Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ammatti on asiantuntija? Asiantuntija, kerro, mitä teet työksesi.

Vierailija
07.05.2013 |

Nykyisin tähän titteliin törmää joka paikassa, enkä nyt tarkoita esimerkiksi projekteissa konsultoivia tietyn alan asiantuntijoita. Vaikuttaa olevan jonkilainen töimistotyöntekijä, mutta en tajua, miten tuollainen voi olla joku yleinen ammatti. Asiantuntija-tittelillä olevat, kertokaa mitä teette työksenne!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä ammatti vaan, jos osaa asiansa

Vierailija
2/13 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippunee paljon yrityksestä. Itse olen lääketeollisuudessa työssä ja työnkuvaan kuuluu mielipidevaikuttajien tapaamista Suomessa ja ulkomailla, eri alojen järjestöjen (työntekijäjärjestöt, potilasjärjestöt jne.) kanssa tehtävä yhteistyö, koulutustilaisuuksien järjestäminen, oman erityisalan lääketieteellisen tutkimuksen seuraaminen, konferensseihin ja symposiumeihin osallistuminen, infomateriaalien valmistelu, markkinointimateriaalien tarkastaminen, terveydenhuollon ammattilaisille tarkoitettujen internetsivustojen suunnittelu jne jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voiko jonkun ammattinimike olla vain asiantuntija? Minäkin olen asiantuntija mutta nimikkeeni on kyllä "Senior Software Engineer", kun olen IT-alan asiantuntijoita.

Vierailija
4/13 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntija ei oikeastaan ole ammattinimike, vaan kuvastaa asemaa työpaikalla: hän on henkilö, joka selvästi on suorittavan portaan yläpuolella, mutta ei kuitenkaan oikein varsinaista johtoakaan. Hän ei ole kenenkään esimies. Useimmiten hän ei tunnista olevansa oikein kenenkään alainenkaan, ehkä aivan ylintä johtoa lukuunottamatta. Hän ei sijoitu hierarkiassa tai komentoketjussa mihinkään, sillä hän on niiden ulkopuolella. Hänen tehtävänsä ei ole tehdä mitä käsketään eikä käskeä tekemään: hänen tehtävänsä on tuntea oma alansa niin hyvin, että pystyy selittämään johdolle ja esimiehille, mistä milloinkin oikeasti on kyse ja sen perusteella johto sitten päättää, mikä linja valitaan, mitä pitäisi tehdä ja esimiehet käskevät suorittavaa porrasta suorittamaan sen.

Vierailija
5/13 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 13:16"]

Asiantuntija ei oikeastaan ole ammattinimike, vaan kuvastaa asemaa työpaikalla: hän on henkilö, joka selvästi on suorittavan portaan yläpuolella, mutta ei kuitenkaan oikein varsinaista johtoakaan. Hän ei ole kenenkään esimies. Useimmiten hän ei tunnista olevansa oikein kenenkään alainenkaan, ehkä aivan ylintä johtoa lukuunottamatta. Hän ei sijoitu hierarkiassa tai komentoketjussa mihinkään, sillä hän on niiden ulkopuolella. Hänen tehtävänsä ei ole tehdä mitä käsketään eikä käskeä tekemään: hänen tehtävänsä on tuntea oma alansa niin hyvin, että pystyy selittämään johdolle ja esimiehille, mistä milloinkin oikeasti on kyse ja sen perusteella johto sitten päättää, mikä linja valitaan, mitä pitäisi tehdä ja esimiehet käskevät suorittavaa porrasta suorittamaan sen.

[/quote]

Monissa yrityksissä on kuitenkin päädytty tuollaisten henkilöiden kohdalla päällikkö-titteliin. Firmoissa voi olla kymmeniä päälliköitä, joilla ei ole yksikköä eikä alaisia johdettavinaan. Mitä tekee kehittämispäällikkö? Todennäköisesti oman erikoisalansa vaativaa suunnittelu- ja/tai testaustyötä.

Vierailija
6/13 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä irtisanon ihmisiä. Kiire vuosi menossa.

Vierailija
7/13 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Toisaalta on aloja joilla suorittavan työn tekijät on nimenomaan asiantuntijoita, esim. jo mainittu IT-ala. Koodari on suorittavan työn tekijä jolla on selkeä esimies, mutta silti hän on asiantuntija, joka työnkuvasta riippuen voi konsultoida kovalla tuntipalkalla asiakkaita, suunnitella ja toteuttaa näille ohjelmistoratkaisuja.

Vierailija
8/13 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 13:42"]

[/quote]

Toisaalta on aloja joilla suorittavan työn tekijät on nimenomaan asiantuntijoita, esim. jo mainittu IT-ala. Koodari on suorittavan työn tekijä jolla on selkeä esimies, mutta silti hän on asiantuntija, joka työnkuvasta riippuen voi konsultoida kovalla tuntipalkalla asiakkaita, suunnitella ja toteuttaa näille ohjelmistoratkaisuja.

[/quote]

Joo paitsi että suorittavan portaan tyyppi ei ole asiantuntija-asemassa. Muuten sun kuvaukesn perusteella myös kiinteistönhuoltomies - se katuharjan nnojaileva tyyppi on asiantuntija, joka työnkuvasta riippuen voi konsultoida kovalla tuntipalkalla asiakkaita, suunnitella ja toteuttaa näille parkkiksenputsausratkaisuja.

Vierailija
9/13 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kaikkien alojen asiantuntija.

Vierailija
10/13 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 13:47"]

Mä olen kaikkien alojen asiantuntija.

[/quote]

eli et minkään

Vierailija
11/13 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäreissä kyllä entiset työvoimaneuvojat ovat nykyään ihan ammattinimikkeeltään asiantuntijoita :D Ei siis mitään selventävää etuliitettä tms. vaan ihan pelkkä asiantuntija.

Vierailija
12/13 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te-toimistoss asiantuntija on tavallista asiakastyötä tekevä henkilö, vaikka se infon virkailija.

Vierailija
13/13 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä miellän asiantuntija-nimikkeen yleistermiksi kuvaamaan  tehtävän kuvaa/luonnetta, en varsinaiseksi ammattinimikkeeksi. Eli että on johtajia, päälliköitä, asiantuntijatehtävissä olevaa (yleensä akateemista) sakkia, myyntitehtävissä olevia ihmisiä, hallinnon työntekijöitä, suorittavan tason duunareita...

Esim. mielipidetiedusteluissa kyseltäessä ammattia, yksi vaihtoehto on usein asiantuntija, eikä se tarkoita siis titteliä.