Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko se jotenkin väärin vai tuomittavaa olla lihava?

Vierailija
09.07.2020 |

Tuntuu että lihavia ihmisiä jotenkin suorastaan tuomitaan heidän lihavuudestaan, vaikka heille itselleenhän se varmasti on vaikein paikka. Lihavat, tuntuuko teistä että teitä vältellään tai ette ole mitenkään erityisen suosittuja? Ihmiset jotka ovat geneettisesti perineet helpon elämänhallinnan eivät ymmärrä miksi joku voi olla lihava. Ei ole kysymys nautinnon halusta niinkään kuin esim päivän tehtävistä selviytymisestä. Verensokeritason ollessa alhainen voi ahdistaa pahasti. Niin pahasti, että se on ongelma. jos tekee esim sosiaalista työtä lasten kanssa päiväkodissa on pakko pyrkiä olemaan niin hyvällä tuulella kuin mahdollista jotta olisi mukavaa seuraa niin lapsille kuin työtovereillekin. Tähän kaikki keskittymis- ja työmuistiongelmat, niin ei edes muista olevansa lihava saati mitä sille voisi tehdä täytyy vain keskittyä selviytymään tärkeimmistä asioista. Taustalla naisen kohdalla voi olla esimerkiksi myös raskaus ja yritykset imettää lasta, johon kuuluu herkkujen syöminen mikä lisää maidontuotantoa.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että oikein "geneettisesti perineet helpon elämänhallinnan."

Heh joo. On kumminkin totta, että joku voi syödä ihan mitä vaan lihomatta ja toinen lihoo todella herkästi.

Elämänhallinnan kanssa sillä ei kuitenkaan ole tekemistä varsinaisesti. Ainoastaan painonhallinnan.

Vierailija
22/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se sen enempää kuin heroiinia piikittävä nisti .

Molemmat rasittaa yhteiskunta ja muita ihmisiä.

Harvemmin ylipainoiset ryöstelevät kauppoja/ihmisiä saadakseen päivän ruoka-annoksen.

Valtiontaloudelle on kallista hoitaa niiden diabeteskomplikaatioita.

Kunnat maksaa tuollaiset etupäässä. Ja joka tapauksessa terveysriskejä voi lisätä aivan hel.etin monella tapaa.

- istumalla liikaa päätteellä ja notkumalla kännykällä (selkävaivat ja sydän- ja verisuonitaudit muun muassa)

- vähäisellä liikunnalla

- ajamalla ylinopeutta ja muutoin riskialttiisti

- olemalla ilkeä (mielen sairaudet muun muassa)

- tupakoimalla

- käyttämällä alkoholia tai huumeita tai lääkkeitä väärin

- syömällä liian kuituköyhästi, liikaa lihaa, liian vähän kasviksia ja juureksia - voit olla laiha ja syödä silti ihan helv.etin epäterveellisesti!

JA niin edelleen. Olen aivan varma, että sinäkin syyllistyt noista osaan.

Joka tapauksessa pointti tuossa oli, että huumeiden käytäjä aiheuttaa terveyskuluja MUTTA myös paljon muunlaista haittaa mm. rikollisuuden takia. Ylipainoinen aiheuttaa ainoastaan terveyskuluja, jos niitäkään - likikään kaikki ylipainoiset eivät ole sairaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä jaksaako kukaan enää tuomita, mutta se ei ole muuttanut sitä asiaa, että suurin osa ei sitä siltikään pidä kauniina asiana. Tai edes haluttavana tai toivottavana ominaisuutena. Ei itsessään eikä muissa. Eikä sillä ole merkitystä onko se rasva tullut herkuilla, kaljalla, liialla ruualla tai makaamalla.

Geneettisesti ihmistä ei ole luotu syömään itseään lihavaksi. Vaan hänet on luotu liikkumaan ja hyödyntämään energiansa, jotta hänellä voimia liikuttaa itseään ja ajatella. Geneettisesti luustoa ei ole luotu kuljettamaan ylipainoa.

Ruoka ei ole tarkoitettu lohdutukseksi tms. vaikka moni sitä sellaisena käyttää. Ruoka on tarkoitettu kehon polttoaineeksi, ei tunne-elämän muokkaajaksi, koska tunne-elämä ei kuluta kaloreita. Siihen pitäisi löytää muita keinoja.

Imettäminen ei lihota, päinvastoin laihduttaa. Mutta syömällä liikaa saa tietenkin itsensä myös imettäminen aikana lihomaan.

Vierailija
24/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se sen enempää kuin heroiinia piikittävä nisti .

Molemmat rasittaa yhteiskunta ja muita ihmisiä.

Harvemmin ylipainoiset ryöstelevät kauppoja/ihmisiä saadakseen päivän ruoka-annoksen.

Valtiontaloudelle on kallista hoitaa niiden diabeteskomplikaatioita.

Diabetes voi tulla myös normaalipainoiselle. Ja esim. urheiluvammoja tulee myös normaalipainoiselle , todennäköisesti ennemmän kuin lihaville. Rasittavat nekin valtiontaloutta. Söpöä, että olet niin huolissasi valtiontaloudesta juuri lihavien takia.

Vierailija
25/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa nyt että ei ole ihmisiä, jotka "lihovat todella helposti." Kaikki lihovat saatuaan riittävästi ylimääräistä energiaa. Perusaineenvaihdunnassa ei ole ihmisten välillä merkittäviä eroja.

Vierailija
26/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut itse sairaalloisen lihava, ja nyt normaalipainoinen.

Tein elämäntapamuutoksen; jätin lihavuuteen johtaneen ruokavalion, ja aloin syömään kasvis ja proteiinipainotteisesti. Jätin pois kaikki makeat, myös kalorittomat makeat juomat (ylläpitävät aivojen sokerikoukkua)

Mitä opin? Muutos on aina kivuliasta, herkkuhimo on valtava mutta sen sokeri/rasvakoukusta pääseminen on mahdollista.

Tasainen verensokeri tulee juurikin syömällä esim pitkiä, terveellisiä hiilihydraatteja kuten täysjyvä leipäpalan, vähärasvaisia leikkelettä, ja omenan. Tai rasvatontarahkaa ja banaanin, tai kananmunan ja avokadon, eli jotain terveellistä ja ravitsevaa. Ei tarvitse olla lihottavaa.

Annoskoko niin, että puolet lautasesta on aina kasviksia, 1/3 hiilihydraattia ja 2/3 proteiinia.

Ruokaa niin että juuri nälkä lähtee. Ja lopetat heti kun nälän tunnetta ei ole. Syö hitaasti, aivojen nälkäkeskuksella menee aikaa n 20 min, tunnistaa kylläisyys.

Imetys ei ole syy syödä runsaskalorista ruokaa. Ihan yhtähyvin voi syödä terveellisesti.

Kukaan ei ole lihonut syömällä liikaa kasviksia tai proteiinia. Lihavuus muodostuu väärästä ruokavaliosta ja liian isoista annoksista, herkuista ja sokerikoukusta.

Toki geneettisesti voi olla taipumus lihavuuteen, mutta syy on silti väärissä ruokailutottumuksissa.

Olen itse jo 4. Vuotta hoikka. Ylipaino pysyy poissa kun syö oikein. Oli taipumus mikä tahansa, itse olen siitä elävä esimerkki.

Vierailija
27/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei kiinnosta ihmisen ylipaino muuten, mutta jos se aiheuttaa terveysongelmia joita sitten hoidatetaan julkisella puolella, niin mun (ja muiden) verorahoillahan sitä hoidetaan. Käytännössä siis ylipainolla aiheutetaan kustannuksia yhteiskunnalle, eli sitä kautta minulle. Sama koskee alkoholisteja sun muita ketkä omilla elintavoillaan aiheuttavat terveysongelmia. Koska ylipainoon kuitenkin voi olla muitakin syitä kuin holtittomuus, ja en itsekään mikään terveysguru ole, en viitsi kiviä lähteä heittelemään.

Vierailija
28/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota nyt on täysin turha yrittää että geneettisiä eroja ei olisi. Kaikki tietää että ihmisten temperamentit ja myös jaksamiset ovat aivan eri luokkaa keskenään. Toiset ovat yksiä elohiiriä luonnostaan, toiset tarvitsevat pitkiä palautumisaikoja aktiivisesta toiminnasta ettei pälli leviä. Hyvin usein selitys löytyy suvusta.

Vierailija
29/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme keskustelu. Niin tuomitsevaa, että toivon teidän ottavan nirrin pois meiltä ylipainoisilta. Pääsisitte rankasta taakastanne ja samoin eripainoiset saisivat rauhan.

Viekää saunan taakse, ettei tarvitse valittaa ja uhriutua muka elättäjinämme.

Vierailija
30/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tuomittavaa ole mutta teet vain itsesi vähemmän halutuksi muille. Lihavuus johtuu 99,9% tapauksista riippuvuudesta herkutteluun/ahmimiseen, ruoan tuomalla hyvällä ololla peitetään ikävää oloa.

Oma valintahan se on eikä se muille kuulu. Pitää vain hyväksyä se ettet ole kovin haluttua seuraa silloin.

t. itsekin lihava

Vierailija
31/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut yleensä hoikka, mutta kummankin lapsen syntymän jälkeen olen ollut ylipainoinen, en heti vaan lihonut siinä vauva- ja taaperovuoden aikana. Mulle toi aika kummankin lapsen kanssa oli ylivoimaisesti raskainta ja vedin vaan suklaata väsymykseen. Siinä ei paljoa oma ulkonäkö tai terveys lihavuuden kannalta kiinnostanut. Nyt on nuorempi lapsi jo leikki-ikäinen ja jaksaa taas miettiä mitä suuhunsa pistää. Suklaa ei edes maistu nykyään.

Omien kokemusten myötä ja muutenkin en ajattele muista lihavista ihmisistä yhtään mitään. Olen aina tiedostanut sen, että ihmiset ovat erilaisia niin fyysisesti kuin psyykkisesti ja eri eläntilanteet (stressi, lääkkeet, masennus yms.) vaikuttaa ihmisiin eri tavoin.

Vierailija
32/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät lihavuusleikkauksetkaan ilmaisia ole, ja näitä tehdään vuosittain lihaville,  joillekin useitakin kertoja elämänsä aikana, kun vatsalaukku venytettään leikkauksen jälkeen uudelleen valtaisaksi syömällä liikaa. Entä roikkuvan ihon poisto laihdutuksen jälkeen !? Ei todellakaan halpaa lystiä yhteiskunnalle ja veronmaksajille, saatikka polvi, lonkka ym leikkaukset  kannettavan painon takia.  Ei luustoa ole luotu kannattelemaan valtavaa painoa. 

Diadetes, kolesteroli ym sydän-ja verisuoni, tuki-ja liikuntaelinvaivat.  Ummetusta unohtamatta. Tullaan sairaalaan tyhjennyksille. Lukuisia näitäkin on nähty.  Myöskin virtsankarakailu on ylipainoisten arkipäivää.   Nämä kaikki maksavat valtavasti, yhteiskunnalle ja näitä kaikkia lihavilla on, paljon enemmän kuin normaalipainoisilla.

Vierailija
33/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpäsairailta hyväksyn lihavuuden (ja sekin on nesteturvotusta), muilta en.

Vierailija
34/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta tämä on, koska eivät pääse juoksemalla vartijoita karkuun

Vierailija
35/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kai mun pointti oli että ei tuomita toisia kun ei itse ymmärretä heidän elämästään yhtään mitään.

Ja yritetään arvostaa erilaisia ihmisiä. toiset ovat geeniensä kanssa niin onnekkaita että ovat äärimmäisen energisiä eivätkä edes pysty pysähtymään paikoilleen toiset taas ovat luonnostaan kokoajan väsyneitä ja herkästi masentuneita. Kukaan ei itse geenejään valitse.

Onko sinullakin jääkaappi täynnä niitä epäterveellisisä geenejä?

Vierailija
36/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tota nyt on täysin turha yrittää että geneettisiä eroja ei olisi. Kaikki tietää että ihmisten temperamentit ja myös jaksamiset ovat aivan eri luokkaa keskenään. Toiset ovat yksiä elohiiriä luonnostaan, toiset tarvitsevat pitkiä palautumisaikoja aktiivisesta toiminnasta ettei pälli leviä. Hyvin usein selitys löytyy suvusta.

Kyllä, ihmisten temperamentit ja aktiivisuus vaihtelevat. Ja sen joka ei kuluta energiaa, ei tarvitsisi myöskään syödä niin paljon. Perimä ei määrää häntä lihavaksi, vaan elämäntavat.

Vierailija
37/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä vinkumista valtion talouden puolesta. :D Kai te tiedätte, että lihavatkin käy töissä, ihan itse maksaa veronsa?

Vierailija
38/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Perimäni on määrännyt minut lihavaksi. On se niin epäreilua!" Katsokaa mieluummin tosiasioita silmiin.

Vierailija
39/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin se geneettinen taipumus lihavuuteen tarkalleen rantautui Suomeen? Kun katsoo esim. tätä videota, jossa näkyy katukuvaa Helsingistä vuodelta 1974, erityisesti pistää silmään se kuinka laihoja ihmiset silloin olivat:

Itse asiassa videolla ei näy yhtään lihavaa ihmistä. Toisin sanoen vielä 46 vuotta sitten ei Suomessa kellään näyttänyt olevan geneettistä taipumusta lihavuuteen. Oliko tämä taipumus kenties koronan kaltainen virustauti, joka vain alkoi yhtäkkiä levitä väestön keskuudessa joskus 40 vuotta sitten, vai voisiko olla että tekijät nykyajan lihavuuden taustalla ovatkin ihan muut kuin geneettiset?

Vierailija
40/63 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun tuntemat ylipainoiset ihmiset mitään kuluja yhteiskunnalle kyllä tuota. jotku nivel leikkaukset kuuluvat minusta pikemminkin ikääntymiseen kuin lihavuuteen. Silti en tunne yhtäkään lihavuuden takia nivelleikkaukseen tai vastaavaan mennyttä. No okei raskausdiabetes mulla todettiin mitä vastaan sain sellaisen verensokerinmittauslaitteen itselleni ilmaiseksi... En kylläkään itse tutkimuksiin edes hakeutunut, ja raskausdiabeetikkoja oli muitakin eivätkä he olleet ylipainoisia... Yhtä hyvin voidaan alkaa syyllistää ketä tahansa toimeentulotuen nostajia. Nää mun luettelemat syyt lihavuuteen oli kuitenkin sellaisia että ne pitävät minut työkunnossa ja tehokkaana.

Mulla kylläkin oma ruumiinpaino on vaihdellut valtavasti ja nyt ollaan raskauden ja vauvanhoidon ja elämäntilanteen jäljiltä huonoissa lukemissa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä