Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä te oikein kalastatte ne mahataudit?

Vierailija
07.05.2013 |

Mulla on kaksi lasta, 13 ja 10 vuotiaat, joista vain nuorempi on oksentanut muutaman kerran ja sekin johtuu allergisesta reaktiosta erääseen ruokalajiin. Allergiadiagnoosin jälkeen (4 - 5 vuotiaana) ei ole oksentanut kertaakaan.

Meillä ei oo ollut mahatautia kummallakaan lapsella, ei ripulia tai oksentelua, vaikka päiväkodissa on toisilla ollut, koulussa välillä puuttuu puolet oppilaista taudin takia jne.

Lasten isän luona on kolme lasta jotka on vähän väliä mahataudissa, tuntuu sille että "aina joku oksentaa sielläkin". 

En tiiä, mutta en myöskään valita. Oksennustauti on tautina niin kammottava, etten sitä toivois kenellekään.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole koskaan mahatautia, edes lapsilla. Luulen, että johtuu koirasta, joka on nuollut meidän naamoja vuosikaudet :)

Vierailija
2/23 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kans tuttava perheitä jossa aina pyörii joku paskatauti... ei meillä ole ollut kun ehkä 2- 3 kolme kertaa koko aikana vaikka ollaan ihan normisti oltu päiväkodit ja koulut ... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen, ja vastaus on PUUTTEELLINEN KÄSIHYGIENIA. Meillä on ollut vatsatauti vain kerran ja sekin oli turistiripuli.

Vierailija
4/23 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 2 jatkaa. Meillä ihan normaali käsihygienia (mitä sen nyt kuvittelisin normaalisti itsestäänselvänä olevan). Mutta meillä ei sorruta ylilyönteihin: ei mitään bakteerikammoja eikä antibakteriaalisia pesuaineita yms. Eikä mitään hysteeristä käsien pesua joka välissä.

Ja tosiaan elämä koiran kanssa pitää varmasti bakteerikannan hyvänä.

Itse ainakin olen todennut, että ne perheet, joissa on TODELLA siistiä aina ja ollaan todella tarkkoja, niin heillä on niitä tauteja.

Vierailija
5/23 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sairastin ekan kerran 30-vuotiaana mahataudin, jonka 2- ja 5-vuotiaat toi kerhosta (erään kerholaisen äiti totesi ohjaajille kerhoon viedessään, että lapsellaan on ollut oksutauti eikä lapselle vielä maistu kunnolla ruoka niin antakaa lapselle vaikka leipää kohta). Tuon jälkeen ollaankin joka hemmetin talvi sairastettu mahatauti koko perheen voimin kun sitä ennen ei ollut kuin esikoisella vauvana joku lievä ripuli.

Vierailija
6/23 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 09:30"]

Samaa ihmettelen, ja vastaus on PUUTTEELLINEN KÄSIHYGIENIA. Meillä on ollut vatsatauti vain kerran ja sekin oli turistiripuli.

[/quote]

Ennemminkin sanoisin, että jatkuva vatsatautikierre johtuu tuosta liiallisesta käsihygieniasta. Meillä pestään käsiä käytännössä ei koskaan ja meilä on sairastettu oisko 2 oksennustautia sinä aikana kun meillä on ollut lapset, vanhin on nyt 11v. Aika monessa tuttavaperheessä menee käsidesiä useampi litra viikossa ja saman verran osmosalia.

Turistiripuli on asia ihan erikseen. Turistiripulin meistä sai perheestä kaksi ja se johtui siitä, että seistiin suihkussa suu auki. Muu perhe oli viisaampi.

Vierailija
7/23 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kop kop *pakko koputtaa*, meillä ei myöskään ole ollut kuin kerran oksennustautia, sekin on ruokamyrkytys, meillä ei myöskään taatusti ole käsihygieniakaan aina ihan priimaa, mutta väitän, että toisille vatsataudit vaan iskee herkemmin kuin toisille. Ihan sama flunssien tms kanssa, jotkut sairastaa vaan niin paljon herkemmin, ei voi varmasti sille yhtään mitään.

Ei meillä ole ikinä vielä ollut täitäkään tai kihomatojakaan...

Nuorin lapsistamme nyt 12v.

Vierailija
8/23 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 09:39"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 09:30"]

[/quote]

Ennemminkin sanoisin, että jatkuva vatsatautikierre johtuu tuosta liiallisesta käsihygieniasta. Meillä pestään käsiä käytännössä ei koskaan ja meilä on sairastettu oisko 2 oksennustautia sinä aikana kun meillä on ollut lapset, vanhin on nyt 11v. Aika monessa tuttavaperheessä menee käsidesiä useampi litra viikossa ja saman verran osmosalia.

Turistiripuli on asia ihan erikseen. Turistiripulin meistä sai perheestä kaksi ja se johtui siitä, että seistiin suihkussa suu auki. Muu perhe oli viisaampi.

[/quote]

Minä väittäisin, ettei kyse ole puutteellisesta käsihygienista sen enempää kuin liiallisestakaan. Enemminkin uskon, että jonkin synnynnäisen ominaisuuden takia (voisiko olla esim. mahan happamuus tms.) toiset ovat herkempiä saamaan mahatauteja kuin toiset.

Meillä on 2- ja 5-vuotiaat lapset, joista vanhempi on kerran ollut lievähkössä mahataudissa, nuorempi ei vielä eläessään ole oksentanut - ja tauteja on kyllä ollut tarjolla, kun ovat olleet päiväkodissa kumpikin 1,5-vuotiaasta ja muutenkin ollaan paljon tekemisissä muiden lasten kanssa. Itsekään en ole montaa mahatautia elämässäni sairastanut. Sekä minä että lapset olemme sen sijaan herkkiä saamaan kaikenmoiset tarjolla olevat flunssavirukset. Teoriani on siis se, että olemme "teräsvatsaisia", mutta hengistystieinfektioihin sairastumme jopa keskimääräistä helpommin.

Tällainen kokemus ja teoria siis minulla. Ehkä joku asiantuntija osaa ottaa kantaa, onko todella niin, että tuo mahan happamuus tai jokin muu ominaisuus sellainen, että se suojaa ihmistä mahataudeilta.

Vierailija
9/23 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä kehtaisi leuhkia huonolla käsihygienialla.

Vierailija
10/23 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä loppui kummasti oksennustaudit, kun poika ei enää vieraillut kummitädillään. Kummitädin 2 lasta, sekä mies ja hän itse, olivat koko ajan oksennustaudissa. Silloin kun oli terve, halusi poikaani kylään ja kun sain pojan kotiin, meni pari tuntia ja poika oksenteli kaaressa. Pari kertaa joutui sairaalaan mennä nesteytykseenkin.

Kummitädin kanssa meni välit poikki, sen jälkeen EI kertaakaan ole ollut oksennustautia vaikka päiväkodissa sitä onkin! :)

Vierailija
11/23 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodista yleensä. Siellä on erilaiset tavat kuin meillä kotona, eivät pese käsiä kun tulevat sisälle, ihan sama ovatko olleet pk:n pihalla, yleisessä puistossa vai kirjastossa.

Vatsatauti on ollut tänä keväänä yhdistelmä kuume- ja vatsatautia (ei perheen aikuisilla), puoli päiväkotia on ollut sairaana. Talvella ollut  pelkkä vatsatauti-epidemia jäi onneksi väliin.

Ap on ollut todella onnekas tai sitten hän ei käy missään eikä syö mitään muuta kuin kotona valmistamaansa ruokaa. Vatsataudin saa todella helposti ravintolasta, kylpylästä tms. paikoista. Messukeskuksesta olen saanut kerran vatsataudin, en syö siellä enää.

Vierailija
12/23 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 11:56"]

Päiväkodista yleensä. Siellä on erilaiset tavat kuin meillä kotona, eivät pese käsiä kun tulevat sisälle, ihan sama ovatko olleet pk:n pihalla, yleisessä puistossa vai kirjastossa.

Vatsatauti on ollut tänä keväänä yhdistelmä kuume- ja vatsatautia (ei perheen aikuisilla), puoli päiväkotia on ollut sairaana. Talvella ollut  pelkkä vatsatauti-epidemia jäi onneksi väliin.

Ap on ollut todella onnekas tai sitten hän ei käy missään eikä syö mitään muuta kuin kotona valmistamaansa ruokaa. Vatsataudin saa todella helposti ravintolasta, kylpylästä tms. paikoista. Messukeskuksesta olen saanut kerran vatsataudin, en syö siellä enää.

[/quote]

On surku, jos sun lasten päiväkodissa ei pestä käsiä; se päiväkoti jossa lapseni aikanaan olivat, piti täysin rutiinina että lapset pesevät kädet kun tulivat ulkoa ja ennen ruokailua leikin jälkeen. Ja päiväkoti ei ollut mikään kahden - kolmen lapsen hoivamesta, vaan kunnollinen kaupungin päiväkoti jossa oli pienistä taaperoista eskarilaisiin lapsia.

Enkä todellakaan laita ruokaa "vain kotona", vaan matkustelemme, syömme kaupungilla, kioskeilta jne. eli ilmeisesti olemme onnekkaita.

Itse sain kerran ruokamyrkytyksen ravintolaruoasta ja se kokemus oli kyllä kovin avartava kun istuin sairaalan vessassa pää lavuaarissa, oksensin ja ripuloin järkyttävässä kuumeessa tippaletku kädessä kiinni. Sitä en enää tahtoisi kokea.

Vierailija
13/23 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi lasta (5 ja 9) ja vatsatauti on ollut kolme kertaa.

Ekan kerran kun vanhempi lapsi oli noin vuoden vanha, toisen kerran kun hän oli 6-vuotias ja kolmannen kerran kun 9-vuotias. Kuopuksella vain yksi, nyt 5-vuotiaana.

Aika harvoin siis, onneksi. Koiria on ollut aina ja lasten naamat nuoltu (yach). Käsihygieniasta pidetään hyvä huoli, esim. käsidesiä aina noro-buumi-aikana kaupassakäynnin ym. jälkeen.

Vierailija
14/23 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vatsatauti on tarttunut aina päiväkodista. Siellä kuulen, että tautia on liikkeellä ja viikon sisällä omakin lapsi sitten sairastuu. Meillä taas huolehditaan hyvästä käsihygieniasta, muttei millään antiseptisillä pesuaineilla vaan ihan normaalisti vesi(saippua) pesulla. Silloin tauti ei ole tarttunut sisaruksiin, kun oksutautinen ei ole ollut samoissa tiloissa (esim. oksentanut vain yön) ja oksuvaatteet ym. olen pitänyt poissa terveiden ulottuvilta. Vessaa olen desinfionut ahkerasti sekä pessyt hyvin omat käteni ja näin välttänyt itse taudin.

Meillä oli tänä vuonna monta mahatautia, sillä päiväkodissa oli koko talven jokin epidemia menossa, ei missään muussa pk:ssa ole ollut tuollaista. Siitä tiedettiin jo kunnan neuvolassakin.

Toisilla voi olla luonnostaan hyvä vastustuskyky joillekin taudeille, mutta osaksi on kyse myös hyvästä tuurista. Kotihoidossa ollessa lapsemme eivät ole sairastaneet vatsatautia.

Nää vastaukset on yleensä aika huvittavia kun jokainen luulee itse saavuttaneensa sen hyvän tilanteen kotona sairauksien suhteen. itsekin uskon kohtuullisen hyvän hygienian ehkäisevän tauteja, mutta geeneillä ja tuurilla on myös osansa.

Vierailija
15/23 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhainkotien ovenkahvoista

Vierailija
16/23 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut vatsatauti kaksi kertaa elämäni aikana, kerran kun olin lapsi ja kerran kun olin aikuinen.

12v lapsellani on vatsatauti ollut kaksi kertaa. Sisarukseni ja vanhempani eivät myöskään ole saaneet vatsatautia kuin korkeintaan paristi.

Tästä voisi ehkä päätellä, että geeneillä on jotain tekemistä asian kanssa.

Vierailija
17/23 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että toiset vaan ovat alttiimpia vatsapöpöille. Meillä on tosi harvoin vatsatauteja ja silloin harvoin kun sellainen saadaan niin saadaan tosi lievänä tyyliin kerta oksennus ja se on sillä ohi. Ei ole koskaan ollut mitään monen päivän laattasessioita *kopkop* Itse olen ollut laattataudissa viimeksi 20 vuotta sitten. Isommilla ipanoilla on pari kertaa ollut, ikää nyt 8 ja 10. Pienin on kerran sairastanut lievän vatsataudin, on kohta 2.

Neuroottisesti ei käsiä pestä. Tietysti vessassa käyntien yhteydessä ja ulkoa tullessa jos muistaa tai on selvästi tehnyt jotain käsiä likaavaa. Meillä on kissoja ja koira joten ehkä ne kasvattaa vastutuskykyä.

Vierailija
18/23 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia, mille ei vaan mitään voi.

Minä sairastin oksennustaudin pienenä varmaan ainakin sen kerran vuodessa, eikä ollut kertaakaan, etteikö se olisi tarttunut äitiini myös.

Yli 10 vuotta meni, eikä mulla ollut yhtään vatsatautia. Sitten kerran sain sen ilmeisesti Tallinnan päiväristeilyltä ja sen jälkeen tautia on ollut 1-2 vuoden välein.

Noro-viruksen riehuessa joulun alla oltiin lasten kanssa kerhossa, jossa joku lapsi sitten oksensi lattialle. Siitä se tauti sitten levisi kulovalkean tavoin miltei kaikkiin ihmisiin, jotka siellä sattui olemaan.

Vierailija
19/23 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on diabeetikkoperhe ja käsihygienian kanssa ollaan todella tarkkoja. Silti näitä vatsatauteja on ollut: ensimmäinen lapsilla ollut vatsatauti oli taaperoikäisenä sairastettu rotavirus - se kesti yli viikon. Sen jälkeen on ollut vaihtelevasti rajuja ja lieviä tartuntoja sen mukaan, mitä päiväkodissa ja koulussa on liikkeellä. Siis parista oksennuksesta pariin päivään, norokin ainakin pariin kertaan koettuna. Emme ole juuri välttyneet miltään. Tosin varovaisesti uskaltaisin sanoa, että tämäntalvinen noroepidemia jäi välistä.

Jonakin talvena tankkasin lapsille sekä gefilustuotteita että d-vitamiinia yli suositusten. Siitä tuntui (huom, jälkeenpäin mutuna muisteltuna) olleen jotain apua.

Omasta lapsuudestani muistan, että ennen kouluikää minulla ei ollut vatsatautia, mutta koulussa se kyllä kiersi kerran vuoteen, ei kuitenkaan useammin. Yleensä ajankohta oli joululoman jälkeen. Väitän, että nykyään näitä erilaisia pöpöjä on liikenteessä huomattavasti useampaan kertaan kouluvuoden aikana. Täällä oli jo syyslukukaudella jotakin vatsatautia liikenteessä ja joulun jälkeen alkoi ei-toivottu noro taas pyöriä lähikunnissa. Meidänkin alakoulussa oli vatsatautia, muttei todennäköisesti noroa, koska ei lähtenyt yhtä aggressiivisesti leviämään.

Onko sitä noroa vielä muuten jossainpäin Suomea liikkeellä?

Vierailija
20/23 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oon ollut viimeksi 2011 lopulla kipeänä... en osaa sanoa :D