Mitä mieltä nimestä Taika?
Mies ehdotti. Mielestään paras nimi ikinä. Itse en lämpene, oikeastaan siitä syystä ettei ole kolmitavuinen. Sukunimemme on neljä tavua ja olen mieltynyt seitsentavuisiin nimiin.
Kommentit (33)
Kuulostaa nätiltä, mut mulle mieleen tulee silti lapinporokoira.
Itse en antaisi, mutta on kyllä nätti ja persoonallinen! :) Tosin hieman ihmettelen, että miksi edes pohditte tätä, jos sinä et pidä siitä? Eikö molempien kuuluisi pitää lapsenne nimestä?
Ihana nimi, meillä agility ryhmässä ollut useampikin tuon niminen hurtta. Nyt naapurin kani on myös taika ja häkkinaapurina Selma:)
En osaa ihmiselle ajatella. Ai niin ja kissasisarukset naapuri rivarissa ovat taika ja temppu.
Oletko ajatellut Källiä, Jekkua, Ihmetystä, Yllätystä tai jopa Ylläriä?
Taika on tosi kaunis nimi. Taivutetaan kuten mikä tahansa nimi, ei kuten se sana normaalisti taipuu. Eli siis Taikan, ei Taian. Jos olis tullut tyttö, olisin vakavasti harkinnut Taika-nimeä. Ainoa miinus siinä on, jos sukunimi alkaa aalla, meidän tapauksessa siitä ois tullut vähän hassun kuuloinen yhdistelmä.
Mun mielestä ruma nimi, just sellainen "ah, olen niin hippi, annetaan joku tosi erikoinen nimi muttei kuitenkaan oikea nimi vaan sana joka tarkoittaa jotain ihan muuta"
erikoisia nimiä on muitakin kun jotain Taikaa, Keijua ja Metsämarenkia.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 23:23"]
Itse karsastan jotenkin näitä "väenvängällä" erikoisia nimiä. Minulle juuri nämä Taika, Meri, Aarre, Tuuli, Taito, Valo etz,. Eli inhoan nimiä millä "jo" on tarkoitus. Jotenkin en vain kykene ymmärtämään miten vanhempi on antanut sellaisen nimen ihmisella.
[/quote]
Aarre ja Tuulihan ovat molemmat tosi yleisiä nimiä! Ei tän hetken massamuotinimiä vauvalle mutta muuten. Mun mielestä ainoastaan Valo on noista sellainen joka on jokseenkin erikoinen, mutta sekin on ihan "asiallinen" ja kaunis nimi eikä mikään kummallinen väännös.
Oikein kaunis nimi! Mutta jos et itse tykkää niin ei ehkä sitten kovin hyvä vaihtoehto juuri teidän lapsellenne. Jos löytyis joku josta molemmat tykkäätte..?
Itse karsastan jotenkin näitä "väenvängällä" erikoisia nimiä. Minulle juuri nämä Taika, Meri, Aarre, Tuuli, Taito, Valo etz,. Eli inhoan nimiä millä "jo" on tarkoitus. Jotenkin en vain kykene ymmärtämään miten vanhempi on antanut sellaisen nimen ihmisella.
[/quote]
Väenvängällä? Tuuli, Aarre ja Valo ovat tosi vanhoja suomalaisia nimiä. Siis nimenomaan aitoja oikeita suomenkielis-alkuisia nimiä. Ei mistään raamatusta, antiikista, Saksasta tms. Esim. Onni on ensimmäinen suomalainen nimi, mikä Suomessa on annettu.
Taika on kaunis, hyvä nimi. Onhan siinä taikuutta, että ihminen saa alkunsa ja syntyy maailmaan. Tyttö on teidän ikioma taikanne :)
[/quote]
Siis ne muualtahan tulleet nimet, esim. väännökset Alexandrasta (Sanna, Susanna...) ja Wilhelmista(Viljo, Ville...) eivät ole missään tarkoittaneet mitään? Nimenomaan monet antiikin nimistä tarkoittivat jotain asiaa. Meille ne eivät enää avaudu, kun aikaa on kulunut ja maantiede on tehnyt tepposensa ja ne on väännetty suomeen sopiviksi.
Lapsenlapseni (poika) täällä Tukholmassa ilmeisesti nimetään Taika nimelle. Suomessahan se on enimmäkseen tytöillä nimenä. Japanissa ja Uuudessa Seelenissa se on taas poikien nimi.
Muuten - tällä palstalla on paljon ahdasmielisiä vierailijoita.
Johan S.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 16:43"]
Simbsalabim! HokkusPokkusPiliOkkus!!!
Joo, en laittaisi lapselleni. Enkä muitakaan nimiä jotka tarkoittaa jotain.
[/quote]
Joku numerosarja ois varmaan sopivan neutraali. Eihän ihmiset oikeestaan nimiä edes tarvitsis kun meillä on henkilötunnukset. Käytettäis niitä! Ei pääsis kukaan tavoittelemaan erikoisuutta tai erottumaan massasta. Paitsi ne onnettomat / onnelliset jotka on syntyneet karkauspäivänä.