Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pienipalkkaisen valitusta, sisältää palkkatietoja

Vierailija
07.05.2013 |

Olen tehnyt kovasti töitä, tuntipalkkani on 10e. Viimeisin palkkani oli 1000e kahdelta viikolta. Veroa siitä meni 150e, mutta kaikenmaailman muita sairasvakuutus ym. menoja yhteensä toinen satanen vielä!

Eli saan käteen 750e kahdelta viikolta. Miettikääpä kuinka monta työtuntia on takana että saa tuolla tuntipalkalla kerättyä tonnin kasaan. Ja sitten kun alkaa suhteuttaa 750e/2vkoa, laskut, osa vuokrasta, ruokaa, vaatteita.. Ja taas odotellaan palkkapäivää.

Kutsumusammatissa olen, mutta tällä alalla ei palkat nouse eivätkä tule nousemaankaan. Pitäisikö sitten lukea rahakas ammatti ilman kutsumusta? Ei tunnu reilulta.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 11:45"]

Sama juttu mulla. Koulut meni huonosti mielenterveytsongelmien takia ja oli kiire päästä omilleen asumaan.

Nyt ei ole varaa opiskella mutta työstäni saan melko huonoa palkkaa ja töitä ei ole alallani tarpeeksi.

Ja jos menisinkin opiskelemaan niin en yhtään tiedä mitä alaa.

Syytän tilanteestani vanhempiani joiden takia minusta tuli arka ja masentunut. :(

[/quote]

Lisään tähän vielä että onneksi saan isohkon perinnön joku päivä hehheh

Vierailija
22/31 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 10:32"]

Mä en ainakaan nuorena osannut ajatella, että joidenkin ammattien palkalla ei elä. Käsitin lähinnä, että on tosi hyvin palkattuja hommia (esim. lääkäri), joihin mun kapasiteetti ei riitä. Ja sitten on tavallisia ammatteja, joiden palkkaukset kyllä vaihtelevat, mutta en tajunnut missä määrin. Ajattelin, että on tärkeää tehdä työtä, josta pitää ja uskoin, että jokaisella palkalla tulee toimeen ihan normaalisti.

[/quote]

Kannattanee kaikkien ottaa jälkikasvun kanssa puheeksi, siinä kohtaa kun jatko-opintoja miettivät. Samalla kannattaa avata oman talouden budjetointi ja kertoa mitä se eläminen maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 10:48"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 10:39"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 10:36"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 10:26"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 10:23"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 09:56"]

Bruttopalkkasi on siis 2000 euroa/kk. Riippuu toki alasta, mutta ihan ok peruspalkaksi.

Mikä on koulutuksesi?

[/quote]

No 2000e bruttona 50 tuntia viikossa ei kyllä paljon lohduta. Millä rahalla itse olisit valmis sellaiseen?

Ap

[/quote]

50 tunnin työviikossa on ainakin 20 h ylityötä. Ap, miksi työnantajasi ei maksa sinulle ylityöstä? SE on laitonta, pienipalkkaisuus ei ole.

[/quote]

Tuntiperusteinen palkka, ei mitään laitonta. Jos haluaa "paljon" rahaa, tekee paljon töitä. Jos ei halua, ei tee. Minä kerään kesälomaa varten rahaa, vaikka näyttää siltä ettei paljon lomalle voida lähteä.

Ap

[/quote]

tuntiperusteinen palkka??? minullakin on tuntipalkka mutta kyllä minulla silti on olemassa tes:n ja lain mukainen viikkotuntimäärä, jonka ylityttyä on kyse ylityöstä... vai oletko ap ttt eli tarvittaessa töihin tuleva etkä ns. oikeassa työsuhteessa?

[/quote]

Osa-aikainen työsuhde jossa käytännössä niin paljon töitä kuin haluaa/jaksaa tehdä. Vakituinen työ.

Ap

[/quote]

Lukaisepa läpi työaikalain 3§. Tuntematta työsopimustasi, alaasi, työehtosopimusta jne. on vähän paha sanoa, täyttyykö esim. työaikalain / TES:n ehdot eli teetkö kuitenkin ylitöitä vaikka väität töitä olevan niin paljon kuin saa vaan tehdä. Niinhän niitä aina on jos työnantajalta kysytään, varsinkin jos niitä on valmis tekemään normaalipalkalla eikä pidä omista oikeuksistaan huolta.

Vierailija
24/31 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaperheen tyttö lähti innoissaan opiskelmaan koulunkäyntiavustajaksi, koulu menee hyvin ja se on todellakin hänen kutsumuksensa. Harmittaa ahkeran ja innokkaan tytön puolesta, että se totuus paljastuu hänelle vielä. Kumpa hän olisi älynnyt suunnata energiansa toisin =( Ristiriitaista ajatteluni sikäli, että omalla lapsellanikin on koulussa avutaja ja hyvä avustaja onkin. Ehkä heidän kutsumuksensa on jotain niin suurta, ettei edes pieni palkka ja osa-aikatyö haittaa.

Vierailija
25/31 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luksusta minulla olisi tuolla summalla. Mun pitäis pärjätä alle 500e/kk ja olen pärjännytkin. Kesätöillä vois hiukan saada lisärahaa, muttei niitä näytä löytyvän näillä suhdanteilla, vaikka melkein mitä vain tekisi. 

Ehkä olisi aika tarkistaa vähän menoja tai asuinpaikkaa?

t.opiskelija

Vierailija
26/31 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näitä opiskelijoita aina tuleekin vertaamaan työssäkäyvän tilannetta omaansa. Opiskelu kun on vapaaehtoinen valinta, työpaikka taas täytyy ottaa sieltä mistä sen saa. Itse jätin juuri kuvatunlaisen, pienipalkkaisen työn johon olen kutsumustakin tuntenut monta vuotta mutta rahaa ei saanut joten pakko unohtaa. Jos ja kun pääsen opiskelemaan, otan lainaa + saan asumistukea ja vielä sossusta päälle toimeentulotukea. Laina ainoastaan kirpaisee tässä yhtälössä, mutta on niistä ennenkin selvitty! Olen siis yhden ammatin jo lainalla opiskellut ja saanut maksettua matalapalkka-alan töistä pois.

Vierailija
27/31 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että opiskelu on muutamien vuosien projekti, jonka kyllä pärjää pienelläkin pussilla, mutta työnantajat ja yhteiskunta olettaa että ihmiset sitoutuvat tällaisiin matalapalkkaduuneihin koko loppuiäksi, mieti sitä! Ei ikinä mitään säästöjä, ei matkoja, ei mitään elämän luksusta mitä (korkeakoulu)opiskelijalla voi ja todennäköisesti onkin kun valmistuu ja alkaa tienaamaan! #26

Vierailija
28/31 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastokeskuksen palkkarakennetilaston mukaan kaikkien kokoaikaisten palkansaajien keskimääräinen kuukausiansio oli vuoden 2011 viimeisellä neljänneksellä 3 111 euroa ja mediaaniansio 2 776 euroa.

Vierailija
29/31 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 12:19"]

Mistä näitä opiskelijoita aina tuleekin vertaamaan työssäkäyvän tilannetta omaansa. Opiskelu kun on vapaaehtoinen valinta, työpaikka taas täytyy ottaa sieltä mistä sen saa. Itse jätin juuri kuvatunlaisen, pienipalkkaisen työn johon olen kutsumustakin tuntenut monta vuotta mutta rahaa ei saanut joten pakko unohtaa. Jos ja kun pääsen opiskelemaan, otan lainaa + saan asumistukea ja vielä sossusta päälle toimeentulotukea. Laina ainoastaan kirpaisee tässä yhtälössä, mutta on niistä ennenkin selvitty! Olen siis yhden ammatin jo lainalla opiskellut ja saanut maksettua matalapalkka-alan töistä pois.

[/quote]

Niin juuri, aivan yhtä lailla opiskelu on valinta kuin pienipalkkaiselle alalle opiskelu tai opiskelemattomuus. Työpaikkaan voi vaikuttaa, jos todella haluaa. Siksi on tyhjä arpa valittaa, kun on oman tiensä valinnut. 1500 eurolla pitäisi saada perustarpeet täytettyä ja jos ekstraa haluaa niin sen eteen pitää tehdä jotain ja jostain muusta luopua. Jopa minä ymmärrän, ettei kaikkea voi saada.

Parhaat asiat elämässä ovat ilmaisia, toisiko raha kuitenkaan onnea?

Vierailija
30/31 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 12:04"]

Luksusta minulla olisi tuolla summalla. Mun pitäis pärjätä alle 500e/kk ja olen pärjännytkin. Kesätöillä vois hiukan saada lisärahaa, muttei niitä näytä löytyvän näillä suhdanteilla, vaikka melkein mitä vain tekisi. 

t.opiskelija

[/quote]

Kuules, lähes jokainen tälläkin palstalla kirjoittavista on aikoinaan ollut opiskelija ja elänyt opintotuen ja -lainan varassa, niin minäkin. Parikymppsenä sinkkuna se meni ja mukavaa aikaa olikin. Siinä sai keskittyä täysin omaan napaan ja käyttää rahat miten mieleen juolahti; jos meni baariin niin sitten syötiin makaronia. Opiskeluaika oli kuitenkin tietyn mittainen ja tulevaisuus näytti lupaavalta.

Sitten, kun sinä ehkä olet pienipalkkainen, asuntovelkainen ja maksat hoitomaksut lapsista, osaat varmaan arvostaa opiskelijaelämääsi.

Vierailija
31/31 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 14:53"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 12:04"]

t.opiskelija

[/quote]

Kuules, lähes jokainen tälläkin palstalla kirjoittavista on aikoinaan ollut opiskelija ja elänyt opintotuen ja -lainan varassa, niin minäkin. Parikymppsenä sinkkuna se meni ja mukavaa aikaa olikin. Siinä sai keskittyä täysin omaan napaan ja käyttää rahat miten mieleen juolahti; jos meni baariin niin sitten syötiin makaronia. Opiskeluaika oli kuitenkin tietyn mittainen ja tulevaisuus näytti lupaavalta.

Sitten, kun sinä ehkä olet pienipalkkainen, asuntovelkainen ja maksat hoitomaksut lapsista, osaat varmaan arvostaa opiskelijaelämääsi.

[/quote]

Osaan arvostaa sitä jo nyt. Sehän tässä onkin, olen ihan onnellinen ilman suuria rahamääriä. Se on ihan asennekysymys. Mielestäsi siis nuoren kuuluu olla köyhä, mutta vanhempana pitäisi ihan automaattisesti saada paljon rahaa? Eikä lapsia ole pakko hankkia varsinkaan, jos siihen ei ole varaa ja vain harmittaa lasten aiheuttamat kulut.

Pointtini on, että voi olla tyytyväinen siihen mitä on tai tehdä asialle jotain.