Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2021

Vierailija
10.07.2020 |

Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.

Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.

Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.

Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):

Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1

130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.

Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.

Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet

Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…

Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä

Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/

Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…

Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…

VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…

taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…

valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…

Aikaisempien vuosien ketjuja:

2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020

2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018

2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita

Kommentit (8033)

Vierailija
2121/8033 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lukee kerralla hyvin, ei tarvitse koskaan enää lähteä tällaiseen urakkaan uusiksi.

Itse opinnot ovat merkittävästi helpommat kuin pääsykoerutistus.

Kyllä tentteihin saat lukea vielä enemmän ja kurssitehtäviin minimi määrä viitattavia artikkeleita on 10-12.

Vierailija
2122/8033 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muidenkin mielestä tässsä kaavassa virhe? 

PPV=p× Sen / [p ×Sen+ (1-p) ×Spe]

Ite oon artikkelin tekstin ja netin perusteella ymmärtänyt että siinä pitäis olla näin: 

PPV=p× Sen / [p ×Sen+ (1-p) ×(1-Spe)]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2123/8033 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite oon artikkelin tekstin ja netin perusteella ymmärtänyt että siinä pitäis olla näin: 

On virhe. Tästä on kerrottu mm. valmennuskursseilla, mutta materiaaleihin sitä ei ole ainakaan vielä korjattu.

Vierailija
2124/8033 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkälaisia vaatteita siellä kokeessa sit pidetään? Onks jotain ohjeistusta? Esim. yo-kirjoituksissahan ei saa olla takkia, onko täällä sama sääntö? Kuinka junttia on jos laitan kokeeseen esim. lökärit ja hupparin?

Vierailija
2125/8033 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minkälaisia vaatteita siellä kokeessa sit pidetään? Onks jotain ohjeistusta? Esim. yo-kirjoituksissahan ei saa olla takkia, onko täällä sama sääntö? Kuinka junttia on jos laitan kokeeseen esim. lökärit ja hupparin?

Vähintään iltapuku päälle. Tosi relevanttia pohdintaa.

Vierailija
2126/8033 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo on virhe. Saa nähä, tuleeko tästä tehtäviä ja jos tulee, miten ne arvioidaan. Ei tosiaan ainakaan vielä oo tullu mitään korjausta tästä.

Vierailija
2127/8033 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo on virhe. Saa nähä, tuleeko tästä tehtäviä ja jos tulee, miten ne arvioidaan. Ei tosiaan ainakaan vielä oo tullu mitään korjausta tästä.

Miten se nyt tehtäviin tai arvosteluun vaikuttaisi? Ei ne sitä korjaa, koska ei se sitä itse asiaa miksikään muuta, vain tuon yhtälön aukikirjoituksen.

Vierailija
2128/8033 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoma pyytää anteeksi trollaustaan.

Olemme ihmissaastaa.

Sori.

Vierailija
2129/8033 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se nyt tehtäviin tai arvosteluun vaikuttaisi? Ei ne sitä korjaa, koska ei se sitä itse asiaa miksikään muuta, vain tuon yhtälön aukikirjoituksen.

no valmennuskurssilla ainakin sanottiin, että saattaa vaikuttaa arvosteluun, niin ihan siitä päättelin :)

Vierailija
2130/8033 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no valmennuskurssilla ainakin sanottiin, että saattaa vaikuttaa arvosteluun, niin ihan siitä päättelin :)

ja aika konkreettisesti voi vaikuttaa esim. niin, käyttääkö laskussa oikeaa vai virheellistä kaavaa 

Vierailija
2131/8033 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee laskutehtäviä niin vaikuttaa, koska noilla kahdella kaavalla saa eri tuloksen. Myös jos pitää valita oikea kaava (esim. monivalinnan vaihtoehdossa), on väliä olettavatko, että oikeassa vastauksessa on virheellinen muoto vai oikea muoto (jonka voi päätellä tekstin perusteella, eli artikkelissa ei edes oleteta, että tuolla virheellisellä muodolla pitäisi laskea).

Voihan se olla, että koko kaavaa ei tarvita kokeessa, mutta tottakai hakijoita pohdituttaa, miten tämän kanssa pitäisi toimia.

Vierailija
2132/8033 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee laskutehtäviä niin vaikuttaa, koska noilla kahdella kaavalla saa eri tuloksen. Myös jos pitää valita oikea kaava (esim. monivalinnan vaihtoehdossa), on väliä olettavatko, että oikeassa vastauksessa on virheellinen muoto vai oikea muoto (jonka voi päätellä tekstin perusteella, eli artikkelissa ei edes oleteta, että tuolla virheellisellä muodolla pitäisi laskea).

Voihan se olla, että koko kaavaa ei tarvita kokeessa, mutta tottakai hakijoita pohdituttaa, miten tämän kanssa pitäisi toimia.

Just näin! :)

Vierailija
2133/8033 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja aika konkreettisesti voi vaikuttaa esim. niin, käyttääkö laskussa oikeaa vai virheellistä kaavaa 

Ei sinne tule laskua, jossa tulisi tuota auki kirjoutettua kaavaa käyttää.

Vierailija
2134/8033 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinne tule laskua, jossa tulisi tuota auki kirjoutettua kaavaa käyttää.

Senhän näkee sitten, kun koe lyödään nokan eteen🤷‍♀️

Toivottavasti tulisi yliopistoilta jonku näköistä lausuntoa tästä. Pitäisi olla selkeää, kumpaa kaavaa kokeessa tulee käyttää.

Vierailija
2135/8033 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietityttää vain, että mikä merkitys on antaa materiaalia, joka sisältää epäselvää englantia ja virheitä? 😆 Jokuhan sen materiaalin tarkistaa 😂

Vierailija
2136/8033 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietityttää vain, että mikä merkitys on antaa materiaalia, joka sisältää epäselvää englantia ja virheitä? 😆 Jokuhan sen materiaalin tarkistaa 😂

Just tämä. Lisäksi tutkimusetiikka-artikkelista puuttuu suomenkielisestä versiosta sana,joka mielestäni on oleellinen. Ruotsinkielisessä se on, joten sieltä voi sentäänn tarkastaa.

Miksi psykologian valinnassa (ja nyt logopediassa) matematiikka ja tilastotiede painottuu näin paljon? Lääketieteellisessäkään ei kysytä kuin fysiikkaa, biologiaaa ja kemiaa ja lukion kurssien osaaminen riittää.

Vierailija
2137/8033 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just tämä. Lisäksi tutkimusetiikka-artikkelista puuttuu suomenkielisestä versiosta sana,joka mielestäni on oleellinen. Ruotsinkielisessä se on, joten sieltä voi sentäänn tarkastaa.

Miksi psykologian valinnassa (ja nyt logopediassa) matematiikka ja tilastotiede painottuu näin paljon? Lääketieteellisessäkään ei kysytä kuin fysiikkaa, biologiaaa ja kemiaa ja lukion kurssien osaaminen riittää.

Mikä sana?

Vierailija
2138/8033 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla vaikuttaa arvosteluun? Siis oikeasta kaavasta saa enemmän pisteitä kuin väärästä?

Vierailija
2139/8033 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä kaavaa voi nyt käyttää, kun molemmat muodot on pakko hyväksyä. Sekä se, mikä artikkelissa luki, että se, miten sen oikeasti pitäisi mennä.

Vierailija
2140/8033 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että antavat kokeeseen kaavan oikean muodon. Näin ollu joskus aiemmissa kokeissa jos materiaalissa ollu virheitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän