Ymmärrätkö, mistä noita alapeukkuja tulee?
Minulle on usein täysi mysteeri, miksi jotkut alapeukuttavat jotain mielipidettä tai aloitusta. Joskus peukuttaja on vaivautunut kirjoittamaan oman mielipiteensä, mutta tosi usein ei. Minusta alkaa tuntumaan, että peukut enemmän häiritsevät kuin edistävät keskustelua.
Kommentit (13)
Noi peukut on ihan älyttömiä, niitä jaellaan ihan mielivaltaisesti ja järjettömästi. Jos vaikka kirjoittaa jonkun faktan, esim. että Niinistö on presidentti, ja saa kaksi ylä- ja kolme alapeukkua, niin tarkoittaako se että peukuttajan mielestä väite ei pidä paikkaansa, hän on eri mieltä, vai että Niinistö on hyvä presidentti vai huono? Ei todellakaan voi tietää läheskään aina mitä noi peukut on tarkoittavinaan.
Itse painan niitä vahingossa tällä kännykällä
Mäkin painan usein väärää peukaloa, varsinkin kännyllä =D
Mäkään en aina ymmärrä alapeukkuja. Joskus saaattaa olla alapeukku jossain sellaisessa, missä ei todellakaan arvaisi sitä olevan. Siis joku on kirjoittanut vaikka jonkun itseään koskevan asian, vaikka esim. että meillä on valkoinen sohva ja ollaan tykätty siitä todella paljon, niin joku sitten sitä alapeukuttaa. Miten tuollaista jonkun ihmisen kokemukseen perustuvaa vastausta voi alapeukuttaa?
Tai sitten tyyliin joku, et "tuli ihan kylmät väreet, kun katsoin tuota ohjelmaa", ja joku sitten alapeukuttaa tuollaista.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 09:52"]
Mäkään en aina ymmärrä alapeukkuja. Joskus saaattaa olla alapeukku jossain sellaisessa, missä ei todellakaan arvaisi sitä olevan. Siis joku on kirjoittanut vaikka jonkun itseään koskevan asian, vaikka esim. että meillä on valkoinen sohva ja ollaan tykätty siitä todella paljon, niin joku sitten sitä alapeukuttaa. Miten tuollaista jonkun ihmisen kokemukseen perustuvaa vastausta voi alapeukuttaa?
Tai sitten tyyliin joku, et "tuli ihan kylmät väreet, kun katsoin tuota ohjelmaa", ja joku sitten alapeukuttaa tuollaista.
[/quote]
Luulisin alapeukuttajan tuossa tapauksessa olevan sellaisen henkilön, jonka mielestä valkoinen sohva on yök ja ohjelma perseestä. Ei monet tunnu tunnistavan mielipiteen, kokemuksen ja faktan eroa.
Otatteko todellakin jotenkin tosissanne nuo peukutukset? Itse laitan alapeukkuja hyvin harvoin, koska yritän ymmärtää jokaisen aivoituksia. Yläpeukun laitan, kun kirjoitus voisi olla omasta kynästäni, aiheuttaa oivalluksen tai naurunhörähdyksen tai on vain niin taitavan analyyttinen vastaus.
Pienempi paha se alapeukku on kuin joku myrkyllinen vuodatus.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 09:55"]
[/quote]
Luulisin alapeukuttajan tuossa tapauksessa olevan sellaisen henkilön, jonka mielestä valkoinen sohva on yök ja ohjelma perseestä. Ei monet tunnu tunnistavan mielipiteen, kokemuksen ja faktan eroa.
[/quote]
No ehkä kannattaisi sitten perustella se alapeukku, kun usein tuollaisista tulee olo, että eikö mulla saisi olla sitä valkoista sohvaa ja eikö olisi saanut tulla kylmiäväreitä, vai kirjoitinko nyt jotain ihan hirveän väärää.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 09:55"]
[/quote]
[/quote]
No ehkä kannattaisi sitten perustella se alapeukku, kun usein tuollaisista tulee olo, että eikö mulla saisi olla sitä valkoista sohvaa ja eikö olisi saanut tulla kylmiäväreitä, vai kirjoitinko nyt jotain ihan hirveän väärää.
[/quote]
Niin, samaa mä tuossa yritin vähän vihjaillakin!
Tai sitten ne on niitä vahinkopeukkuja....
Täytyy sanoa kyllä että itsekkin ihmettelen jos joku ne tosissaan ottaa, nehän vaan on huvittavia.
Minäkin siis ymmärrän alapeukutuksen, jos peukutetaan jotain mielipidettä, johon voi kuvitella itsekin jonkun toisen näkökulman. Mutta silloinkin se pitäisi perustella, pelkkä peukutus ei ole keskustelua. Mutta peukkuja tulee tosiaan täysin neutraaleihinkin aloituksiin, kuten kysymykseen voiko jonkun aineen leivonnassa korvata toisella jne. Miten siitä voi kenenkään mieli pahoittua, korvaako joku leivinjauheen soodalla esimerkiksi?
Mua ainakin häiritsee alapeukut silloin, kun perustelut puuttuu, eikä syy peukutukseen ole ilmeinen. Olen myös joskus kysynyt perusteluita ja huomannut, että sellaisia ei ole sitten kirjoitettu.
Mutta silloin jo kun peukutus tuli osaksi palstaa, kritisoin sitä, että se on hyvä tapa "äänestää" mielipidettään sellaisille, jotka eivät osaa muotoilla asiaansa. Ja peukutuksista muodostuu myös palstan "yleinen mielipide", epävarmemmat voivat sitten katsella peukutuksista, mitä mieltä sopii olla eri aiheista. Esim. joku reppana miesasiamies saa heti 10 alaspäinpeukkua.:) Itse siis soisin, että perustelut pysyisivät kuitenkin tärkeämpänä kuin peukutus, onneksi mielipiteitäkin osataan vielä kirjoittaa.
Tämänkin ketjun alapeukutukset ovat ihan älyttömiä.:)
Jos pidät tärkeänä peukuttaa tämän mielipiteen niin perustelethan, miksi.:)
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 10:31"]
Jos pidät tärkeänä peukuttaa tämän mielipiteen niin perustelethan, miksi.:)
[/quote]
Olen ihan päinvastaista mieltä kanssasi. En ole ollenkaan siinä uskossa, että tämä jotenkin vähentäisi mielipiteitä. Itsekin kirjoittelen samaan tapaan kuin ennenkin, mutta peukuttelen niitä joiden kanssa olen erimieltä. Ei siinä sen kummempaa.
Onko oikeasti joku NIIN epävarma, että katsoo peukutuksista mitä mieltä on asioista =D?
Kyllä mä ymmärrän, ne tulee siitä, kun joku ei tykkää mielipiteestä. Koomisia ne ovat silloin, kun mieleipide on tosi perusteltu, mutta joku vain alapeukuttaa vaivautumatta esittämään vastaperusteluja.
Kyllä peukkusysteemi on mun mielestä hiljentänyt keskustelua.