Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2021

Vierailija
10.07.2020 |

Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.

Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.

Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.

Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):

Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1

130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.

Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.

Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet

Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…

Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä

Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/

Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…

Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…

VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…

taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…

valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…

Aikaisempien vuosien ketjuja:

2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020

2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018

2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita

Kommentit (8033)

Vierailija
7861/8033 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin aiempien vuosien kokouspöytäkirjojen mukaan ne päätökset on jo tehty ennen kokouksia ja siellä kokouksissa vaan käydään ne läpi

onko nämä pöytäkirjat siis julkisia dokumentteja?

Helsingin yliopiston pääsee ainakin lukemaan, jos on Helsingin yliopiston tunnukset. Tän päivän kokouksesta ei vielä pöytäkirjaa ole, mut kokouksen esityslistan pystyy lukemaan. Oikaisuvaatimukset ja niiden vastineet on salattuja eikä niitä näe tossa esityslistassa. Mut näkee esim. kuinka monta oikaisuvaatimusta on tullut millekin alalle lääketieteelliseen tiedekuntaan.

Montako oli?

Päänaukojien täällä kannattaa huomioida, että kaikki tähän keskusteluun vielä kirjoittavat eivät ole tehneet oikaisupyyntöä. Asia voi kiinnostaa silti.

Vierailija
7862/8033 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moneltako se kokous on (ollut) ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7863/8033 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin aiempien vuosien kokouspöytäkirjojen mukaan ne päätökset on jo tehty ennen kokouksia ja siellä kokouksissa vaan käydään ne läpi

Joo tietenkin ne on käyty läpi ja valmisteltu ja kokouksessa nuijitaan vain nämä valmistelut.

"Tää Virtanen on kyllä oikeessa, toi kysymys ON huonosti muotoiltu ja hän on selkeästi vastannut siihen oikein, mutta ei me voida kaikilta tätä muuttaa. Hylätään oikaisuvaatimus."

Sama Niemiselle ja Korhoselle.

Kannattaa myös varautua siihen skenaarioon, että on ollut itse väärässä.

Nääkö? Todennäköisesti nämä on väärässä, mutta sen myöntäminenkö muka onnistuisi? Ehei, nää taistelee verissäpäin ja jos eivät pääse opiskelemaan, julistavat 10 vuoden päästäkin miten olisivat psykologeja, mutta oikeusmurha tapahtui.

Ihme pään repimistä täällä taas. Ylemmyydentunnettako tuosta saat? Anna nyt hyvä ihminen toisten keskustella asiallisesti, vaikka et itse siihen pystykään. Ihmeellistä jeesustelua tuokin, että ylempi auktoriteetti (tässä yliopisto) on aina automaattisesti oikeassa ja hakija automaattisesti ja joka tapauksessa väärässä. 

Vierailija
7864/8033 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen yliopiston kokouksen esityslistan mukaan ei menny kenenkään oikaisuvaatimus läpi 🙃 muutama oli saanu 2.14 tehtävästä 2.7 pistettä lisää mutta esim mä en, vaikka siitä valitin perustellusti iteki

Vierailija
7865/8033 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereen yliopiston kokouksen esityslistan mukaan ei menny kenenkään oikaisuvaatimus läpi 🙃 muutama oli saanu 2.14 tehtävästä 2.7 pistettä lisää mutta esim mä en, vaikka siitä valitin perustellusti iteki

Onhan se koko ajan ollut selvää, että eivät tule menestymään.

Se ei tarkoita silti sitä, ettäkö kokeessa ei olisi ollut virheitä.

Saitko jo vastauksen omaasi?

Vierailija
7866/8033 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä

Vierailija
7867/8033 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi Tampereen kokous siis on vasta huomenna, mutta kokouksen esityslistassa lukee käytännössä tiedot. En oo saanu mitään sähköpostia Helsingistäkään, mielenkiinnolla kyllä odotan millä ne perustelee ettei oo aihetta hyväksyä vaatimusta vaikka näin odotinkin et käy. Tossa esityslistassa siis lukee käytännössä vaan että ei aihetta oikaisuun, ei mitään lisätietoja.

Mä ite odotan tietoa siitä, miks oon saanu tehtävästä 1 pisteitä vähemmän kun olis kuulunu. Mulla meni välissä yks kohta väärin eli varmaan se kumulatiivinen pisteiden laskeminen on vaikuttanu, mut haluaisin perustelun sille millä perusteella ne mun pisteet sit on laskettu. Ite en siihen mitään logiikkaa keksiny.

Vierailija
7868/8033 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotaanko siinä Tampereen esityslistassa siis kaikkien nimet, jotka on oikaisua hakenu ja paljon ne on saanu lisää pisteitä?

Vierailija
7869/8033 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tietenkin ne on käyty läpi ja valmisteltu ja kokouksessa nuijitaan vain nämä valmistelut.

"Tää Virtanen on kyllä oikeessa, toi kysymys ON huonosti muotoiltu ja hän on selkeästi vastannut siihen oikein, mutta ei me voida kaikilta tätä muuttaa. Hylätään oikaisuvaatimus."

Nääkö? Todennäköisesti nämä on väärässä, mutta sen myöntäminenkö muka onnistuisi? Ehei, nää taistelee verissäpäin ja jos eivät pääse opiskelemaan, julistavat 10 vuoden päästäkin miten olisivat psykologeja, mutta oikeusmurha tapahtui.

Ihme pään repimistä täällä taas. Ylemmyydentunnettako tuosta saat? Anna nyt hyvä ihminen toisten keskustella asiallisesti, vaikka et itse siihen pystykään. Ihmeellistä jeesustelua tuokin, että ylempi auktoriteetti (tässä yliopisto) on aina automaattisesti oikeassa ja hakija automaattisesti ja joka tapauksessa väärässä. 

En mä niin sanonut. Vai onko sun mielestä todennäköisesti sama kuin automaattisesti? Eikä se ole asiallista keskustelua, että pää punaisena väitetään, että kyllä mä olin ainut, joka varmasti tiesin ja jos joku väittää muuta, on se tyhmä.

Joskus kannattaa ihan myöntää, että enpäs ollutkaan oikeassa.

Vierailija
7870/8033 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi kurjuus. Mistään muusta tehtävästäkö ei Tampereelle oikaisuvaatimuksen tehneet ollut saanut lisää pisteitä? Miten itse vastasit 2.14 kun et oo saanu siitä lisäpisteitä?

Vierailija
7871/8033 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrotaanko siinä Tampereen esityslistassa siis kaikkien nimet, jotka on oikaisua hakenu ja paljon ne on saanu lisää pisteitä?

Ei.

Vierailija
7872/8033 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kerrotaan. Kenelläkään ei riittäny sen mukaan pisteet sisäänpääsyyn, vaikka muutama olikin siitä 2.14 saanu lisäpisteitä.

Mä vastasin siihen abc, jotka mun mielestä perustellusti on oikein, mutta mallivastausten mukaan d on oikein. En sit tiedä mitä noi jotka siitä on saanu pisteitä on vastannu

Vierailija
7873/8033 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä niin sanonut. Vai onko sun mielestä todennäköisesti sama kuin automaattisesti? Eikä se ole asiallista keskustelua, että pää punaisena väitetään, että kyllä mä olin ainut, joka varmasti tiesin ja jos joku väittää muuta, on se tyhmä.

Samaa mieltä. Tämäkin ketju on tuloksista lähtien ollut ihmisten pahan olon purkua ja se objektiivisuus on kadonnut kauan sitten. Ei millään voida sanoa, että tää on mun tulkinta ja se nyt oli väärä. Kauheeseen ääneen haukutaan yliopisto, kokeentekijät, sisäänpäässeet ja maailma. Kova homma itsensä kanssa on edessä. Moni on ottanut opikseen, ottanut selvää asioista ja oikeasti ymmärtää nyt paremmin virheittensä kautta. Nämä jäävät katkeruudessaan vaan jumiin ja pahimmassa tapauksessa pilaavat myös seuraavat pääsykokeensa. Eipä siinä, on sit niille sisäänpäässeille töitä valmistuttuaan näitä kasaan kursiessaan enemmän toki.

Vierailija
7874/8033 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Kiitos paljon tiedoista tuon Tampereen suhteen!

Vierailija
7875/8033 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla menee täällä kommentoijat iloisesti sekaisin tai sitten yleistät muutamien perusteella asian kaikkiin. Kannattaa sunkin siirtyä jo pettymyksessäsi eteenpäin ja poistua tältä foorumilta, jos tämän enempää annettavaa ei ole.

Säkö päätät kuka saa kommentoida? Ylennät itsesi aika vahvasti. Mä en ole pettynyt, olen vuosia ollut työelämässä ja tiedostanut ja myöntänyt, jos olen tehnyt joskus virheitä. Aika raskasta olisi potilaillekin, jos aina vänkäisin, että kyllä tää nyt on sun vikasi, kun mä olen sentään kouluttautunut. Sulle tekisi hyvää ottaa happea, kun kaikki on noin kauheeta.

Vierailija
7876/8033 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Tämäkin ketju on tuloksista lähtien ollut ihmisten pahan olon purkua ja se objektiivisuus on kadonnut kauan sitten. Ei millään voida sanoa, että tää on mun tulkinta ja se nyt oli väärä. Kauheeseen ääneen haukutaan yliopisto, kokeentekijät, sisäänpäässeet ja maailma. Kova homma itsensä kanssa on edessä. Moni on ottanut opikseen, ottanut selvää asioista ja oikeasti ymmärtää nyt paremmin virheittensä kautta. Nämä jäävät katkeruudessaan vaan jumiin ja pahimmassa tapauksessa pilaavat myös seuraavat pääsykokeensa. Eipä siinä, on sit niille sisäänpäässeille töitä valmistuttuaan näitä kasaan kursiessaan enemmän toki.

Harmi, ettet viitsinyt itse tehdä sitä oikaisuvaatimusta. Tollainen lammas ei elämässä pärjää.

Vai lammas. Selvä. Mun ei tarvinnut tehdä oikaisuvaatimusta, harmi että sä et opiskelupaikkaa saanut. Paremmin sit ensi kerralla.

Vierailija
7877/8033 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sä tulkitset jo kommentin noin väärin, onko ihme jos kokeessa on tullut väärinymmärryksiä?

Vierailija
7878/8033 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei lopettakaa tappelu täällä jo, ei jaksa lukea tämmöstä negatiivista kakkaa :( haluun vaa tietoa oikaisujen etenemisestä.

Vierailija
7879/8033 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla menee täällä kommentoijat iloisesti sekaisin tai sitten yleistät muutamien perusteella asian kaikkiin. Kannattaa sunkin siirtyä jo pettymyksessäsi eteenpäin ja poistua tältä foorumilta, jos tämän enempää annettavaa ei ole.

Säkö päätät kuka saa kommentoida? Ylennät itsesi aika vahvasti. Mä en ole pettynyt, olen vuosia ollut työelämässä ja tiedostanut ja myöntänyt, jos olen tehnyt joskus virheitä. Aika raskasta olisi potilaillekin, jos aina vänkäisin, että kyllä tää nyt on sun vikasi, kun mä olen sentään kouluttautunut. Sulle tekisi hyvää ottaa happea, kun kaikki on noin kauheeta.

:Dd kiitos

Vierailija
7880/8033 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei lopettakaa tappelu täällä jo, ei jaksa lukea tämmöstä negatiivista kakkaa :( haluun vaa tietoa oikaisujen etenemisestä.

Kyllä sä sen tietosi saat, täältä sä et saa muuta kuin katkeraa nillitystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä