Mitä hyötyä Raamatun lukemisesta on?
Yritän löytää uutta ja syvää yhteyttä Jumalaan, aloin ihan tosissani tutkia Raamattua. Mutta kun olen vaan tämmönen palsta-ankka, enhän minä siitä mitään ymmärrä. Mistä sieltä löytyy vastauksia oman elämän kysymyksiin, ikiaikaisia viisauksia elämästä ja Jumalan henkilökohtaista puhetta minulle? Sellaisia pastori lupasi. Tähän mennessä on tullut vastaan vaan hemmetin sekavia sukuselostuksia, joista tippuu kärryiltä heti. Ja ihan ohi voi mennä jotain merkittävää, kun ei synny minkäänlaista jatkumoa tapahtumille. Ne kerrotaan niin pitkästi että alkupää on jo unohtunut hyvin äkkiä.
Kommentit (51)
Ainakin nukahtaa hyvin parin lauseen jälkeen!
Vierailija kirjoitti:
Koeta Uutta Testamenttia alkuun, ja rukoile ainakin yhtä paljon kuin luet. Psalmit ovat toinen hyvä, ikäänkuin pikaruokaa.
Raamattua on ainakin alkuun hyvä lukea vain vähän kerrallaan, mutta säännöllisesti.
Ai niin, rukoillessa kannattaa enemmän kuunnella kuin itse höpöttää. Pyhä Henki käyttää usein lukemaamme raamatun tekstiä myöhemmin puhuakseen meille, erityisesti rukoillessamme - mutta joskus ihan muutenkin, kesken päivän töiden.
Kylläpäs on paksua skeidaa ja ruuvit pahasti löystyneet.
Ensin pitäisi tietää on Ap uudestisyntynyt, vai ei - jos et ole vielä ottanut Jeesusta Henkilökohtaiseksi Vapahtajaksesi ja syntynyt uudesti, et voikaan ymmärtää Raamattua.
Se kun avautuu, kuin ihmeen kautta vain niille, joilla on Jeesuksen Pyhä Henki, muille se on puisevaa tekstiä, joka ei paljon hyödytä.
Miksi neuvotaan aloittamaan Uudesta Testamentista? Onko se jotenkin erityisen vaarallista lukea ensin vanha? Kumpaa järjestystä Jumala toivoo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeta Uutta Testamenttia alkuun, ja rukoile ainakin yhtä paljon kuin luet. Psalmit ovat toinen hyvä, ikäänkuin pikaruokaa.
Raamattua on ainakin alkuun hyvä lukea vain vähän kerrallaan, mutta säännöllisesti.
Ai niin, rukoillessa kannattaa enemmän kuunnella kuin itse höpöttää. Pyhä Henki käyttää usein lukemaamme raamatun tekstiä myöhemmin puhuakseen meille, erityisesti rukoillessamme - mutta joskus ihan muutenkin, kesken päivän töiden.
Kylläpäs on paksua skeidaa ja ruuvit pahasti löystyneet.
1 Kor 1: 18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
Niin. Siis jos nyt kristitty yrität olla niin se kirja on silloin uusi testamentti. Se vanhempi kuuluu juutalaisille ja sen opeista ei otettu mukaan kuin 10 käskyä ja kaikesta muusta pestiin Jeesuksen avulla kädet.
Itselleni Raamatun lukemisesta on ollut se hyöty, että olen ymmärtänyt, ettei Raamatun tulkintoja ole tehty kokonaisuuksien pohjalta, vaan ottamalla lyhyt pätkä jotain tarinaa irti kontekstistaan, ja tehty siitä omaa katsantokantaa tukeva tulkinta.
Lue tosiaan aluksi vaikka psalmeja ja evankeliumeja. Mm. niistä löytyy tuota kaikkea, mitä pastori lupasi.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
No, eihän siitä mitään oikeaa hyötyä tietenkään ole. Yksi satu muiden joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi neuvotaan aloittamaan Uudesta Testamentista? Onko se jotenkin erityisen vaarallista lukea ensin vanha? Kumpaa järjestystä Jumala toivoo?
Aloitako jonkun muun kirjan kakkososasta?
Valitse jotain järkevämpää kesälukemista!
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitin ihan alusta aikoinaan: etenin Vanhan Testamentin alusta järjestyksessä Uuden Testamentin loppuun. Ei siinä olekaan mitään vaarallista, kunhan ei lannistu ja lopeta lukemista sukuluetteloihin tai toisaalta pitkiin ja ankariin lakipykälien selostuksiin.
Raamattu on suuri kokonaisuus, jonka punainen lanka on Jumalan valmistama ja toteuttama pelastus, Jeesus Kristus, syntiin langenneelle ihmiskunnalle.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vanha Testamentti on vaarallinen luettava, siellä kun on niitä sukuluetteloita, joihin kaatuu moni sankarillinen yritys lukea raamattu läpi. Ne ovat kuin Frodon ja Samin harharetket Mordorissa, lukijakin meinaa tukehtua Mordorin pölyyn ja tuhkaan.
Jos malttaa hyppiä sukuluettelot yli, VT:stä voi lukea hyvän kuvauksen sekä ihmislajin ominaisluonteesta että Jumalasta. Jeesuksella ja Paavalilla ei muuta raamattua ollutkaan kuin VT.
En voi oikein vastata siihen ,mitä pastori on luvannut. Itselle koko Raamatun lukemisesta on ollut seuraavaa hyötyä:
Tiedän mitä Raamattu sisältää, ja missä yhteydessä tietyt asiat on sanottu. Tiedän myös, että jos joku lainaa jotakin pätkää, että onko se ohjeista, käskyistä, näytelmästä, runoudesta, sananlaskuista, profeetallisesta tekstistä, Jeesuksen vertauksista, kirjeistä. Suhtaudun eri tavoin eri historian tilanteissa kirjoitettuun tekstiin. Samoin eri tavoin esim näytelmään kuin sananlaskuun. Suhtautuminen on myös eriä, jos teksti on vVanhassa/Uudessa Testamentissa.
Oikeastaan vasta kun olen selaillut ja lukenut koko Raamatun lävitse, niin se oma suhde Jumalaan on laajentunut. Kannattaa käyttää lukemisen ohessa Raamatun selitysteoksia. Silloin esim. luomiskertomus avautuu eri tavalla, kun selitysteoksessa kerrotaan, että se voi olla käytännössä vastaus ympärillä oleville kertomuksille: Aurinko ei ole jumala, Vaan Jumala on luonut taivaankappaleet, eläin ei ole jumala, Vaan Jumala on luonut eläimet, maa ei ole jumala, vaan Jumala on luonut maan. jne. Kun katsoo tältä kannalta tuota kertomusta, niin se on nerokas. Muutenhan se on kuin satua.
Vierailija kirjoitti:
Pyha henki tulee ulos perseestä krapula-aamuna ja raiskaa jeesuksen. Hail satan!
Vierailija kirjoitti:
Valitse jotain järkevämpää kesälukemista!
Onpa upeaa, että Raamattu kiinnostaa sinua, Ap!
Ja tähän kommenttiin: ei voi järkevämpää lukemista olla kuin Raamattu! Jumalan Sana vaikuttaa meissä, jotka uskomme, siinä on Jumalan voimaa. Jeesus oli eläväksi tullut Jumalan Sana.
Mutta rukoillen kannattaa lukea. Ensin selvittää itselleen, mitä tässä kohdassa sanotaan tai mitä siinä tapahtuu. Toiseksi se, mitä Jumala haluaa tässä puhua meille ihmisille. Ja kolmanneksi, mitä tämä tarkoittaa minun elämässäni.
Avuksi Raamatun lukemiseen on kristillisellä tv- ja radiokanavilla ohjelmia, voi myös tilata oppaan Raamatunlukuun, netistä löytyy.
Jumalan siunausta sinulle, Ap! Ja muillekin tietysti.
Juu, tosiaan kannattaa aloittaa siitä uudesta testamentista ja siinä erityisesti niistä evankeliumeista.
Itse aikoinaan myös Raamattua kuin mitä tahansa kirjaa alusta lähtien ja se tuntui olevan täyttä hepreaa ja tylsää kuin mikä. Sitten sain neuvon alkaa niistä evankeliumeista, ovat paljon helpommin lähestyttäviä ja sitä varsinaista asiaa.
Myös Raamatun käännösversiolla on väliä ymmärryksen suhteen. Tämä uusin - 92 oli mun mielestä tosi vaikeasti ymmärrettävää, mutta 1933/38 ja Raamattu kansalle ovat selkeämpiä. Kannattaa kokeilla mikä itselle parhaiten sopii :).
Ja Raamattu on siitä mukavaa luettavaa, että siinä saa harppoa ja pomppia sivulta toiselle, ja lukea sieltä mikä itseä sillä hetkellä kiinnostaa ja puhututtaa.
Mukavia ja antoisia lukuhetkiä sinulle, ap!
Lue aluksi saarnaaja niin saat mittasuhteet asioille