syömään, eikä hän herännytkään vaan söi unissaan. Heräsin siihen, että vauva hieman äänteli ähki tms. ja otin viereen syömään ja hän unissaan söi ja syömisen nostin takaisin omaan sänkyyn ja unet jatkuivat. :)
Ap:n tapauksessa ei tarvitse herättää. Moni on kuitenkin edellä maininnut alle kolme kiloisten "säännön" ja lisäisinkin, että samaan kategoriaan kuuluvat myös yli 4,5 kg syntyessään painaneet ( myös näillä voi olla vaikeuksia pitää verensokeria tasaisena).
Tiedättekö mitä voi pahimmillaan tapahtua, jos vauvan verensokeri laskee liian alas nukkuessa?
-Silloin vauvaa ei enää saa kotikonstein hereille.
Joten jos on pienintäkään epäilystä, että vauvalla voisi olla vaikeuksia verensokerin kanssa kannattaa tinkiä pari viikkoa omasta mukavuudesta ja herätellä vauvaa syömään. Ns. normiaikaan syntyneillähän yleensä sanotaan, että herättelyn saa lopettaa kun syntymäpaino on saavutettu. Omiani olen herättänyt sairaalasta saamieni ohjeiden mukaan ( 4h välein kunnes syntymäpaino tavoitettu= meidän tapauksessa lapsesta riippuen viikko tai kaksi) ja kaikki ovat alun herättelyistä huolimatta oppineet nukkumaan yöt kokonaan alle kolmikuisina.
Vauva nukkui lähes 6h putkeen, söi ja meni takaisin nukkumaan. Sitten heräsi kolmen tunnin päästä syömään ja nukkui vielä tunnin, jonka jälkeen heräsi yhdeksältä. :)
t.ap
Ei tarvitse herättää! Kyllä se herää, kun nälkä tulee. En ole itse kumpaakaan lastani herättänyt ikinä yöllä syömään ja hyvin ovat silti voineet ja kasvaneet. Neuvoloissa joskus kuulee sanottavan, että yölläkin pitäisi herätellä, mutta paskanmarjat! Silloin kun pieni vauva nukkuu hyvin, niin ei sitä kannata häiritä.
Ai niin, piti vielä mainita, että kolmeviikkoinen ei ymmärrä vuorokausirytmistä vielä pitkään aikaan yhtään mitään. Hän vain nukkuu ja syö täysin omien viettiensä mukaan. Joskus nukkuu pidempiä pätkiä ja joskus lyhyempiä. Rytmi tulee vasta lähempänä puolta vuotta, siis todellinen rytmi syömisten, nukkumisten ja valveillaolon suhteen. Mutta se on sinänsä sivuseikka. Kun menet vauvan oman "kellon" mukaan, rytmi muotoutuu lähes itsestään. Sitä ei voi/kannata ruvet opettamaa mitenkään.
On kyllä nämäkin suositukset muuttuneet. Nykyään täytyy herättää monta kuukautta syömään yöllä.
Itse pidin ruoka taukoa päivisin ja öisin 3-4 tuntia koska en halunnut huutavaa nälkä itkua varsinkaan öisin.Ruokitko rintamaidolla vai vastikkeella? Rintamaito häviää vatsasta nopeammin kuin vastike joten ruoka välit ovat pidemmät vastikkeella.
Olisi hyvä että pieni saa unta tarpeeksi katkotta, vaikka syökin. Ja onko kuuma, kylmä, vaippa, mikä.
Älä herätä. Vauva osaa ihan itse herätä, kun tarvitsee lisää energiaa. Jos tuputat vauvalle ruokaa väkisin, kun hänellä ei ole vielä nälkä, sekoitat hänen oman luonnollisen ruokailurytminsä.