Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhien kesälomailua koskevasta keskustelusta näkee taas, ettei moni hyväosainen ymmärrä köyhän perheen arkea lainkaan

Vierailija
10.07.2020 |

Taas tuli vastaan Facebookissa keskustelu, jossa hyvätuloiset kehuskelivat, että ei heidänkään tarvitse kulkea kesää huvipuistoissa ja vuokramökeillä vaan ovat mieluusti kotona koko perheellä, käyvät retkillä ja kirjastossa tai vievät lapset maalle mummolaan.

Tässä on monta asiaa, mitä monet hyväosaiset tai normaalituloiset ihmiset ymmärrä köyhän perheen elämästä laisinkaan:

1. Hyväosaisella on mahdollisuus valita, onko kotona vai huvipuistossa. Hyväosaisen kotiin jääminen tarkoittaa rahan säästymistä - köyhällä taas ei ole mahdollisuutta edes valita, koska rahaa ei kerta kaikkiaan ole.

2. Hyväosaisen kodista löytyy pleikkarit, trampoliinit, grillit, puolapuut, mönkijät, paljut... Ei välttämättä kaikkea tätä, mutta yleensä enemmän tilaa ja tekemistä sekä usein myös oma piha. Ei vertaudu ihan vuokra-asuntoon neuvostoaikaisessa kerrostalokompleksissa.

3. Hyväosaisen normaaliarki voi olla töistä harrastuksiin ja aktiviteetteihin juoksemista, jolloin lomalla kotona hengähtäminen on koko perheen laatuaikaa. Köyhä perhe saattaa olla kotona normaalistikin koko ajan.

4. Monellakaan köyhällä lapsiperheellä ei ole mummolaa tai sukulaisia maalla, saaristossa, mökillä tms. mihin voisi lapset saada kesällä. Köyhyys tuppaa periytymään ja sairastuttamaan, joten lasten mummola voi hyvinkin olla vielä pienemmässä kerrostaloasunnossa tai isovanhemmat jo manan mailla tai monisairaita/alkoholisteja/pienituloisia hekin, jolloin mummolassa ei ole varaa ruokkia lapsia sen enempää kuin kotonakaan.

Listaa voisi vielä jatkaa.

Itse olen ollut koko ikäni köyhä, ensin köyhän perheen lapsi ja sitten pitkään köyhä opiskelija ja pätkätyöläinen. Nyt on meneillään ensimmäinen loma, kun voi käydä lasten kanssa vaikka kahvilassa ilman että koko kuukauden budjetti kaatuu siihen, ja onhan tämä nyt aivan erilaista henkisesti kun on varaa valita, mitä tekee. Olen suunnattoman kiitollinen omasta tilanteestani.

Monikaan ei ymmärrä, että köyhät perheet ovat kotona ja käyvät kirjastossa, eväsretkillä, uimarannoilla jne. kun ei ole muita vaihtoehtoja. Kun siellä kirjastossa käydään vuodesta toiseen, kuukaudesta toiseen, viikosta toiseen eikä elämä ole juuri koskaan mitään muuta, se ei millään tavalla vertaudu niiden lapsiperheiden arkeen, jossa koronavuosi ja kesäloma ovat olleet ihanaa laatuaikaa lasten kanssa kotona ja huvipuistolomat voidaan hyvillä mielin jättää tämän kerran väliin.

Köyhyydessä yksi pahimmista asioista on valinnanvaran puute. Köyhä ei saa lomaa köyhyydestään.

Kommentit (611)

Vierailija
461/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin itsellä ihan keskeinen syy ponnistella kohti kohtuullista tulotasoa on se, että sitä myöten saa enemmän valinnanvaraa elämässä ja mukavamman elintason. Keskeiset toimet voi oikeastaan listata a) panostin kouluun, b) luin hyvätuloisen ammatin, c) etsin hyvätuloisen puolison, d) säästin 18-vuotiaasta alkaen aktiivisesti osakkeisiin ja rahastoihin, e) pidin kiinteät kulut pienenä. Ollaan vielä nuoria ja perheen perustamista on ihan eri lailla mukava miettiä, kun talouden bruttotulot ovat luokkaa 15 k€/kk kuin että jos oltaisiin nuorena vedetty kessua ja hankittu vahinkolapsia Corollan takapenkillä.

Vierailija
462/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on sairauksia, on tuomittu elämään köyhästi. Liian heikko työhön.

Mulla on harvinainen sidekudossairaus.

Mikä estää sua esimerkiksi yrittämästä bloggaamista? Mikä estää sua esimerkiksi yrittämästä jotain verkkokaupan pyörittämistä? Mikä estää sua visioimasta? Mikä estää sun ajattelua toimimasta? Mikä estää sua kehittelemästä jotain omaa juttua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö ne kaikki työttömät sitten palkkaat töihin? Ei töihin noin vaan ”mennä”. Töitä haetaan. Eikä se hakeminenkaan takaa tulosta...

Täydellinen esimerkki taas tästä aloitekyvyttömyydestä. Ks. sivu 16, jossa heitettiin ilmoille oman osaamisen tarkastelu ja työpaikan "luominen" itselle, jos ei kerran valmista työpaikkaa löydy.

Katsos kun hänellä on oikeus vaatia kevyttä sisätyötä, ilman koulutusta, vähintään 6000€ bruttopalkalla.

Vierailija
464/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää sua esimerkiksi yrittämästä bloggaamista? Mikä estää sua esimerkiksi yrittämästä jotain verkkokaupan pyörittämistä? Mikä estää sua visioimasta? Mikä estää sun ajattelua toimimasta? Mikä estää sua kehittelemästä jotain omaa juttua?

Liian hyvät tuet ja laiskuus.

Vierailija
465/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe itseäni hyväosaiseksi, vaan ahkeraksi ja onnekkaaksi.

Suoritin lukion lähinnä bilettämällä. En päässyt opiskelemaan, joten lusmuilin työttömän poikaystäväni kanssa muutaman vuoden ilman suunnitelmia ja ilman kummankaan perheen tukea. Sitten minut pakotettiin ammattikouluun opiskelemaan alaa, joka ei kiinnostanut. Biletin paljon - kiljun tekeminen oli halpaa, ja koulussa saI yhden ilmaisen aterian arkIpäivisin. Valmistuin. Sain heti kesätöitä työharjoittelupaikastani. Tajusin, että raha on aika kivaa ja halusin tehdä töitä enemmänkin. Jäin kuitenkin syksyllä työttömäksi.

Tapatyöttömän poikaystävän kanssa muutin isommalle paikkakunnalle. Sain työtä työmarkkinatuella, eli ilman palkkaa. Sain kuitenkin työkokemusta. Jatkoimme myös biletystä ja pikku ketkuiluja, millä katoimme viinaan menevän rahan. Köyhiä kyllä olimme ja alipainoisia. Söimme lähinnä kaurapuuroa ja porkkanoita. Työtäni ei jatkettu ja jäIn jälleen työttömäksi.

Muutimme isommalle paikkakunnalle. Sain töitä, määräaikaisuuden. Työ oli kivaa. Raha oli kiva, vaikka pieni palkka. Raitistuin. Opiskelin työn ohella uuden ammatin. Jäin taas työttömäksi.

Jatkoin opiskeluja iltalinjalla. Jätin tapatyöttömän juopon mieheni. Valmistuin ja sain heti töitä. Palkka on nyt 3600€/kk enkä ole koskaan ikinä ollut näin rikas! Nyt säästän omaa asuntoani varten.

Olen onnekas.

Vierailija
466/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin makaa kuin petaa.

Vierailija
467/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää kesänviettovinkit niiltä, jotka eivät tajua ettei kaikkialla ole samanlaista. Esim. "menkää uimaan, se on ilmaista!" on turha vinkki köyhälle, joka asuu meidän paikkakunnalla: täällä ei ole ensimmäistäkään vesialuetta. Lähimmät ovat kymmenien kilsojen päässä ja vaativat autokyydin, ei sinne lähdetä edes pyörällä. Tai entäs tämä klassinen "menkää metsään keräämään marjoja!"? Täällä mitään metsää ole, ainakaan tässä kaupunginosassa. Jos pari metsämarjaa löytääkin puskasta, ne on ne samat puskat, joihin kusetetaan koiratkin. 

Arvaa mitä? Tuosta kirjoituksestasi huokuu kaikki se miksi olet köyhä. Laiskuus, tyhmyys, aloitekyvyttömyys ja mielikuvituksettomuus. Kaikki pitäisi ulkoapäin antaa ja järjestää, itse et osaa mitään muuta kuin valittaa. Suoraan sanottuna v***ttaa elättää tuollaisia. Kehtaatte vielä valittaa että pitäisi saada sama kuin fiksujen ihmisten jotka ovat ponnistelleet elintasonsa eteen.

Miksi olet noin vihainen köyhälle?

Mikä tuossa on laiskuutta ja saamattomuutta. Hänhän kirjoitti kuinka hänen kohdallaan asiat ovat. Pitäisikö kyseisen ihmisen muuttaa sellaiseen paikkaan jossa on marjametsiä ja järvi?

Jos todella sattuu asumaan paikkakunnalla jos näitä ei ole, niitäkin on olemassa, tämä vain tiedoksesi.

Ihmisiä asuu kaupungeissa kerrostaloissa ja takapihalla ei ole metsää. On olemassa ihmisiä joilla ei ole autoa. Vähiä rahoja ei tuhlaa sattumanvaraisesti reissuun marjametsään kun tulos voi olla miinusmerkkinen.

Kirjoitus oli siis ihan asiallinen, mutta sinun ei ollut. Tuntuu ettet edes lukenut kunnolla vaan sinua ärsyttää jostain syystä tämä koko keskustelu köyhistä ja purat nyt vain vihasi johonkin.

Mietin usein näitä lukiessani mikä on syy, että keskustelu köyhyydestä nostaa joillekin hyvin paljon vihan tunteita. Ja ilkeilyä jopa melkein kunnianloukkauksesen omaisia kommentteja.

Onko kyseessä alitajuinen pelko, että jos joskus itsellä on tilanne, että olen köyhä. Halutaan koko asia pois silmistä ja mielestä

Henkinen laiskuus ja köyhyys. Ja pakko sanoa, yksinkertaisuus. Se järvi ja metsä on vain esimerkkejä, laajempi konteksti on se että keksi itse itsellesi jotain mielekästä tekemistä äläkä marise mitä sinulla ei ole ja yhteiskunnan pitäisi antaa. Ja tee töitä asioiden eteen äläkä vain käsi ojossa odota että joku antaa.

Ja olen kyllä aika hämmästynyt jos Suomessa joku asuu niin että metsää tai lammikkoa ei ole kävelymatkan päässä. Tai mitään luontoa.

Vierailija
468/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vakityö ja hyvät tulot ja teen silti käsitöitä yms myyntiin. Viime joulukuussa kävin parissa myyjäisessä myymässä tuotteitani ja rahaa tuli 2300 e. Siitä kassasta on ollut kiva käyttää ns. ylimääräistä rahaa erilaisiin hankintoihin jne.  Köyhällä olisi aivan samat mahdollisuudet tienata ne joululahjarahat ja vaikka kesälomarahatkin jos vaan vähän viitsisi lotkauttaa evää ja käyttäisi mielikuvitusta sen ainaisen valittamisen sijaan. Ja ennen kuin joku alkaa ulisemaan, että tarvii sitä olla materiaaliakin, niin suurin osa tarvikkeista tuli ihan ilmaiseksi luonnosta tai sitten ihan parilla eurolla kaupasta. Kun vähän suunnittelee etukäteen ja ostaa sesonkialeista kaikennäköistä käyttökelposta, lankaa, askartelutarvikkeita yms. niin pikkurahan voi laittaa poikimaan todella  helposti. Ja minä teen tätä työssäkäynnin ohessa, työttömällä vähävaraisella ei muuta olekaan kuin aikaa, jonka voisi käyttää hyödykseen eikä pelkkään makoiluun.

Toisaalta, mulla on vielä suurin osa näistä rahoista tallessa, köyhä taloudenpitoa osaamaton olisi varmaan ostanut jonkun kalliin turhakkeen, kun kerran on rahaa ja sitten olis taas valiteltu kun ei oo mitään mihinkään.

Vierailija
469/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät ne taas kateuksissaan uikuttaa. Elämä on valintoja. Muunmuassa. Toki menestykseen vaikuttaa myös geenit. Ken tyhmäksi syntyy, tyhmäksi ja köyhäksi jää!

Vierailija
470/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen katselin henkisesti köyhien perheen lomaa. Lapset raahataan Onnelaan serkun kaiman Soliferilla jota ei osata käyttää. Pienin lapsi hukassa kyläkaupassa ja toinen hyppii potkulaudalla keskellä yötä kun vanhemmat vähän maistelevat. Päivällä kauppaan ja iltapäivästä ilmaiseen tivoliin. Lisää krääsää tungetaan vaunuun ja autoon. Seuraavana päivänä sama uudestaan.

Vierailija
471/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkölasku pienemmäksi ->

Kannatusilmoitus kansalaisaloitteeseen Sähkö on meidän!

+ jakoon 🌞

Vierailija
472/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Etsin hyvätuloisen puolison". 😁 todella hieno oivallus, täytyypä näin eronneena, köyhänä naisena pistää korvan taakse.

Totta toinen puoli. Aika monella on osasyynä parempaan elintasoon hyvätuloinen kumppani. Ainakin on niin, että kahden ihmisen palkalla pärjää paremmin. Ja pystyy laittamaan sukanvarteenkin joskus.

Yksinelävät naiset ja miehet ovat Suomessa tilastollisesti köyhempiä. Liittyen juuri korkeisiin asumis- ja muihin pakollisiin kuluihin.

Vierailija
473/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkölaskua ei helpolla nykyään saa pienemmäksi. Johtuen muista kuluista kulutuksen lisäksi.

Itsellä oli sähkön kuukausikulutuksen osuus noin 9 euroa, mutta laskun summa oli yli 30 euroa. En mitään keksi miten voisin kulutusta tästä pienentää.

Vierailija
474/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa tyhmä aloitus. Minä olen hyvätuloinen, asun kerrostalossa, eikä ole mitään pihaa, mönkijää, paljua tms. Aivan outoja kuvitelmia. Käyn ulkona kävelyllä ja yleisellä rannalla istuskelemassa ja uimassa. Katson telkkaria ja surffaan netissä. Teen normaaleja kotitöitä eli siivoan, laitan ruokaa, pyykkaan. Ap:lla on todella hämärät mielikuvituskäsitykset hyvätuloisten elämästä, eivätkä ne vastaatodelliduutta.

No tämä juuri, pienituloiset tai ”köyhät” hyvin usein kuvittelevat että hyvätuloiset tai ”rikkaat” viettävät jotain aivan ihmeellistä elämää. Että arkikin on lähes pelkkää juhlaa, huvipuistoa ja kylpylää. Että rahalla ei ole mitään väliä vaan sitä syydetään lakkaamatta menemään hetkellisten mielihalujen mukaan. Näinhän ei ole tai jos on, on edessä äkkiä yli varojen eläminen ja velkaantuminen. Ja se köyhyys.

Vierailija
475/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtämättä bloggaamisesta mitään niin kuka seuraa jonkin tuntemattoman köyhän elämää? Yleensähän niissä kerrotaan kait matkustamisesta, sisustamisesta, erilaisista ruja erikoisista okajutuista, lasten jutuista ym. Mitä lapseton ja rajaton voi noista keksiä omakohtaista kerrottavaa joka kaiken lisäksi kiinnostaisi niin paljon, että siitä kertyisi rahaa.

Samoin verkkokauppa. Täytyyhän siihen pyörittämiseen olla jotain myytävää ja millä rahalla rahaton ja pankista lainaa saamaton ihminen saisi kokoon sen myytävän tavaravaraston mitä alkaisi mainostaa ja myydä.

Lisäksi netti on niin täynnä ihan kaiken maailman bloggaamista ja verkkokauppaa, että täytyisi olla todella hyvä onni, että siihen saisi jalkansa rakoon. Nuori, kaunis, verkostot jo valmiina tai julkkis ehkä onnistuu.

Mutta tavis, keski-ikäinen tai vanhempi ilman mitään kokemusta tai tietoa asiasta, saati juuri niitä valmiita verkostoja ja laajaa tuttavapiiriä, eihan ole kannattavaa. Lisäksi jos saa jotain tukea, työttömyyskassa tai Kelan päivärahaa niin se loppuu kun sieltä tulee edes muutama euro.

Et pysty elämään niillä verkkokaupan tai bloggaamisesta tuloilla millään ja muu rahantuloppuun on poikki.

Niin kauan kuin byrokratia on mitä on niin "visiointi" on mahdollista vain niille joilla rahantulo on jollain muillakeinoin turvattu.

Vierailija
476/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi uliuliuliuli. Kenenkään ei kuulu kustantaa toisten lomia. Jos ei ole resursseja millä lomailla, niin ei ole.

Vierailija
477/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää kesänviettovinkit niiltä, jotka eivät tajua ettei kaikkialla ole samanlaista. Esim. "menkää uimaan, se on ilmaista!" on turha vinkki köyhälle, joka asuu meidän paikkakunnalla: täällä ei ole ensimmäistäkään vesialuetta. Lähimmät ovat kymmenien kilsojen päässä ja vaativat autokyydin, ei sinne lähdetä edes pyörällä. Tai entäs tämä klassinen "menkää metsään keräämään marjoja!"? Täällä mitään metsää ole, ainakaan tässä kaupunginosassa. Jos pari metsämarjaa löytääkin puskasta, ne on ne samat puskat, joihin kusetetaan koiratkin. 

Arvaa mitä? Tuosta kirjoituksestasi huokuu kaikki se miksi olet köyhä. Laiskuus, tyhmyys, aloitekyvyttömyys ja mielikuvituksettomuus. Kaikki pitäisi ulkoapäin antaa ja järjestää, itse et osaa mitään muuta kuin valittaa. Suoraan sanottuna v***ttaa elättää tuollaisia. Kehtaatte vielä valittaa että pitäisi saada sama kuin fiksujen ihmisten jotka ovat ponnistelleet elintasonsa eteen.

Mikä tuossa on laiskuutta ja saamattomuutta. Hänhän kirjoitti kuinka hänen kohdallaan asiat ovat. Pitäisikö kyseisen ihmisen muuttaa sellaiseen paikkaan jossa on marjametsiä ja järvi?

Jos todella sattuu asumaan paikkakunnalla jos näitä ei ole, niitäkin on olemassa, tämä vain tiedoksesi.

Ihmisiä asuu kaupungeissa kerrostaloissa ja takapihalla ei ole metsää. On olemassa ihmisiä joilla ei ole autoa. Vähiä rahoja ei tuhlaa sattumanvaraisesti reissuun marjametsään kun tulos voi olla miinusmerkkinen.

Kirjoitus oli siis ihan asiallinen, mutta sinun ei ollut. Tuntuu ettet edes lukenut kunnolla vaan sinua ärsyttää jostain syystä tämä koko keskustelu köyhistä ja purat nyt vain vihasi johonkin.

Mietin usein näitä lukiessani mikä on syy, että keskustelu köyhyydestä nostaa joillekin hyvin paljon vihan tunteita. Ja ilkeilyä jopa melkein kunnianloukkauksesen omaisia kommentteja.

Onko kyseessä alitajuinen pelko, että jos joskus itsellä on tilanne, että olen köyhä. Halutaan koko asia pois silmistä ja mielestä

Henkinen laiskuus ja köyhyys. Ja pakko sanoa, yksinkertaisuus. Se järvi ja metsä on vain esimerkkejä, laajempi konteksti on se että keksi itse itsellesi jotain mielekästä tekemistä äläkä marise mitä sinulla ei ole ja yhteiskunnan pitäisi antaa. Ja tee töitä asioiden eteen äläkä vain käsi ojossa odota että joku antaa.

Ja olen kyllä aika hämmästynyt jos Suomessa joku asuu niin että metsää tai lammikkoa ei ole kävelymatkan päässä. Tai mitään luontoa.

Hei sinä tyhmä ja yksinkertainen. Ensiksikin Suomessa saattaa joku asua niin, ettei ole sitä metsää tai lampea kävelyetäisyydellä. Katsos kun eri ihmisillä se kävelyetäisyyskin on erilainen. Toiset kävelevät reippaasti kymmeniä kilometrejä, joillakin on vaikeuksia, ei laiskuudesta johtuvaa, saat itse miettiä mistä syystä, kävellä muutama sataa metriä. Katsos, kun me ihmiset olemme erilaisia, myös me tollot ja ymmärtämättömiä köyhät.

Mutta hei sinä tyhmä ja yksinkertainen, sinulla on luetun ymmärtämisvaikeuksia. Asian ydin EI ole se, että sitä lampea tai metsää ei ehkä ole tai on, vaan se, että kun sen lammen ja metsän, jonka on nähnyt ja johon siis pystyy kävelemään kykynsä mukaan, on katsonut ja kulkenut 365 kertaa vuodessa niin kaipaisi jotain muutakin katseltavaa.

Vaihteen vuoksi. Ihan inhimillinen toive. Useimmille älykkäille ja empaattisille ihmisille.

Vierailija
478/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei sinä tyhmä ja yksinkertainen. Ensiksikin Suomessa saattaa joku asua niin, ettei ole sitä metsää tai lampea kävelyetäisyydellä. Katsos kun eri ihmisillä se kävelyetäisyyskin on erilainen. Toiset kävelevät reippaasti kymmeniä kilometrejä, joillakin on vaikeuksia, ei laiskuudesta johtuvaa, saat itse miettiä mistä syystä, kävellä muutama sataa metriä. Katsos, kun me ihmiset olemme erilaisia, myös me tollot ja ymmärtämättömiä köyhät.

Mutta hei sinä tyhmä ja yksinkertainen, sinulla on luetun ymmärtämisvaikeuksia. Asian ydin EI ole se, että sitä lampea tai metsää ei ehkä ole tai on, vaan se, että kun sen lammen ja metsän, jonka on nähnyt ja johon siis pystyy kävelemään kykynsä mukaan, on katsonut ja kulkenut 365 kertaa vuodessa niin kaipaisi jotain muutakin katseltavaa.

Vaihteen vuoksi. Ihan inhimillinen toive. Useimmille älykkäille ja empaattisille ihmisille.

Vihervassarin unelmapäiväkirjat. Osa 297654.

Vierailija
479/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät ne taas kateuksissaan uikuttaa. Elämä on valintoja. Muunmuassa. Toki menestykseen vaikuttaa myös geenit. Ken tyhmäksi syntyy, tyhmäksi ja köyhäksi jää!

Hyvästä sattumasta johtuen on täällä samaan aikaan ketju Laihialaisen miljonäärin työpaikkailmoituksesta.

Hyvin valaisevaa, ilmeisesti rikastumisen vaikuttaa juuri ne geenit. 😁 tässä suvussahan ne rikkausgeenit ovat vahvat. Ja mielipiteet köyhiä kohtaan myös hyvin tunnettuja ihan politiikasta.

Miksiköhän nämä täälläkin uikuttavat, kateellisett köyhät nyt vaan eivät tartu tähän mahtavaan työtarjoukseen ja tee oman elämänsä valinnan ja valitse se tie tämän työpaikan antamin keinoin siihen kadehtimaansa rikastumiseen.

Vierailija
480/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jaksa kuunnella sitä köyhyysulinaa. Miksikäs en? Koska itse olen köyhästä perheestä ja olen ollut köyhä yh aikanaan. Lapsuudessa oltiin paljon vaan kotona, asuttiin kerrostalolähiössä. Siskoni kanssa meillä oli mahtava mielikuvitus ja me leikittiin paljon, sekä sisällä että ulkona. Muistan joskus pieniä harmituksia, kun kaverit lähtivät mökille tai asuntoautolla Eurooppaa kiertelemään. Mutta sitten taas leikittiin. Äitimme oli alkoholisti, mikä sekin teki jatkuvasta kotona olemisesta normaalia ahdistavampaa. Mutta en koe lapsuuteni olleen kamala, muistan hyvin vieläkin mitä leikkejä leikittiin eikä mua haittaa se, että koko lapsuuteni aikana kävin ehkä 3 kertaa huvipuistossa. Sitä jännempiä ne oli, kun sinne sitten joskus päästiin. Niin ja ei meillä ollut mitään mummolaa, aina oltiin kotona.

Myöhemmin nuorena aikuisena olin yhden lapsen yh ja opiskelija. Asuimme kahdestaan ahtaasti kerrostalokaksiossa. Vaikka olin köyhä, silti mulla oli varaa autoon. Me käytiin huvipuistoissa ja sirkuksissa ja milloin missäkin. Opin elämään säästeliäästi ja rahaa laitettiin yhteiseen hauskanpitoon. Mutta tiesin myös sen, etten tee lisää lapsia, ennen kuin rahallinen tilanne tästä paranee. Monet köyhät valittaa, kun ei ole rahaa, mutta silti tekevät lisää lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme