Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

yh äidin ja 5v pojan liian läheinen suhde

Vierailija
08.05.2013 |

Hei,

Olisin kysellyt serkustani joka on 5 vuotiaan pojan äiti. Voiko äidin ja lapsen suhde olla liian läheinen? Ehkä läheisyys on väärä sana, mutta ajan ehkä takaa sellaista riippuvuus suhdetta äidin puolelta ja sitten se heijastuu myös 5v lapseen samanlaisena riippuvuus suhteena. 

Tässä esimerkkejä. Serkkuni poika puhuu usein äidistään kuin kumppanistaan. Tai aivan kuin olisi äitinsä kumppani. Puhuu esimerkiksi siitä, että sitten kun HEILLE tulee joskus vauva. "Äidille ja minulle". 

Poika myös latelee rakkauden tunnustuksia ja pussailee äitiään tauottomasti jos ovat esim kylässä. Se on sellaista "omistushaluista" pussailua. Ja jotenkin minusta vähän yli menevää. Pussailee kaulaan, rintavakoon, pyllyyn jne. 

En ihan kauheasti tiedä serkkuni ja hänen lapsensa arjesta kotona, sillä näemme useimmiten sukulaisilla. Joitain juttuja olen kuullut hänen siskojensa ja äitinsä kautta. Esimerkiksi sen, että poika ja äiti nukkuvat yhä kaksin samassa sängyssä. He myös peseytyvät yhdessä. Poika ei siis vieläkään käy yksin suihkussa vaan äiti on aina mukana. (tai ainakin hyvin usein)

Olen lähinnä miettinyt sitä, että onko tuo enää tervettä? Voiko lapsi jotenkin "viottua" jos suhde äitiin on liian läheinen ja isän mallia ei perheessä ole. Miten poika esimerkiksi kestää sen jos äiti jossain vaiheessa löytää seurustelu kumppanin? Vai kestääkö? Kun tavallaan hän on nyt ottanut talon miehen roolin. 

Tällaisia mietteitä vain, onko kenelläkään mitään viisasta sanottavaaa?

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 22:30"]Siis tottakai sitä isekin kävi vielä 10vuotiaanakin äidim kanssa suihkussa

[/quote] nostit vanhan ketjun sanoaksesi tämän?

Vierailija
62/68 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuohon ikään kuuluu kyseinen käytös; eli lapsi ikäänkuin rakastuu vanhempaan. Se menee ohi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 10:39"]

Niin, ehkä se mihin poika äitiään pussaa ei ole niin oleellista, vaan se, että jos äiti ei millään tavalla estele tätä. Serkkuni esimerkiksi vain kikattelee kun poika pussailee häntä ties mihin.

ap

[/quote]

No sitten voi kyllä sanoa. Minusta on hyvä opettaa ne terveet rajat. Sinähän voit kertoa lapselle ne rajat kun näet tapauksen. Paheksunta ei mitään auta. Voit sanoa, että tisseihin ja peppuun ei saa pussata ksoka ne  ovat yksityisalueita.

Vierailija
64/68 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samankaltainen suhde 6-v. poikaani. En näe siinä

mitään omituista. Varmaan nukuttaisiin yhdessä jos olisin yh. Pusutellaan ja halaillaan paljon ihan julkisestikin, käydään koko perhe saunassa ja pesuilla. varmaan tilanteet muuttuu ja pusuttelutkin vähenee kun poika kasvaa mutta sekin kuuluu asiaan. Hellyys ja läheisyys ei ole outoa, haloo ap! Ihminen on laumaeläin ja yh sekä hänen lapsensa on oma pieni lauma=perhe ja välit luonnollisesti tiiviit, tiiviimmät kuin perusperheessä, missä lauman jäseniä on

useampi keltä saa turvaa ja läheisyyttä.

Vierailija
65/68 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 4-v. Tyttö on samantapainen kuin kuvailemasi poika.  Luulenpa että äidin iso pylly ja tissit ovat lapsen silmiin vaan kivat:) Minun on pitänyt oikein opettaa että ne ovat yksityisalueita. Muuten olisi kokoajan pyllyssä tai tisseissä kiinni:)

Vierailija
66/68 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa. Meidänkin kohta 7-vuotias on vielä minussa kiinni aika tukevasti. Nukkuu vieressä ja änkeää suihkuun yhtä aikaa. Sanoo myös monta kertaa päivässä rakastavansa ja hyppää estoitta syliin kun menen hakemaan eskarista. Tiedän että lapsen on hyvä itsenäistyä ja vieroittua äidistään mutta annan sen tapahtua vähitellen. Pärjää ilman minua kyllä pihalla kavereiden kanssa ja ottaa reippaasti kontaktia vieraisiinkin. Ei siis ole mikään nyhverö.Lapsella on ADHD joten kaipaa kohelluksen vastapainoksi myös paljon läheisyyttä. Vieressä nukkumisesta kysyin lääkäriltä joka antoi sille siunauksensa, edellämainitusta syystä. Pitääköhän tässä nyt odotella leimautumista joksikin perverssiksi vai mitä häh?

Vierailija
67/68 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin lapseni on kylläkin tyttö ja kuten varmaan arvasitte, olen yksinhuoltaja. On varmasti totta että yksinhuoltajilla on usein lapsiinsa tiiviimpi suhde. 66

Vierailija
68/68 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi puit julkisesti muiden asioita. Eikö sulla ole omaa elämää? Kyllä,yksinhuoltajilla on usein tavallista tiiviimpi suhde lapsiinsa,koska toinen vanhempi ei ole kuvioissa mukana. 5 -vuotias on kuitenkin aika pieni vielä, joten minusta ei ole mitään outoa,jos nukkuu äidin vieressä. Nää on vaan just näitä...toisten elämää arvostelevia no laiffereita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä