Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi lohduttaa ihmistä jonka läheinen kuollut?

Vierailija
09.05.2013 |

Monesti ihmiset olettavat, että minuun voi tukeutua tilanteessa kuin tilanteessa. Lohdutankin mielelläni ja kuuntelen ihmisten murheita. Mutta kun joltakin on kuollut läheinen, niin en keksi yhtikäs mitään. Minusta tuntuu avuttomalta, enkä osaa sanoa mitään. Tuntuu, ettei siinä tilanteessa voi oikein sanoa mitään. Minusta tuntuu, että melkein kaikki jutut tekisivät vaan surullisemmaksi tai jopa vihaiseksi. Osaatteko sanoa, te joilta on joku kuollut, että miten toivoisitte että teitä lohdutettaisiin tai mikä on auttanut?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen tiedostaminen että toinen ihminen on olemassa jos haluaa puhua. Ihmiset suree niin monin eri tavoin. Mun mies kuoli viisi kuukautta sitten. Puhuin kaksi viikkoa puhelimessa miltei yötä päivää ja tapasin ystäviäni kun siltä tuntui että ulos jaksaa lähteä

Viimeiset pari kuukautta olen ollut paljon yksin kotona mutta tieto siitä että ystävät saa kiinni puhelimitse (ei enää 24/7) on ollut mun pelastus. Toki elämänkatsomus vaikuttaa myös paljon. En usko fyysisen kuoleman olevan se lopullinen juttu joten helpotusta olen saanut uskostakin - paljon

Vierailija
2/6 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytät vain että välität, halaat vaikka. Ei siihen sanoja tarvita. Ja kokemusta on, minulla kosketus auttoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen todennut että jonglööraus on hyvä keino

Vierailija
4/6 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

myötäeläminen on hienoa, jos siihen pystyy. Minua ei aikanaan mikään olisi voinut auttaa kun äitini kuoli. Tärkeintä oli silloin oman rakkaan läheisyys ja lämpö. Vaikkei se tuskaa helpottnaut, jotain lohtua se toi kuitankin.

Vierailija
5/6 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano vain naama peruslukemilla, että Otan osaa. Lohdutteluja en ole kaivannut, sillä ei lohdutus auta mitään, kun läheinen on kuollut. Aika auttaa.

Jos tuntuu, että tilanne on sellainen, niin voit kysyä esim että oliko kuolema yllättävä ja muuta sellaista melko neutraalia. Parhaiten auttaa, kun kuuntelet ja osoitat ilmeilläsi ja eleilläsi myöntätuntoisuutta. Ehkä voit hienotunteisesti kysyä jotain lisää, jos huomaat, että toinen ihminen haluaa kertoa.

Vierailija
6/6 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko ihan oiekasti auttaa sitä läheistäsi vai haluatko vain antaa itsestäsi kuvan hyvänä ihmisenä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän