Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko se jotenkin väärin vai tuomittavaa olla lihava?

Vierailija
09.07.2020 |

Tuntuu että lihavia ihmisiä jotenkin suorastaan tuomitaan heidän lihavuudestaan, vaikka heille itselleenhän se varmasti on vaikein paikka. Lihavat, tuntuuko teistä että teitä vältellään tai ette ole mitenkään erityisen suosittuja? Ihmiset jotka ovat geneettisesti perineet helpon elämänhallinnan eivät ymmärrä miksi joku voi olla lihava. Ei ole kysymys nautinnon halusta niinkään kuin esim päivän tehtävistä selviytymisestä. Verensokeritason ollessa alhainen voi ahdistaa pahasti. Niin pahasti, että se on ongelma. jos tekee esim sosiaalista työtä lasten kanssa päiväkodissa on pakko pyrkiä olemaan niin hyvällä tuulella kuin mahdollista jotta olisi mukavaa seuraa niin lapsille kuin työtovereillekin. Tähän kaikki keskittymis- ja työmuistiongelmat, niin ei edes muista olevansa lihava saati mitä sille voisi tehdä täytyy vain keskittyä selviytymään tärkeimmistä asioista. Taustalla naisen kohdalla voi olla esimerkiksi myös raskaus ja yritykset imettää lasta, johon kuuluu herkkujen syöminen mikä lisää maidontuotantoa.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lihava, ei voisi kyllä vähempää kiinnostaa mitä joku randomjaska asiasta ajattelee. En mieti sellaista ikinä.

Vierailija
42/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai siinä mitään väärää ole, mutta ihmisten kauneusihanteet ovat mitä ovat. Joten jos haluat, että sinut nähdään kauniina suurimman osan mielestä , niin silloin lihavana on väärässä muodossa siihen asiaan.

Syyt miksi on lihava on toissijaisia monelle. Jos ulkonäkö on suosittuna olemisen ehto ja sitä kaipaa, niin silloin väärä kropan malli on tietenkin este. Oli alkusyy mikä tahansa.

En tiedä tuomitseeko nykyisin moni enää lihavia, mutta onhan sillä lihavuudella seurauksia siihen mitä ihmiset ajattelevat ja miten he sen mukaan käyttäytyvät.

tää oli just se syy minkä takia yritin selittää todellisia syitä lihavuudelle niille ihmisille jotka ovat onnekkaampia geeniensä kanssa eivätkä ehkä ymmärrä asiaa. Joku ihminen myöskin väsyy hyvin paljon herkemmin verensokerin ollessa matalalla. Eikä väsyneenä ollessa ole helppoa olla tehokas. Usein on pakko olla tehokas ennemmin kuin olla laiha. Tätä valintaa voisi myös ihan arvostaakin, vaikka ei joudukaan itse samoissa saappaista kulkemaan.

En nyt ymmärrä ajatuksenjuoksuasi. Miksi laiha ei voisi olla tehokas? Minulla on diabetes ja tiedän että verensokeritasojen sahaaminen ylös a alas väsyttää. Sitä voi ehkäistä syömällä säännöllisesti ja terveellisesti. Ei siinä herkkuja tarvi vetää. Ja vaikka syönkin usein, painoni on silti normaalipainossa. Se on katos se mitä ja paljonko suustaan alas työntää ja ihan arkiliikunta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai siinä mitään väärää ole, mutta ihmisten kauneusihanteet ovat mitä ovat. Joten jos haluat, että sinut nähdään kauniina suurimman osan mielestä , niin silloin lihavana on väärässä muodossa siihen asiaan.

Syyt miksi on lihava on toissijaisia monelle. Jos ulkonäkö on suosittuna olemisen ehto ja sitä kaipaa, niin silloin väärä kropan malli on tietenkin este. Oli alkusyy mikä tahansa.

En tiedä tuomitseeko nykyisin moni enää lihavia, mutta onhan sillä lihavuudella seurauksia siihen mitä ihmiset ajattelevat ja miten he sen mukaan käyttäytyvät.

tää oli just se syy minkä takia yritin selittää todellisia syitä lihavuudelle niille ihmisille jotka ovat onnekkaampia geeniensä kanssa eivätkä ehkä ymmärrä asiaa. Joku ihminen myöskin väsyy hyvin paljon herkemmin verensokerin ollessa matalalla. Eikä väsyneenä ollessa ole helppoa olla tehokas. Usein on pakko olla tehokas ennemmin kuin olla laiha. Tätä valintaa voisi myös ihan arvostaakin, vaikka ei joudukaan itse samoissa saappaista kulkemaan.

En nyt ymmärrä ajatuksenjuoksuasi. Miksi laiha ei voisi olla tehokas? Minulla on diabetes ja tiedän että verensokeritasojen sahaaminen ylös a alas väsyttää. Sitä voi ehkäistä syömällä säännöllisesti ja terveellisesti. Ei siinä herkkuja tarvi vetää. Ja vaikka syönkin usein, painoni on silti normaalipainossa. Se on katos se mitä ja paljonko suustaan alas työntää ja ihan arkiliikunta.

Sulla on hyvät geenit. Tietenkin laiha voi olla tehokas, nyt sulta meni ihan ohi. Mutta esim. minä olen helposti työpäivän jälkeen niin väsynyt, että ilman kunnon hiilaripitoista välipalaa en jaksa lähteä enää muita asioita kaupungille työpäivän jälkeen toimittamaan, tai ainakaan saa aikaan mitään... mulle ei sovi karppaus aikanani kuin karppasin niin vajosin jonkinlaiseen psykoottiseen maanis-depressiivisyyteen...

Toiset ihmiset ovat hauraampia.

Vierailija
44/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe siinä juuri mitään väärää. Jos joku läheiseni olisi vaarallisen lihava, olisin toki huolissani.

Yleisin peruste lihavuuden tuomitsevilla vaikuttaa olevan se, että lihavuuden aiheuttamien haittojen hoitamiseen menee verorahaa. Siinä puolestaan unohtuu se, että veroja täällä maksetaan kaikki, oltiin sitten sairaita, addikteja, ylipainoisia tai mitä ikinä.

Vierailija
45/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on hyvät geenit. Tietenkin laiha voi olla tehokas, nyt sulta meni ihan ohi. Mutta esim. minä olen helposti työpäivän jälkeen niin väsynyt, että ilman kunnon hiilaripitoista välipalaa en jaksa lähteä enää muita asioita kaupungille työpäivän jälkeen toimittamaan, tai ainakaan saa aikaan mitään... mulle ei sovi karppaus aikanani kuin karppasin niin vajosin jonkinlaiseen psykoottiseen maanis-depressiivisyyteen...

Hyvät geenit???  Niiden myötä kakkostyypin diabetes, vaikka en koskaan 2 kiloa enempää ole ollut ylipainoinen. Ja kyllä pidän itseni tietoisestikin normaalipainossa, ihan sairauden takiakin. Toki se vaatii itsensä liikuttelua. Ja en ole mikään karppaaja. Syön hiilihydraatteja. Mutta yritän syödä terveellisesti, tosin en aina. Silloinkin kuuntelen nälkäsignaaleja. En mätä ruokaa kohtuuttomasti, jos ei ole nälkä. Se puoli kiloa kasviksia päivässä tai itseasiassa jo vähempikin  auttaa normaalipainon ylläpitämisessä, vielä jos välttelee päivittäisiä herkkujen mässäyksiä ja ihan päivittäinen arkiliikunta. Hiilihydraatit ei tarkoita herkkuja pelkästään. Ihan täysjyväleipä vihanneksilla ja juustolla on hyvä välipala tai jugurttia, maroja ja kaurahiutaleita. Joten kyllä minäkin hiilihydraattisia välipaloja vedän. Mutta jos syö enemmän kuin kuluttaa, niin lihoo. Jos ei kuluta paljon, ei voi syödäkään paljon tai on oltava tarkempi myös, mitä syö. Ja vaati toki itsekuria välistä, olla syömättä herkkuja joka päivä.

Vierailija
46/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... yritykset imettää lasta, johon kuuluu herkkujen syöminen mikä lisää maidontuotantoa.

Siis mitä ihmettä taas? Onko tämä taas joku lihavien keksimä tekosyy vai mistä ap on repinyt tällaisen "faktan"?

Vierailija
47/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla muutamia tuttuvia jotka reilusti ylipainoisia. Tosi mukavia ihmisiä ja iloisia en todellakaan tuomitse. Huomaa vaan miten paljon elämänlaatu paranis kun ottaisivat itseään niskasta kiinni.

Vierailija
48/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin voi ihan vapaasti pilata terveytensä. Toki se rasittaa ihan turhaan terveyspalveluja, mutta kuitenkin oma valinta. Kyllähän urheilijatkin loukkaantuvat jne., eli periaatteessa itse aiheuttavat sairautensa. 

Vierailija
49/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti joku syyllistää yhtä lailla myös lisääntyjiä joiden erityislasten adhdt ja muut vie verorahoja eikä niistä tule koskaan veronmaksajia kumminkaan, vievät vain. Tai synnytyksen jälkeen masentujia jotka joutuvat olemaan saikulla ja lapset hoitoon tai huostaan ja verorahoja menee taas. Itse aiheutettuja juttuja, hyihyi.

Vierailija
50/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä et syö työpäivän aikana tarpeeksi, jos pitää heti vetää välipalaa kun pääsee kotiin? Monille meille hoikille todetaan aina tuota "sulla on hyvät geenit" shaibaa, mutta ei ne kilot itsekseen pysy poissa. Liikunta ja ruokavalio on aika olennaisia tässä.

Vierailija
51/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on toki geneettistä, että makea ja rasvainen ruoka tuottavat hetkellisesti mielihyvää, koska näiden energiatiheiden ruokien himo on evoluution varrella auttanut pysymään hengissä, kun ruokaa on ollut saatavilla vain vähän tai vain harvoin. Vielä joitakin vuosikymmeniä aikaisemmin ihmisten elämään kuului myös paljon enemmän arkista hyötyliikuntaa tai fyysistä työtä kuin nykyisin. Nykyisin suuri osa ihmisistä tekee toimistotyötä ja kulkee työmatkat ja kauppamatkat autolla, kotona istutaan sohvalla tai ruokapöydän ääressä. Kaikki aiempaan elämäntapaan kuulunut fyysinen aktiivisuus on vähentynyt, mutta sokerin ja rasvan himo on entisellään. Lisäksi ravintoa (myös sitä huonolaatuista) on tarjolla kaikkialla. Tämä yhtälö saattaa saada monet kuvittelemaan, että ylipaino sinällään olisi jotenkin geneettistä. Ehkä niillä, joiden paino ei tunnu nousevan sitten millään, on vain enemmän erilaista "arkiaktiivisuutta", johon ei edes kiinnitetä huomiota. Toisaalta monet laihat eivät välttämättä sitten kuitenkaan oikeasti syö niin paljon energiatiheää ruokaa, vaan heidän ruokavalioonsa sisältyy todennäköisesti enemmän sellaisia terveellisiä aineksia, joiden ansiosta herkuttelukin on helppo pitää kohtuudessa. Ja totta kai ympäristövaikutuksilla (eli sillä, miten lapsuudenkodissa on syöty ja liikuttu) on suuri vaikutus. Ympäristövaikutusten merkitys on tässä asiassa ihan takuulla paljon suurempi kuin geenien. 

Vierailija
52/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä et syö työpäivän aikana tarpeeksi, jos pitää heti vetää välipalaa kun pääsee kotiin? Monille meille hoikille todetaan aina tuota "sulla on hyvät geenit" shaibaa, mutta ei ne kilot itsekseen pysy poissa. Liikunta ja ruokavalio on aika olennaisia tässä.

Hyvät geenit meinaa sitä, että nää ruokavaliot ei vedä sellaiseen ahdistukseen, joka huonontaa esim. työkykyä merkittävästi. Ois kiva jos lukisitte.

Vierailija
53/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.reddit.com/r/fatlogic/

Tuolla voi viihdyttää itseänsä lukemalla läskiaktivistien juttuja. Lihavuus on vain hyvästä ja terveellistä, vaikka painaisi 300 kiloa. Jotkut meistä on vaan tarkoitettu painamaan niin paljon.

Vierailija
54/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveysongelmia taustalla monella. Apua on todella vaikeaa saada ja se hetken mielihyvä sokerista on edes joku lohdutus. Joka ikinen lihava tietää, että on lihava. Jokaikinen lihava on yrittänyt laihduttaa. Syyllistäminen ja haukkuminen ja oman hoikan itsensä kehuminen ei auta lihavaa laihtumaan. Ei tarvitse kokea syyllisyyttä ollessaan lihava, jokainen rasittaa yhteiskuntaa jollain tavalla jos tuottavuus on joku ihmisen mitta.

Vierailija
55/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavilla tuntuu olevan se käsitys, että kaikki syövät yhtä paljon kuin he, mutta osa vaan ei geeneeistään johtuen liho.

Olen itse normaalipainoinen, en syö pizzaa, sipsejä, suklaata, keksejä, karkkeja, hampurilaisia, ranuja oikeastaan koskaan. Söin pullaa viimeksi 3 viikkoa sitten. Ateriat ovat kohtuukokoisia, ja lounas on täyttävin ateria.

Normaalipainoni ei siis johdu geeneistä vaan ruokavaliosta.

Vierailija
56/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilkeys aiheuttaa vielä enemmän kustannuksia kuin ylipaino.

Vierailija
57/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveysongelmia taustalla monella. Apua on todella vaikeaa saada ja se hetken mielihyvä sokerista on edes joku lohdutus. Joka ikinen lihava tietää, että on lihava. Jokaikinen lihava on yrittänyt laihduttaa. Syyllistäminen ja haukkuminen ja oman hoikan itsensä kehuminen ei auta lihavaa laihtumaan. Ei tarvitse kokea syyllisyyttä ollessaan lihava, jokainen rasittaa yhteiskuntaa jollain tavalla jos tuottavuus on joku ihmisen mitta.

Kuinka kauan se sokerin aiheuttama mielihyvä sitten kestää? Kalvaako siellä taustalla sitten kuitenkin jonkinlainen syyllisyys sen sokerin syömisestä? Onko se henkinenkään lopputulos lopulta positiivinen vai negatiivinen? 

Jokainen voi opetella myös pois makeanhimosta ja yrittää saada sen saman mielihyvän vaikkapa jostain hedelmästä. Jos se makeanhimo ei enää ole niskan päällä, voi ihan hyvällä omallatunnolla joskus nauttia myös jostain makeasta, mutta se mielihyvä on paljon suurempi, kun osaa myös lopettaa ajoissa ja tuntee, että hallitsee makeanhimonsa eikä makeanhimo hallitse itseä. 

Vierailija
58/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole geeneistä vaan kasvatuksesta. Omia vanhempiaan voi kyllä siis syyttää lihavuudestaan, mutta ei geenien takia. Lapset, jotka ovat ihan vauvasta asti oppineet ja tottuneet siihen, että päivittäin ulkoillaan muutenkin kuin terassilla tuopin ääressä, todennäköisesti jatkavat aktiivista ja liikunnallista elämäntapaa aikuisenakin. Sama koskee ruokailutottumuksia. Jos on oppinut siihen, että käydään joka toinen päivä mäkkärissä ja joka toinen päivä tilataan pitsaa, jota syödään sitten sohvalla tv:n ääressä, niin ei ole ihmekään, jos ei osaa aikuisenakaan syödä terveellisesti. Sen sijaan ihmiset, joiden kotona on syöty monipuolista ruokaa niin, että koko perhe syö samaan aikaan saman ruokapöydän ääressä, todennäköisesti arvostavat ruokaa sen verran enemmän, etteivät aikuisenakaan päädy pelkästään roskaruoan kuluttajiksi. 

Ja tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö terveellisten elintapojen noudattajatkin joskus voisi käydä myös hakemassa hampurilaiset tai pitsat tai istua terassilla tuopin ääressä, mutta ne onkin sitten niitä erikoisjuttuja, ei päivittäistä perusarkea. 

Vierailija
59/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yrittää tunkea joukkoliikenteessä yhdelle istuimelle, vaikka selkeästi tarvitsee kaksi, on se tuomittavaa.

Vierailija
60/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tuomittavaa, mutta totuus on se ettei kenenkään geeneissä ole helpotuksia elämänhallintaan. Ihmisillä on kummallisia selityksiä ongelmilleen, alkoholisti valittaa pahaa oloaan ja juo lisää, lihava valittaa ettei jaksa liikkua ja syö suruunsa, liikkumaton valittaa kun paikat särkevät ja liikkuu entistä vähemmän. Jokaisella on rajansa asioiden suhteen, mutta totuus on, että jokainen ihminen joutuu ponnistelemaan elämänsä eteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme