Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko uusperheessä väärin kustantaa enemmän yhteiselle kuin puolison lapsille?

Vierailija
10.07.2020 |

Meillä on siis miehen kanssa uusperhe, johon kuuluu miehen 12- ja 10- vuotiaat tytöt ja minun ja miehen yhteinen (adoptoitu) tytär, joka on nyt kuusivuotias. Miehen lapset ovat meillä joka toinen viikko ja äidillään joka toinen, mutta periaatteessa asumme niin lähellä miehen exää, että nuo lapset tosiaan pystyvät vierailemaan helposti kummassa kodissa tahansa milloin tahansa. Heidän äitinsä on myös mennyt uusiin naimisiin ja hänellä on uuden miehen kanssa nyt yksivuotias ja on uudestaan raskaana.

Mies ja exänsä ovat ihan peruskeskituloisia, mutta minulla on taas iso palkka. Haluaisin tarjota omalle lapselleni elämyksiä, kuten ulkomaan matkoja ja kalliita harrastuksia sekä muutenkin parhaat lähtökohdat maailmaan. Ongelmana on kuitenkin se, että miehen exän mielestä minun tulisi kustantaa myös näille hänen lapsilleen korkeampi elintaso, matkat ja harrastukset. Haluan kuitenkin panostaa täysillä omaan lapseeni.

Onko se siis jotenkin väärin, jos vaikka vien pelkkää omaa lastani ulkomaille? Tai jos vien hänet harrastamaan jotakin kallista ilman, että huolin noita miehen lapsia mukaani?

Kommentit (173)

Vierailija
41/173 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päävastuu on aina lasten omilla vanhemmilla. Lasten omat vanhemmat ovat velvollisia ostamaan lapsille samat jutut. Äitipuoli on velvollinen maksamaan yhteisen lapsen tasapuolisuudesta puolet, ei niistämuista lapsista.

Jos entisen liiton lapset menevät äidillään reissuun, voi yhteinen lapsi päästä reissuun äidin kanssa myös. Mies voi lähteäkaikkien kanssa.

Moni äiti halveksii aluksi miehen uutta, vaikka eivät ole eron syy. Miksi yhtäkkiä hoito ja raha kelpaisi. Minä olen ystävällinen miehen lapsille, teen ruokaa jne. mutta minä en ole vastuussa heille ostamisesta, vaan mies ja exänsä luovat linjat. Se etten ota heidän lapsia mukaan jollekin reissulle pohjautuu ihan siihen ettei minunkaan lapsi pääse sisarpuolten äidin järjestämille reissuille.

Tasapuolisuuteen pyritään, vaikka jokainen mahdollistaa eniten omille lapsilleen.

Miehen ex on ostaa lapsilleen kaikenlaista, minä en, mutta en silti vongu samoja asioita lapselleni. Lapset kasvatetaan arvostamaan muuta kuin materiaa.

Uusperhe toimii kun kunnioitetaan osapuolia. Lapsille pyritään olemaan tasapuolisia.

Ei toisten lapsille tarvitse ostella ellei ole rahaa sitä tehdä.

Jokaisella lapsella on 2 vanhempaa,jotka hoitavat asiat ensisijaisesti. Ei niin, että toisilla on 3 ja toisilla vain 2...

Kyllä nämä mammat tässäkin ketjussa yrittää kääntää asiat nurin.

Jos et ole halukas tarjoamaan kaikkea samaa miehen uudelle lapselle, et voi vaatia tuon lapsen äitiäkään tarjoamaan sinun lapsille sitä.

Tämä ei ole ongelma, jos pidetään tasapuolisuus.

Vierailija
42/173 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen lapset ovat kieltämättä jääneet etäisiksi minulle, vaikka he ovatkin olleet melko nuoria vanhempiensa avioeron aikaan. Näiden lasten äiti tosiaan alussa teki äärimmäisen selväksi minulle, että minulla ei tasan ole mitään oikeuksia hänen lapsiinsa ja tuolloin aluksi nämä lapset olivatkin vain joka toinen viikonloppu meillä. Kun tämä exä tuli raskaaksi uudelle miehelleen niin silloin nämä miehen lapset alkoivat olemaan puolet ajasta täällä. Saatuaan lapsensa jotenkin hellitti noiden vanhempien lasten suhteen ja nyt ihmettelee, että miksi en ota näitä lapsia reissuun mukaan, vaikka aikaisemmin on saanut itkupotkuraivarit, jos olen vaikka toista lasta syntymäpäivänään halannut.

Yhteinen lapsemme ja miehen lapset eivät ole keskenään kovinkaan läheisiä, johtuen varmaan ikäerosta ja siitä, että eivät kuitenkaan ole nuorempana arkea jakaneet näinkään paljoa yhdessä. Olen itsekin ollut ainoa lapsi, joten en osaa sitä niin pahana kohtalona nähdä, mitä täällä esitetään. ap

Tulee olo, että nyt yrität luoda kuvaa ilkeästä ex-vaimosta. Ex-vaimollahan ei ole, eikä ole missään vaiheessa ollutkaan, sanansijaa teidän elämäänne tai arkeenne. Ei 4-6 vuoden ikäero nyt niin valtavan suuri ole. Miettisin tosiaan tuota, että nämä miehen kaksi lasta ovat teidän lapsenne ainoat sisarukset, ja sitä kautta kuuluvat jollain tavalla toistensa elämään lopun ikänsä. Ainoana lapsena et varmasti ymmärräkään, mitä sisarussuhteet voivat parhaimmillaan olla. Ja mitä ne puolestaan voivat pahimmillaan olla, jos lapsesta asti luodaan eriarvoisuutta ja kitkaa sisarusten välille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/173 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis ei se ole väärin..kautta aikojen on ollut niin että oma lapsi on aina tärkeämpi kuin muut,ja näin se on..eläimethän jopa tappaa toisen uroksen lapsia jos ei hyväksy laumaan..täytyy olla todella suuri sydän että antais bonus lapsille ihan saman kuin omalle..mutta toki jos haluat olla kiva äiti puoli niin tee nää asiat ku bonus lapset ovat äidillään..

Vierailija
44/173 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väännän nyt siis tämän kuvion vielä rautalangasta.

Erolapset olivat 1- ja 3- vuotiaita, kun mieheni ja exänsä erosivat. Tunsin miehen ennen eroa, mutta aloitimme seurustelemaan vasta eron jälkeen. En tiedä miksi erosivat. Nämä lapset asuivat aluksi vain joka toinen viikonloppu mieheni luona ja muulloin äidillään.

Kun nämä erolapset olivat 5- ja 7- vuotiaita, minulle ja miehelleni tuli adoptiotytär, joka oli tuolloin vuoden vanha. Erolapset asuivat yhä tässä vaiheessa pääosin äidillään enkä ollut tavannut heitä kovin moneen otteeseen, koska yleensä poistuin tieltä, kun he tulivat miehen luokse.

Reilu vuosi sitten, erolasten ollessa 9- ja 11- vuotiaita, heidän äitinsä sai uuden miehensä kanssa lapsen. Tällöin nuo erolapset siirtyivät viikko-viikkosysteemiin, koska heidän äitinsä halusi enemmän aikaa yksin vauvan ja uuden miehensä kanssa.

Ennen tuon vauvan syntymistä erolasten äiti on ollut hyvin mustasukkainen lapsistaan ja tehnyt selväksi, että minulla ei ole mitään oikeuksia heihin. Esimerkiksi jos olen hänen nähtensä komentanut näitä lapsia, on hän sanonut tiukasti, että he eivät minun lapsiani ole, joten minun ei tarvitse heidän äitiään leikkiä. Nyt kun hänellä on uusi vauva niin hän taas haluaisi minun kustantavan extraa näille erolapsille, vaikka ennen uutta lasta hän on kokenut vaikkapa kivojen joululahjojen antamisen henkilökohtaisena hyökkäyksenä hänen äitiyttään kohtaan. Nykyään tosiaan tekee sitten toisinaan itkupuheluita, että kuinka näitä erolapsia on harmittanut, kun puolisiskonsa on päässyt reissuun tai saanut jotain kivaa.

Mies on moneen kertaan sanonut minulle, että minun ei tarvitse maksella näiden erolasten kuluja ja harrastuksia. Kysymyksenä oli kuitenkin se, että onko se väärin, jos kustannan extraa vain omalleni. ap

Vierailija
45/173 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pyhimyksiä täällä on? Otetaan nyt tilanne, että ne lapset haluaa harrastaa jotain X asiaa, joka maksaa 1000 euroa kuussa. Sulla on varaa maksaa se 1000 euroa (eli oma lapsi), mutta ei 3000 euroa (tai jotain y summaa, koska vanhemmat laittaa jotain euroja), kuinka moni sanois, että oma lapsi ei saa harrastaa? Tai otetaan tilanne mis sulla on 1 lapsi exän kanssa, mutta ette voi laittaa lasta harrastukseen, koska exän uuden puolison lapset ei saa samaa.

Jos sulla on varaa kaikki ne maksaa, niin totta kai, mutta on sulla oikeus omaa lastasi ajatella. Tuleehan tämä viimeistään perinnönjaossa esille, että toisella on rahaa ja toisella ei.

Vierailija
46/173 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten voin alkaa maksamaan tasaveroisista kun saan myös vanhemman oikeudet. Eli esim. eron tullessa lapset eivät katoa elämästäni taskussaan 10t edestä matkoja.

Vierailija
47/173 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erolapset olivat 1- ja 3- vuotiaita, kun mieheni ja exänsä erosivat. Tunsin miehen ennen eroa, mutta aloitimme seurustelemaan vasta eron jälkeen. En tiedä miksi erosivat. Nämä lapset asuivat aluksi vain joka toinen viikonloppu mieheni luona ja muulloin äidillään.

Kun nämä erolapset olivat 5- ja 7- vuotiaita, minulle ja miehelleni tuli adoptiotytär, joka oli tuolloin vuoden vanha. Erolapset asuivat yhä tässä vaiheessa pääosin äidillään enkä ollut tavannut heitä kovin moneen otteeseen, koska yleensä poistuin tieltä, kun he tulivat miehen luokse.

Reilu vuosi sitten, erolasten ollessa 9- ja 11- vuotiaita, heidän äitinsä sai uuden miehensä kanssa lapsen. Tällöin nuo erolapset siirtyivät viikko-viikkosysteemiin, koska heidän äitinsä halusi enemmän aikaa yksin vauvan ja uuden miehensä kanssa.

Ennen tuon vauvan syntymistä erolasten äiti on ollut hyvin mustasukkainen lapsistaan ja tehnyt selväksi, että minulla ei ole mitään oikeuksia heihin. Esimerkiksi jos olen hänen nähtensä komentanut näitä lapsia, on hän sanonut tiukasti, että he eivät minun lapsiani ole, joten minun ei tarvitse heidän äitiään leikkiä. Nyt kun hänellä on uusi vauva niin hän taas haluaisi minun kustantavan extraa näille erolapsille, vaikka ennen uutta lasta hän on kokenut vaikkapa kivojen joululahjojen antamisen henkilökohtaisena hyökkäyksenä hänen äitiyttään kohtaan. Nykyään tosiaan tekee sitten toisinaan itkupuheluita, että kuinka näitä erolapsia on harmittanut, kun puolisiskonsa on päässyt reissuun tai saanut jotain kivaa.

Mies on moneen kertaan sanonut minulle, että minun ei tarvitse maksella näiden erolasten kuluja ja harrastuksia. Kysymyksenä oli kuitenkin se, että onko se väärin, jos kustannan extraa vain omalleni. ap

Kuten sanottu: ei ole väärin, jos vain kustannat omalle lapsellesi. Se ei vain ole sinun lapsesi kannalta paras tilanne tulevaisuutta ajatellen.

En ymmärrä, miksi olet mennyt pois, kun lapset ovat tulleet isäänsä tapaamaan?

Kolmas asia: Miksi miehesi on ollut noin nössö lapsiensa suhteen? Kertomasi mukaan miehen exällä ei ole kaikki asiat olleet hyvin. Miksi mies ei ole vaatinut lähivanhemmutta itselleen?

Missään tapauksessa en "kostaisi" noille lapsille sitä, että heidän äitinsä on tasapainoton, idiootti tai ilkeä. mahdollisesti kaikkea kolmea.

Sinun lapsellasi on vielä mahdollisuus saada sisarussuhde. Panostakaa siihen.

Vierailija
48/173 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saitte noin nopeasti adoptoitua lapsen?

Vierailija
49/173 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen trolli... yhteinen adoptiolapsi vs. puolison biologiset lapset.

Vierailija
50/173 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne lapset kertaakaan ollut itse pahoillaan, että ei ole päässyt reissuun?

Toi on Ap sit loputon suo, jos lähdet kustantamaan asioita. Tulee aikanaan puhelimet, tietokoneet, vaatteet, synttärilahjat jne.

En lähtis siihen. Toki kun lapset ovat meillä, niin saisivat tasapuolisesti kaiken, mutta mulla on velvollisuus mun lasta kohtaan.

Vierailija
51/173 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo itse aloittanut adoptioprosessin ennen miehen kanssa seurustelun aloittamista, joten sen vuoksi lapsi on tullut noinkin "nopeasti".

Tuosta erolasten pahastumisesta on ainoastaan äidin sana olemassa. Minulla ja erolapsilla on tosiaankin etäinen suhde, joten en usko, että he minulle suoraan sanoisivat mitään tuollaista. Isälleen eivät ole sanoneet mitään. Olemme ottaneet noin kerran vuodessa erolapset reissuun mukaamme, muuten olemme tehneet matkoja kolmisin tai minä yksin lapsen kanssa. Erolapset eivät ole päässeet äitinsä kanssa reissuun. ap

Vierailija
52/173 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole lapsia, mutta miehellä on. Mulla on huomattavasti paremmat tulot kuin miehellä tai sen exällä. Ennen tykkäsin ostaa lapsille kaikkea extraa, mutta nyt mun olis pakko osallistua lapsen kuluihin, niin alkaa tökkimään. Joo siinä mielessä varmaan kostan lapselle, että en todellakaan käskystä osta hänelle todella kallista puhelinta. Mut jotenki se vaatiminen ärsyttää.

Vierailija
53/173 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni teidän tapauksessa isä on se, jonka pitää olla tasapuolinen kaikille lapsilleen. Ei siis voi kustantaa matkoja ja harrastuksia vain teidän yhteiselle lapselle, pitää pystytä tarjoamaan saman verran myös isommille lapsilleen. Sen sijaan sinulla ei ole mitään velvollisuutta maksaa miehesi lasten matkoja ja varsinkaan harrastuksia.

Matkojen suhteen teidän pitää ehkä tyytyä jonkun verran kompromisseihin ihan jo miehesi ja sinun tuloerojen vuoksi (oletan, että teillä on "omat rahat"). Kuvitellaan vaikka tilanne, että sinä haluaisit lähteä miehen ja lapsen kanssa luksuslomalle moneksi viikoksi, mutta mies haluaisi myös isommat lapsensa mukaan, niin kolme viikkoa Malediiveilla saattaa vaihtua viikoksi Kreetalla, että koko perhe pääsee yhdessä. 

Vierailija
54/173 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs se exä sanoo niille uuden perheen lapsille, että miks he eivät pääse reissuun, mutta sisarukset pääsee? 🤔

Vierailija
55/173 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanottu: ei ole väärin, jos vain kustannat omalle lapsellesi. Se ei vain ole sinun lapsesi kannalta paras tilanne tulevaisuutta ajatellen.

En ymmärrä, miksi olet mennyt pois, kun lapset ovat tulleet isäänsä tapaamaan?

Kolmas asia: Miksi miehesi on ollut noin nössö lapsiensa suhteen? Kertomasi mukaan miehen exällä ei ole kaikki asiat olleet hyvin. Miksi mies ei ole vaatinut lähivanhemmutta itselleen?

Missään tapauksessa en "kostaisi" noille lapsille sitä, että heidän äitinsä on tasapainoton, idiootti tai ilkeä. mahdollisesti kaikkea kolmea.

Sinun lapsellasi on vielä mahdollisuus saada sisarussuhde. Panostakaa siihen.

Juuri näin! Nyt kannattaa asettua sen oman katkeruutensa yläpuolelle ja unohtaa mitä se ex-vaimo on sanonut tai tehnyt. Ap sanoi, että haluaa tarjota omalle lapselleen parhaat mahdolliset lähtökohdat maailmaan. Panostaminen lapsen sisarussuhteisiin kuuluu minusta ehdottomasti tähän! Olkoon se ex-vaimo miten ilkeä nilkki tahansa, lapset eivät voi äidilleen mitään. Mutta en kommunikoisi tästä asiasta ex-vaimon kanssa, vaan juttelisin miehen ja lastenkin itsensä kanssa tästä. 

Vierailija
56/173 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni teidän tapauksessa isä on se, jonka pitää olla tasapuolinen kaikille lapsilleen. Ei siis voi kustantaa matkoja ja harrastuksia vain teidän yhteiselle lapselle, pitää pystytä tarjoamaan saman verran myös isommille lapsilleen. Sen sijaan sinulla ei ole mitään velvollisuutta maksaa miehesi lasten matkoja ja varsinkaan harrastuksia.

Matkojen suhteen teidän pitää ehkä tyytyä jonkun verran kompromisseihin ihan jo miehesi ja sinun tuloerojen vuoksi (oletan, että teillä on "omat rahat"). Kuvitellaan vaikka tilanne, että sinä haluaisit lähteä miehen ja lapsen kanssa luksuslomalle moneksi viikoksi, mutta mies haluaisi myös isommat lapsensa mukaan, niin kolme viikkoa Malediiveilla saattaa vaihtua viikoksi Kreetalla, että koko perhe pääsee yhdessä. 

Olimme itse asiassa ennen koronaa lomalla. Mies oli vain 10 päivää kanssamme, olisin kyllä maksanut pidemmäksi ajaksi hänet sinne, mutta hän ei itse halunnut. Minä ja lapsi sitten olimme vielä pari viikkoa lisää. Meillä tällainen järjestely on toiminut, koska mies ei oikein edes osaa nauttia lomailusta kodin ulkopuolella. ap

Vierailija
57/173 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin jo itse aloittanut adoptioprosessin ennen miehen kanssa seurustelun aloittamista, joten sen vuoksi lapsi on tullut noinkin "nopeasti".

Tuosta erolasten pahastumisesta on ainoastaan äidin sana olemassa. Minulla ja erolapsilla on tosiaankin etäinen suhde, joten en usko, että he minulle suoraan sanoisivat mitään tuollaista. Isälleen eivät ole sanoneet mitään. Olemme ottaneet noin kerran vuodessa erolapset reissuun mukaamme, muuten olemme tehneet matkoja kolmisin tai minä yksin lapsen kanssa. Erolapset eivät ole päässeet äitinsä kanssa reissuun. ap

En tarkemmin tunne adoptioprosessia, mutta luulenpa että prosessi käynnistyy uudelleen alusta, jos yksin adoptoiva löytää puolison ja haluaa adoptoida yhdessä tämän kanssa.

Vierailija
58/173 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä aloittaisin ihan siitä, että alkaisin luomaan suhdetta sekä itseni ja miehen lasten, ja toisaalta oman ja miehen lasten välillä. Sanoit, ettet oikein edes tunne miehen lapsia. He ovat kuitenkin sinun lapsesi sisaruksia ja todennäköisesti hänen elämänsä pisimmät ihmissuhteet. Minusta tämä tarkoittaa sikäli tasapuolista kohtelua, että ainakin silloin kun lapset ovat teillä, niin perhe menee yhdessä harrastamaan tai reissaa, ei niin että toiset jää kotiin odottamaan kun toiset menee jonnekin. Luksusreissut oman lapsesi kanssa voit tehdä vaikka silloin kun miehen lapset ovat äidillään? Kalliita harrastuksia ei tarvitse miehen lapsille maksella, mutta onko edes heillä jotain harrastuksia? Et ole velvollinen, mutta perhe- ja sisarusdynamiikkaa taas ajatellen, minusta olisi kohtuullista tarjoutua vaikka auttamaan heidänkin harrastuskustannuksissa. Ajattelen nyt siis vain sitä, että millainen toiminta tukisi parhaiten lasten välisiä suhteita ja niiden kehittymistä.

Ex-vaimon kanssa kommunikoinnin olisin lopettanut jo aika päiviä sitten, jos se on tuollaista "itkupotkuraivareita puhelimessa". Mies hoitakoon vuorovaikutuksen lastensa äidin kanssa. 

Vierailija
59/173 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarkemmin tunne adoptioprosessia, mutta luulenpa että prosessi käynnistyy uudelleen alusta, jos yksin adoptoiva löytää puolison ja haluaa adoptoida yhdessä tämän kanssa.

Olen juridisesti lapsemme yksinhuoltaja, sikäli kun se asiaan jollakin tavalla liittyy.

Vanhempi lapsi harrasti aiemmin balettia hyvin tavoitteellisesti, mutta joutui sen lopettamaan noin vuosi sitten vähän sen jälkeen, kun äitinsä sai vauvan rahasyistä. Nuorempi lapsi harrastaa ratsastusta kerran viikossa. Yhteinen harrastaa myös ratsastusta, mutta hänellä tunti kolme kertaa viikossa. ap

Vierailija
60/173 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen juridisesti lapsemme yksinhuoltaja, sikäli kun se asiaan jollakin tavalla liittyy.

Vanhempi lapsi harrasti aiemmin balettia hyvin tavoitteellisesti, mutta joutui sen lopettamaan noin vuosi sitten vähän sen jälkeen, kun äitinsä sai vauvan rahasyistä. Nuorempi lapsi harrastaa ratsastusta kerran viikossa. Yhteinen harrastaa myös ratsastusta, mutta hänellä tunti kolme kertaa viikossa. ap

Haluaako tämä balettityttö harrastaa esim. Sitä ratsastusta. Maksaisin hälle sen kerran viikkoon.

Tosta tulee muuten hyvä soppa perinnönjaossa. Et siinä mielessä lapsille on hyvä tehdä selväksi, että tämä X on sun lapsi