Mistä te oikein kalastatte ne mahataudit?
Mulla on kaksi lasta, 13 ja 10 vuotiaat, joista vain nuorempi on oksentanut muutaman kerran ja sekin johtuu allergisesta reaktiosta erääseen ruokalajiin. Allergiadiagnoosin jälkeen (4 - 5 vuotiaana) ei ole oksentanut kertaakaan.
Meillä ei oo ollut mahatautia kummallakaan lapsella, ei ripulia tai oksentelua, vaikka päiväkodissa on toisilla ollut, koulussa välillä puuttuu puolet oppilaista taudin takia jne.
Lasten isän luona on kolme lasta jotka on vähän väliä mahataudissa, tuntuu sille että "aina joku oksentaa sielläkin".
En tiiä, mutta en myöskään valita. Oksennustauti on tautina niin kammottava, etten sitä toivois kenellekään.
Kommentit (23)
Onhan sitä ihan tutkittukin että perimä/vatsahapot vaikuttaa asiaan.
Jos on esim. ruuassa on pieni määrä pöpöjä niin "herkät" sairastuu heti ja muille ei tule mitään oireita.
Jos pöpöjä on vähän enemmän niin silloin osa näistä paremmilla vatsahapoilla ja paremmalla vastuskyvyllä varustetutkin sairastuu.
Jos taas ruoka on todella saastunutta niin sitten sairastuukin käytännössä kaikki tai ainakin saa jotain oireita.
Tasan ei käy siis onnen lahjat vaikka ihan samat pöpöt imuroisi niin osa sairastuu aina ja osa ei ikinä.
Meillä ei ole aikaisempina vuosina sairastettu vatsatautia lainkaan. Jostaki syystä tänä talvena molemmat lapset (2v. ja 6v. Nuorempi kotihoidossa, vanhempi eskarissa.) ovat saaneet sen jo kolme kertaa =( Tiedä sitten, mistä mahtaa johtua kun ainakin kotona hygieniapuoli ei ole miksikään muuttunut.
Mä saan mahataudin jo melkein siitä, kun kuulen sitä olevan liikkeellä. Olen pph ja se on ihan varma, etä jos jollain hoitolapsella tai jonkun lapsen perheessä on mahatautia, niin parin päivän päästä se on minulla. Ei auta käsihygienia eikä maitohappobakteerit. Itku melkein tulee, kun kuulen, että mahatauti jyllää, kun tiedän siihen sairastuvani. Sitten siihen sairastuu mun teinityttö ja 10-vuotias lapsi, mutta yleensä muut meidän perheessä välttyvät mahataudilta. Me ollaan muutenkin selllaisia mahalla reagoijia. Aina on maha kipeänä, jos on jotain tavallisuudesta poikkeavaa tai jännittävää tiedossa.